Skocz do zawartości

[napęd] Wolnobieg z kasetą zamiast Nexus3


hswg

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. W moim tanim, miejskim rowerze z napędem Nexus 3 po 3500 km przebiegu zmieliło wianek od strony hamulca uszkadzając bieżnię piasty.IMG_20200528_203129.thumb.jpg.dd569963413e482190eae0bab8c33de7.jpg

IMG_20200529_095208.thumb.jpg.700a0c2ffb0b306b043784bfdfd03460.jpg

Nie wiem, czy ta bieżnia jest wymienna i rozważam zakup całego koła na łożyskach maszynowych, ale z wolnobiegiem + kaseta 7 rzędów + przerzutka z linką i manetką i nowy łańcuch. Mam wątpliwości, czy to zadziała, czy mogę zostawić oryginalną korbę. Chciałbym to zrobić budżetowo, ważę 75kg, jeżdżę głównie po ścieżkach rowerowych, trafiają się drogi leśne, ale utwardzone. Może polecicie inne rozwiązanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, hswg napisał:

Mam wątpliwości, [...] czy mogę zostawić oryginalną korbę

To zależy jaką grubą masz zębatkę w korbie. Jeśli był założony łańcuch do napędów  jednorzędowych, to on jest szerszy-zęby na korbie mogą być grubsze (z grubszej blachy). Do przerzutki potrzebujesz węższy łańcuch i on nie wejdzie na grube zęby. Ale czasami producenci wstawiają korby z zębatkami węższymi (do łańcuchów przerzutkowych, bo takie korby są bardziej popularne) mimo, że założony jest łańcuch szeroki, albo w ogóle robią cały napęd na łańcuch wąski  choć napęd jest jednorzędowy - wtedy korba może zostać. Sprawdź rozstaw haków w tylnym trójkącie, bo może się okazać, że nie włożysz między nie typowej piasty 135mm (od MTB) czy 130mm (szosa)

17 minut temu, hswg napisał:

wolnobiegiem + kaseta 7 rzędów

Albo koło pod wolnobieg, albo koło (piasta) z bębenkiem pod kasetę i wtedy kaseta. Lepiej to drugie.

9 minut temu, Danuel napisał:

A hak jest na przerzutkę?

Haki ma długie (bo inaczej nie dałoby się napiąć łańcucha) czyli zawsze może włożyć hak przerzutki uniwersalny:

Hak przerzutki do ram nieprzystosowanych + podkładka półksiężyc ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za podpowiedzi. Łańcuch mam dedykowany Shimano do Nexus 3, kupowałem go w zeszłym sezonie. Byłem przed chwilą z suwmiarką przy rowerze i zęby są szerokie na 2mm, i ten łańcuch ma dość spory luz na boki.

Haka na przerzutkę nie ma, także zostaje mi ten uniwersalny. Rozstaw haków to 130mm.

Będę szukał koła z bębenkiem, bo jeśli ;dobrze kojarzę to w kole pod wolnobieg przykręca się kasetę takim frezowanym kluczem - mam z tym złe doświadczenia, kiedyś żeby to odkręcić połamałem dwa imadła, dodatkowo ciągle pękały lub wykrzywiały mi się oś od strony zębatek, no ale to był MTB i byłem 20 lat młodszy ;).

Znalazłem koło 28" na obręczy Stars + piasta XMX i kaseta HG-41 za 185zł - macie z tym jakieś doświadczenia?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli masz zębatkę pod łańcuch 3/32" (2,4mm) czyli do przerzutek 5-8 biegów. Jednorzędowa miałaby 1/8" (3,2mm).

Do przykręcenia kasety też potrzebujesz ten frezowany klucz (plus bacik), choć faktycznie odkręca się ją łatwiej. Jeden myk: kasetę trzeba porządnie przykręcić tym kluczem, w wolnobiegu nie ma tego problemu bo sam się dokręci w czasie pedałowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Garlock napisał:

Haki ma długie (bo inaczej nie dałoby się napiąć łańcucha) czyli zawsze może włożyć hak przerzutki uniwersalny:

A tak z ciekawości powiedz mi, jak wygląda później regulacja przerzutki? Są z tym jakieś większe problemy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w tym rowerze miałeś hamulec szczękowy, czy tylko kontrę (w pedałach)?

Jeśli tylko ten drugi, to teraz zastanie tylko przód. Chyba że są piwoty dla V-brake'a albo chociaż otwór w górnej poprzeczce widelca, gdzie dałoby się zamontować jakiś stary szosowy z długim zasięgiem ramion. 

Oczywiście można jeździć tylko z przednim (nawet według prawa), ale akurat w rowerze miejskim, gzie pozycja powoduje duży nacisk na tylne koło, tył jest całkiem skuteczny i bezpieczny, a hamowanie przodem często powoduje szybkie blokowanie koła. Dlatego warto mieć i tylny hamulec.

Gdybyś chciał jednak ratować tego Nexusa to sam korpus piasty można kupić (jeśli cały środek jest dobry).

http://e-bmx.pl/opis/7518219/korpus-piasty-shimano-nexus-3-sg-3c41.html

Oczywiście jako koszty trzeba doliczyć przeplot piasty i przełożenie "bebechów" (przy okazji połączone ze smarowaniem).

Ewentualnie cała nowa piasta (bez clickboxa i manetki) - od około 150 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie nie ma problemu. Oczywiście rama (haki ramy) musi być prosta. Czasami ustawienie odległości górnego kółka przerzutki od zębatek kasety jest dalekie od ideału, ale da się z tym jeździć.  Jak nie zależy ci na wyższych modelach przerzutek, to możesz kupić Tourneya od razu z hakiem:

image.jpeg.5b15d4a108ed50e6eeb771cb25beeb31.jpeg

Najbardziej upierdliwe jest chyba ustawienie osi (przy wkładaniu koła) aby koło nie było przekoszone. Bo ten hak wchodzi w szczelinę haka ramy, czyli z jednej strony oś oprze się o ten hak, ale z drugiej musisz ustawić ją w takim miejscu, żeby kolo było w osi roweru. Ja kiedyś kupiłem drugi hak, obciąłem tę wajche z gwintowanym otworem, trochę popracowałem pilnikiem i założyłem taką podkowę od drugiej strony. Jak oś jest wystarczająco długa, żeby było miejsce na nakrętki przy takich dwóch hakach, to patent działa bardzo fajnie. Dosuwasz przy wkładaniu kola oś do oporu i przykręcasz bez żadnego pasowania i regulowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, marvelo napisał:

A w tym rowerze miałeś hamulec szczękowy, czy tylko kontrę (w pedałach)?

Jeśli tylko ten drugi, to teraz zastanie tylko przód. Chyba że są piwoty dla V-brake'a albo chociaż otwór w górnej poprzeczce widelca, gdzie dałoby się zamontować jakiś stary szosowy z długim zasięgiem ramion. 

Oczywiście można jeździć tylko z przednim (nawet według prawa), ale akurat w rowerze miejskim, gzie pozycja powoduje duży nacisk na tylne koło, tył jest całkiem skuteczny i bezpieczny, a hamowanie przodem często powoduje szybkie blokowanie koła. Dlatego warto mieć i tylny hamulec.

Gdybyś chciał jednak ratować tego Nexusa to sam korpus piasty można kupić (jeśli cały środek jest dobry).

http://e-bmx.pl/opis/7518219/korpus-piasty-shimano-nexus-3-sg-3c41.html

Oczywiście jako koszty trzeba doliczyć przeplot piasty i przełożenie "bebechów" (przy okazji połączone ze smarowaniem).

Ewentualnie cała nowa piasta (bez clickboxa i manetki) - od około 150 zł.

Właśnie biję się z myślami, czy pozostać przy tym Nexusie (środek dobry) i dokupić całe koło z piastą pod niego, czy dołożyć trochę, powalczyć z montażem i regulacją i mieć te 6-7 przełożeń na kasecie z przerzutką. Hamulec dla mnie ważna sprawa, przedni to trochę za mało, musiałbym mieć tył. Znalazłem koła z bębenkiem pod kasetę i mocowaniem pod tarczę. Nie wiem czy nie prościej byłoby za pomocą jakiegoś adaptera zamontować zacisk do ramy niż kombinować z V-brakiem. Mam płytkę z otworem na środku do mocowania bagażnika, ale nie wiem, czy nie wyrwie mi jej przy hamowaniu hamulcem szczękowym. Rower to budżetowy MBM Omafiecco, mimo jakości wykonania był dość wygodny i przyjemnie się nim jeździło, nawet na 50km wypady trochę szybszym tempem. Stąd próba reanimacji, ale rozważam też zakup całkowicie nowego roweru. Z drugiej strony kół na allegro jest sporo i można pokusić się o naprawę i przy okazji modernizację....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomnij o tarczowym w tym rowerze. Albo robisz przeszczep na przerzutkę + v-brejki (jeśli masz gniazda pod piwoty) ew u-brake jak w starych Rometach, albo kup rower przystosowany do tarcz. Można by myśleć o ramie, ale tu nawet nie ma co przekładać ze starego (przednie kolo? siodełko?).

Albo za 200 zl kupujesz koło z nexusem i masz rower tak jak go fabryka wypuściła:

https://allegro.pl/oferta/kolo-tyl-28-wzmacniane-shimano-nexus-3-biegowe-sr-7909384007

Jak policzysz koszt nowego koła (a opona?)+kaseta+łańcuch+przerzutka+manetka przerzutki i hamulca to wydasz 2x więcej i pozostaje problem hamulca.

Możesz kupić samą piastę

https://allegro.pl/oferta/piasta-shimano-nexus-3-biegowa-sg-3c41-36h-ham-wew-8772096963

ale wołają 150zł. Jak dasz do przeplecenia to z 50zł za to zapłacisz i już masz 200 PLN. A samej rozwalonej części  nie wymienisz, bo patrząc na rysunek to jest integralna część obudowy piasty.

P.S. Jak zmieliło wianek tak, że rozwaliło obudowę piasty, to ja bym tak w ciemno nie zakładał, że bebechy są dobre. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba faktycznie opcja całego nowego koła wyjdzie najtaniej. No bo oprócz korpusu piasty trzeba by wymienić jeszcze uszkodzoną osłonę, a sam konus od strony hamulca też pewnie już ma wżery. Więc trzeba całe ramię z osłoną: http://e-bmx.pl/opis/6934538/ramie-hamulca-piasty-shimano-nexus-3.html

Do tego wianek z kulkami. 

No i nie wiadomo, jak z satelitami i zapadkami, czy coś tam nie podeszło z ukruszonych części i nie narobiło szkód.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Garlock napisał:

P.S. Jak zmieliło wianek tak, że rozwaliło obudowę piasty, to ja bym tak w ciemno nie zakładał, że bebechy są dobre. 

Na rowerze dojechałem do domu, mimo rozwalonego wianka, biegi mogłem przerzucać. Po rozebraniu wkład Nexusa nie nosi śladów uszkodzenia, stąd założenie, że jest OK.

Mam na tym uszkodzonym kole oponę Schwalbe Road Cruiser 28x1.75 47-622 z niewielkim przebiegiem, jak najbardziej do przełożenia na nowe koło.

Znalazłem na szybko taki zestaw: https://allegro.pl/oferta/kolo-28-tyl-wolnobieg-6rz-lancuch-kmc-6686635874

lub taki: https://allegro.pl/oferta/kolo-tyl-28-29-kands-ka-tarcza-vbrak-maszyna-kt801-9079288507 do którego musiałbym dokupić kasetę, łańcuch. Do pierwszego jak i drugiego rozwiązania dochodzi jeszcze przerzutka i manetka z linką, pancerz mogę chyba wykorzystać po Nexusie, bo jest długi ze sporym zapasem. Sprawdzę, czy w ramie są gniazda pod piwoty - na szybko w necie znalazłem mój model roweru w wersji z przerzutką, także jest szansa, że są. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za podpowiedzi. Z uwagi na haki koła nieprzystosowane do montażu przerzutki i konieczność ewentualnej "rzeźby" żeby później jakoś to działało, zdecydowałem się na zmianę roweru. Kupiłem używanego trekkingowego Pegasusa, który całkowicie zaspokaja moje wymagania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
W dniu 29.05.2020 o 15:21, Garlock napisał:

Zapomnij o tarczowym w tym rowerze. Albo robisz przeszczep na przerzutkę + v-brejki (jeśli masz gniazda pod piwoty) ew u-brake jak w starych Rometach, albo kup rower przystosowany do tarcz. Można by myśleć o ramie, ale tu nawet nie ma co przekładać ze starego (przednie kolo? siodełko?).

Albo za 200 zl kupujesz koło z nexusem i masz rower tak jak go fabryka wypuściła:

https://allegro.pl/oferta/kolo-tyl-28-wzmacniane-shimano-nexus-3-biegowe-sr-7909384007

Jak policzysz koszt nowego koła (a opona?)+kaseta+łańcuch+przerzutka+manetka przerzutki i hamulca to wydasz 2x więcej i pozostaje problem hamulca.

Możesz kupić samą piastę

https://allegro.pl/oferta/piasta-shimano-nexus-3-biegowa-sg-3c41-36h-ham-wew-8772096963

ale wołają 150zł. Jak dasz do przeplecenia to z 50zł za to zapłacisz i już masz 200 PLN. A samej rozwalonej części  nie wymienisz, bo patrząc na rysunek to jest integralna część obudowy piasty.

P.S. Jak zmieliło wianek tak, że rozwaliło obudowę piasty, to ja bym tak w ciemno nie zakładał, że bebechy są dobre. 

Cześć,

wracam do tematu. Mam ramę ALU właśnie z rozstawem 130mm w linku który podałeś jest OLD 120mm. Będzie to działać, czy lepiej kupić koło z wolnobiegiem i kasetę na 8 przełożeń.

np.: https://allegro.pl/oferta/kolo-szosowe-tyl-28-rodi-stylus-qr-pod-kasete-8-9-8998459760 + przerzutkę https://allegro.pl/oferta/shimano-przerzutka-tylna-tourney-rd-ty300b-6-7-8rz-7497031074

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...