Skocz do zawartości
arek_wro

[koła] Uniwersalne koła aero

Rekomendowane odpowiedzi

arek_wro
Napisano (edytowane)

Jakiś czas temu sprawiłem sobie koła ze stożkiem 60mm. Dość szybko się przekonałem, że przy mojej wadze 67 kg był to raczej średni pomysł, bo jak trochę mocniej wieje, to zaczynam się modlić żeby nie wylądować w rowie. Skończyło się na tym, że w zależności od profilu trasy i warunków wietrznych zmieniałem koła ze stożkiem na zwykłe aluminiowe o niskim profilu. Trochę mi się już znudziły te zabawy z podmianą kół i klocków, więc postanowiłem koła 60mm sprzedać i ewentualnie kupić coś na mniejszym stożku. I tu jest pytanie. Czy przy mojej wadze darować sobie koła aero, czy może coś ze stożkiem 38mm zda egzamin jako rozwiązanie na każde warunki, nawet jak trochę mocniej zawieje? Myślałem o czymś takim:

http://www.wojczal-bike.pl/index.php?route=product/product&path=61_108&product_id=854

Edytowane przez arek_wro

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1415chris

Jak chcesz miec kola do wszystkiego, to wiadomo, ze beda kompromisy. Przy profilu 38 ciezko mowic o jakis wielkich zaletach aero. Jedyna moze byc lepszy przekroj obreczy w porownaniu do aluminiowych kol. 

Dalej, nie tylko sama wysokosc obreczy wplywa na jej zachowanie w wietrze. Rowniez profil odgrywa tu spora role. Opcjonalnie mozesz uzywac kola o zmiennym przekroju, nizsze z przodu, wyzsze na tyle.  Np 45 i zostawic na tyle te 60? Jeden z moich zestawow ma podobny przekroj 45/58, no ale ja waze "troche" wiecej, wiec i jazda na kolach ze stozkiem 82 nie robi wiekszego problemu. Widze ze sporo ludzi, tych lekkich, jezdzi na tych 45. 

 

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
nossy

może 48, ale tak jak kolega napisał wyżej-to zawsze jakiś kompromis. Mnie ciekawi rozwiązanie wkładania na przód 38/48, a na tył coś ok.60. Często widywane w zawodowym peletonie...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
safian

Podobna sytuacja u mnie. Jeżdżę na stożkach 50/60 mm i ważę podobnie (~68 kg), przy bocznym wietrze czasem zdarza się sytuacja podbramkowa. Ostatnio przez awarię tylnego koła jeżdżę na niskiej obręczy z tyłu i na stożku 50 mm z przodu (co wygląda dziwnie xD) i problem praktycznie ustał. Mimo tego, że dalej zdarzają się boczne podmuchy to w ogóle nie czuję żeby mną rzucało. Tak więc nie wydaje mi się, żeby jedynie zmiana z przodu na nieco mniejszy stożek mogła przynieść znaczącą poprawę.

Z drugiej strony tak jak Chris pisze - 38 mm niweluje praktycznie wszystkie zalety aero przy oponie 25 mm dla której największy sens mają obręcze >50 mm.

 

22 minuty temu, 1415chris napisał:

Rowniez profil odgrywa tu spora role.

Masz może jakieś materiały w tym temacie? Zastanawia mnie zachowanie koła przy bocznym wietrze w zależności od profilu. Jedynie o czym wiem to że obręcze zaokrąglone pomagają zachować przepływ laminarny przy większym kącie natarcia, ale przy zupełnie bocznych podmuchach też ma to jakiekolwiek znaczenie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chociemir

Koła DT z zamieszczonego linku są już trochę zabytkowe - one mają szerokość wewnętrzną 15 mm.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
arek_wro
4 godziny temu, 1415chris napisał:

Przy profilu 38 ciezko mowic o jakis wielkich zaletach aero.

No właśnie tego się obawiam, a trochę szkoda wydać kasę tylko po to żeby rower ładniej wyglądał. 

 

3 godziny temu, safian napisał:

Zastanawia mnie zachowanie koła przy bocznym wietrze w zależności od profilu

Wiem, że np. Zipp ma takie kółka z "ząbkowanym" profilem co podobno poprawia zachowanie na wietrze. Tyle, że kosztują jakieś nieprzyzwoite pieniądze.

 

2 godziny temu, Chociemir napisał:

Koła DT z zamieszczonego linku są już trochę zabytkowe - one mają szerokość wewnętrzną 15 mm.

Jakiej szerokości szukać? Jeżdżę głównie mtb, i sprzęt szosowy to nie do końca moja działka. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chociemir

Nie wiem czy jeżdzisz na oponach 25 czy 28 mm, ale 19-21 mm będzie git. 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
safian
4 godziny temu, arek_wro napisał:

Wiem, że np. Zipp ma takie kółka z "ząbkowanym" profilem co podobno poprawia zachowanie na wietrze.

"Dimples" - nie wiem jak to się nazywa po polsku :p

Faktycznie, takie rowkowanie mogłoby teoretycznie pomagać tworząc warstwę turbulentną opóźnić odrywanie strug powietrza tak jak w przypadku piłeczki golfowej, natomiast jest jeden problem, o którym Zipp nie mówi. Żeby to miało sens to musiałoby być zastosowane możliwie blisko krawędzi natarcia. W przypadku kół dość dużym problemem jest odrywanie strug powietrza przy przejściu pomiędzy oponą a obręczą (Swoją drogą Mavic robi nawet taką taśmę Aero Blade, która ogranicza to zjawisko, ale UCI zbanowało jak wszystko co dobre xD). Dlatego jeżeli serio ktoś kupuje stożki z uwagi na właściwości aero to po pierwsze ważna jest ich wysokość, po drugie szerokość zewnętrzna obręczy powinna idealnie wynosić ok. 105% szerokości opony, dla opony 25 mm będzie to ok 26 mm szerokości zew.

No ale nie oszukujmy się, stożki kupujemy też po to, żeby wyglądało fajnie, pod tym względem 38 mm powinny jeszcze dawać radę xD

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
arek_wro

Ściemniać nie będę, na wyglądzie też mi trochę zależy :) 

A coś takiego:

http://www.wojczal-bike.pl/index.php?route=product/product&path=61_108&product_id=906

Szerokość wewnętrzna 19,4 mm. zewnętrzna 26,3 mm. Jeżdżę na oponach 25. Mam już koła karbonowe mtb tej firmy, i jak na razie wszystko ok. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1415chris

Wysokosc, szerokosc ale i sam profil. Pamietam, jeszcze tak niedawno ere obreczy spod ksztaltu V. Dzisiaj to U, patentowany przez ZIPP i HED przekroj toriodalny, taki U lekko zamykajace sie u gory. Niektore firmy publikuja dane jak zachowuja sie dane obrecze, czesto w kontekscie innych brandow. To trzeba brac ze szczypta soli. Bardziej wartosciowe sa niezalezne testy (jak niezalezne, tego nikt nie wie...), spora pomoca se opinie ludzi majacych doswiadczenie z roznymi kolami.

Zakladajac, ze przekroj jest "nowoczesny" skupilbym sie na samej jakosci obreczy, piast i szprych. Skoro nie chcesz wysokiego przekroju, to nie ma co cie do takiego przekonywac. 

@safian, przednie kolo ma najwiekszy wplyw na stabilnosc roweru, z tego tez powodu np w TT jezdzi sie na dysku z tylu a na przodzie jakis stozek. Podobnie w triathlonie gdzie dopuszczone sa dyski. Duzo firm stosuje w kolach zmienna wysokosc obreczy, nizsza z przodu, wyzsza z tylu. Jak jestem na 82mm przy wietrzej pogodzie, to wyraznie czuje cisnienie na przednim kole. Pewnie przy wietrze 90st tyl bedzie odczuwalny w wiekszym stopniu ale przod caly czas bardziej, chociazby z powodu rozkladu obciazenia na oba kola. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
arek_wro

Problem chyba się sam rozwiąże. Koła 60mm już znalazły nowego właściciela, a zamiast nowych kół wygląda na to że skończy się na nowym rowerze na kołach z niedużym stożkiem :) Emonda będzie chyba wkrótce szukała nowego domu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chociemir

Nowy rower na tarczach czy obręczówkach?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
arek_wro

Na tarczach. Widząc w którą stronę wszystko zmierza, nie bardzo widzę sens teraz kupować rower na hamulcach obręczowych. Pewnie są tacy, którzy się ze mną nie zgodzą, ale mam wrażenie, że ten rozdział się powoli zamyka dla rowerów powyżej pewnego pułapu cenowego. Zresztą ten, który sobie upatrzyłem jest już "disc only", więc wybór sam się dokonał ;) 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chociemir

Oczywiście, że tak. Hamulce obręczowe w rowerach szosowych to już skansen.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Sabarolus

Żaden skansen, bo jeździ na tym nadal pro peleton, tylko po prostu mało przyszłościowe. Skansen to canti w MTB. Na ten moment i zapewne jeszcze jakiś czas będą dostępne graty z najwyższej półki pod obreczowki. 

Inna sprawa, że w obecnych czasach nie warto się przywiązywać do sprzętu. Za chwilę możemy i w szosie przejść na szersze osie (podchody w postaci pakowania tego do graveli już sa, road boost jak najbardziej istnieje). I wtedy mając nawet ekstra koła pod nowoczesne tarcze nie przelozysz ich do nowego roweru...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chociemir
Napisano (edytowane)

Ależ oczywiście, że skansen - wystarczy juz teraz popatrzeć na ofertę wielu producentów np. Specialized całkowicie zrezygnował z hamulców obręczowych: Tarmac,  Venge,  Roubaix występują wyłacznie z hamulcami tarczowymi. Jeszcze chwila i obręczówki pozostaną w najtańszych modelach. Nawet autor tematu -pomijając fakt, że słusznie uznał za bezsens kupno roweru z hamulcani obręczowymi- podał informacje, że wybrany przez niego rower występuje tylko z tarczami.

Do Fiata 126 p też można było przez długi czas kupić części po zaprzestaniu jego produkcji.

Edytowane przez Chociemir

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Sabarolus

Zatem Team Ineos jeździ na sprzęcie ze skansenu. Czego to się człowiek nie dowie... Sprawdź lepiej w słowniku co oznacza to słowo. 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1415chris

Skansen dla tych, ktorzy co to wlasnie wskoczyli na wagon rowerowania szosowego. Na szczescie swiat rowerow szosowych nie konczy sie na Specialized i Trek. Swiat obreczowek jest ogromny ale to tylko dla tych wtajemniczonych... ;)

Dzisiaj, dla kogos kto kupuje pierwszy rower szosowy, to faktycznie podazanie za trendami jest chyba rozsadnym wyobrem. Niekoniecznie dla kogos z doswiadczeniem, wiedzacego co jest dla niego/niej lepsze.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chociemir

Być może rzeczywiście "świat obręczówek" to wiedza tajemna i żeby ją posiąść należy wstąpić to tajnego bractwa. 

I ile rowerów szosowych trzeba w życiu posiadać, żeby być uznanym przez "wtajemniczonego" za tego "kogoś z doświadczeniem"?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
arek_wro
2 godziny temu, 1415chris napisał:

Swiat obreczowek jest ogromny

Jeszcze rok temu był ogromniejszy ;) Czas pokaże jak to się skończy. To co może działać na niekorzyść obręczówek to fakt, że podążanie za redukcją masy i optymalizacją aero zaczyna stawać w konflikcie z tworzeniem modeli, które można oferować w dwóch wersjach. Widziałem gdzieś wywiad z przedstawicielem Scotta. Udało im się zbić masę roweru na tarczach tak, że jest zaledwie kilkadziesiąt gramów cięższy niż wcześniejszy model na obręczówkach, ale nie dało się tego pożenić z tradycyjną wersją. Musieliby de facto stworzyć dwa oddzielne modele, a to się nie opłaca, albo zrezygnować z niektórych rozwiązań, co z kolei odbiłoby się na wadze. Stanęło więc na wersji disc only. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
wkg
W dniu 29.05.2020 o 18:52, safian napisał:

Dlatego jeżeli serio ktoś kupuje stożki z uwagi na właściwości aero to po pierwsze ważna jest ich wysokość, po drugie szerokość zewnętrzna obręczy powinna idealnie wynosić ok. 105% szerokości opony, dla opony 25 mm będzie to ok 26 mm szerokości zew.

Rany boskie :D Wy roadies umiecie się bawić :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Mihau_
6 godzin temu, wkg napisał:

Rany boskie :D Wy roadies umiecie się bawić :D

2 waty na ulicy nie leżąB) i może akurat dzięki nim Nibali straci koma na mortirilo

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
safian
7 godzin temu, wkg napisał:

Rany boskie :D Wy roadies umiecie się bawić :D

Serio? Kolega pyta o koła AERODYNAMICZNE, więc jeżeli chcesz mieć zapewnioną aerodynamikę to na kilka rzeczy trzeba zwrócić uwagę, bo inaczej możesz kupić sobie nawet wyższe stożki i zniwelować wszelkie profity z ich posiadania wsadzając na przykład zbyt szeroką oponę. Nie bardzo rozumiem po co chwalić się ignorancją., czasem można powstrzymać się od kolejnego zaśmiecającego komentarza.

Ja rozumiem, że to pół żartem, ale z liczeniem każdego grama jest inaczej? Albo z dopłacaniem do łożysk ceramicznych? (To pytania retoryczne, nie musisz odpowiadać)

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
wkg

Nie, pewnie jest tak samo masz rację, to było półżartem. Zdecydowanie w tym temacie jestem ignorantem. W temacie łożysk ceramicznych raczej też. 

Wasza wiedza jest naprawdę imponująca, może kiedyś złapię zajawkę to z pewnością będę czerpał z tych wątków !

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×