Skocz do zawartości

[rower] szybki cross


jack7

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie.

Chciałem zapytać was o pewną rzecz.Od czterech lat jeżdżę sobie na rowerze Spartacus 3.0. Kupiłem go w 2016 r. Zresztą właśnie tutaj na forum czytałem wtedy że w tej cenie był dość często polecany . I dlatego się na niego zdecydowałem.Po tych kilku latach mogę stwierdzić że brakuje mi szybkości. Chciałbym rower na którym mógłbym rozwinąć większą prędkość. Trochę męczę się na tym moim Spartacusie . Sporo muszę się nakręcić . Robię odcinki czasem po 100km. W zeszłym roku zrobiłem około 170km. Nie spodziewam się cudów po rowerze za 1100 zł ( tyle za niego wtedy zapłaciłem ).

Chciałem zapytać czy jest jakiś rower crossowy który umożliwiłby jazdę z większą prędkością. Pytam o crossa bo jeżdżę w sumie wszędzie po trochu, drogi ,chodniki, kostka brukowa, las itd. choć najwięcej po drogach i asfalcie. Czytałem też tutaj na forum że gravele są szybsze , no ale nie miałem nigdy takiej kierownicy z barankiem i nie wiem czy mi będzie ona odpowiadać. 

Dlatego zapytać chciałem , gdybym zdecydował się na rower crossowy z lepszej i wyższej półki cenowej, myślicie ze swojego doświadczenia ,że byłby to dobry sposób na mój problem ? 

Z góry dzięki. Pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek, to warto zdiagnozować problem, a dopiero potem szukać rozwiązań.

Podstawa, o jakich prędkościach mówimy (uwzględniając maksymalne, średnie i średnio z jaką jeździsz, jakie chciałbyś osiągać)?

Druga sprawa, co przeszkadza w szybszej jeździe?
Opory powietrza? Słabe łożyska w kołach, supporcie, pedałach? Nienasmarowany łańcuch, zatarte kółka przerzutki? W końcu opony stawiające zbyt duże opory?
Z kolei po nierównym terenie niestabilność wąskich opon, brak amortyzacji itp.
Na podjazdach masa będzie hamować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile Twój rower nie jest popsuty, to dwie rzeczy, które najbardziej przyspieszają rower to:

1. opony (i odpowiednie ciśnienie w zależności od podłoża)

2. bardziej aerodynamiczna pozycja (jak już się rozpędzisz). 

Z pierwszym możesz powalczyć we własnym zakresie zmieniając opony na jakieś 35 albo nawet szosowe 32. Choć zacząłbym w ogóle od porządnego napompowania tych, które masz. ;)

Z drugim na rowerze crossowym wiele nie ugrasz, tu bardziej pomaga właśnie kierownica typu baranek i ogólnie bardziej pochylona sylwetka, która dodatkowo ułatwia pedałowanie z większą mocą. Ale jeśli jeździsz z sakwami, to zwróć uwagę, że potrafią one generować większe opory, niż dociążenie roweru o kilkadziesiąt kilo. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za rady. 

No w sumie nie sądzę aby rower był popsuty, choć myślę że w takim razie łożyska mogę sprawdzić. A faktycznie z sakwami jeżdżę. Założyłem bagażnik i i do niego przypiąłem sakwę. Nie wiedziałem nawet że to może powodować aż taki duży opór. A na podjazdach faktycznie muszę się nakręcić. Sprawdzę też ciśnienie w oponach. 

Dziękuję bardzo za rady. 

Co do mojej jazdy, polubiłem jazdę rowerem. Myślałem że nowy rower będzie rozwiązaniem problemu. A sprawdzę w rowerze co się da zgodnie z waszymi radami. 

Dziękuję jeszcze raz za odpowiedzi.

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, zekker napisał:

Węższe opony nie dodają prędkości, ani nie zmniejszają oporów, to jedynie walka z masą.

Sama szerokość opony to tylko jeden z czynników i nie zawsze najważniejszy. Istotna jest wewnętrzna konstrukcja opony, mieszanka, bieżnik, ciśnienie... to, że opona wygląda na szybką, nie znaczy, że taka jest w rzeczywistości. Opona mocno nabita powietrzem dobrze sprawdzi się na gładkim asfalcie, ale już na nierównym może być gorzej. Itd...

Ale łatwiej o "szybkie" opony w tych rozmiarach, niż 40+. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, zekker napisał:

Druga sprawa, co przeszkadza w szybszej jeździe?
Opory powietrza?

Odpowiedź jest oczywista - opory powietrza. Moc potrzebna do utrzymania prędkości rośnie z trzecią potęgą tej prędkości dla oporów powietrza a z pierwszą dla oporów toczenia. 

1 godzinę temu, jack7 napisał:

Czytałem też tutaj na forum że gravele są szybsze , no ale nie miałem nigdy takiej kierownicy z barankiem i nie wiem czy mi będzie ona odpowiadać. 

No to trzeba się przekonać na jeździe próbnej. Zauważ, że z barankiem masz trzy różne chwyty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś tam kiedyś czytałem, że powyżej 20paru km na godzinę największym "pożeraczem watów" są właśnie opory powietrza i odpowiednia pozycja na rowerze. Zresztą wystarczy organoleptycznie przeprowadzić prosty test - podpedałować te 30km i jechać wyprostowanym/położonym na kierownicy. Widać różnicę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, wkg napisał:

Odpowiedź jest oczywista - opory powietrza. Moc potrzebna do utrzymania prędkości rośnie z trzecią potęgą tej prędkości dla oporów powietrza a z pierwszą dla oporów toczenia. 

Nie jest to oczywiste, bo nie wiemy o jakie prędkości chodzi, nie wiemy czy rower jest sprawny.

Z tego co wiem, to opory powietrza rosną z kwadratem prędkości, więc moc też powinna tak samo. Zarzucisz jakimś źródłem skąd ta trzecia potęga?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba Witku trochę z tymi potęgami się zagalopowałeś...

https://motopraktyka.wordpress.com/2018/02/17/aerodynamika-motocykli-dla-opornych/

ps. dam radę sam wymienić kasetę tym cudokiem?

https://allegro.pl/oferta/narzedzia-pro-zestaw-do-kaset-bacik-klucz-8682546030

Czy lepiej oddać na serwis? Głównie z braku czasu serwisuje rower, ale nie mam tzw. lewych rąk i sporo w mechanice daje radę. Daje mi to frajdę. To tak myślę, że i kaseta mnie nie przerośnie. Jest to do kupienia na Ciołka a już by się powoli zdało kasetę z łańcuchem zmienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, omegagl napisał:

Chyba Witku trochę z tymi potęgami się zagalopowałeś...

https://motopraktyka.wordpress.com/2018/02/17/aerodynamika-motocykli-dla-opornych/

Przecież piszą o oporach dokładnie to co ja : ) Tylko o mocy nie dopisali. 

10 minut temu, omegagl napisał:

ps. dam radę sam wymienić kasetę tym cudokiem?

Na pewno. Za drogi. Tym też dasz. https://allegro.pl/oferta/zestaw-kluczy-bike-hand-do-kasety-7995751678?bi_s=ads&bi_m=showitem%3Aactive&bi_c=N2JlZGIyNjUtMjk5OS00OTc2LTllODAtOWZlZGUyNDk3MDQ5AA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=b39efd3a-19f2-4e74-b112-d288bfb733cc bez cienia wątpliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podziękował kolego. Tylko, ze to Poznań i jakiś taki chyba NO NAME ten klucz. Dojdzie wysyłka... Na Allegro w Warszawie znalazłem tylko ten, pewnie jakby popytać w sklepach, to by się znalazł. No nic, tu już muszę osobiście wziąć temat na klatę. Najpierw wpadnę do chłopaków z GIANT'a tylko u nich jakieś teraz straszne oblężenie a jeszcze kilkanaście dni temu cisza i spokój.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No name ? :D:D Jest aż za dobry i też moim zdaniem znacznie za drogi. Używam tego od lat. 

Na allegro nie musisz odbierać osobiście, to platforma internetowa ze sprzedażą wysyłkową. Funkcjonują tak zwane paczkomaty :D Za darmo jeszcze ponad miesiąc w ramach Smarta. 

Mam nadzieję, ze nie przy stacji metra Ursynów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście jeszcze w swoim półwiecznym życiu nie skorzystałem z tzw. paczkomatów, zawsze kurier pod drzwi, ale trochę zazdroszczę Tobie i osobom, które się tym biegle posługują, bo jako programista też powinienem dawać radę a nie daję. Zresztą zawsze dobrze optymalizować koszty, zwłaszcza że czasy są jakie są. Dobra, koniec, bo pogadaliśmy sobie, ale nie na temat a forum uporządkowane jest. Do pracy rodacy!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, wkg napisał:

Źródło ... hmmm ... szkoła podstawowa ? Opory rosną z kwadratem a moc to opory razy (jeszcze trzeci raz) szybkość :D

To ja poproszę o przypomnienie wzorów z podstawówki i wyprowadzenie skąd ta trzecia potęga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Dzień Dobry. 

Witam ponownie. Chciałem napisać co z tym rowerem moim. Zasięgałem rady tutaj na forum i dziękuję za wszystkie opinie.

Otóż dałem ten rower w końcu do serwisu. Dość ciężko mi się jeździło na nim. I pomyślałem że nie ma co kombinować. Od razu pracownik serwisu powiedział mi że jest suport do wymiany, gdyż usłyszał stuki gdy poruszał pedałami. No i w sumie w serwisie wymieniono mi suport, koła wycentrowano, hak przerzutki wyprostowano, łańcuch wymieniono, sprawdzono piasty i łożyska , jakieś kółko tylnej przerzutki wymieniono także. I ogólnie przegląd zrobili i wyregulowali mi rowerek. Zrobiłem tym rowerkiem w sumie jakieś 11000 km. Serwisant mówił że więc ma prawo się coś tam popsuć.

Napiszę że jak odebrałem rower z serwisu, to od razu lepiej się jeździ. Swobodniej, nie muszę aż bardzo jakoś siły używać aby kręcić pedałami i  też trochę szybciej mi się nim jeździ.  Nie wiem czy centrowanie kół też tutaj pomogło, choć myślę że nowy suport tutaj bardzo pomógł. 

Bardzo dziękuję za wszystkie rady. Teraz tylko trochę pojeździć muszę i sprawdzę czy ta prędkość na tym rowerze mi odpowiada czy jednak chciałbym coś na czym mógłbym jeszcze większe prędkości uzyskiwać. 

Pozdrawiam serdecznie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...