Skocz do zawartości

[Składanie crossa] Czy robię głupotę? Accent Nordkapp, 29" 2,1, 168 cm


Nial

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem,

Żona się przejechała moim 26" rowerem który zmontowałem sobie dla turystyki na ramie Unibike Mission i okazało się że z zpodwyższoną zgiętą kierownica, mostkiem i innymi które tam zastosowałem, ten rower leży jej idealnie - ma po prostu perfekcyjną pozycję za dłuższe wyjazdy (kilkadziesiąt km). Do tego zresztą złozyłem ten rower.

No i trzeba będzie coś nowego sobie skombinować :) Nie jeździłem do tej pory na 28/29" bo mam 168 cm wzrostu i wszyscy mnie przed tym przestrzegali. Przejechałem się w sklepie Meridą Crossway na 28 na ramie S no i rewelacja - oprócz tego że lepsza by była rama XS, wbrew temu co producent podaje, bo jest za wysoki i górna rura dotyka mi wiadomo czego.

Pomysł jest taki: rama Accent Nordkapp 16" na kołach 28/29" będzie o 1 cm wyższa niż obecna Unibike Mission 17,5" na kołach 26"który jest teraz dla mnie idealny na wysokość ale jakby był nieco wyższy to wciąż jest wystarczający zapas. 

Niestety nie do konca mogę sobie dobrać wygodną, pochyloną o te 45 stopni pozycję na tym rowerze - kombinuję i kombinuję a nie mogę się wystarczająco wyciągnąć i pojawia się ból karku. 

Taką mam trochę zachciankę, żeby zbudować sobie crossa/trekkinga, bo zamierzam z kolega pojedzić w dłuższe trasy  - wycieczki po górach, podgórzach itp. 

Ale niestety w mojej okolicy (Bydgoszcz) prawie same wydmy - wszystkie lasy naokoło to puszcza sosnowa na dawnych wydmach :) Cienkie opony się po prostu nie sprawdają, nawet dojazdy do pracy przez las to trasa przez leśny piach. Vittoria Mezcal 2,1 jest za to świetna i takie opony chciałbym wrzucić do tego Accenta - na asfalcie naprawdę daje radę a z drugiej strony jeździłem tym po plaży. Ale...

... czy nie popełniam głupstwa? Zrobi się z tego 29". Kurcze, cross/trekking 29"... Wiem od producenta że w ramę wejdzie, bez błotników, nawet i 2,25". Ale czy to po prostu nie będzie za duży, albo pokraczny rower dla mnie? Na 168 cm wzrostu? Na tej 28" cali Meridzie nie czułem się jakoś niestabilnie czy niekomfortowo. Doradźcie proszę bo zgłupieję, czy to jest dobry, czy zły pomysł? Znalazłem zdjęcie ten ramy w rozmiarze 16", na kołach 28":

rower-trekkingowy-accent-nordkapp-rama-1

Te 28/29" wydaje mi się lepszym pomysłem na 26" na dłuższe wycieczki po kilkadziesiąt czy nawet kilkaset km. Opory toczenia 29" powiedzmy że pomijamy w tym rozważaniu, bo ważę tylko 62 kg a mam silne nogi i na Vittoriach Mezcal na prostej bez problemu jadę szybciej niż koledzy na crossach na cienkich oponach. 

Dodam jeszcze, że planuję tam wsadzić amoryzator o mniejszym skoku (np. 75 mm) więc przód chyba nie powinien być za wysoko? 100 mm i więcej mi nie potrzebne do jazdy turystycznej, ale sztywnego nie chcę.

 

 

 

Edytowane przez Nial
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pokraczność roweru nie zależy od rozmiaru koła tylko od całościowej, kwadratowej geometrii. 168cm nie jest w ogóle przeszkodą do koła 28/29.

Rower który składasz (wg opisu) to taki cross+, spójrz sobie jak jest zbudowany canyon pathlite - można byłoby się na nim wzorować.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy doborze rozmiaru ramy weź pod uwagę efektywną długość , oznaczane ETT albo TT  w tabelkach geometrii - masz punkt odniesienia w postaci obecnego 26". 

Da Ci to podobne pochylenie/wyciągnięcie co dotychczas.

Piszę o tym bo wspomniałeś o Meridzie S/XS   - ja tak miałem przy rozmiarze M i L , wybrałem L i kombinowałem przez rok codziennej jazdy po ok 60km co jest nie tak - rama była po prostu za długa, w sklepie i na krótkich dystansach oczywiście nie było to odczuwalne.

Co do tej ramy ze zdjęcia - jeśli jest na tyle uniwersalna ze sprawdzi się Tobie na dłuższe trasy  i  piaszczyste lasy to rozwiązaniem są 2 komplety opon, lub całych kół , w trasę 35c-40c   a na piaski 29x2.25"

 

 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hah, dzięki, "cross +" - podoba mi się to określenie, chyba właśnie czegoś takiego potrzebuję. 

Dzięki za radę z ETT/TT, mam wrażenie że obecny jest za krótki, kombinowałem już 4 różne wsporniki mostka i dalej coś jest nie tak, ta Merida Crossway 28 na długość mi się wydawała idealna, także teraz wiem czego szukać i do czego mieć porównanie...

Sprawdziłem. Obecny ma TT 567mm, ta Merida w S 580 w XS 565, niestety rama Accent Nordkapp ma 544 :/ Chyba będzie sporo za krótka w takim razie. Zdziwiłem się teraz, bo wiele osób w tym wyższych poleca tą ramę, ale widzę po zdjęciach że ludzie tam zakładają najczęściej bardzo długie wsporniki kierownicy - czy to jest jakiś celowy zabieg w tego typu rowerze, krótsza rama i dłuższy wspornik?

EDIT: Dobra, widzę że jedni podają TT a drudzy TT-h, czyli jedni długość liczoną po linii poziomej, a inni wzdłuż ramy, stąd aż taka różnica.

 

Czekam na więcej opinii, może ktoś jeszcze będzie w stanie mi to wybić z głowy że jest to głupi pomysł i żebym lepiej sobie kupił typowego crossa albo typowego MTB na takie wyprawy, albo powiedzieć czemu to wcale nie jest głupie :) A może ktoś już coś takiego posiada? 

Edytowane przez Nial
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tabelce od velo musisz patrzeć na TTh. Ta rama nie jest jakoś specjalnie krótka, ludzie używają długich mostków, bo rower jest spokojniejszy w prowadzeniu.

Mam mexcale 2.1/29 i są spoko na piasek, ale mam też Spece Trigger 1,75 i w sumie też są dobre po piasku, a bardziej urniwersalne (na pewno lepsze i trwalsze na asfalcie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

bo nawet nie wiem gdzie zmierzyć i co taki pomiar mi powie, tylne mocowanie ma w najwęższym miejscu 48mm (przy samej górnej poprzeczce). Producenci nie podają wysokości opony, dlatego pytam może ktoś próbował i podpowie czy: 1 w ogóle 29 cali wejdzie na wysokość, 2 jaka najszersza wchodzi. Hamulec V-Brake.

Edytowane przez gibson
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta tabela nazywa się  "tabliczka mnożenia" ?     =>     1,75" x 2,54cm => 4,445 cm => ~45mm => 700x45c 

Zawsze do ramy wejdą szersze opony niż deklaruje producent. Podawane wartości przeważnie zakładają jakiś prześwit na błoto, na montaż błotników.

Te 2.25 może się tyczyć przedniego widelca, z tyłu nie wejdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...