Skocz do zawartości

[Napęd] Zmiany taniego napędu w crossie


woland12

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, 
od jakiegoś czasu zbieram się zmiany napędu w moim rowerze crossowym. Już chyba coś pisałem o tym w temacie zbiorczym, ale ciężko tam utrzymać wątek...
 

Co mam:
korba SR SUNTOUR XCC (48x38x28)
manetki SHIMANO ST-EF510 EZ-fire Plus
przerzutka przód SHIMANO Tourney TY710 (31.8mm)
przerzutka tył SHIMANO TX800
kaseta SHIMANO CS-HG200-8 (12-32)

Co mi w tym przeszkadza:
- tylna przerzutka - daje za małe naprężenie łańcucha,
- korba - coś trzeszczy, nie potrzebuję takiego dużego zakresu.

Co wymyśliłem:
- nowa tylna przerzutka -  Alivio RD-M4000. Czy jest jakaś różnica pomiędzy wersją "M" a "T"? Teoretycznie jedna do MTB druga do crossa/trekinga, ale czy w praktyce są różnice?
- korba - coś HT2.
Znalazłem FC-MT210 46-30. Czy to się zgra w praktyce z przerzutką i manetką? Różne opinie o tym czytałem. Czy muszę się martwić o linie łańcucha przy zmianie z 3 na 2 blaty? 
Ewentualnie T4060 Alivio 44-32-22T. Tu już chyba nie powinno być problemów z kompatybilność, bo największa tracza mniejsza niż obecna. 

Ewentualnie może coś innego zaproponujecie? Chciałbym na to wydać około 400 zł. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz zmieniać całość to można rozważyć przejście na chociażby 2x9. Ale problem jest taki że masz klamkomanetki, więc trzeba by zrobić rewolucję i zmienić wszystko. 

Niestety tanie przerzutki mają słabe sprężyny, ale to co miałeś to jest bardzo niska półka, więc takie Alivio czy Acera będzie lepsze. 

M4000 to 9-tka ale powinna śmigać, ja mam Acerę M360 z kasetą 9 sp i działa. 

Korba 2 rzędowa też spokojnie się przy obecnej manetce i przerzutce odnajdzie, trzeba ją będzie ograniczyć na śrubkach H/L i pamiętać że nie ma jednego biegu. 

Ale czy jest sens - nie wiem. Wagowo nie zyskasz kto wie ile, a jednak układ przełożeń się zmienia. Jeśli teraz jeździłeś głównie na dużej zębatce to ma to sens, ale jak na środkowej to już gorzej. Ja bym poszedł w tanią korbę 3 rzędową HT2, właśnie MTB o której piszesz. MT300 jest znacznie tańsza. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alivio M4000 nic ci nie da do naprężenia łańcucha. Kolega miał w rowerze MTB i latało to jak szatan. Już deore M592 ma mocniejszą sprężynę, ale niedużo. Jeżeli naprawdę chcesz mieć trzymany łańcuch to konieczne jest sprzęgło. Shimano sprzęgła robi dopiero w grupach 10 rz ale może znajdziesz dla siebie jakieś chińskie wynalazki.

Martwienie się linią łańcucha może miało sens na kwadratach. Przy zintegrowanej osi bierzesz to co daje shimano, bo oni już sobie ogarnęli jak się rzeczy będą sprawować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, miałem bardzo podobny napęd, w zasadzie wszystko o model wyżej (korba SR Suntour XCE 48-38-28T, klamkomanetki Shimano ST-EF65 Acera, przerzutka przednia Shimano FD-M191 Altus, przerzutka tylna Shimano RD-M370 Altus, kaseta ta sama i łańcuch KMC Z7 i teraz mam napęd 1x8 zamiast 3x8). Mieszkam w centralnej Polsce i tutaj zakres przełożeń jest wystarczający, stopniowanie jest takie sobie, ale wcześniej też miałem podobne i jestem do tego przyzwyczajony.

Teraz mam tak: korba Truvativ Isoflow SS (100 zł), suport Power Spline (70 zł), zębatka NW 36T na aliexpress z kuponem kosztowała 2$, manetkę Shimano Claris SL-R2000 (60 zł za komplet, lekko używane). Oprócz tego zmieniłem łańcuch i kasetę, które były zużyte. Teraz to jest KMC X8 (35 zł) i Shimano CS-HG41-8 Acera 11-34T. (50 zł). Na końcu kupiłem klamki Shimano Bl-T4000 V-Brake (komplet 50 zł). Przerzutkę tylną zostawiłem, w rowerze crossowym sprawdza się całkiem nieźle, choć na większych dziurach trochę lata łańcuch. Razem u mnie za napęd wyszło około (100+70+2$+60+35+50+50=372 zł). Stare rzeczy można sprzedać za grosze.

Co do różnic Alivio: wersja M4000 to jest shadow, słyszałem że w rekreacyjnej jeździe lepiej brać bez shadow, ale tutaj lepiej by ktoś inny się wypowiedział. Moja tylna przerzutka też jest pod 9 biegów, a działa z kasetą 8 (Kellys fabrycznie taką dał).

Jeśli planujesz zmienić klamkomanetki oraz łańcuch i kasetę też masz do wymiany, to pomyśl o napędzie 9 rzędowym (ja już miałem kupione rzeczy pod 8, ale jak bym zaplanował wcześniej to wziąłbym pod 1x9, bo róznica w cenie jest bardzo mała).

Jak dla mnie możesz mieć napęd 1x8/1x9, 2x8/2x9 lub 3x8/3x9. Pytanie na jakich zębatkach teraz jeździsz.  Napęd 10 rzędowy jest niestety poza zasięgiem 400 zł.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja jeździłem dużo na Deore M592 i nie narzekam. Mnie takie naprężenie łańcucha zadowalało. Mogę polecić. Szczerze mówiąc to nawet nie poczułem dużej różnicy w naprężeniu łańcucha po przesiadce na NX Eagle (to nie znaczy, że nie ma różnicy wcale!). 

 

M592 jest z systemem Shadow, różnica w oporze na manetce jeśli faktycznie jest, to nieduża. Ja nie miałem z tym problemów, że musze mocniej dźwignię manetki przyciskać czy coś.

 

Jak jeździsz po górach, 2x9 lub 2x8 styknie, chyba, że jednak na prostej rozwijasz niebotyczne prędkości. Polecam najpierw wymienić przerzutkę i korbę (chyba, że łańcuch jest zajechany, wtedy wszystko zmień). Możesz zostawić 8 biegów, wtedy nie będziesz musiał zmieniać manetki. Korba, przerzutka i kaseta to koszt około 350 zł (nowe z allegro). Upewnij się tylko, że nie bierzesz korby z boostem.

 

P.S. Najtańsza przerzutka z systemem Shadow to Acera. +- 85 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od razu niech sobie tourney założy XD

Shadow to tylko budowa i nie ma nic do mocy sprężyn. Moim zdaniem niech sobie pozbiera więcej pieniędzy i wymieni na lepszy napęd. Nawet takie deore M592 lata na korzeniach i łańcuch wali o wszystko dookoła. To już lepiej kupić sobie owijkę na chainstay.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za wyczerpujące wypowiedzi. ;)

24 minuty temu, abdesign napisał:

Rozważasz używane części?

Nie mam nic przeciwko używanym, ale wydaje mi się, że skompletowanie wszystkiego trochę mi zajmie czasu i przesyłka na każdą rzecz oddzielnie, a jeśli myślę o nowych to jedna przesyłka z jednego sklepu i już mam.

Mam obecnie najtańszą z możliwych przerzutek, więc zakładam, że takie Alivio będzie u mnie robiło różnice. Nie chce pakować dużo kasy, bo sam rower jest tani. Jeśli rzeczywiście takie Alivio nic nie daje to po prostu zrezygnuję z ulepszeń. ;)
Co do przełożeń z przodu, to mniej więcej 80% czasu spędzam na środkowym blacie, 15% na małym, 5% na dużym. 
Jazda rekreacyjna, ale lubię przycisnąć przez ścieżkę leśną ;)
O wagę nie walczę, zależy mi głownie na poprawie stabilności łańcucha, i pozbyciu się dziwnych głosów z korby a przy okazji zmianę blatów na takie jakie używam najcześciej. 

I tak trochę uparłem się na te HT2, ale czy rzeczywiście to ma sens i tania korba z HT2 da dużą zauważalną róznicę? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Lawstorant napisał:

Od razu niech sobie tourney założy XD

Shadow to tylko budowa i nie ma nic do mocy sprężyn. Moim zdaniem niech sobie pozbiera więcej pieniędzy i wymieni na lepszy napęd. Nawet takie deore M592 lata na korzeniach i łańcuch wali o wszystko dookoła. To już lepiej kupić sobie owijkę na chainstay.

A ja uważam, że nie ma sensu pchać się sprzęgło, czyli w Dyna-Sys lub wyżej. No, chyba, że uda się jakoś wyrwać używkę za 400 zł gdzieś na olx...

Zauważmy, że to przerzutka do crossa. Nie do enduro, trail i innych takich. Ten rower nie będzie jeździł niewiadomo gdzie. Moja opinia jest taka - polecam M592 i nie ma sensu wyżej. Różnica duża w porównaniu do starej deore bez shadow, wytrzymałość dobra, obleciałem z tą przerzutką (M592) kilka bikeparków i nawet przez chwilę używałem z jednym blatem nie-narrow-wide, tylko zwykłym z korby 3x9 i łańuch dużo mniej spadał. Alivio M4000 miałem w ręce, na pierwszy rzut oka wydaje się

mieć sprężynę równie mocną jak M592, ale więcej na jej temat się nie wypowiem.

P.S. M592 bardzo dobrze współpracuje z kasetą sunrace 11-40 na 8 biegów :)

2 godziny temu, Sk27 napisał:

Za niecałe 65 zł z Shadow jest Altus RD-M2000.

O kurde, no to może sobie ją wypróbuję :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tani rower i co z tego? Też mam tani, używany rower z przestarzałą ramą trekkingową ale wrzuciłem na niego pełne deore z hamulcami. Większość ludzi wcale nie potrzebuje nowego roweru tylko właśnie nowy, porządny i wyregulowany napęd. Moim zdaniem napęd jako pierwszy wpływa na przyjemność i poziom jazdy, potem opony i hamulce ewentualnie porządny amor jeżeli ktoś ma przednie zawieszenie. W cenie nowego, lepszego roweru można sobie założyć części które spotkamy dopiero w rowerach za kilka tysięcy (grupowe hamulce to już w ogóle chyba od 9k+ dopiero montują).

Wychodzę zawsze z założenia, że biednego nie stać na tanie a jak już się coś wymienia, to porządnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Lawstorant napisał:

Wychodzę zawsze z założenia, że biednego nie stać na tanie a jak już się coś wymienia, to porządnie.

To założenie nie sprawdza się w przypadku napędów. Droższy napęd jest też droższy w eksploatacji. Kaseta 8rz kosztuje 30-40 zł, a kaseta 12rz to koszt pewnie koło 350 zł. Podobnie jest z łańcuchami, chociaż tu różnica już jest trochę mniejsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.05.2020 o 16:24, Lawstorant napisał:

Tani rower i co z tego? Też mam tani, używany rower z przestarzałą ramą trekkingową ale wrzuciłem na niego pełne deore z hamulcami. Większość ludzi wcale nie potrzebuje nowego roweru tylko właśnie nowy, porządny i wyregulowany napęd. Moim zdaniem napęd jako pierwszy wpływa na przyjemność i poziom jazdy, potem opony i hamulce ewentualnie porządny amor jeżeli ktoś ma przednie zawieszenie. W cenie nowego, lepszego roweru można sobie założyć części które spotkamy dopiero w rowerach za kilka tysięcy (grupowe hamulce to już w ogóle chyba od 9k+ dopiero montują).

Wychodzę zawsze z założenia, że biednego nie stać na tanie a jak już się coś wymienia, to porządnie.

Napęd Deore, opony, hamulce no i oczywiście jeszcze powinienem amortyzator wymienić... :D

Jak napisałem mam kilka stówek i za to chcę kupić kilka rzeczy o ile się da. Jeśli to nic nie zmieni to obejdę się bez tego i będę dalej cieszył się jazdą na tym co mam ;)

Po uwagach mam w planie kupić:
- przerzutka Deore RD-M591 - podobno się lepiej sprawdza niż Alivio, o którym mówiłem na początku
- korba FC-MT300 44x32x22, 
- suport SM-BB52, czy będzie ok? Jedynie co zmierzyłem to szerokość mufy - 68 mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...