Skocz do zawartości
tydraniu

[Napęd] wymiana kompletnego napędu w rowerze trekkingowym

Rekomendowane odpowiedzi

tydraniu

Cześć.

Posiadam 8-letniego krossa transalpa. Przez cały okres użytkowania tylko raz był wymieniany łańcuch. Jako że kultura pracy napędu jest niska, a raczej już jej nie ma stwierdziłem że czas nowy napęd. Niestety jako że będę robił to po raz 1 i dodatkowo jestem laikiem w tej kwestii proszę Was o pomoc. Jaki

 budżetowy napęd polecacie? Rower używany jest głównie do dojazdów do pracy po naszych pięknych dziurawych drogach, do jazdy po mieście i raz na ruski rok do wypadu do lasu. Niedługo również do transportu dziecka (mam 3miesięcznego syna). 

Aktualnie z tyłu wsadzona jest 8rzędowa chyba kaseta Shimano (z tego co wyczytałem to 8+ rzędów już nie ma wolno biegów. Dodatkowo jakie narzędzia powinienem mieć do takiego zabiegu?

Z góry dziękuję za wszelką pomoc i pozdrawiam.

Damian

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Blueforce

Może zdjęcie, link do specyfikacji? Na pewno łańcuch  kmc x8( bo dobra jakość do ceny), korba ma zanitowane zębatki czy przykręcane? Narzędzia najlepiej ściągacz do korby,, klucz do kasety, skuwacz do łańcucha, da radę bez skuwacza, bez klucza do kasety może się  udać, bez sciągacza do korby ciężko jak trzeba będzie wymienić * przy nitowanych zębatkach)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lawstorant
Napisano (edytowane)

Powiedz co masz na myśli, kiedy mówisz o wymianie napędu? Jesteś gotowy na wymianę kasety, przerzutek, manetek i korby z suportem? Ja sam w czerwcu 2019 robiłem taką podmiankę i zdecydowałem się pójść w Deore M6000 bo to taki rower do wszystkiego. Pojeżdżę i na lekkich szlakach MTB ale założę też sliki i szosuję z kolegą dookoła trójmiasta. Głównie dlatego mam 3x10. 2x10 może uprościć napęd, możesz też przekombinować na 1x10 z mniejszym zakresem. Ja zmieniłem w ogóle z korby 48-38-28 na 40-32-22 i nie jestem jakimś super mocarzem to i nawet nie brakuje mi biegów, a czasami bardzo niskie przełożenie przydaje się jak muszę swoje cztery litery dieselować w górę na stromych podjazdach.

 

Ogólnie, to najłatwiej byłoby zacząć od budżetu, bo Alivio np wyjdzie też taniej a też wcale nie jest złe.

Edytowane przez Lawstorant

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Infernal1995
Napisano (edytowane)

Najpierw kolego wrzuc foty tego napedu z uwzglednieniem zebow korby i kasety. Napisz tez dokladnie co sie dzieje z tym napedem. Byc moze wystarczy wymienic kasete, lancuch i linki wraz z pancerzami, a nie od razu caly rower rozbierac.

Edytowane przez Infernal1995

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
tydraniu

Dobrze, w takim razie jutro, a raczej dzisiaj po nocce postaram się zrobić jak najdokładniejsze zdjęcia napędu. Jeśli uda się znaleźć specyfikację to również wrzucę. To jest już paruletnia maszyna, więc możliwe że nie znajdę dokładnych danych

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
tydraniu

Oooo, nie znałem takiej strony. Fajna. Potwierdzam, to ten rower http://www.bikekatalog.pl/2012//rowery/52/Kross.Trans.Alp/

Korba posiada zanitowane zęby. Przypatrzyłem się dość mocno korbie i na razie daję sobie z nią spokój. Jeśli po wymianie łańcucha nie będzie on za ładnie leżał na niej to wtedy się zastanowię.

A czy suport warto wyciągać i na macanego sprawdzić jak działa i czy nie kwalifikuje się do wymiany czy szkoda ruszać?

W kasecie widziałem 2-3 lekko ukruszone zęby, no i wiadomo że to przełożenie najczęściej używane wygląda najgorzej. 

Chyba na razie zdecyduję się na wymianę samego łańcucha i kasety bez ruszania linek. Jaką kasetę możecie doradzić?

Jeśli chodzi o łańcuch to kupię wcześniej polecany https://allegro.pl/oferta/kmc-lancuch-x8-93-8-rzedow-114-spinka-6317077378

 

IMG_0247.JPG

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Blueforce

A czy suport warto wyciągać i na macanego sprawdzić jak działa i czy nie kwalifikuje się do wymiany czy szkoda ruszać?

Łapiesz za korbę, i szarpiesz na boki, jak nie czujesz luzu to ok. Zdejmij łańcuch z zębatki- najłatwiej zsunąć z najmniejszej na mufę ramy- zakręć, nie powinno być dźwięków, po kasecie widzę, że nie jest to zajechany napęd, więc na 80% suport ok.

Jak nie chcesz wymieniać linek to chociaż przeczyść odsłonięte fragmenty linki np wd40, potem zdejmij pancerz na wyczyszczony fragment i wyczyść.

Kasetę ja bym wziął najtańszą shimano o zakresie jak chcesz

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Infernal1995

Jak dla mnie to kaseta wyglada jak nowa. Znajac zycie to lancuch pewnie tez dobry. O rower sie dba, czysci i smaruje wtedy bedzie dlugo sluzyl. Kompletny naped to mozna wymieniac po kilkudziecieciu tysiacach kilometrow. Po zdjeciu wydaje mi sie, ze naped jest w dobrym stanie tylko zaniedbany. Wyczysc szczotka kasete i korbe. Lancuch zdejmij i wyszejkuj w benzynie ekstrakcyjnej. Wyczysc przerzutki. Sciagnij linki i pancerze. Przeplucz pancerze benzyna. Nasmaruj oliwka do lancucha i poskladaj do kupy. Zaloz i nasmaruj lancuch. No i ostania rzecza bedzie regulacja przerzutek. Wydasz 15zl na benzyne i oliwke do lancucha, a efekt bedzie mysle, ze zaskakujacy. Pamietaj, ze linki i pancerze najbardziej wplywaja na prace przerzutek. Jesli linki beda czyste i nasmarowane to gladko i plynnie beda sie przesowac w pancerzu, a to zaowocuje szybka i dobra zmiana przelozen. 

 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Blueforce
Napisano (edytowane)

Dokładnie, napęd się wymienia , jak jest zajechany do końca, zrób to co Infernal napisał, bo kilka tysiecy km z tego co na zdjęciu  można wyciągnąć. tu masz zdjęcie zużytej kasety, ostre zęby, wygląda tak, że za pare km całkiem się zetrą, nie to co u ciebie03QyB.png.030b04472bcdd905f884ef3ae044ea9a.png

 

Edytowane przez Blueforce

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
tydraniu

Rozumiem, dziękuję za pomoc :) zrobię tak, jak sugerujecie i wtedy posłucham jak to działa. Z tym że na pewno muszę kupić ten przyrząd do sprawdzania wyciągnięcia łańcucha. Na pewno się przyda. Jak uzyskam w kasecie zęby rekina to wtedy wezmę się za wymianę. W takim razie to że gdzieś jest delikatnie ukruszony ząb to nie powinno to wpływać jakoś bardziej na pracę napędu?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
wkg
Napisano (edytowane)

Ukruszony ząb to kłopot :/

Na początku kup łańcuch i wymień. KMC na spinkę. Jak kaseta przyjmie nowy łańcuch to super, pojeździsz na nim, potem założysz stary, dojedziesz, ten drugi, dojedziesz i kilka tys. zrobisz.

Jeżeli kaseta nie przyjmie nowego łańcucha to już jedź na tym starym. Skuwacza taniego nie kupuj - za grosze ci stary łańcuch rozkują w każdym warsztacie. Nowy na spinkę - i potrzebne będzie teoretycznie narządko do spinki ale kamyczkiem też można spinkę rozpiąć -  filmiki w sieci. 

Przyrząd też można kupić - choćby żeby sobie z ciekawości sprawdzić. Kosztuje grosze. Ja mam i leży gdzieś tam zapomniany :D

Poczytaj w archiwum o jeździe na 2, 3 łańcuchy.

Edytowane przez wkg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Infernal1995

Te ,,ukruszenia,, to pewnie specjalne profilowanie zebow kasety(Hyperglide) by lancuch mogl plynniej przeskakiwac po koronkach kasety podczas zmiany biegow, ale mozesz wrzucic zdjecie tego ,,ukruszenia,,. Jak chcesz zmieniac lancuch to skuwacz tez kup, bo pozniej prawdopodobnie bedziesz musial skrocic ten lancuch by dopasowac go do swojego napedu. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Blueforce

Z tym że na pewno muszę kupić ten przyrząd do sprawdzania wyciągnięcia łańcucha. Na pewno się przyda. polemizowałbym, wyciagnięcie można sprawdzić suwmiarką, mierząc 10 ogniw 127mm chyba.  

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×