Skocz do zawartości

[Napęd] z 3x8 na 1x8/1x9


Sk27

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, kilka miesięcy temu pisałem, że na wiosnę planuję zmiany w moim napędzie. Planowałem przejście na 1x8 (świadoma decyzja), z tego względu, że już miałem kupiony łańcuch i kasetę pod 8 rzędów (KMC X8 i Shimano CS-HG41). Chciałbym jeszcze zmienić klamkomanetkę na manetkę i klamkę osobno, bo to będzie bardziej estetycznie wyglądało. Z lewej strony mam już klamkę Shimano BL-T4000. Niestety trudno znaleźć porządną manetkę na 8 rzędów, w przeciwieństwie do 9 rzędowej. Tutaj jest moje pytanie: czy lepiej zostać przy 1x8 i kupić manetkę Shimano Sl-M315, a może lepiej sprzedać kasetę i łańcuch, kupić te pod 9 rzędów i wybrać wtedy np. manetkę Sl-M4000. Dodam, że moja tylna przerzutka to Shimano Altus RD- M370, która obsługuje 9 biegów i maksymalną zębatkę 34T. Jest duża różnica pomiędzy tymi manetkami? Jeśli chodzi o kasetę to stopniowanie jest takie samo na 8 i 9 rzędów, jedynie dostaję zębatką 30, czyli będę miał mniejszy przeskok między 1 a 2 biegiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz przednią zębatkę pod 8 rzędowy łańcuch? Bo większość to raczej pod 9 rzędowe łańcuch. Sam zmieniłem 3x8 na 1x9. Ale tylko z tego względu, że manetka do przedniej przerzutki mi się popsuła a zęby na korbie się już mocno starły. I ten rower głównie do jazdy do pracy i po mieście, a tam wszędzie płasko i 1x9 to w zupełności mi starcza. Plus rower jest troche lżejszy i mniej awaryjny :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Blueforce napisał:

Jak już chcesz zmieniać na 1x to ja bym poszedł na całość, 10 czy 11 przełożeń, tak to zyskasz tylko trochę redukcji masy.

Chciałbym, żeby to był jak najtańszy napęd. 1x9 kosztuje zauważalnie mniej niż 1x10 czy 1x11, do tego mam już przerzutkę 9 rzędową.

53 minuty temu, sholvakree napisał:

A masz przednią zębatkę pod 8 rzędowy łańcuch? Bo większość to raczej pod 9 rzędowe łańcuch. Sam zmieniłem 3x8 na 1x9. Ale tylko z tego względu, że manetka do przedniej przerzutki mi się popsuła a zęby na korbie się już mocno starły. I ten rower głównie do jazdy do pracy i po mieście, a tam wszędzie płasko i 1x9 to w zupełności mi starcza. Plus rower jest troche lżejszy i mniej awaryjny :)

Jakiś czas temu zamówiłem zębatkę Snail NW z Aliexpress i tam napisali, że będzie pasować także pod 8 rzędów. Na jakimś forum czytałem, że łańcuch może się gorzej trzymać, ale przy spokojnej jeździe nie powinien spadać. U mnie rower będzie służył także na dojazdu po mieście, ale i jazdę za miasto i tam dla mnie taki napęd sprawdzi się w 99%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tydzień temu widziałem 8s gripy Sram Atak  za około 50 zł, polecam jeśli gdzieś wiszą na aukcjach.

zrobiłem na narrow wide kilkaset kilometrów z ł: pc 870 i nie spadał, przerzutka deore xt krótki wózek ale stara, nie ma mocnej sprężyny, zębatka to praxiss od speca 32. Stalowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ktoś się martwił o łańcuch 8s, wydaje mi się,  że wewnętrznie (tak 90 %) ma taki sam wymiar jak 9s i nie spada z NW

dlatego jak są kupione klamoty 8s i obrotowy nowy Sram Atack da się polubić za ok 50 zł można mieć sprawę z głowy. Bez zakupów 9s

taka jest dobra do dość spokojnej jazdy, natomiast do wariactw po kamieniach korzeniach już nie bo jest za długi grip, ja nie lubię, teoretycznie można go dociąciąć ale nie wiadomo czy wtedy nie będzie się guma ślizgać ... nie mogę zdalnie rekomendować docięcia

atak długi

atak długi olx

a tu atak krótki tylko srogo za drogo, na takim się nie zawiodłem, w wersji 9 mam do dziś i nawet szukam takiej 9 na zapas,

atak krótki

tu atak bez zdjęcia do sprawdzenia ( krótki czy długi)

atak niewiadomo jaki

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, sholvakree napisał:

to tutaj masz tańszą manetkę 9 rzędową Shimano Acera za 55zł i nie zapomnij nowych linek i pancerzy kupić :)

Dzięki, chodziło mi o jak najtańszy w granicach rozsądku, za 12 zł więcej mogę mieć Alivio, więc raczej opłaca się dołożyć.

3 godziny temu, itr napisał:

Tydzień temu widziałem 8s gripy Sram Atak  za około 50 zł, polecam jeśli gdzieś wiszą na aukcjach.

Czy byłoby możliwe połączenie tej manetki z przerzutką Shimano? Z tego co zobaczyłem na pudełku to współczynnik jest 1:2, więc chyba powinno dać radę.

 

Tutaj miałbym do Was ostatnie pytanie. Czy lepiej przejść na 1x9, czy zostać tylko przy manetce Srama (jeśli jest kompatybilna)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Sram Attack jest  wypuszczony specjalnie do Shimano, również Sram Centera, ale z Centerą trzeba uważać bo tylko stare modele miały dobrą gumę pod koniec ślizgały się.

Kiedyś były przerzutki Sram na uciąg Shimano ale to już zabytki, w dodatku bywa że plastykowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1x8 i 1x9 to mały zakres przełożeń  dlatego 1x9 masz szansę może nawet bez adaptera haka pojechać z kasetą 11/40 i to jest lepsze od kaset 8s

jednak pętlę Wawa włocławek Gniezno Kutno zrobiłem z kasetą 11-23 i tarczą 32 z także każdemu według aktualnych potrzeb

nienawiść do gripshiftów jest natomiast przeciwskazaniem. Zawsze bez względu na manetki zalecę zastosowanie solidnego pancerza i jego końcówek, subiektywna uwaga do 10/9/8 b. Jest taka że im więcej biegów to tym bardziej jesienią liście wklejają się do wydłubania z międzytrybów.

Uchwyt musi raczej być docięty bo inaczej oddalasz dźwignię hamulca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja przerzutka i tak obsłuży maksymalnie tylko 34 zęby. U mnie najbardziej strome podjazdy asfaltowe mają nachylenie 7% i nie są zbyt długie, więc przełożenie 36/34 spokojnie mi wystarczy. Tak jak się zapytałem, nie wiem, czy nie będę miał utrudnionego dostępu do klamki hamulcowej przez długi grip.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że ja mam altusa. 34 na pewno mi wystarczy. Ostatnio robiłem testy na podstawie obecnego napędu i aktualne 38/32 było odrobinę za twarde, więc 36/34 powinno załatwić sprawę. Ponowię jeszcze pytanie: czy jeśli ma chwyty Ergon GP3 nie pod manetki obrotowe, to czy nie będę miał gorszego dostępu do klamki hamulcowej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem jakiś czas temu Revoshifty i nie miałem z nimi jakiś większych problemów. Itr napisał, że nie ma pewności co do przycięcia. Zastanawiam się, czy gorszy dostęp będzie mocno uciążliwy (jest to rower do spokojnej jazdy). A to jest jakiś problem z odpowiednim przycięciem? Wcześniej tego nie robiłem i nie chciałbym niczego zepsuć. Chwytów wolałbym nie zmieniać, bo jestem z nich zadowolony.

Tak wyglądają w środku. Czy tam nie ma metalu, który uniemożliwia przycięcie?

0989.PNG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Chwyt plus grip da ci bardzo niewygodną pozycję do hamowania i w ogóle do sięgnięcia do klamki. Może to być w ogóle niemożliwe bo braknie ci miejsca na kierownicy.

Pokazałeś chyba grip (manetkę), twgo nie przytniesz bo przestanie działać. Nie przytniesz także niektórych chwytów skręcanych bo mają wkładkę z plastiku lub czasem z metalowymi elementami. Pozostałe utniesz bez problemu zwykłym nożem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje chwyty to Ergon GP3, ich raczej się nie da  (w praktyce) przyciąć. Nie chcę też ich ruszać, bo były drogie i dobrze mi się sprawują od dłuższego czasu. Czyli lepiej sobie odpuścić Srama i zrobić 1x9 tak jak na zdjęciu na początku tematu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...