Skocz do zawartości

[sztyca] Sztyca pantografowa w rowerze Unibike - problem


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Kolega kupił rower elektryczny tej firmy, radziłem mu kupić sztycę amortyzowaną Suntour NCX, jednak w instrukcji do roweru znalazł się dziwny zapis. Popatrzcie sami. O co tu może chodzić?

Sztyca-instrukcja.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Quell napisał:

Mowa o zaznaczonym fragmencie,

 

Ale w tytule wątku napisałem, o co mi chodzi. Jeżeli jednak już dyskutujemy o zaznaczonym fragmencie to brzmi niezrozumiale, przynajmniej dla ludzi mało obeznanych z techniką. I jeśli zdarzyłby się wypadek, bo ktoś by wysunął sztycę zbyt wysoko, to dobry prawnik mógłby wyciągnąć odszkodowanie od producenta. Po pierwsze powinien być rysunek, po drugie fragment powinien brzmieć tak "Pod żadnym pozorem nie należy zbytnio wysuwać wspornika siodła. Długość fragmentu wspornika wsuniętego do ramy, liczona do dolnego końca wspornika, nie może być mniejsza od 100 mm, niezależnie od oznaczeń producenta wspornika. W przypadku wsporników, które posiadają oznaczenie granicy wysunięcia "MAX lub MIN INSERTION" znajdujące się na wysokości powyżej 100 mm od dolnej krawędzi wsrpornika, należy stosować się do oznaczeń producenta wspornika siodła."

No i taka drobnostka "wsporniki wymagają konesrwacji".

Instrukcja ta jest do pobrania http://unibike.pl/download/gwarancja2020.pdf

Dla porównania inna instrukcja - tu już wg mnie lepiej napisano o sztycy https://www.mediaexpert.pl/lp/lp/regulaminy/karta_indiana_3.pdf

" Podczas regulacji położenia siodła i kierownicy należy pamiętać, że zbytnie wysuwanie wsporników może być przyczyną uszkodzenia roweru, a nawet groźnego wypadku. Maksymalne wysunięcie nie powinno przekraczać górnego skraju znaku ostrzegawczego, znajdującego się w dolnej części wspornika kierownicy i wspornika siodła. "

Prosto i zrozumiale.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja osobiście jeździłbym z odpowiednio wsadzonym pantografem, bo nie widzę powodu by rama miała być wyraźnie bardziej obciążona. Jak się złamie, to złamałaby się też przy zwykłym wsporniku, czy wsporniku amortyzowanym typu nie-pantograf.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Quell napisał:

a to dotyczące sztyc amortyzowanych,do dupochron jakich wiele żeby nie uznać gwarancji

 

15 godzin temu, Blueforce napisał:

z odpowiednio wsadzonym pantografem, [...] nie widzę powodu by rama miała być wyraźnie bardziej obciążona

Tu chyba chodzi o to producentowi, że w niektórych modelach pantografu pod obciążeniem (np. jak lądujemy w dziurze) znacząco zwiększa się offset - siodełko przesuwa się mocno do tyłu np:

Nieobciążone (offset jak w sztywnej sztycy):

Sztyca amortyzowana Suntour NEX-D2

i obciążone:

Sztyca amortyzowana Suntour NEX-D2

Duża siła x duże ramię =bardzo duży moment, a to może być niebezpieczne dla ramy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Garlock napisał:

Duża siła x duże ramię =bardzo duży moment, a to może być niebezpieczne dla ramy.

No to niech robią ramy takie, aby to wytrzymywały. A jak ktoś ma np. chory kręgosłup i jest wrażliwy na uderzenia? To powinno być priorytetem. Poza tym firma Suntour chyba to uwzględniła przy projektowaniu swoich wyrobów, inaczej byłyby wypadki.  Ale można z ciekawości wysłać do niej maila z zapytaniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze można kupić rower innego producenta, który przewidział że użytkownik będzie chciał założyć  pantograf.

Godzinę temu, Thomlodz napisał:

A jak ktoś ma np. chory kręgosłup i jest wrażliwy na uderzenia? To powinno być priorytetem

Można założyć amortyzowaną typu teleskopowego.

Wspornik siodła ACCENT SP-886

taką wolno zamontować bez utraty gwarancji.

Godzinę temu, Thomlodz napisał:

Poza tym firma Suntour chyba to uwzględniła przy projektowaniu swoich wyrobów, inaczej byłyby wypadki

Ale to nie sztyca może pęknąć (Suntour ją na pewno przeliczył i przetestował) tylko rama roweru. A tej Suntour przecież nie sprawdzał.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Thomlodz napisał:

No to niech robią ramy takie, aby to wytrzymywały. A jak ktoś ma np. chory kręgosłup i jest wrażliwy na uderzenia? To powinno być priorytetem. Poza tym firma Suntour chyba to uwzględniła przy projektowaniu swoich wyrobów, inaczej byłyby wypadki.  Ale można z ciekawości wysłać do niej maila z zapytaniem

Kup rower z pełną amortyzacja...

W Krossie masz już utratę gwarancji za wymianę wspornika, na jaki byś nie wymienił. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, phoe napisał:

W Krossie masz już utratę gwarancji za wymianę wspornika,

1. Do Sznib: jak mam odpowiedzieć na powyższy post bez pełnego cytatu? Tu cały się nadaje.

2. Nie ja mam kupować, tylko kolega kupił.

3. https://www.kross.pl/sites/default/files/download/PL_Kross_gwarancja.pdf

Zobaczmy p. 13 - można go dowolnie interpretować, ale konkretnie o wsporniku nic nie ma

Gwarancja traci swą ważność w przypadku: • samodzielnej, niewłaściwej naprawy przez klienta; • modyfikacji i wprowadzania zmian konstrukcyjnych przez klienta; • niewłaściwego sposobu przechowywania roweru, obsługi oraz braku konserwacji wg dołączonych instrukcji; • użycia roweru w sytuacjach nietypowych lub w celach komercyjnych oraz w celu innym niż ten, do którego rower został zaprojektowany; • nieprzestrzegania warunków Gwarancji; • usunięcia lub uszkodzenia numerów seryjnych i elementów identyfikacyjnych roweru (jeżeli takie były).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż zadajecie dość dziwne pytania..., jak kolega pisze. Założysz sztyce pantografową, zmienia się drastycznie offset a więc i siły działające na ramę, robi się większa dźwignia- analogicznie jak ze sztycą, która jest bardziej wysunięta i tyle.

Producent zawsze znajdzie kruczki aby nie uwzględnić gwarancji jak wszyscy inni dzisiaj.

Np. taki kruczek- masz auto z autocasco, rozbijasz się/ masz kolizję. Ubezpieczyciel stwierdza, że masz opony o rozmiarze, którego producent nie ma w swojej rozpisce homologacyjnej i jesteś w czarnej...I nie chodzi tu o to, że dałeś felgę 19" a dopuszczona jest max 18", pomimo, że pół forum Twojego modelu na tym lata, tu może być Twoje rozmiar ale szerokość np. 230 zamiast 225. Fajne nie? Od kogoś kto zajmuję się ubezpieczeniami i likwidacją szkód wiem.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Garlock napisał:

Można założyć amortyzowaną typu teleskopowego.

Wspornik siodła ACCENT SP-886

taką wolno zamontować bez utraty gwarancji.

 

To jest pseudo sztyca, niewiele daje, za to szybko łapie luzy. Już lepiej pozostać przy zwykłej albo zalozyć carbonową. No i siodełko z elastomerami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, shotgun napisał:

Np. taki kruczek- masz auto z autocasco, rozbijasz się/ masz kolizję. Ubezpieczyciel stwierdza, że masz opony o rozmiarze, którego producent nie ma w swojej rozpisce homologacyjnej i jesteś w czarnej...I nie chodzi tu o to, że dałeś felgę 19" a dopuszczona jest max 18", pomimo, że pół forum Twojego modelu na tym lata, tu może być Twoje rozmiar ale szerokość np. 230 zamiast 225. Fajne nie? Od kogoś kto zajmuję się ubezpieczeniami i likwidacją szkód wiem.....

Ale mają racje na upartego ,inny rozmiar to inne ciśnienie, a nieprawidłowe ciśnienie wydłuża drogę hamowania, wiadomo ze te 0,1 bar różnicy nie robi, ale...

No i prędkościomierz będzie oszukiwał. ;)
 

19 godzin temu, Thomlodz napisał:

Gwarancja traci swą ważność w przypadku: • samodzielnej, niewłaściwej naprawy przez klienta; • modyfikacji i wprowadzania zmian konstrukcyjnych przez klienta; • niewłaściwego sposobu przechowywania roweru, obsługi oraz braku konserwacji wg dołączonych instrukcji; • użycia roweru w sytuacjach nietypowych lub w celach komercyjnych oraz w celu innym niż ten, do którego rower został zaprojektowany; • nieprzestrzegania warunków Gwarancji; • usunięcia lub uszkodzenia numerów seryjnych i elementów identyfikacyjnych roweru (jeżeli takie były).

Wymianę sztycy można podciągnąć pod to. ;) Dlatego w razie gdy np rama strzeli, warto mieć oryginalną i przełożyć sztyce.

Sztyca z pantografem zmienia offset to raz, a bujając też powoduje dodatkowe siły nacisku, które nie są pionowe na rurę podsiodłową.
Ma tu producent jednak rację, obecnie produkowane ramy są wycieniowane i wylajtowane do prawie granic możliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...