Skocz do zawartości

[korba] wymiana korby FSA Omega Adventure na Sram Force 1 GXP czy BB30?


bercov

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Chciałbym wymienić w nowym rowerze korbę FSA Omega Adventure (rama posiada mufę BSA 68 mm) która jest zamontowana w suporcie FSA BB386 EVO na korbę SRAM Force 1. Pytanie jest takie,

1. Którą korbę wybrać, bo są dwie wersje na GXP (i tutaj jak rozumiem musiałbym też wymienić suport na SRAM/Truvative GXP) i BB30 (przy założeniu, że chciałbym uzyskać jak najniższą wagę)?

2. W zasadzie chciałem wybrać wersję na GXP i wymienić od razu suport, ale doszukałem się informacji, że korba w wersji GXP jest znacznie cięższa od wersji BB30 (mimo, że tylko nieznacznie droższa). W przypadku korby Froce 1 na BB30 wszędzie podawana jest waga 542 gramy dla korby 172,5 mm i tarczą 42z. Natomiast w przypadku wagi korby GXP  doszukałem się wielu sprzecznych informacji, w tym nawet, że waży 680 g (czyli aż 138 g więcej od wersji GXP!). Może zna ktoś wiarygodne źródło, gdzie podana jest waga korby Force 1 GXP?

3. Czy jeśli wybrałbym wersję BB30, to czy podpasowałaby ona do obecnego suportu FSA BB386 (który jest pod ośkę korby 30 mm), czy też musiałbym go wymienić (na jaki)?

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam sie nad identyczną jak opisaleś wymianą. Jeżeli się nie mylę, to suporty  bb30 są wciskane, więc do mufy bsa nie podejdą. Aktualny suport fsa 386 evo do korby Srama również nie podejdzie. Najpewniejszym wyjściem byłby więc zakup korby i suportu gxp bsa Srama. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są suporty BB30 pod gwintowaną mufę BSA:

https://allegro.pl/oferta/aerozine-bsa30-adapter-z-bsa-gwint-ang-na-bb30-6599736509?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_UZSD_pla_sport_turystyka_rowery_akcesoria_sport_bicycles&ev_adgr=Rowery+i+akcesoria&gclid=Cj0KCQiApt_xBRDxARIsAAMUMu8dj-o09-SueCq0cjLniIzl0Y0I2Hjb1J4UxoIMBjh5csVMf_6Wa0YaAlYKEALw_wcB

Tylko problemem może być długość ośki korby w standardzie BB30. Bo jak zauważyłeś standardowo suport pod BB30 jest wciskany i długość "przelotowa" wynosi 68, albo 73 mm. Natomiast pod BSA dochodzą jeszcze zewnętrzne miski i łożyska po 10 mm z każdej strony. Więc w przypadku suportu BSA 68 mm mamy łącznie 88 mm. Nie wiem czy to wystarczy.

Tak jak pisałem wcześniej początkowo chciałem tę korbę pod GPX, ale jest podobno znacznie cięższa. Z drugiej strony łożyska mimo, że mniejsze i o gorszej kulturze pracy, są lepiej uszczelnione i bardziej odporne na gorsze warunki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę poczytałem na ten temat i wychodzi na to, że SRAM stosuje kilka standardów długości ośki jeśli chodzi o korby oznaczone BB30, chociaż akurat SRAM Force 1 jest na tej dłuższej, co w przypadku suportu BSA30 jest wskazane.

BB30_Long_vs_Short_Spindle_1024x1024_102

Tutaj: https://bikerumor.com/2018/12/28/aasq-45-how-can-i-fit-a-bb30-crank-in-a-threaded-bsa-frame/

z kolei piszą, że długość ośki musi być większa niż 104 mm, więc wychodziłoby, że trzeba by jeszcze zdemontować tę podkładkę kontrującą. Nie wiem co wtedy z linią łańcucha i czy nie będzie problemu z odległością ramienia korby od tylnych widełek ramy. Ogólnie bardzo niewiele znalazłem na temat praktycznego zastosowania takiej korby. Wobec powyższego chyba bezpieczniej kupić korbę SRAM Force 1 pod suport na GXP. A ten chyba i tak jest lepszy niż suport wciskany na BB30?

Jeśli chodzi o wagę, to chyba nie ma aż takiej różnicy jak myślałem, korba SRAM Force 1 170 pod GXP z zębatką 38z waży 595 g, a tutaj można zobaczyć, że korba SRAM Force 1 175 42z pod BB30 waży 610 g (chociaż koleś zakłada tam taką zaślepkę na oś korby, której raczej się nie instaluje, więc powinno być trochę mniej)

No chyba, że jest coś innego wartego polecenia. Znalazłem jeszcze w podobnej cenie korbę ROTOR Vegast. Zalety: można ją sobie dowolnie skonfigurować (ramiona, ośka, zębatka direct mount - co też mi się podoba), całkiem ładnie się prezentuje ;-), jest lżejsza od SRAMA (komplet 175 mm, 42z, i ośka pod BB386 waży ok 540 g)

Wady: jest z aluminium ;-), wychodzi drożej od SRAM'a

Coś jeszcze jest wartego uwagi? Korby SRAM Force D1 DUB to już chyba są pod 1x12? Czy można do nich dopasować zębatkę 1x11? Z kolei tutaj już kwota sporo urośnie.

Macie jakieś inne propozycje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chciałbyś tylko zwiększyć ilość zębów do 42T, to właśnie na stronie FSA pojawiła się jako dostępna zębatka Omega 1 x 120 x 42T N11 WB 138: https://shop.fullspeedahead.com/en/chainrings/road/omega-1x-chainrings?___store=fsa_en#

Rozwiązanie tańsze niż wymiana korby i suport na Apexa. Chyba, że korby Srama mają inne zalety w stosunku do FSA Omega?  Poza oczywiście wagą. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ha, właśnie zębatka bardziej mi pasuje 40z, obecnie jeżdżę na konfiguracji 1x11 38 -> 11-40 i jest w zasadzie idealnie. W obecnym miałbym 40 -> 11-42 czyli bardzo podobnie (chociaż przy zębatce 42z i najlżejszym przełożeniu 42-42, a obecnym 38-40 chyba dużej różnicy by nie było).

Chodzi głównie o wagę - no i nie będę ukrywał - też wygląd ;-)

Chociaż z tą wagą to tak sobie to wypada, obecnie moja korba XT FC-M785 z zębatką HCC 38 (koszt. ok 500 zł) waży ok. 675 g, do tego suport BB-M800 (za 70 zł na którym już zrobiłem bez najmniejszego problemu 5 tyś km) waży 82 g, więc razem wychodzi 757 g. W przypadku zestawu SRAM Force 42z 175 mm GXP (610 g - 1000 zł) + SRAM Truvativ (109 g - 160 zł) daje to razem 719 g czyli tylko 38 g różnicy (przy różnicy w cenie 590 zł). Słabo trochę :-(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.02.2020 o 11:06, bercov napisał:

Chciałbym wymienić w nowym rowerze korbę FSA Omega Adventure (rama posiada mufę BSA 68 mm) która jest zamontowana w suporcie FSA BB386 EVO na korbę SRAM Force 1. Pytanie jest takie,

1. Którą korbę wybrać, bo są dwie wersje na GXP (i

Jak masz mufe BSA to jednoczesnie korba nie moze byc zamontowana w suporcie BB386. Co moze miec miejsce, to korba pod system BB386 jest zamontowana w odpowiednim dla niej suporcie ale caly czas BSA. System suportu determinuje to do czego on wchodzi, a nie to co do niego wchodzi. To tak dla gwoli scislosci ;)

 

Watpie zeby Sram w korbach mtb stosowal typowa dlugosc osi BB30, jak to mialo (ma?) miejsce w przypadku korb szosowych.

Temat dosc szczegolowo przerabiany. Powyzsze zdjecie ma juz troche lat. Co prawda niektorym udawalo sie jakos zalozyc Srama Red BB30 do mufy BSA, oczywiscie po zdjeciu kontrujacej nakretki.

Akurat w przypadku Reda, to byla spora roznica w wadze pomiedzy BB30 i GXP. W sumie byla to rewelacyjnie lekka korba za caly czas rozsadne pieniadze. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@1415chris chyba nigdzie (tak mi się wydaje, z przytoczonego fragmentu to nie wynika) nie napisałem, że korba jest zamontowana w mufie pod BB 386 (tylko suporcie BB 386 zamontowanym w mufie BSA).

Jeśli chodzi o ramę, to jest to rower to Fuji Jari Carbon 1.3 a wg specyfikacji posiada on suport FSA BB386 EVO - BSA Thread, a z informacji od sprzedawcy dowiedziałem się, że rama posiada suport BSA 68 mm. Zresztą już z opisu suportu to poniekąd wynika.

http://www.fujibikes.com/usa/bikes/road/adventure-and-touring/jari-carbon/jari-carbon-1-3

Która to jest dokładnie korba RED'a, można prosić o jakiś link? Czy będzie ona współpracować plug&play z resztą napędu tj. przerzutka SRAM Rival, kaseta CS-M8000 11-42 i łańcuch KMC X11? No i czy zamontuje w niej zębatkę 40z (a nie jak w typowych korbach MTB 36z max)?

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chce sprowadzac tego tematu do dyskusji o suportowej nomenklaturze. Ale wlasnie chodzi mi o twoje stwierdzenie. Nie ma takiej mozliwosci aby zalozyc suport 386 do BSA. Wiem, ze nie twierdzisz odwrotnie. Chodzi tu tylko o pewna nomenklature rowerowa. Masz mufe BSA, to i suport musi byc jednoczesnie BSA. Inaczej sie nie da. Do tego dochodza rozne wariacje korb. To co ty masz, to nic innego tylko BSA pod 30mm oske. I nie musi to byc koniecznie korba w 386. 

Korba Reda, o ktorej wsponialem, to typowo szosowa korba z BCD 110 i 130 z opcjami 52/36 i 53/39. Wiec pewnie mozn cos do niej dobrac w okolicach 40t. Jest sporo producentow robiacych zebatki pod 1x, Garbaruk, Absolute Black, Wolf Tooth i azjatyckie wynalazki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Odkopuję trochę temat, bo przy okazji wyboru nowej korby wpadłem na inny pomysł.

Ogólnie chciałbym uniknąć stosowania suportu GPX i pojawił się taki pomysł, żeby kupić same ramiona korby SRAM FORCE D1 DUB (które standardowo są z zębatką pod napęd 1x12) i do tego zestawu dokupić zębatkę WolfTooth 40z do tego oczywiście suport SRAM DUB BSA MTB. Dobry to jest pomysł? Będzie wszystko ze sobą pasować?

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...