Skocz do zawartości
Kuras77

[Rama] Pęknięta rama - naprawa czy wymiana?

Rekomendowane odpowiedzi

Kuras77
Napisano (edytowane)

Witam, niestety pękła mi rama nad spawem w okolicach mocowania sztycy - rower ma 8 lat i przejechane niecałe 20tyś km więc chyba za szybko na takie zużycie? Jest to Author Instinct (koła 26 cali, rama 19 cali) z 2011 roku. Czy można to zespawać? Jeśli tak to gdzie w okolicy Warszawy? Wchodzi też w rachubę wymiana ramy ale gdzie ja teraz znajdę taką lub podobną ramę... Gdyby nie fakt, że w zeszłym sezonie wydałem trochę grosza na nowe komponenty to może rozglądałbym się za nowym rowerem ale w tej sytuacji wolałbym reanimować obecny.

Z góry dziękuję za podpowiedzi.

 

received_772946103150865.jpeg

Edytowane przez Kuras77

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Quell

Zaspawać zaspawasz,ale i tak szybko pęknie znowu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
Napisano (edytowane)

Wymiana tylko, spawaniem osłabisz rurki i strzeli np obok.

Co do pęknięcia, to nie miałeś sztycy za wysoko wysuniętej?

Jak mocno Ci zależy na reanimacji starego roweru, to np:
https://www.bike-discount.de/en/buy/thompson-raptor-blackout-26-frame-870128
(tylko musisz tutaj dokupić stery, suport, możliwe ze sztyce, nowe linki + pancerze...)
lub używane z allegro/olx.


... ale ja bym kupił nowy lub używany 27,5/29, a to sprzedał komuś na czesci.

Edytowane przez phoe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Artwro

Za niewielkie pieniądze kupisz podobną ramę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
miciu22

Wiele lat temu pękł mój wiekowy Radon w tym samym miejscu- po spawaniu trzyma się dzielnie, więc z tym ponownym pękaniem, to też nie ma co przesadzać, a sztycę mam mocno wyciągniętą.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Sobek82

Ktoś kiedyś wrzucał zdjęcie pospawanej ramy w tym miejscu, spawacz dodał tam wzmocnienie z amelinium dodatkowo, dał szlif i pomalował.
Jest to też okazja żeby przejrzeć google'a w poszukiwaniu nowej ramy, czy używanej z świeżo rozebranego roweru.
Przy okazji można wymienić liki na nowe i pancerze na stylowe ;)

Pozdrower

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Sobek82

Ja kiedyś taki myk zrobiłem duciarski, przewierciłem rurę podsiodłową wraz ze sztycą wiertłem fi 6 i skręciłem śrubą z łbem, wtedy sztyca wraz z siodłem się nie ruszała na boki podczas jazdy ;)

IMG_20170512_232052791_HDR.thumb.jpg.0b6aa73518d3211e7e56fcd1861fabe8.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
Godzinę temu, miciu22 napisał:

Wiele lat temu pękł mój wiekowy Radon w tym samym miejscu- po spawaniu trzyma się dzielnie, więc z tym ponownym pękaniem, to też nie ma co przesadzać, a sztycę mam mocno wyciągniętą.

Wiesz w czym jest główny problem? Że im nowsza rama, tym rurki są cieńsze, a ich głowna wytrzymałosc to stop amelinium, i mamy np bardzo popularny 6061 T6.
I teraz tak:
- 6061 to jest jakis tam % skład, tutaj wszystko ok jak chodzi o spawanie.
- ale T6 oznacza obróbkę cieplną po spawaniu ramy, aby rama miała odpowiednia wytrzymałość, jest to zwykle tygodniowe wygrzewanie ramy i spawając ramę w danym miejscu, to miejsce nie jest już "stopem"6061 T6", tylko samym 6061, bez T6.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
miciu22
Napisano (edytowane)

U mnie jest to stop 7005, rama z 2006 roku,  dolna rura bez problemu odkształca się pod naciskiem kciuka :D

Edytowane przez miciu22

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Janu_sz
39 minut temu, miciu22 napisał:

dolna rura bez problemu odkształca się pod naciskiem kciuka

A świstak siedzi...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
miciu22

Oho, czyli sugerujesz, że nie wiem o czym piszę i po 85 tys . km nie wiem jak się rama zachowuje..... żałosne.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Janu_sz

Masz rację. Żałosne.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Arni220

Dokładnie jest tak jak Phoe napisał, pospawać da się nawet alu z drewnem, ale odpuścić spaw już nie. Fakt, że 10 przypadków na 100 jest OK przez kolejny X czasu nie znaczy, że w pozostałych 90 będzie tak samo. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
Napisano (edytowane)

https://en.wikipedia.org/wiki/6061_aluminium_alloy

Zreszta tutaj jest to opisane.

"The mechanical properties of 6061 depend greatly on the temper, or heat treatment, of the material.[4] Young's Modulus is 69 GPa (10,000 ksi) regardless of temper.[5]"

Edytowane przez phoe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Kuras77
Napisano (edytowane)

Dzięki za odpowiedzi :)

To jest mój drugi rower więc może jednak zaryzykuję spawanie tym bardziej, że sztyca wchodzi bardzo głęboko, około 17cm w rurę a więc usztywni spaw. Wymiana całej ramy to spore koszty a do obecnej się przyzwyczaiłem więc może niech to będzie ostateczne rozwiązanie, no chyba, że trafię okazyjnie na fajną ramę - na razie nie widzę nic na Allegro i OLX.

Ma ktoś może namiary na spawacza rowerowego w Warszawie lub okolicach?

 

Edytowane przez Kuras77

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
KrissDeValnor

Zapytaj w mobilnyserwisrowerowy.waw.pl - co prawda nie korzystałem z ich usług w zakresie spawania, ale dowiedzieć się co i jak nie zaszkodzi.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
Napisano (edytowane)
53 minuty temu, Kuras77 napisał:

Wymiana całej ramy to spore koszty

Bo sam metariał może nie jest drogi(ile tam 1,5kg amelinium może kosztować?), problemem jest proces technologiczny i obróbka cieplna, aby stop miał twardość T6, w ty spawając właśnie tą obróbkę cieplną aka harotwanie z miejsca spawu i jego okolic usuwasz.

Jakiego byś fachowca nie znalazł, to jednak on nie zrobi, że rama bedzie miała w miejscu spawu wytrzymałośc jak nowa.

Na pewno nałożenie samego "gluta", tak jak idzie pękniecie to nie jest dobry pomysł.

Edytowane przez phoe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
KSikorski
Napisano (edytowane)
W dniu 3.11.2019 o 10:47, phoe napisał:

Wiesz w czym jest główny problem? Że im nowsza rama, tym rurki są cieńsze, a ich głowna wytrzymałosc to stop amelinium, i mamy np bardzo popularny 6061 T6.
I teraz tak:
- 6061 to jest jakis tam % skład, tutaj wszystko ok jak chodzi o spawanie.
- ale T6 oznacza obróbkę cieplną po spawaniu ramy, aby rama miała odpowiednia wytrzymałość, jest to zwykle tygodniowe wygrzewanie ramy i spawając ramę w danym miejscu, to miejsce nie jest już "stopem"6061 T6", tylko samym 6061, bez T6.

Z tym wielotygodniowym bym nie przesadzał :-D

To naprawdę prosta sprawa i jak komuś zależy to na przykład w hartowni Tarapata w Kolbuszowej przyjmują paczki kurierskie i chętnie pomagają prywatnym osobom, o ile dzwoni się bezpośrednio do hartowni.

 

Inna sprawa że za obróbkę cieplną zapłacisz pewnie z 150-300 złotych (lekkie, ale duży gabaryt), centymetr spoiny alu kosztuje 25 złotych (polecam serwisy autoklimatyzacji lub serwisy motocyklowe, mechanicy "rowerowi" raczej zbyt rzadko to robią by mieć wprawę), co winduje koszty do kupna nowej/używanej ramy w dobrym stanie.

Edytowane przez KSikorski

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
cinol123

Zanjomy ostantio spawał  Accenta, w MOBIL-SPAW na Ursusie, zaplacil 20pln :P ponoc jescze sie trzyma.... ;-)   ja natomiast moge poleci Dar Spaw,  robilem u nich kiedys naprawe aluminiowej miski w okolicy korka, ponoc naprawa wedlug specjalistow była bez sensu...a DAR spraw zrobil to tak, ze trzyma jak skala do dzis :P

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Kuras77

Dzięki wielkie za namiary - we wtorek do nich dzwonię i spróbuję zespawać ramę :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Robman
      Przez Robman
      Cześć,
      niedawno kupiłem nieużywaną ramę rowerową od osoby, która zrezygnowała z planów własnoręcznego składania jednośladu.
      Zależałoby mi na poznaniu pochodzenia zakupionej ramy, czułbym się "pewniej" mając wiedzę, że nie jeżdżę na jakimś "noname". Czy byłaby możliwość zidentyfikowania producenta ramy po numerze seryjnym ?
      Nr ramy to C20305045. Skontaktowałem się na chybił trafił z BIKE MIELEC, ale oni odpowiedzieli, że to nie ich produkcja.  Macie może jakieś pomysły jak rozwiązać tą zagwozdkę ?   Z góry dzięki za pomoc.
    • mrobot223
      Przez mrobot223
      chodzi o rame Grand Rock 400 czy nadaje się ona do dirtu?

    • mrobot223
      Przez mrobot223
      chodzi o rame Grand Rock 400 czy nadaje się ona do dirtu?

    • zlotym
      Przez zlotym
      Witam podczas ostatniej jazdy moj damper sr suntour epicon wbil sie do konca i nie odbil. Nie da sie go wyciagnac siłą. Dokładny problem widoczny na zdjęciu.
      Co w takim przypadku zostalo mi zrobic? Jest jakaś szansa na naprawe bez rozbierania go(jesli jest to mozliwe)? Zalezy mi na jak najprostszego i najtanszego powrotu do poprzedniej "sprawnosci" tego uginacza. Z góry dzięki i przepraszam za mało specjalistyczne słownictwo.

    • oscypek_s
      Przez oscypek_s
      Cześć, 
      Uzyczylem rower znajomemu, a ten dopiero kiedy się odezwałem że coś jest nie tak poinformował mnie że spadł łańcuch i coś strzelalo. 
      Zauważyłem że automat trzymający linkę od hamulca wchodzi w szprychy w kilku konfiguracjach przerzutkek. Proszę o informację jak mogę to uregulować.
      Poniżej przesyłam link do zdjęć. 
      https://zapodaj.net/e296c5b208a85.jpg.html
      Z góry dziękuję 
×