Skocz do zawartości
Mariusz1000

[koła] kupno nowych kół do crossa

Rekomendowane odpowiedzi

Mariusz1000

Witam.

Witam. Posiadam rower Giant Roam 3 z hamulcami V-brake. Chce wymienić w nim fabryczne koła GIANT GX02 (700x19C) na jakieś lepsze (fajnie jakby obręcze były lżejsze od fabrycznych no i wytrzymałe żeby były) i mają być pod hamulce tarczowe. Kupiłem już prawie nieużywany komplet MT500 (sprzedający wymienił je na XT niebawem po zakupie roweru). Tej jesieni/zimy zamierzam też zamówić powietrznego NRX-a D (seryjny amortyzator w moim rowerze nie ma mocowania pod tarcze). W dalszej kolejności, za rok albo dwa, chciałbym wymienić cały napęd w rowerze na jakieś Deore 6100 czy co tam wtedy będzie w sprzedaży, albo wstawić GRX-a 10 z korbą 46-30, kasetą 11-42 i manetkami Tiagry SL-4700. Widziałem już nawet że są adaptery na obejmę do tej przerzutki przedniej GRX-a. Ale to przyszłość. Skupmy się na kołach.

Jak jeżdżę rowerem:

- w weekendy turystycznie z lekkim plecakiem (woda, żarcie, coś od deszczu, dętka, pompka, multitool, mapa), trasy około 100km. Pół na pół asfalt i leśne ścieżki/polne drogi, czasem na takich wycieczkach trafiają się kocie łby,

- ze 2-3 razy w tygodniu szybka (jak dla mnie) jazda (prędkość około 30km/h), nierzadko po zmroku przy świetle Convoya S2, po leśnych ścieżkach i polnych drogach na krótkim dystansie (około 30km)

- w deszczu nie jeżdżę chyba że złapie po drodze i nie ma się gdzie schować, ale za to po deszczu lubię się trochę ubrudzić w błocie jeżdżąc po leśnych ścieżkach (wiadomo rower nie jest mtb ale na trochę sobie można pozwolić)

- zimą nie jeżdżę bo za zimno, sezon przeważnie trwa dla mnie od marca/kwietnia do października/listopada

Obecnie ważę około 90kg, ale po zimie zawsze jest około 100kg i powoli spada do tych 90kg. Budżet na koła? Celuję coś w przedziale 500-800 zł ale ze 100 bym mógł jeszcze dołożyć jakby było warto. Jak już wspomniałem z czasem chcę wsadzić do roweru lepszy napęd (chciałbym z mojego Roama 3 zrobić coś podobnego do Roama 1 albo 0) i nie chciałbym wtedy mieć niezłego napędu z lipnymi kołami. Opony jakie będę na nowych kołach to albo Smart Samy 1.60 cala, albo jakieś szutrowe w podobnym rozmiarze. Czy warto kupić któryś z tych kompletów kół:

https://daveo.pl/kola_nt_d042id032__dt_545d_700cchampion-1347i

https://allegro.pl/oferta/novatec-zestaw-kol-mtb-29-p-t-d041-d042-alex-md-21-8553670196

https://allegro.pl/oferta/kola-29-alex-md21-novatec-d041-d032-db-8-11s-cz-7884260284

https://allegro.pl/oferta/mocne-kola-29-rodi-excalibur-xc-novatec-8-9-10-hit-7953736442

https://allegro.pl/oferta/kola-29-alex-md21-novatec-d041-d032-db-8-11s-cz-7884260284

Ewentualnie jakie inne koła byście mi polecili.

 

 

P.S.

Roweru nie sprzedam i nie kupię innego bo nie, chcę modernizować swojego Roama 3 bo tak. Z góry dziękuję za pomoc przy wyborze kół.

 

 

 

Edytowane przez Mariusz1000

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Jak chcesz mieć dlugowieczne koła to bierz piasty dt 370 i obręcze 453d lub 483d.

Jeśli o amortyzator chodzi to odpuść sobie rnx-d i dozbieraj na nrx-s albo paragon gold a jak nie chcesz tyle wydawać to bierz węglowego sztywniaka. Stalowe amortyzatory szybko rdzewieją wewnątrz i są pomyłką przy rowerach użytkowych.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Mariusz1000

Te DT 545D są bez ograniczeń wagi użytkownika (chociaż gdzieś widziałem że do 140kg) i na 36 szprych, 483D są do 120kg i na 28 szprych, 545d nie będą mocniejsze? Poza tym w swoim rowerze mam standardowe szybkozamykacze, a z tego co widzę w przypadku piast DT 370 jest z przodu: " Rodzaj mocowania osi: 15mm, Możliwości konwersji piasty: 9mm qr lub 9mm ThruBolt " z tyłu "Rodzaj mocowania osi: qr lub 142/12mm". Nie wiem czy to będzie pasować do mojego roweru, a nie chciałbym stosować przejściówek.

Zestaw 545 + Novatec też nie jest chyba dużo cięższy od 483 + 370? 2370g (obręcze 605g) vs 2070g (obręcze 575g). Nie ścigam się i nie startuję w zawodach więc czy zauważyłbym różnicę tych 30 gramów na obręczy i 300 gramów na zestawie kół?

Czytałem już trochę w internecie i ludzie raczej polecają obręcze DT 545D i piasty Novatec. Piasty Novatec są na normalne szybkozamykacze QR a nie jakieś 15mm i inne ThruBolty. Czy zatem wybór 545D z piastami Novatec to byłby dobry wybór?

O amortyzatorze będę myślał później.

Edytowane przez Mariusz1000

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Piasty DT są konwertowalne. Zamawiając koła jednocześnie określasz jakie ma mieć end-capy (jakie standardy mocowania). Za kilka lat jak będziesz chciał zmienić rower to koła będzie można dostosować do innego standardu przez wymianę end-capów. Chociaż dzisiaj wszędzie boost. 

DT nawet te najtańsze są staranniej wykonane i mają lepsze łożyska niż N. N bywają bardziej awaryjne, są gorzej uszczelniane i IMHO jest gorsza dostępność części. Do DT dokupisz wszystko.

545d to obręcz dedykowana do rowerów elektrycznych. Jak nie ważysz razem z rowerem 150kg to strzelanie z armaty do komarów. Oczywiscie można używac ich w nornalnych warunkach ale to dodatkowa masa obreczy i szprych. Co ciekawe fabryczne koła dt do elektryków też są na 28 szprychach. Koła enduro DT (które znoszą skoki z wysokości 120cm przy nośności 130kg) są plecione też na 28 szprychach. Dobrze zbudowane koło nawet na 28 szprychach nie wymaga żadnej korekty w trakcie eksploatacji chyba, że była jalaś "przygoda".

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Mariusz1000

Ok, dziękuję. A jeszcze jedno co mnie zastanawia. Przy DT 545d producent obręczy podaje maks ciśnienie 4 bary. Ja jeżdżę na oponach 1.6 i nie zamierza zmieniać szerokości opon, zresztą niewiele szersze by weszły do crossa. Wg tabelki na stronie DT takie opony pompuje się coś powyżej 5 barów, ja swoje pompuję też w tych okolicach. Lubię jak jest twardo.

Rozumiem że przy 545d nie mógłbym tak pompować opon tylko maks 4bary. A jak to wygląda przy 483d? Czy te obręcze też mają jakieś maksymalne ciśnienie w oponach?

Kolejna sprawa. A co myślicie o obręczach szosowych (gravelovych) ?

Znalazłem takie, naginają mocno mój budżet, ale czy one spełniłyby moje oczekiwania, są bardzo lekkie (w mojej ocenie) i w porównaniu do tych 483d i do 120kg:

https://lemonbike.eu/product/dt-swiss-r470-2/#configuration

 

Nie, 150 kg z rowerem nie ważę. Ale moja maks waga na wiosnę, w ubraniach to pewnie będzie ze 100kg + plecak maksymalnie z 5kg (chociaż rzadko z takim ciężkim jeżdżę) + rower, wyjdzie te 120kg z tendencją spadkową.

Edytowane przez Mariusz1000

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
FigoiFago

W sprawie kół skontaktuj się z firmą Daveo. Z pewnością pomogą. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Mariusz1000

No właśnie Daveo, zaraz będę do nich pisał w sprawie kół.

W międzyczasie ogarniam jeszcze temat amortyzatora, zdecyduję się chyba na NRX S jak pisał @Dokumosa. Budżet przekracza, ale D też nie mało kosztuje a jak już wydawać kasę to dobrze. Nie wiem tylko jeszcze czy wziąć wersję RL czy LO. Blokada na kierownicy niby wygodniejsza i tylko 50 zł droższa, ale z drugiej strony lubię minimalizm więc chyba wezmę LO - jedna linka i manetka na kierownicy mniej. Teraz mam NEX-a (którego nawet bez modernizacji roweru musiałbym wymienić bo coś w nim się tłucze) z blokadą na goleni i się przyzwyczaiłem, no i rower to nie jest MTB do ścigania się gdzie liczą się sekundy więc blokada na goleni daje radę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Manetkę blokady sobie odpuść. To ma sens na zawodach jak nie masz czasu sięgnąć do korony (chociaż to też żaden problem i.wiele osób nawet na startowych rowerach tego nie chce).

Odnośnie ciśnienia max to masz tu tabelkę dt (jest zależne od szerokości zarówno obręczy jak i opony).

https://dycteyr72g97f.cloudfront.net/uploads/RTE0XXDPS32S021133/MAN_WXD10000000866S_WEB_ZZ_001.pdf

W razie jakby co to paragon gold jest w bike-discount za 180EUR + 10 przesyłką.

Edytowane przez Dokumosa

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×