Skocz do zawartości

[Piasta przednia] Wymiana stożków / konusów


Uhoman

Rekomendowane odpowiedzi

Tak oto wygląda prawy konus piasty przedniej w Marinie Pine Mountain po 5000km. Z lewym jest podobnie. Raczej słabo jak na spokojną jazdę ścieżkową. Kulki wydają się ok, podobnie jak bieżnia piasty - ale muszę dokładnie obadać, bo dzisiaj było to robione na szybko. Jest sens szukać i wymieniać stożki, ew. kulki? Piasta nietypowa, Joytech 110x9, nie znam symbolu, jedynie mógłbym zwymiarować stożek i próbować coś podebrać. Czy raczej myśleć o nowych kołach?

IMAG0429.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tego dochodzi beznadziejna jakość montażu i minimalna ilość smaru niskiej jakości. Na dodatek nie wiadomo jakie są to piasty (wiem tylko tyle, że jakieś Joytech), więc zakup stożków będzie graniczyć z cudem. Chyba, że dobiorę coś podobnego i akurat podpasuje. A wszystko w rowerze za blisko 4kzł. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Quell napisał:

Makabra z jakiego gównolitu teraz części robią.

Konus jest po to aby się zużywał. Ale najczęściej spowodowane jest to zbyt mocnym skręceniem piasty na wstępie+zaciśnięcie zacisku wzmaga ten efekt. Firmy nagminnie zbyt mocno skręcają konusy. Dobrze skorygowane i kontrolowane piasty konusowe latają minimum 20 tys. km. Wymiana zużytych konusów to normalny serwis, ważne aby zrobić to poprawnie. Trzeba dobrze wszystko skontrować, na pograniczu luzu, ponieważ zacisk ściśnie nam dodatkowo całość. Oczywiście wyczyścić i nasmarować wszystko od nowa. Sprawdzić stan kuleczek, zdarza się że się ukruszy jakiś element. Ale one są zazwyczaj najtrwalszym elementem układanki. Źle skontrowane piasty, a szczególnie zbyt mocno=zużycie konusów, bieżni, piasty(misek) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, woojj napisał:

najczęściej spowodowane jest to zbyt mocnym skręceniem piasty

Tak, ale jak napisał @Uhoman również złe smarowanie. To co na zdjęciu konsa to typowy obraz uszkodzenia bieżni słabym smarowaniem i obecnoscia wody np:

image.png.7f9f2bccc09c980c6d94039561b0936a.png

Reszta bieżni tego konusa praktycznie wygląda jak nowa, czyli materiał nie był wcale zły. Ta piasta powinna natłuc jeszcze ładnych kilka tysięcy km. Wystarczyło ją zaraz po zakupie rozkręcić, nasmarować i wyregulować. Lekka paranoja. Za komuny niektórzy rozkręcali świeżo odebrany z "salonu" samochód i składali go ponownie, Ponoc był dużo bardziej niezawodny niź te fabrycznie złożone. Jesteśmy w następnym stuleciu, a jak widać w niektórych przypadkach nic się nie zmieniło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Poochaty napisał:

 Dobierz wymiar, gwint jest standardowy.

Niekoniecznie. Są piasty z gwintem metrycznym i z gwintem (chyba) calowym. Wyglądają na oko identycznie, ale części wzajemnie nie pasują. Nie chodzi tu tylko o skok gwintu, ale też o średnicę osi. Przykładowa tylna oś Shimano ma np. 10 mm średnicy (naprawdę ciut mniej, pewnie 9,8mm), a oś calowa to będzie np. 3/8 cala, czyli 9,56 mm. I do widzenia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Poochaty napisał:

Konusy to nie jest jakaś filozofia... Dobierz wymiar, gwint jest standardowy. Możesz nawet krótszy dac, doregulujesz podkładką. Wymień kulki, nasmaruj, zamkniesz się w 15 złotych.

I właśnie dlatego mając piastę Formula w poprzednim Giancie ni cholery nie mogłem znaleźć pasującego konusa mimo, że wyglądały identyko tylko różniły się odrobinkę gwintem. Szkoda, że moja piasta nie wiedziała, że konusy to nie filozofia ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piasty nietypowe - przód 9x110, tył 9x141mm - choć tu już sam nie wiem, bo tylna oś ma gwint M10. Nie wiem, na ile ten standard ma wpływ na dostępność konusów. Konusy prawdopodobnie jakieś znajdę. Niestety piasty były zbyt mocno skręcone, jak zauważył @woojj, na pierwszym płatnym obowiązkowym przeglądzie serwis nie raczył sprawdzić, a wystarczyło pokręcić piastą przy zdjętym kole. Sprawdza się moja stara maksyma: ręce precz od moich zabawek!!! Dotyczy zwłaszcza rowerów i samochodów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TYM SKLEPIE można kupić różne dziwne i nietypowe części, choć kiedyś asortyment był o wiele większy. Czasami również TUTAJ można coś nietypowego trafić, pojawiają się części z leżaków magazynowych, ale takich prawdziwych, przeleżanych kilka lat :)

Najprościej i zwykle najtaniej jest znaleźć oryginalną piastę i zrobić przeszczep wnętrzności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety znalezienie oryginalnej piasty jest niemożliwe. Piasta nie posiada żdnych oznaczeń, z tego co wiem jest to wypust Joytech-a dla Marin-a, niedostępny w sprzedaży.

Parametry zmierzone stożków:

- tył: średnica 16,85mm, wysokość 14mm, gwint M10x1 - z jednej strony jest gumowy uszczelniacz (stożek ma rowek) - ten akurat jest bez uszkodzeń, z drugiej metalowy pierścień (pewnie uda się przełożyć),

- przód: średnica 16,85mm, wysokość 11,1mm, gwint M9x1.

Znalazłem na tył (trzeba byłoby zdjąc zpiasty 1 podkładkę 1mm,  bo jeden stożek ma 15mm):

- https://panrower.pl/stozek-shimano-fh-rm35-prawy-konus-p-188.html,

https://panrower.pl/stozek-piasty-tyl-przod-m10-z-oslona-quando-lewy-p-582.html.

 Gorzej z przodem - jest https://panrower.pl/stozek-piasty-przod-shimano-hb2200-m9-x-104-mm-p-265.html - trzeba byłoby dołożyć podkładkę, niestety średnica 15mm. Będzie szczelina 1mm miedzy uszczelnienim a stożkiem, więc nie bardzo. Szukam dalej, ale coraj mnej wierzę, że będę w stanie coś dobrać.

Jak nie znajdę niczego na przód, składam na starych stożkach i jak dojeżdżę koło zastanowię się nad jego wymianą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...