Skocz do zawartości

[Hamulce] BR-M505 miękka klamka


Chamelleon

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Dalsze perypetie mojej nauki serwisowania roweru. Tym razem mam problem z hamulcem. Po 3 latach jazdy hamulce były już nie te więc wymieniłem w tytułowych Shimano klocki. Tarcze odtłuszczone bio degreserem, nowe klocki oryginalne, żywiczne Shimano bo podobno do tych hamulców i tarcz innych nie wolno. Ok, przód hamuje pięknie, tył jednak nadal klamka miękka. Więc zlałem płyn i wlałem oryginalny różowy Shimano. Fabryczny płyn był przezroczysty ale w specyfikacji hamulca znalazłem, że ten różowy powinien być użyty. Na koniec odpowietrzyłem na kilka różnych sposobów ale niestety efekt ciągle ten sam. Bombelki już nie lecą, zamykam zawory ale nadal klamka miękka. Niby jest lepiej, jednak nadal nie ma szans zatrzymać koła na czymkolwiek innym niż piasek. Przód o niebo jest mocniejszy. Tak więc zastanawiam się czy to wina klocków, manetki czy ogólnie instalacja jest nieszczelna. Jakieś pomysły? Z góry dzięki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tego zacisku można i żywiczne i metaliczne: https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-BR-RS505-3901B.pdf. Tarcza, owszem może mieć zalecenia by używać na niej wyłącznie żywicznych okładzin, co nie znaczy, że używanie metalików jest niedozwolone - będzie się szybciej ścierała od tej która jest pod oba rodzaje okładzin.

Do zacisków shimano używa się tylko i wyłącznie olej mineralny. Krótko i na temat, mniejsza jaki on ma kolor :)

Pokaż wg którego opisu odpowietrzałeś zacisk? Czy postawiłeś rower na stojaku w miarę w pozycji bardziej pionowej bądź odkręciłeś zacisk od ramy by przewód do klamki był w jak najbardziej możliwej pionowej pozycji?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poradnika użyłem tego:

https://www.youtube.com/watch?v=tKueHUBM0J0

oraz

https://www.epicbleedsolutions.com/resources/instructions/instructions/shimano.pdf

a olej ten

https://www.evanscycles.com/shimano-disc-brake-mineral-oil-bleed-kit-00103088?wiz_medium=cpc&wiz_source=google&wiz_campaign=UK - Shopping - DT - Shimano - Parts&wiz_content=UK - Shopping - DT - Shimano - Parts - Pedals&wiz_term=* %2F Product type&gclid=CjwKCAjw-7LrBRB6EiwAhh1yX6opPMlPQVvjs2VAdwDEATdBV2JrZfjyOMM9E8ERg937zfjnSs1JNBoCe_oQAvD_BwE

 

Zdjąłem zacisk z ramy, podłączyłem wężyk, odkręciłęm dekielek z klamki, otworzyłem zawór na zacisku i pompowałem klamką aż płyn spłynął do woreczka. Potem zalałem zbiorniczek i dolewałem płynu aż zaczął się wylewać do woreczka. Potem dolewałem delikatnie płynu tak żeby nie zasysało powietrza i żeby upewnić się, że w instalacji nie ma żadnych bombelków. Na koniec zakręciłem zawór i dolałem do pełna płynu do zbiorniczka, zakręciłem i wyczyściłem. Klamka jest stanowczo twardsza niż była wcześniej ale nadal ugina się już po pełnym dociśnięciu tłoczków. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sposób który opisałeś jest końcową fazą procesu odpowietrzania :)

Obejrzyj:

 

 

i/lub:

 

Najpierw od dołu przepychasz olej do zbiorniczka/lejka na klamce. Powietrze ma to do siebie, że w cieczy łatwiej będzie mu poruszać się ku górze, niż ku dole, dlatego przepychanie wyłącznie oleju w stronę zacisku moim zdaniem nie jest całkowicie wystarczalnym sposobem.

Czy przy okazji wyciągnięcia klocków wepchnąłeś tłoczki by nie wystawały poza krawędź ścianki/komory na tarczę/klocki?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tłoczki wepchnięte i zablokowane plastikowym klockiem. Nie mogłem się zastosować do instrukcji z lejkiem bo mam klamki bez zaworu, takie jak na zdjęciu poniżej. Próbowałem wpychać płyn  strzykawką od dołu i zbierać go ze zbiorniczka na klamce drugą strzykawką ale efekt był jescze gorszy.

 

s-l1600.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj zatem po odkręceniu pokrywki na klamce wybrać troszkę oleju inną strzykawką, a następnie powoli przepchnąć go tak jak w powyższych filmach od zacisku ku klamce - możesz ewentualnie owinąć sobie jakąś szmatką klamkę, tak by olej który wycieknie skończył na niej, a nie skapywał dalej.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jedyne póki co mi przychodzi jeszcze na myśl, to przy przelewaniu oleju obstukanie zacisku i klamki jakimś kluczem, by uwolnić przyklejone pęcherzyki. Z pewnością ustawienie przewodu hamulcowego w jak najbardziej pionowej pozycji poprawi skuteczność tego. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...