Skocz do zawartości
tomi6

[MT500] słabo hamują

Rekomendowane odpowiedzi

tomi6

cześć

posiadam w swoim nowym rowerze hamulce MT500.

jak dla mnie to słabo hamują,przy naciskaniu z całej siły klamki ,nie można zablokować koła.

zarówno przodu jak i tyłu.one nie hamują ,a raczej zwalniają rower,do ciężkich bikerów nie należę - 70 kg

tarcze jakie mam to RT-56 180/160 mm ,klocki żywica Jagwire.

to co zrobiłem do tej pory :umyłem płynem do naczyń i gorącą wodą tarcze ,odpowietrzyłem hamulce ,przelałem je całkiem nowym olejem,efekt mizerny.

w poprzednim rowerze miałem hamulce M 615 ,tarcze SLX i klocki metaliczne z Chińczyka,ale byłem z nich bardzo zadowolony.

czy mam zbierać kasę na lepsze hamulce ,czy może z tymi da się coś poprawić ?

będę wdzięczny za wszelkie sugestie .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Wsadź klocki półmetaliczne, powinno być lepiej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
some1

A hamulce dotarte? Bo u mnie dopiero po jednej czy dwóch jazdach skuteczność wyraźnie wzrosła. Nie mam problemu, żeby zablokować koło. 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MikeSkywalker

Zmień klocki i tarcze na RT66 - będzie dużo lepiej. 

Ale do takiej "gumowej" klamki w tym modelu to trzeba się chyba przyzwyczaić. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

MT500 to są żylety, po dotarciu siłą nie ustępują slxom. Ale klocki musza być dobre a tarcza czysta. Wiadomo komplet dotarty. Poco kombinować z jakimiś Jagwire jak za 15-20zł można kupic oryginały shimano które są bardzo dobre.

 

Tymi hamulcami jednym palcem masz stawać na kole. Jeżeli nie da się to albo masz słabe palce, albo słabe klocki. 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Blueforce

Wykonaj poprawnie proces docierania hamulców, okładzina z klocka złączy się z powierzchnią tarczy, i wzrośnie wsp. tarcia:
Wyczyść tarcze alkoholem izopropylowym przed docieraniem, później najlepiej tylko wodą.

 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
tomi6

dzięki za podpowiedzi.

zacznę od tego ,że nowy rower ma około 2 m-cy, i mam już na nim kilkanaście jazd. klocki Shimano zmieniłem na Jagwire,bo po tych kilku jazdach kiedy powinny klocki być już dotarte dalej słabo hamowaly. słabych palców nie mam,raczej klocki.

spróbuję z alkoholem, a w przyszłości kupię tarcze RT66 i półmetaliki. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

MT500 fabrycznie działają na podłych klockach B01s czyli tych samych co w MT200/M315. Ze wzgledu na srednicę tłoczków w zaciskach 1mm większą niż we wspomnianych powierzchnia tłoczków jest ~10% większa a zatem i o tyle siła hamowania. Chcesz lepszych rezultatów zmień klocki. Dobre klocki fabryczne Shimano ma dla "pełnych" deore i wzwyż (nie pasują do nacisków mt500). Ja w tanich zaciskach stosuję kool stopy ale miałem w rękach takie wyposażone w chińskie ceramiki czy półmetaliki i sobie radziły bardzo dobrze.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus
Teraz, Dokumosa napisał:

podłych klockach B01s

Na jakiej podstawie twierdzisz ze sa podłe skoro fabrycznie deore i slx mają dokładnie to samo tylko w innej obudowie g01s ?? Nie bawiłem sie w pomiar pow klocka ale b01s są węższe ale wyższe, a g01s odwrotnie szersze a niższe. Może zeszlifować trochę boki i wejdą jedna w drugie. Skoro slx to jest kosa, po dotarciu małym palcem 4 latek zrobi otb z ojcem na bagażniku, to czemu ma to byś złe ? Wg mnie jagwire jakieś bbb czy inne dziwne rzeczy to są podłe albo szemrane klocki. Nigdy nie miałem problemu z klockami b01s. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

Jak wyżej, DOTARTA żywica Shimano jak nie jest wymacana tłustymi paluchami to świetna - wręcz rewelacyjna okładzina - owszem miękka i zestaw piach plus woda powoduje że znika w oka mgnieniu ale na pewno nie można powiedzieć że źle hamuje.

To jest kolejny internetowy mit - nie umiem ustawić prosto zacisku, nie umiem dotrzeć klocków, nie umiem oprzeć się upapraniu smarem czy olejem zacisku z klockami bo muszę macać to paluchami - to napiszę w internecie że żywiczne klocki to "kupa". A że hebli m315 i pokrewnych jest miliard... to wpisów tego typu są setki.

Normalnie dotarte, czyste klocki b01s w prawidłowo ustawionym zacisku i odpowietrzonym układzie z najtańszą krótką klamką serwo od shimano, z tanim zaciskiem to przy "szczękościsku" gwarantowana katapulta dla sporo cięższego niż 70kg rowerzysty.

Moja żona ma niemal identyczny zestaw - bl-m506 plus br-m447 na żywicznych klockach Shimano - spoko hamulec.

Wypowiedź autora świadczy że coś jest nie tak i nie chodzi o materiał czy producenta klocków:

14 godzin temu, tomi6 napisał:

przy naciskaniu z całej siły klamki ,nie można zablokować koła.

zarówno przodu jak i tyłu.

dobrze ustawione i mocno naciśnięte canti blokują koło...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lawstorant

Akurat canti to słaby argument bo mają o wiele większą dźwignię, przez oddalenie od osi. Ja mam nowe deore M6000 i oryginalne żywiki mogą mnie trochę podnieść tylko jeżeli zablokuję widelec (Waga z rowerem będzie jakieś 110 kg, tarcza przód 180) a to też tylko dwoma palcami. Kolega 72 kg za to potrafiłby się już zabić wylatując przez kierownicę. Nie wiem czy mogę dokładniej tarcze wymyć niż ipą a klocki też raczej czyste. Może po prostu mam tak słaby ścisk? Na siłkę nigdy nie chodziłem...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Trochę zaintrygowaliście mnie tą opinią o klockach Shimano. Aż chyba z ciekawości wsadzę je do swoich i zobaczę jak się sprawują :) 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

Osobiście lubię i używam mocniejszych hamulców bo... dają lepszą kontrolę, ale takich grubasów po 70-75kg jak ja czy autor spokojnie zatrzymują mt500 w oryginalnym secie z żywicznymi klockami na tarczach 160... to jest fakt. Sam piszesz o koledze 72kg dla których m6000 z żywicą mogą być już katapultą. A to jeden i ten sam hamulec - ta sama klamka ta sama okładzina ta sama średnica tłoczka.

I zgadzam się że przy "stówce" zatrzyma się bez problemu rower na m6000 ale komfortu lekkiego nacisku na klamkę nie należy już oczekiwać.

PS. z canti faktycznie nietrafione porównanie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Moja opinia odnośnie b01s jest taka bo użytkuję i użytkowałem te klocki w kilku różnych modelach hamulców i z różnymi tarczami jednak w porównaniu z dobrymi klockami (bynajmniej nie jagwire czy ebc) są po prostu kiepskie. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
tomi6

podsumowując Wasze wypowiedzi :

-kupię nowe B01S

-wyczyszczę tarcze alkoholem Izop..

- jeszcze raz odpowietrzę hamulce

-sprawdzę ustawienie nacisków

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Blueforce

Jeśli nie można zablokować tylnego koła, to jeśli nie są zatłuszczone, to powierzchnia klocka może jest " zeszklona"- trzeba przeszlifować papierem ściernym klocki( gradacja 120) , tarcze możesz delikatnie wyższą gradacją(400), i wykonujesz proces docierania jak na filmie, unikaj zbyt lekkiego wciskania klamki- temperatura rośnie i klocki się zeszklą. 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lawstorant
Napisano (edytowane)

Nie wiem czy odpowietrzanie całe jest ci potrzebne, najwyżej zrób "odpowietrzanie klamki". Sam lejek z olejem shimano i wciskaj klamkę. Ja bym poszedł właśnie w szlifowanie klocków i potem przetarcie IPĄ, bo co jak co, ale tył to powinieneś móc zablokować każdym hamulcem tarczowym, nawet najgorszym.

Edytowane przez Lawstorant
  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Najpierw trzeba dotrzeć. W każdym razie zablokowanie tylnego koła zależy też od masy, opony, podłoża i prędkości - Nie zawsze jest to możliwe nawet przy xt.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Blueforce
Godzinę temu, Dokumosa napisał:

W każdym razie zablokowanie tylnego koła zależy też od masy, opony, podłoża i prędkości - Nie zawsze jest to możliwe nawet przy xt.

Hamulce hydrauliczne tarczowe Shimano xt są tak słabe? Myślałem, że mają siłę wystarczającą  do zablokowania w każdych warunkach przedniego koła, a one tylnego nie są w stanie zablokować? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

Nie są słabe, sa dość jadowite ale, jak masz nietypowy rower, np rower cargo zablokowanie tylnego koła na tarczy 200 nie jest wcale takie proste a jak masz załadowany rower to już w ogóle. 

Natomiast w rowerze klasycznym mtb jak nie blokuje tylnego koła to w 99% jest problem z hamulcem. 

Odnośnie czyszczenia tarczy. Nie wiem jak ona tam u ciebie wygląda, większość typowych przypadkach opisałem w poradniku o hamowaniu. Natomiast tarczę należy zdjąć, szczotą ryżową oczyścić zakamarki. Można pod bieżącą woda z płynem do naczyń. Ale tu UWAGA! Płyn należy bardzo obficie spłukać, bo on lubi pozostać na tarczy i robić problemy. Następnie papier ścierny a na końcu można izoporpylaem, nitro czy acetonem albo zmywaczem do hamulców. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Zrobiłem dzisiaj 30 km na klockach żywicznych Shimano ( normalnie jeżdżę na półmetalicznych Jagwire). Przed jazdą dotarłem je, mniej więcej w sposób jaki pokazuje zamieszczony tutaj filmik.

Jeżeli chodzi o samą siłę, to może jest nawet minimalnie większa przy mocnym naciśnięciu hamulca. Natomiast przy normalnym hamowaniu, hamulec sprawia wrażenie "gąbczastego" i pełną siłę hamowania osiąga znacznie później. Mi to nie pasuje, wracam do Jagwire.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

Wiesz, nikt nie mówił że te klocki to złoto. Ale nie są złe w zadnym wypadku i na pewno dadzą rade zablokować koło. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Gąbczastość to też domena hamulców z przewodem bh59. On się po prostu rozszerza. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25
51 minut temu, Puklus napisał:

Wiesz, nikt nie mówił że te klocki to złoto. Ale nie są złe w zadnym wypadku i na pewno dadzą rade zablokować koło. 

Jasne, uczciwie muszę przyznać że są dużo lepsze niż się spodziewałem.

@Dokumosa tyle że na Jagwire tego efektu nie ma. Podejrzewam że wynika on pośrednio z tego, że na Shimano trzeba mocniej cisnąć klamkę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

@Puklus Dokładnie, tak.

Tu po drodze zginął gdzieś kontekst wypowiedzi autora. "Zakłada na klamkę imadło a hamulec dalej ślizga"

@skom25 Ja mam dokładnie te same spostrzeżenia, że sam siebie zacytuję:

6 godzin temu, abdesign napisał:

okładzina - owszem miękka

No ale moim zdaniem tak powinno być, to pospolita okładzina tanich hamulców w rowerach dla każdego. To że klamka do blokady potrzebuje ciut większego nacisku? I dobrze, chroni to niewprawną rękę przed efektem 0/1.

@Dokumosa

Zgadza się, przewód bh59 potęguje efekt "zmiękczenia"

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×