Skocz do zawartości

[wymiana] Moja pierwsza, większa zabawa w mechanika.


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

z nowymi rowerami. Do tej pory moje doświadczenie to stare singlespidy i inne składaki. Z rowerami "z przerzutką" miałem do czynienia sporadycznie i jako kierujący a nie grzebiący w nich. Poniższy tekst nie należy brać do końca na poważnie raczej przestroga dla innych beginnerów.

Po ostatnim wypadku i całkowitej destrukcji tylnego koła postanowiłem wpakować trochę gotówki i kupiłem całą grupę alivio. Oto wpadki które popełniłem przy składaniu:

1. Suport - raczej humorystycznie niż coś poważnego. Wymiana kwadrat na hollowtech 2. Po odkręceniu roweru na plecy (wiem wiem lepiej tak nie robić ale nie mam jeszcze stojaka), wpakowaniu odpowiedniej ilości podkładek (68mm) próbuje wkręcić pierwszą miskę i nie chce się wkręcić. Próbuje przymierzem przez 10 min, z drugiej strony się wkręca a tu nie. Co jest!? sprawdzam stary suport BSA 68 - czyli wszystko się zgadza. Dopiero jak usiadłem i popatrzyłem na rower olśnienie - stoi do góry nogami czyli prawa strona jest lewa...

2. Przednia przerzutka - zamontowana ustawiona równolegle, odstęp między zębatką 3mm. Kabel do manetki podłączony pcham manetkę nic nie hula! Moje pojęcie down pull nie było do końca poprawne i dopiero jak przeciągnąłem przez odpowiednie kanały linkę i zamontowałem ją od "góry" wszystko ruszyło.

3. Tylna przerzutka, prowadzenie łańcucha. No to prowadzę go przez przerzutkę z przodu, po kółkach tylnej przerzutki i tak patrzę na wózek, że tworzy taki fajny kanał, no to myślę tamtędy ma iść łańcuch! wszystko ładnie spineczką spinam kręcę korbą a tu szura mi. Myślę nienaoliwiony system to szura. Nie muszę mówić, że nie dało się nijak ustawić tylnej przerzutki. Dopiero po kilku godzinach wpadłem na to, że łańcuch nie ma iść tym "kanałem". Swoją drogą szimano powinien jakoś utrudnić puszczanie tamtędy łańcucha - z tego co widzę w sieci to częsta pomyłka u noobów.

4. Tylna przerzutka - znowu - teraz problem na który sam wpadłem i nie widziałem, żeby gdzieś był opisany - kupiłem Alivio RD-M4000 który ma technologię shadow i dodatkową śrubę. Moją pomyłką była próba ustawienia B tension który wg instrukcji powinien wynosić kilka mm między kółkiem przerzutki i największą zębatką. Jako, że kupiłem kasetę typowo pod ddry i max mam 28 zębów nawet przy odkręceniu śruby B mam tam przestrzał ok 3 cm. Zostawiłem tak całość.

Podczas regulacji przerzutki okazało się, że nie przerzuca mi na najmniejszą zębatkę. Odkręcam śrubę H do oporu a kółka dalej nie są na równi z zębatką. Bujam się z tym cały dzień i następnego ranka organoleptycznie macam korpus i patrzę jak się wychyla. Okazało się, że "haczy" o mocowanie haka i nie chce iść dalej. dopiero po przykręceniu śruby B korpus się obniżył i sam z siebie przesunął na zewnątrz. Dokręciłem odpowiednio H wyregulowałem i przerzutka wskakuje na najniższą zębatkę...

5. Przerzutki - to chyba najważniejsza sprawa którą się niezbyt wyraźnie porusza przy wszystkich poradnikach wymiany przerzutek. Zaczynamy od najniższej zębatki i NIE NACIĄGAMY ZBYT MOCNO LINKI i tak by nie było luzu, śrubę baryłkową przykręcona i odkręcona na parę pełnych ruchów. Po prostu zabrakło mi zasięgu bo za mocno naciągnąłem linkę przy montażu.

 

Koniec końców po kilkunastu godzinach i wymianie kół, kasety, opon, suportu, korby, przerzutek, łańcucha (razem z doborem długości rozkuwaniem itd), manetek i hamulców. Czuję się bogatszy o całą masę nowej wiedzy. Rower chodzi ok - chociaż ciągle martwi mnie tyna przerzutka i to jak delikatnie się ją ustawia... Zastanawiam się czy nie lepiej mi było wybrać wersję T4000 która jest bez shadowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...