Skocz do zawartości

[Amortyzator przedni] Jaki skok do jazdy po Enduro Trails?


Rekomendowane odpowiedzi

Do ścieżkowca z opcją jazdy po delikatnych korzonkach wystarczy 100. Do enduro nie ma mowy. Pamiętaj że widelec ma zapewnić możliwie stały kontakt przedniego koła z podłożem bo to przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo. To nie moda. Wysokiej klasy i poprawnie ustawiony widelec o skoku 100 podczas jazdy w stanie ugięcia wstępnego będzie miał zapas na 2-3cm głębokości dziurę czy 5-6cm na wystającą przeszkodę. Wszystko ponad ten zakres będzie powodowało gwałtowne zapadnięciu lub wybicie przodu i w efekcie oderwanie się koła od podłoża. Na typowych ścieżkach enduro jadąc w dół 20kmh na takim rowerze przednie koło byłoby przeszło 50% czasu bez kontaktu z podłożem czyli brak stwrowności.

Dodatkowo założenie widelca ze skokiem 100mm do ramy wymagającej 140 spowoduje bardzo niebezpieczne obniżenie przodu i przesunięcie środka ciężkości w kierunku przedniego koła. Średnio mocne hamowanie nawet na delikatnym zjeździe (nie wspomijając nawet o najechaniu na wyższą niż możliwości widelca przeszkodę) spowoduje efekgowne przefrunięcje przez kierownicę.

A jeśli rama przystosowana do widelca 100mm montaż 140mm będzie powodowało efekt odwrotny do opisanego wyżej (podjazdy mogą być problemem - słaba sterowność ze wzgl na brak właściwego dociążenia koła i spadanie na plecy tym razem po najechaniu na wyższą przeszkodę) oraz dodatkowo zwiększa się ryzyko wyrwania główki ramy.

Natomiast rama przeznaczona do 100 z jakimkolwiek widelcem nie jest ramą do trailu czy enduro że względu na swoją trwałość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, LotnikBB napisał:

Teraz jest moda na długie widelce. Tymczasem 100mm nie wystarczy dla chudziaka? Mowa o dobrym amortyzatorze a nie o uginaczu. 

Żadna moda. Przed kupnem roweru enduro objechałem masę bikeparków czy innych Enduro Trails na Krossie Level B7 ze 100mm skoku. Nawet nie wyobrażasz sobie jak mocno ograniczały mnie mały skok i geometria do XC. Do tego dochodzi radość z jazdy, która według mnie jest najważniejsza - Krossik niestety już po dwóch wyprawach pozostawiał spory niedosyt. To oczywiście nie oznacza, że ten Kross jest złym rowerem. Po polach i leśnych ścieżkach sytuacja odwraca się o 180 stopni, bo rower enduro w takim zastosowaniu jest zwykłą ślamazarą :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tej ramie jest Roscoe z seryjnie montowanym 120mm amortyzatorem. Plusowe opony 27,5 mają zbliżoną średnicę do 29. Pytałem na stronie Treka suportu jaki widelec mogę założyć do tej ramy, czy może to być 130mm odpisali że tak bo maksymalny skok jaki rama przyjmie to 140mm.

Sznib, ja ten rower posiadam od jakiegoś czasu, chciałem zmienić na inny, lepiej doposażony też z 100mm.

Na stronie którą podlinkowałeś w pytaniach odpowiedzieli: "We recommend 100mm of travel, however, you can use up to 120mm. " Ten gościu z którym rozmawiałem na czacie powinien dostać kopa w plery.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Geometria tego Treka kompletnie sie nie nadaje do niczego bardziej ambitniejszego. Nie dlatego, ze sie "nie da", owszem da sie ale bedzie to malo bezpieczne i nieprzyjemne. Przede wszystkim kat glowki, na trudniejszych zjazdach bedzie bardzo ciezko. Poszukaj czegos z mniejszym katem dla porownania, zrozumiesz roznice od razu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@LotnikBB Znalazłem kiedyś taki artykuł. Myślę, że trafia w twoje dylematy.

https://magazynbike.pl/2017/06/14/sciezkowe-hardtaile-tylko-dla-twardzieli/

No i trzeba dodać, że jeden rower to zawsze będzie jakiś kompromis, jak nie w jedną to w drugą stronę. Za to mając już dwie, skrajnie inne maszyny, sytuacja się mocno zmienia i miejsc, do których ciężko dopasować rower robi się po prostu mało... a jak z czasem dorzucisz do tego szosę to już w ogóle będziesz rowerowo spełniony. :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dobra rama, może nie do enduro ale na bielskich ścieżkach EnduroTrails z amortyzatorem o skoku 120mm sobie poradzi. Jedynie na czarnych może być ciężko ale nie trzeba jechać na wariata.

Mam Roscoe na tej samej ramie i właśnie zamówiłem nowy, lepszy widelec. Po namyśle zostałem przy seryjnej długości skoku i z tego co czytam powyżej dobrze zrobiłem. W Ameryce wkładają 130 i 140mm na goleniach 34mm, ale oni płakać nie będą jak główka ramy nie wytrzyma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, gocu napisał:

Raz zapomniałem dopompować i przy takim ciśnieniu kilka razy poczułem dobicie obręczy na kamieniach - nie mówiąc już o tym że czuć jak tylne koło "pływa".

W ubiegły sezonie jeździłem asekuracyjnie na 15PSI tył, 13PSI przód. Tył mi podskakiwał. Przy 13/12PSI jest w mojej opinii idealnie, niżej już nie zamierzam schodzić.

Może ważysz więcej ode mnie, na pewno jeździsz też bardziej agresywnie i w trudniejszym terenie. Jakie masz obręcze i opony?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, HurtLocker napisał:

Geometria tego Treka kompletnie sie nie nadaje do niczego bardziej ambitniejszego. Nie dlatego, ze sie "nie da", owszem da sie ale bedzie to malo bezpieczne i nieprzyjemne. Przede wszystkim kat glowki, na trudniejszych zjazdach bedzie bardzo ciezko. Poszukaj czegos z mniejszym katem dla porownania, zrozumiesz roznice od razu.

Przy amortyzatorze 120 mm rama ma kąt główki 68 stopni. Jak ktoś nie chce jeździć full-blown enduro a ostrzejsze XC to wydaje się bardzo dobrą wartością.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...