Skocz do zawartości

[Full FR/Enduro] Mój pierwszy projekt roweru


Krzywdaa

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie.

Tak jak w temacie.

Otóż mam zamiar wziąć się za składanie tego właśnie typu roweru i podkreślam od razu, że chciałbym żebyście podali mi konkretne informacje i porady dotyczące tego tematu.

Ramę już wybrałem i będzie to rama marki DARTMOOR. Model Dartmoor Wish z 2014r. . Rozmiar L.

Od razu z damperem:

https://www.bikestacja.pl/pl/rama-dartmoor-wish-2014-czarno-niebieska-28913.html

Mam w sumię parę pytań dotyczące mojego pomysłu(będę je regularnie w miarę potrzeby zadawał w tym temacie).

Pierwsze pytanie:

Czy moglibyście mi wytłumaczyć w miarę parametry ramy i czy będzie ona pasować do mojego wzrostu (183cm) ?

Drugie:

Wiem na razie tyle, że piasta tylniego koła musi być wymiarów 135/12mm i czy na tą piastę wejdzie mi napęd z kasetą 11/12 rzędową(chodzi tu dokładnie o dobór gotowych już do założenia opony kół )? 

I trzecie jak na razie ;):

 Chodzi o widelec, a konkretniej wiem, że to będzie RockShox o skoku 180mm ( by rower mógł być bardziej wszechstronny ). Czy widelec jest odpowiedni ? ( tu poprosiłbym o szersze rozbudowanie odpowiedzi)

Podkreślam, że jestem dopiero w fazie planowania budżetu i będę swoją maszynę budował albo stopniowo albo kupię więcej części na raz przy większej ilości odłożonej gotówki ^^.

Serdecznie pozdrawiam Wszystkich na tym forum i z niecierpliwością czekam na odpowiedzi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Śmiem wątpić że ta rama w tym sklepie jest dostępna. 

2. Nie wiem czy to nie jest z Twojej strony zbyt śmiałe posunięcie, żeby z zerową wiedzą zabierać się za budowę roweru. Istnieje szansa że utopisz kupę kasy a efekt i tak będzie mizerny.

Na czym jeździsz teraz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. To jest konkretnie wybrana rama i sprawdzałem juz jej dostępność.

2. Odpowiedź rodem z krainy zwichniętej wyobraźni. Po to TU JESTEM żeby tą wiedzę mi KTOŚ WYŚWIETLIŁ. Prosiłem by zbędnych odpowiedzi nie dawać w temacie. Mnie NIE ZNIECHĘCISZ, ale większość laików już byś pozbawił marzenia/zajawki więc uważaj na słowa.

Jeździłem na XC-ku jeszcze w tamtym sezonie. Pozbyłem się go właśnie z myslą o wypracowaniu gotówki na ten projekt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale co mam Ci wyświetlić? Budowa roweru to nie jest temat na jeden post. Prościej by było gdybyś sam wyszedł z inicjatywą co planujesz kupić, wtedy można coś doradzić.

Zdajesz sobie sprawę że taki rower to będzie niezły klocek, na dobrą sprawę nienadający się do niczego innego oprócz zjazdów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ehh... 

Interesuje mnie konkretnie złożenie fulla na zjazdy jak i podjazdy z tym, że chciałbym też pozjeżdżać na mniej zaawansowanych zjazdach downhillowych jeżeli takowe istnieją. 

Wiem, że temat będzie obszerny dlatego zadałem na razie 3 konkretne pytania i czekam dalej aż ktoś mi poradzi bądź odpowie.

Ja osobiście jestem zdecydowany na tą inwestycje i zdania nie zmienię, a jak dalej macie zamiar wybijać mi ten projekt z głowy to gdzie indziej zapukam do drzwi po odpowiednią wiedzę.

Zamiast z góry patrzeć, że pomysł jest bez sensu moglibyście mi już w tych 2 postach odpowiedzieć na moje pytania bądź spróbować nakierować temat na właściwy tor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny któremu niszczymy marzenia... Bierzesz się za budowę roweru a nie wiesz nawet do czego rama jest przeznaczona. Odpowiadam więc: Rama do jazdy w dół. Głównie, na płaskim i pod górę to będzie straszna krowa. Trzecie, zabierasz się do budowy od tyłu strony bo zakładasz producenta amora i skok a nie wiesz jaki model. Jak nie masz kasy, a widać że nie masz to nawet nie zaczynaj budowy, bo będą ci leżeć części bez sensu. Albo kupujesz części w  krótkim odstępie czasu, albo robisz sobie listę z konkretnymi częściami i kupujesz po kolei. Zakładasz też czy kupujesz nowe czy też używane. W każdym bądź razie, kupno wszystkich nowych części za bardzo nie ma sensu. Kolejna rzecz, dolicz koszty zakupu narzędzi bo za to też wyjdzie całkiem niezły pieniądz. Licz się też z kombinowaniem z długością kierownicy i mostka, spasowaniem wszystkiego ze sobą, np. pancerzy. 10 tysięcy rowerowych standardów w składaniu wcale nie pomaga. Zaczynając nawet od dziwnego standardu 135x12, standard teraz to 142/12 i 15/100 lub 148/12 i 110/15. Wychodzenie poza standard jest bez sensu bo ograniczasz sobie wybór części. Przemyśl to co chcesz zrobić, podaj planowany budżet i wtedy będzie można myśleć. Tak to jest strzelanie na oślep.
Polecam lekturę 1enduro.pl - po tym możesz wrócić i pytać dalej.
@edit

Nie zadałeś konkretnych pytań. Rower z tą ramą raczej nie będzie się nadawał do podjazdów. Piszesz o rowerze do FR, czyli freeride. Czyli maszyny o skoku 180-200 do skakania i robienia wszelkich ewolucji, a podjazdy to taki rower widzi wywożony w górę wyciągiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak będziesz składał.na częściach nowych to wylądujesz cenowo min. 30% drożej niż nowy rower tej klasy. A jak będziesz robił na używanych to znowu dużo taniej będzie kupić rower używany..

Owszem, można nie patrząc na  koszty robić custom'a mając bardzo konkretnie zdefiniowany cel i pojęcie jak wybór konkretnych komponentów zbliża Cię do celu. Wish to na dzisiejsze czasy rama od budżetowego fulla. Nie mając gdzieś pod ręką innych gratów do roweru tego typu (odpowiednie koła, amortyzator, hamulce, napęd) napakujesz kupę kasy a nie przełoży sję to na zachowanie tego roweru. Tym samym ciągle będziesz miał budzetówkę w cenie całkiem przyzwoitego fulla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oglądałem budżetówki i jakoś im nie ufam.

36k to mój budżet i mam zamiar kupić nowe części. Potrwa to półtora roku co prawda, ale nie mam zamiaru zdobywać czegoś łatwo tylko szybko. W tej ramie jest możliwość zamontowania widelca o skoku od 160-180mm apropoo tego.

Edit

Jeżeli rama nieodpowiednia to możę jakieś przykłady?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
2 godziny temu, Krzywdaa napisał:

Pierwsze pytanie:

Czy moglibyście mi wytłumaczyć w miarę parametry ramy i czy będzie ona pasować do mojego wzrostu (183cm)

W teorii tak. W praktyce nie widzę dokładnej geometrii dla tej ramy, więc trudno napisać zdecydowanie TAK lub Nie.

2 godziny temu, Krzywdaa napisał:

Wiem na razie tyle, że piasta tylniego koła musi być wymiarów 135/12mm i czy na tą piastę wejdzie mi napęd z kasetą 11/12 rzędową(chodzi tu dokładnie o dobór gotowych już do założenia opony kół )? 

Zależy od użytego bębenka- napędy 11 sp i SRAM 12 sp NX wymagają tradycyjnego bębenka typu HG. Napędy SRAM Eagle wymagają bębenka XD, napędy 12 sp Shimano - bębenka Micro Spline.

 

2 godziny temu, Krzywdaa napisał:

 Chodzi o widelec, a konkretniej wiem, że to będzie RockShox o skoku 180mm ( by rower mógł być bardziej wszechstronny ). Czy widelec jest odpowiedni ? ( tu poprosiłbym o szersze rozbudowanie odpowiedzi)

Ta rama plus widelec 180 mm na pewno nie dadzą w efekcie wszechstronnego roweru- zrobisz typowy rower do bikeparków , który będzie w miarę dobrze zjeżdżał, ale kiepsko podjeżdżał, co dodatkowo spotęguje waga roweru. Rama jest zaprojektowana ,wg opisu, pod amorki 160-180 mm, więc amorek o tym skoku będzie OK.

Teraz, Krzywdaa napisał:

Jeżeli rama nieodpowiednia to możę jakieś przykłady?

Dobre pytanie. Docelowy rower  ma być do.......? DH? FR? Enduro? 

 

No i powodzenia w interesach z Bikestacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DURNYKOT dziękuję za odpowiedzi.

Teraz, durnykot napisał:

Dobre pytanie. Docelowy rower  ma być do.......? DH? FR? Enduro? 

Na pewno nie DH. Ten rower ma też podjeżdżać i zastanawiam się nad całkowitą wagą sprzętu.

Myślę, że w 15kg się zmieszczę max. chodź to na razie tylko przemyślenia.

Chcę mieć w nim napęd 11/12 rzędowy z myślą o podjeżdżaniu przy możliwie najmniejszym wysiłku. Szybka i płynna zmiana biegów też wchodzi w grę.

Teraz, durnykot napisał:

No i powodzenia w interesach z Bikestac.

Skoro to napisałeś to musi być coś podejrzanego w tym sklepie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcesz podjeżdżać czy jeździć freeride?  Bo te dwie rzeczy się jakby wzajemnie wykluczały. Co do budżetu, to 36k na rower do rąbanki to będzie wyrzuć pieniądze. Wiesz ile taki rower przeżywa? Może najpierw zainwestuj w szkolenie jazdy, żeby z xc wycisnąć jak najwięcej? Polecam obejrzeć filmik ze srebrnej góry, co wyprawia bodajże team superior na zwykłych xc. Super rower nie sprawi że zaczniesz super jeździć. Widzę że dużo osób zaczyna właśnie od tyłu - najpierw super sprzęt, a umiejętności na samym końcu. Tak swoją drogą to właśnie w srebrnej górze można to mocno zaobserwować - sprzęt za grube tysiące, na czele z kaskiem, plecakiem i ciuchami pod kolor, a umiejętności zero.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybym miał 36k na rower, to bym sobie kupił Enduro, być może nawet marki Premium żeby nieco wyróżnić się z tłumu. Składanie roweru za takie pieniądze na 5 letniej aluminiowej ramie, to jest jakiś poroniony pomysł.

Dodatkowo brak wiedzy której nie da się przekazać, bo nikt nie jest autorem tematu, objawi się bardzo szybko. Zła długość mostka, zła szerokość kierownicy, niewygodna pozycja ze względu na geometrię ramy.

Rower składa się wtedy, jak ma się praktycznie 100% pewność co do wymagań. Gdybym ja teraz składał rower, to zmierzyłbym aktualny pod kątem każdego parametru i próbował jak najdokładniej odwzorować w nowej konstrukcji.

Zabierasz się do tematu nie mając wiedzy, oczekując że ktoś w kilku słowach Ci wszystko wyjaśni. Tymczasem poległeś już na podstawowym pytaniu o przeznaczenie roweru. Poczytaj, zorientuj się w temacie, obejrzyj trochę rowerów.

Żeby nie być gołosłownym, był tutaj taki "nakręcony" użytkownik, chociaż chciałoby się użyć innego słowa żeby go określić. Koniecznie chciał mieć Fulla, bo on jeździ agresywnie po ścieżkach rowerowych i mieście, czasami tam zjedzie do lasu na lokalne pagórki. Musi mieć taki sprzęt bo to jest jego marzenie i tylko dzięki niemu w pełni pokaże swoje umiejętności. Rower kupił, a właściwie wziął na kredyt z tego co pamiętam, chyba Speca. Efekt? Po miesiącu pytał na forum jak maksymalnie usztywnić zawieszenie w rowerze, bo blokady nie ma, a jak jeździ po asfalcie to rower się nie rozpędza, a cała siła idzie w "bujanie" a nie pedały. Sam stwierdził że jeździł szybciej na swoim starym, budżetowym HT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze. Cieszę się bardzo, że staracie się wytłumaczyć mi cokolwiek i z całym szacunkiem dziękuję.

Stworzyłem ten temat po to aby "poszerzyć" swoją wiedzę w tym temacie.

Oczywiście już mam podstawową i może odrobinę już większą wiedzę. Znam nazwy rowerów i ogólne ich przeznaczenie pod względem konfiguracji podzespołów itp.

Na swoim XC przejechałem ok. 1,5 sezonu po to by sprawdzić właśnie jak mniej więcej zachowuje się rama w różnych warunkach i czy w ogóle spodoba mi się ta dyscyplina oczywiście nie porównując XCka do Enduro.

Połowa tego czasu musiała minąć aby opanować technikę jazdy na tym rodzaju roweru. Tu się zgodzę jeśli chodzi o umiejętności ( rower za Nas nie pojedzie hehe :P ).

Chodzi mi bardziej o bezpieczeństwo podczas pokonywania danych na drodze przeszkód i o poszerzenie wiedzy technicznej zarówno w teorii jak i praktyce. Nie mam zamiaru wyrzucać pieniędzy w błoto.

Zdecydowałem się na zbieranie kasy na części z 1 konkretnego powodu i może się wydawać to głupie, ale tych gotowców jest za dużo stanowczo jak dla mnie. Moja decyzja jest w pełni świadoma i ten pierwszy krok już podjąłem czyli to co Wy mi staracie się akurat przekazać. Moim 2 krokiem była rejestracja na tym forum w celu uzupełnienia braków i uniknięcie ewentualnej porażki i połykania przerzutych z nerwów i rozpaczy zębów.

Ten projekt to wyzwanie bardzo spore i nie ukrywam tego. I pomyślałem sobie czy warto się zapytać kogoś kto jest w stanie mi choć odrobinę pomóc w doborze podzespołów, coś podpowiedzieć ciekawego o doborze ramy ( bo od tego chcę zacząć by się potem tak jak piszecie "nie zdziwić" ). 

EDIT

P.S. :

Ta rama to był tylko przykład xD

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
Godzinę temu, Krzywdaa napisał:

Nie mam zamiaru wyrzucać pieniędzy w błoto.

W takim razie

1. Określ co chcesz jeździć

2. Kup rower

Zapomnij o składaniu.

Godzinę temu, Krzywdaa napisał:

Zdecydowałem się na zbieranie kasy na części

To w końcu masz te 36k czy zamierzasz składać? Akurat tyle?

 

Rowery za większe pieniądze składają tylko doświadczeni użytkownicy, którzy mają swoje fanaberie i widzimisię co do konkretnych części roweru. I doskonale wiedzą że za te fanaberie słono przepłacają. W Twoim przypadku składanie to będzie robienie z siebie ciężkiego frajera, bo zapłacisz kilkadziesiąt procent więcej niż za gotowca, bez żadnego konkretnego celu, bo preferencji nie masz żadnych. Ludzie tutaj próbują Cię od tego odwieść, więc lepiej ich posłuchaj, a dobrze na tym wyjdziesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Krzywdaa napisał:

36k to mój budżet

Kup za to rower + auto + sprzęt turystyczny  i na miesiąc wakacji w Alpach?/Karpatach ukraińskich? pojedź .....

13 godzin temu, Krzywdaa napisał:

Na pewno nie DH. Ten rower ma też podjeżdżać i zastanawiam się nad całkowitą wagą sprzętu.

Myślę, że w 15kg się zmieszczę max. chodź to na razie tylko przemyślenia.

Trail/enduro taki typ.

13 godzin temu, Krzywdaa napisał:

Chcę mieć w nim napęd 11/12 rzędowy z myślą o podjeżdżaniu przy możliwie najmniejszym wysiłku

Eagle.

Zresztą koledzy napisali już wszystko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup najdroższą capre w czerni, na tym rowerze nie utoniesz wśród masy wszędobylskich gotowców.

https://www.yt-industries.com/en/shopware.php?sViewport=detail&sArticle=2092

Za resztę budżetu odwiedź wszystkie polskie miejscówki plus  kilka czeskich. Może i nawet na Gradę/SanRemo/FinaleLigure starczy.
Pamiętaj, że na buty, szmaty, ochraniacze, kask i kilka innych niezbędnych popierdółek wydasz kolejne kilka tysięcy.

 

Z drugiej strony radziłbym Ci kupić używanego snabb'a E, następnie powrócić do trzeciej lini tego postu z pominięciem trzech pierwszych słów.
Za rok podyskutujemy czego brakuje Ci w rowerze, co Cie w nim ogranicza, czego oczekujesz od geometrii, zawieszenia...

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...