Skocz do zawartości

[Zmiana napędu] 1x10 ---> 2x10.


TjakTomek

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Chciałbym zmienić napęd w Trek Roscoe 7 model 2019. https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-górskie/rowery-szlakowe/roscoe/roscoe-7/p/23444/

Miałem dwudziestoletnią przerwę w jeżdżeniu i nie będę udawał, że choć trochę się na tym znam a z tego co widzę przeglądając oferty sklepów w opisach produktów nie ma wzmianek o kompatybilności czy np. pojemności przerzutki. Tzn. czasem są, głównie nie ma.

 

Pytania są trzy, pierwsze dwa związane z korbą:

1. 170mm czy 175 mm? Jestem niski (170 w kasku), lubię jeździć siłowo, z niską kadencją, kolana mnie nie bolą (mam teraz 175mm).

2. Zębatki 26/36 czy 28/38? Inne generalnie są niedostępne, nie ma wyboru. Teraz na 28-42 podjeżdżam prawie wszędzie a 28-11 jest dla mnie zdecydowanie za miękkie, nawet w terenie, nie wspominając o asfalcie.

3. Którą dokładnie przerzutkę i manetkę dokupić aby działała z kasetą Shimano HG50 11-42 10-rzędową , tylną przerzutką Shimano Deore M6000 Shadow Plus oraz wybraną korbą? Co do korby i reszty osprzętu pozostać w klasie Shimano Deore czy może coś z grupy SLX będzie lepsze? Na deser, który łańcuch?

 

Specyfika roweru:

Manetki Shimano Deore M6000, 10-rzędowa

Przerzutka tylna Shimano Deore M6000, Shadow Plus

Korba FSA Gamma Pro 28T

Oś suportu FSA 7100 73 mm

Kaseta Shimano HG50 11-42 10-rzędowa

Łańcuch KMC X10.
 
 
Do czego rower mi służy? Pomimo tego, że jest to ścieżkowiec bardzo polubiłem jazdę po płaskim. Daje mi wolność bo mogę skręcić wszędzie, idzie jak burza przez lasy, polne ścieżki czy turystyczne górskie szlaki. Stąd pomysł na napęd dwurzędowy, bo brakuje twardych przełożeń. Oczywiście go górach i singletrackach też jeżdżę i tutaj aktualny napęd spisuje się bez zarzutu. Może przydałaby się tarcza 46 - wtedy podjechałbym chyba wszędzie.

 

Podsumowując najchętniej chciałbym aby nowy napęd miał przełożenie bardziej miękkie od 28-42 i ze dwa cięższe od 28-11. Niestety tak jak wspomniałem nie ma zestawów korb z zębatkami typu 26/38 czy 28/40. Kwestia jest jeszcze taka czy przy tego typu rowerze tyle ważącym i z takim ogumieniem zębatka 40 miałaby sens na płaskim, bo raczej ciężko na nim by utrzymywać prędkości rzędu 40km/h przez wiele kilometrów. Druga strona medalu z kolei zębatki 26 jest taka, że 26-11 będzie za miękkie przy zjazdach. A chciałbym używać napędu w ten sposób: góry mniejsza zębatka, asfalt większa. Nie pstrykać. Nawet nie mam gdzie zamocować manetki bo po lewej stronie mam pstryczek od myk-myka od którego jestem uzależniony i nie zamierzam  przesuwać go w inne miejsce.
 
Rozwiejcie proszę moje wątpliwości, jestem gotowy zrobić zakupy tylko muszę wiedzieć co kupić aby miało to ręce i nogi i było kompatybilne. Zamierzam też po zużyciu zmienić opony na plusowe Rekony od Maxxis (SS EXO TR 3C MaxxTerra) - realnie bliżej im do 2,6 niż 2,8 cala (choć figurują jako 2,8) - to też poprawi jazdę po asfalcie nie zmniejszając możliwości terenowych. Chciałbym na tyle na ile to możliwe zrobić ze specyficznego roweru wszechstronny, idę chyba w dobrą stronę? Zapraszam do dyskusji.  :)
 
 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chcesz mieć bardziej miękko niż 28/42 i bardziej twardo niż 28/11 to odpowiedź jest prosta: korba 36-26. Tylna przerzutka GS właśnie na tyle pojemności wystarczy.

https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deore-m6000/RD-M6000-GS.html

Jeżeli zaś jeszcze szerzej to musiałbyś pójść w dziesiątkową korbę 38-24, 38-26. Więcej niż 38 nie ma sensu - o wiele bardziej warto popracować nad kadencją. W tym zestawie jednak wózek GS który pewnie masz może się okazać za krótki i trzeba by było zmienić  tylną przerzutkę na :

https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deore-m6000/RD-M6000-SGS.html.

To trochę druciarstwo bo niezgodne ze specyfikacją więc naprawdę lege artis to tylna SGS, przednia 3x https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deore-m6000/FC-M6000-3.html i wtedy kaseta 11-36.

To ostatnie najbardziej pojemne ale zmian już dużo. 

Myślę, że korba 36-26 wystarczy idealnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O proszę i na dzień dobry dowiedziałem się czegoś nowego, że tylna przerzutka nie poradzi sobie z korbą o zębatkach mających więcej niż 10 zębów różnicy, tak? Tak jak wspomniałem nie jestem do końca przekonany do zębatki 26T - może być jednak zbyt miękko 26/11 w terenie przy zjazdach czy dokręcaniu na płaskim. Bardzo zależy mi na tym aby wszystko chodziło równie płynnie jak teraz i nie trzeba było regulować co piąty wypad.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Nie wiem, czy sobie nie poradzi z 38-26 ale zgodnie z dokumentacją - nie poradzi. 

2) Chcesz mieć bardziej miękko ale nie chcesz mieć bardziej miękko ???? Na zjazdach czy asfalcie wrzucasz 36 i masz o dwa biegi bardziej twardo - jak chciałeś.

3) Ja mam dziesiątkowe 38-24 z kasetą 11-36 i ostatni raz regulowałem 5 000 km temu w zeszłym roku. Oczywiście raz czy dwa podkręciłem na baryłce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad 1 - na dobrą sprawę nigdzie nie znalazłem korb 38/26. Można założyć, że nie będzie pasować.

Ad 2 - potrzebuję głównie większej zębatki z przodu, brakuje mi twardych przełożeń na asfalcie. W górach mogłoby zostać tak jak jest czyli zębatka z przodu 28T, bo 28-13 czy 28-11 idealnie sprawdza się przy zjazdach a 26-11 będzie chyba za miękkie. Nie chcę w górach korzystać z obu przednich zębatek. Ma to działać zero-jedynkowo, mała tarcza w góry, większa po płaskim.

Ad. 3 - od października 2018 ani razu nie regulowałem niczego, raz naoliwiłem łańcuch, może dwa razy. Napęd chodzi jak marzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, wkg napisał:

1) Nie wiem, czy sobie nie poradzi z 38-26 ale zgodnie z dokumentacją - nie poradzi. 

W praktyce daje to radę, sam przerobiłem korbę z różnicą 10T na 12T. Korba M6000, fabrycznie była 24/34, jest 22/34. Przerzutka przednia przeznaczona do 10T zmienia nie gorzej niż wcześniej. Z tyłu łańcuch jest minimalnie słabiej napięty na przekosie 22/11. Jedyna wada to większy przeskok między biegami, ale to żadne zaskoczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówiłem ogólnie o tym, że 12T na tych korbach jest możliwe i się sprawdza. Nie mam kasety 11-42, a 11-36. W sumie nie uwzględniłem tej różnicy przy pojemności tylnej przerzutki, faktycznie przy kasecie 11-42 jest szansa że to już będzie zbyt wiele.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niczego nie będę raczej przerabiać więc jestem zdany na gotowce, wybieram pomiędzy korbą 26/36 i 28/38 - obie są obsługiwane przez tylną przerzutkę przy kasecie 11-42, tak? Potrzebny też będzie nowy suport pod oś?

Edytka: Chyba, że kasetę też zmienić na inną 10rz? Jak to wszystko zoptymalizować, tak aby było dobrze i zgodnie z tym, że jedna tarcza na korbie w góry, druga na asfalt?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, powoli zmierzamy do celu. Kasetę zostawić 11-42 czy zmienić na 11-36? Jak wygląda porównanie 28-42 z 26-36? Czy kasety są rozbieralne i można by wsadzić koronkę z 10 zębami zamiast którejś z nich? Jeśli tak czy przerzutka by po takiej zmianie dalej ogarniała zmianę przełożeń?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, TjakTomek napisał:

Edytka: Chyba, że kasetę też zmienić na inną 10rz? Jak to wszystko zoptymalizować, tak aby było dobrze i zgodnie z tym, że jedna tarcza na korbie w góry, druga na asfalt?

Kasety raczej nie masz po co zmieniać jeśli Ci nie przeszkadza nieco rozstrzelone stopniowanie zestawienia 11-42.

A wybór między 26-36 a 28-38 sprowadza się do prostej kwestii, czy wolisz sobie przedłużyć zakres tylko z "ciężkiej" strony, czy może też dorzucić parę procent po stronie "lekkiej". Czego bardziej potrzebujesz to już Ci nie powiemy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg bikecalc.com przy 36-11, oponie 27.5 2.8" i kadencji 90 (która jest umiarkowanie szybkim kręceniem) masz prędkość 40,29 km/h. 38-11 w tej samej konfiguracji daje 42,5. Dla porównania 28-11 daje ledwo 31,4 km/h.

To sam sobie odpowiedz czy 40,29 wystarcza, czy może potrzeba 42,5. Wg mnie jak na rower ścieżkowy 40 km/h to zupełnie satysfakcjonująca wartość, rzadko kiedy jest potrzeba więcej dokręcać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa kilometry na godzinę to chyba różnicy nie robią. Obydwaj skłaniacie się do 26/36 do tego roweru i opisywanego przeznaczenia tj, możliwie optymalnej wszechstronności, na tyle na ile konstrukcja pozwoli?

OK, zatem do rzeczy. Coś w ten deseń?

Korba: https://allegro.pl/oferta/korba-shimano-slx-fc-m7000-11s-36-26-170mm-7413955111 lub https://allegro.pl/oferta/korba-shimano-slx-fc-m7000-11s-36-26-175mm-7128020409 czy https://allegro.pl/oferta/shimano-korba-deore-fc-m6000-36-26-170mm-7500959577 lub https://allegro.pl/oferta/shimano-korba-deore-fc-m6000-36-26-175mm-7632340714 170 czy 175 mm? Deore czy SLX?
Suport osi: ?
Przerzutka: https://allegro.pl/oferta/shimano-przerz-slx-fd-m7020-e-e-type-ss-2rz-7854045916 czy https://allegro.pl/oferta/shimano-przerz-deore-fd-m6020-e-side-swing-2rz-7974790424 ? Deore czy SLX?
Manetka: https://allegro.pl/oferta/shimano-manetka-slx-sl-m7000-i-spec-ii-2-3-lewa-7884112025 czy https://allegro.pl/oferta/shimano-manetka-deore-sl-m6000-i-spec-ii-2-3rz-7851845342 ? Deore czy SLX?
Łańcuch: https://allegro.pl/oferta/kmc-lancuch-x-10-93-srebrno-czarny-10rz-114ogniw-8098744449 ?
Coś jeszcze potrzebne?

Mam tylną przerzutkę, manetkę i kasetę Deore więc chyba lepiej komplet z tej grupy. Różnicy większej chyba nie będzie? Co daje skrócenie ramienia korby o 5mm?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, 36-26

Przerzutka przód jak najtańsza ! Ale nie powiem jaka, zadzwoń do Treka i spytaj. Zależy od prowadzenia linki.

Jaką długość korby masz teraz ? Jak OK to taką weź.

Manetka w sumie jest mniej ważna niż prowadzenie linki. Jak możesz to weź na obejmę a nie na Ispec - jak będziesz chciał zmienić hamulec (a przedni często chce się zmieniać) to będziesz miał większy wybór. Wiem, co mówię !

4 godziny temu, bts napisał:

Mówiłem ogólnie o tym, że 12T na tych korbach jest możliwe i się sprawdza. Nie mam kasety 11-42, a 11-36. W sumie nie uwzględniłem tej różnicy przy pojemności tylnej przerzutki, faktycznie przy kasecie 11-42 jest szansa że to już będzie zbyt wiele.

W sumie to coś mi nie pasuje. Przy kasecie 11-36 to ta przerzutka powinna ogarnąć korbę 36-22 a nawet 38-22 !

4 godziny temu, bts napisał:

Nowy suport będzie potrzebny, chyba że mnie w serwisie oszukali :D Wg google FSA 7100 jest kompatybilne tylko z korbami FSA.

 No to może wprowadziłem w błąd, myślałem, że korba 1x i 2x są z tej samej grupy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, wkg napisał:

W sumie to coś mi nie pasuje. Przy kasecie 11-36 to ta przerzutka powinna ogarnąć korbę 36-22 a nawet 38-22 !

4 godziny temu, bts napisał:

To już chyba pora, żeby sprawdzić u źródła. Maksymalna pojemność wg Shimano to 41T, czyli teoretycznie (36-11)+16=41 – patrząc tylko na to, 16T różnicy faktycznie by obleciało na kasecie 11-36 :D Z drugiej strony, Shimano podaje max front difference = 10T, ale to chyba przy założeniu że kaseta jest 11-42.

Odnosząc to do napędu kolegi @TjakTomek – formalnie i oficjalnie z korbą 26-38 nie da rady, bo 38-26+42-11 = 43 > 41. W praktyce da radę na pewno, tylko czy warto? Ja bym jednak pozostał przy korbie 26-36, bo użyteczność blatu będzie większa. Blat 38T będzie już miał zakres dość odjechany od typowych prędkości, tym samym stanie się rzadko używanym biegiem wyłącznie na zjazdy i dokręcanie po płaskim.

Zresztą można kupić korbę 26-36 i po jakimś czasie zmienić blat, gdyby się okazało że brakuje przełożenia. (Według mnie: nie okaże się.)

Co do długości ramienia – kierowałbym się zaleceniami bikefitterów i brał 170.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, bts napisał:

Shimano podaje max front difference = 10T

Kłamie !

4 minuty temu, bts napisał:

43 > 41. W praktyce da radę na pewno, tylko czy warto?

Nie, pytałem o to niedawno i mi odpowiedzieli, że raz się uda a raz nie.

4 minuty temu, bts napisał:

To już chyba pora, żeby sprawdzić u źródła.

Sprawdzałem, podawałem źródła już dawno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wkg, długość korby 175mm, jest OK - kolana nie bolą, jeździ się dobrze. Gdzieś wyczytałem, że dla takiego kurdupla jak ja 170mm będzie bardziej optymalna, co potwierdza BTS. Co sprawi te 55mm różnicy? Tak jak pisałem jeżdżę siłowo i nie chcę utrzymywać wysokiej kadencji. Gdybym miał zgadywać napisałbym, że kręcę teraz w przedziale 50-75.

Napisałem do Treka, zobaczymy czy odpiszą.

26/36 versus 28/38 - nie wiem dlaczego, ale gdzieś z tam z tyłu głowy chcę tę drugą korbę. Zastanawiam się tylko czy posłuchać mądrzejszych, czy tak jak idę od narodzin przez życie być uparciuchem. ;) Przy ewentualnej próbie wymiany blatu to chyba przerzutki sobie nie poradzą.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co, w sumie to ja chyba uważam, że BTS może mieć rację, ja mam przy wzroście 176 cm korbę 175 i mi dobrze ale to nie znaczy, że na odrobinę krótszej nie byłoby mi lepiej. Tam 172,5 nie ma ? No nie znam się za bardzo to nie chcę mącić. Jedno jest pewne - z krótszą korbą trudniej zawadzić pedałem na zakręcie i jeździ się z odrobinę większą kadencją. Ale nie chcę się mądrować - przesunięcie siodełka o kilka mm to wielka różnica, nie wiem jak to kilka mm korby Ci wpłynie na motorykę.

Źle, bardzo źle robisz chcąc jeździć z niską kadencją. Co ja mówię - niska to 70, wysoka to ponad 90.  Ile ważysz jeżeli to nie jest niedyskretne pytanie ? Kolana to odczujesz za kilka lat ale chodzi też o to, ze jak wypychasz godzinę - dwie to potem pod górkę nie masz z czego depnąć. Jak kręcisz szybko to noga odpoczywa a pracują płuca i serce - jak potem trzeba wstać z siodełka i wypchnąć to jest z czego.

26/36 vs 28/38 - chcesz to bierz. Po prostu nie będziesz miał lżej pod górkę. Moim zdaniem bez sensu bo zmianę na 36 i tak odczujesz. A tak prawdę mówiąc jak juz tak chcesz to dlaczego nie pomyśleć o korbie 22-30-40 i wtedy z kaseta 11-36 ? Że wstyd ? Daj spokój, waga ta sama bo lżejsza kaseta. A w tym zestawieniu to i pod górę i z góry masz super.

Oczywiście zawsze lepiej jest jeździć na większych blatach - łańcuch się mniej zużywa :D

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większa dźwignia - mniejsza siła. Ale kolana bym szanował ... ;-)

Na miękkim masz teraz 28/42=0,66 (można się 'przewrócić' od  ... prędkości ;-) ) a na twardym 28/11=2,54

Rozważyłbym na Twoim miejscu korbę 36/22 lub 38/24 z kasetą max 11-36albo lepiej 11-32. Wtedy miękkie biegi na szczególne podjazdy bez problemu ogarniesz a blat da ci prędkość. Znacznie łatwiej również dobrać wtedy przednią przerzutkę, bo z reguły występują z rozpiętością 10T lub 14T.

36/11=3,27  22/36=0,61 (baardzo miękko)  czy 22/32=0,6875

38/11=3,45  24/36=0,66   czy 24/32=0,75

Ciaśniejsza kaseta typu 11-32 da Tobie też znacznie większa płynność. Do takiego zestawu kaseta 11-42 jest zbędna.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Z ta siłą to mit. 

- 0,66 to wcale nie jest za miękko w góry - dlatego montowałem korbę 38-22.

- ciasne kasety to na płaskim zaleta a w górach wada

- kolega mi inną generację napędu, tam nie ma korb 22-36 ani 24-38. Do tego pewnie nie chce zmieniać kasety bo po co. Zresztą te korby już prawie nie do dostania.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...