Skocz do zawartości

[tylne zawieszenia] kompendium


Rekomendowane odpowiedzi

Mi najlepiej się jeździ przy skoku kompletnie innym niż ten pod który projektowali Sonixa. Na 125mm (efektywnie 118mm) mam największy komfort jazdy, kiera się znacznie podnosi a amor może więcej skoku "zmarnować" na wygładzanie terenu no i przede wszystkim najlepiej się zjeżdża. A znów na 85mm bike jest bardzo zwrotny, wręcz nerwowy, co mi się podoba jak robię single tracki czy bardziej strome podjazdy.

100mm jest takie niejakie i przeważnie ustawiam je na dłuuugie trasy asfaltowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dobór dampera Rock Shox Monarch 4.2.

 

http://www.bike-x-perts.com/downloads/monarch_leverage_ratio_reference_chart.pdf

 

Istnieje w 5 wersjach, różnią się rodzajem platformy, oraz tłumieniem kompresji.

Nie mówię o regulacjach, tylko o startowych ustawieniach tych dwóch parametrów, bo regulacja tylko później w pewnym zakresie to zmienia.

Oznaczone są symbolami A,B,C,D,E - i ta tabela służy do wstępnego doboru pod kątem ramy. Może bardziej ciekawostka niż konkret, ale można traktować to jako punkt wyjścia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pobawiłem się troszke programem Linkage (program przeznaczony do analizy zawieszeń fulli), prezentuję wyniki wraz z moimi krótkimi uwagami.

Od razu uprzedzam - te analizy trzeba traktować z dystansem. O błędzie kilku milimetrów można mówić przy pomiarach rzeczywistej ramy, tu ramy są rysowane zwykle na podstawie zdjęć i rysunków technicznych w niskiej rozdzielczości, dlatego błąd ~20% nawet by mnie nie zdziwił. Kolejna sprawa to to że o nie samym niebujaniem człowiek żyje :D Ważne są też inne charakterystyki które tu sobie daruję bo nie jestem pewien czy dobrze je interpretuję, zresztą ileż można teoretyzować :)

 

Jak czytać wykresy:

Pierwszy wykres pokazuje wydłużenie łańcucha wraz z ugięciem zawieszenia. Odczuwane jest to jako cofanie się (kopanie) korb, gdy próbują obrócić się do tyłu. Przeciwdziałanie kopaniu będzie powodowało że zawieszenie nie zamortyzuje tak dobrze przeszkody. Czyli w tym przypadku im mniej tym lepiej, ale nie do końca bo...

 

Drugi wykres:

Antisquat - przeciwdziałanie uginaniu się zawieszenia w trakcie przyspieszania. Uzyskuje się to projektując taką trajektorię zawieszenia, że tylne koło będzie oddalało się od suportu wraz z ugięciem. Przy wartości 100% napięcie łańcucha powoduje całkowite wyrównanie siły wywołującej bujanie (w teorii). Przy większych wartościach zawieszenie, mające te 25% ugięcia wstępnego, będzie się cofało (tak, jakbyśmy podnosili rower), czyli będzie efekt takiego bujania w drugą stronę. Między 0 a 100% bujanie nie jest równoważone całkowicie (im bliżej 100 tym lepiej), natomiast poniżej 0% naciąg łańcucha dodatkowo wzmaga bujanie. Jeśli rama ma antisquat poniżej 0% w okolicy ugięcia wstępnego, to jazda z platformą jest jedynym sposobem na efektywne kręcenie. Jak widać na wykresach wartość anti-squat rośnie wraz z wydłużaniem łańcucha, co jest chyba logiczne. Niestety korzystne anty-bujanie jest zwykle tylko na jednym przełożeniu z przodu, jako że to rowery górskie to zrobiłem analizy dla typowo terenowego 32-15.

Wykres A2 pokazuje wpływ tylnego hamulca na przysiadanie. Tutaj również im bliżej 100% tym lepiej.

 

Pierwsza pozycja, legendarne zawieszenie Maestro:

anthem_x.png

Przy sagu 25% mamy antisquat 120% a całkowite wydłużenie łańcucha to 14mm.

 

Inny klasyk Gianta - NRS

giant_nrs.png

Wartości bardzo podobne jak poprzednio. Czyżby Maestro było po prostu sposobem na ominięcie patentu na Horst-Linka? Ale z drugiej strony - niebujanie to tylko jedna cecha zawieszenia.

 

Budżetowy short-link, Viper Nitro

viper_nitro.png

Anti-squat sporo większy niż u poprzedników (170% w okolicach sagu, czyli 70% za dużo ;) ). Rama pewnie optymalnie spisuje się przy jeździe z blatu, przy niższych biegach mamy kołyskę. Kopanie podobne jak w Giancie.

 

Cube AMS 100

Na zachodzie cieszy się dobrą opinią (nie mówię tylko o Niemczech ale też o UK), typowy przedstawiciel grupy Horst-Linka.

cube_ams.png

O ile w Viperze anti-squat był sporo przesadzony, tutaj mógłby być większy, ale i tak jest dobrze. Grunt to powyżej 50% AS w pierwszej połowie skoku, a w zamian mamy bardzo mały przyrost długości łańcucha.

 

Na koniec dość popularny u nas z racji niskiej ceny jednozawias, taki "oszukany" Horst Link - Kona King Kikapu.

king_kikapu.png

Niestety "na papierze" nie wygląda to zbyt dobrze. Od samego początku anti-squat jest malutki, a od 40mm skoku sam moment obrotowy na korbach powoduje uginanie zawieszenia. Tak jak łańcuch nie zapobiega bujaniu, tak i zawieszenie w tym wypadku ma praktycznie zerowy wpływ na kopanie w pedały...

 

Jeśli coś pokręciłem to proszę o korektę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...

WIEM że to pewnie tylko o damperach i tylnym fullu rozmowy się tocza ale czy ktoś może mi zapodać link z tego forum do tematu o sztycach amortyzowanych? gdzies go dawno temu widziałem a ni cholery nie mogę znaleźć;/ porazka....

 

 

zakupiłem sztyce suntora na pantografie - i chciałbym pogadać o tym rodzaju amortyzacji tylnej... nie chce zrobic fula z rowerku tylko miec większy komfort podczas jazdy po Warszawskich i nie tylko dziurawych ulicach a czasem pieruńsko wybebeszonych szutrach(pełnych maluskich diur z wodą) szutrach okolicy;/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...

Mam pytanie a propos VPP i DW-link.

 

A konkretnie o podsumowanie zasadniczych cech obu systemów, z uwzględnieniem że moja wiedza techniczna jest częściowa.

 

Tzn. jestem w stanie wszystko rozłożyć na części, ale w drugą stronę byłby problem ...

 

Jeżeli więc ktoś mógłby wypunktować najważniejsze cechy, w tym wady obu systemów, ale bez zbytnich technikaliów/teoretyzowania, byłbym zobowiązany.

 

Jak dotąd wyczytałem, że wspólną cechą obu systemów jest to, że nie bujają przy pedałowaniu, ale DW pozostaje aktywny w szerszym zakresie użytkowania, np. działa bez zakłóceń przy hamowaniu, podczas gdy z VPP może być tutaj problem.

 

Opinia jest z mtbr i z 2007. Santa tymczasem chwali się teraz nową wersją VPP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

ano przydałoby się takie porównanie DW-link (kilku producentów go używa, a do tego może wprowadzają jakieś małe modyfikacje do niego?)

VPP, Horst-linka.

 

najlepiej chyba byłoby się spotkać i pojeździć na kilku ramach jednego dnia, za chwilę ciepło, trzeba by zrobić takie spotkanie porównawcze ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...
  • 3 tygodnie później...
  • 11 miesięcy temu...

Zgadzam się całkowicie z tym, że na full-u trzeba się nauczyć jeździć. Nauczyć wykorzystywać jego możliwości i jednocześnie zminimalizować jego wady. Zajęło mi to trochę czasu, ale teraz jak wsiadam na sztywniaka to nawet podjeżdżać jest mi trudniej.

Ostatnio miałem możliwość przekonać się jak wielkie znaczenie ma (poza rodzajem wahacza) damper - zmieniłem DNMa RC sprężynowego na gazowego FOXa FloatR. Na DNM-ie nie zauważyłem zbyt uciążliwego bujania, ale płynność i zestrojenie z przednim amorem było fatalne. FOX pomimo tego, że powietrzny działa o niebo lepiej, nie pompuje i nawet przy dość dużym ugięciu wstępnym dobicie go jest bardzo trudne. Poza tym na tłoczku ma o 10mm większy skok niż DNM. Mam zawieszenie czterozawiasowe z elementem pośredniczącym, więc skoku przybyło znacznie.

 

Napisałeś ze na tłoczku masz więszy skok, ale on i tak nic przecież Ci nie da z racjii tego ze skok jest określony budową ramy i ewentualnie moze być rama o zmiennym skoku, a tak jak piszą koledzy wkładając damper o większej długosci popsuć geometrię zawieszenia i w ogóle dziwne ze udało CI się go tam upchac ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałeś ze na tłoczku masz więszy skok, ale on i tak nic przecież Ci nie da z racjii tego ze skok jest określony budową ramy i ewentualnie moze być rama o zmiennym skoku, a tak jak piszą koledzy wkładając damper o większej długosci popsuć geometrię zawieszenia i w ogóle dziwne ze udało CI się go tam upchac ;)

 

Mamy archeologów na forum :laugh: ale odpowiedzieć mogę.

 

Od tamtego czasu miałem już 3 różne ramy i o ile pamiętam wtedy był Duncon Mastiff. Założyłem do niej damper o takiej samej długości jak fabryczny DNM, tylko że o większym skoku. Może raczej o standardowym skoku dla tej długości dampera, bo chyba ten DNM miał jakiś krótszy skok.

Widocznie rama miała na tyle tolerancji, że wahacz mógł ugiąć się kilka (kilkanaście) milimetrów więcej. Geometrii nie zmieniłem, bo długość dampera była taka sama. Tzn, teoretycznie coś tam zmieniłem, ale przy wyprostowanym zawieszeniu (nieobciążonym) geometria była taka sama.

 

Tamtej ramy szybko się pozbyłem, bo wiele rzeczy mi w niej nie odpowiadało..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niektórzu producenci zostawiają trochę miejsca na minimalnie dłuższy damper, tylko często jest tak że traci się odpowiednia geometria ramy i z reguły dobre właściwości trakcyjne ramy, choć pamiętam kiedyś miałem ramę merida big air i tam oryginalnie był montowany 190 mm damper (50mm skoku tłoka), a ja wsadziłem 215 mm ( 60 mm skoku tłoka) geo się zmieniła tyle ze ja to zniwelowałem innym dłuższym widelcem z większym skokiem i śmigało to nawet fajnie przez wiele lat. ale czasem widze niektórych ludzi którzy przychodzą na serwis i mają takie ciekawostki zamontowane że głowa mała.

Ogólnie nie polecam tego typu praktyk i wiem że w meridzie ninety six oraz meridzie one twenty nie da się wsadzić dłuższego dampera bo kiedys z ciekawości i nudów zimowej pory mierzyłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Jeżdżę już pare dobrych lat na fullu którego amorek ma tylko jedną regulacje. Sztywności. Z początku ciężko było mi jeździć na nim. Na podjazdach gdzie na jedynce jechałem strasznie bujało. Rower strasznie tracił prędkość. Teraz znalazłem odpowiednią technikę jazdy, dużo mnie buja, lecz dalej ciężko się jeździ. Przesiadam się na hardtraila. Kupię nową rame i amorek do przodu. Ciekawe jak będzie się jeździło :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Witajcie,

niedawno "wstąpiłem" do klubu "full`owców" za sprawą tego oto sprzętu:

 

Rower: http://www.forumrowerowe.org/gallery/image/10729-rdr-team-full/ - w tej konfiguracji waży ok 14,5kg

Rama: http://www.fun-sport.org.pl/node/56 - sama rama z damperem to 2,7kg

 

Większość części przełożona ze starego hardtail`a, uzupłniona o niektóre nowe.

Ponieważ trochę się pogubiłem od ilości przykładów tu zamieszczonych i od ilości opisów, powiedzcie mi proszę, jaki rodzaj zawieszenia ja mam? Czy jest to jedno czy cztero-zawias? Czy sposób umieszczenia zawiasu dolnego to właśnie jest wspominany przez Was "Horst-link"?

 

Wiem, że nie powinno się mówić "nigdy więcej", ale tylko to ciśnie mi się na usta zapytany: Czy zmienię jeszcze kiedyś z powrotem na sztywny tył.

 

Nie potrzebuję jeździć w góry, aby poczuć różnicę. Jazda na Mazowszu po korzeniach, dołkach i polach działała na tyle destrukcyjnie na mój kręgosłup po wypadniętym dysku, że nie wyobrażam sobie powrotu do poprzedniego układu.

 

Wiem też, ze konstrukcja, jaką sobie złożyłem, posłuży mi ładne lata z ewentualnymi wymianami części (jak się nie ma samochodu, to trzeba gdzieś dawać upust tuningowym ciągotom ;-)

 

Co do samej jazdy; nie planuję żadnych grawitacji ani dh/fr. Ma być do jazdy po bułki do sklepu, na kilka etapów Mazovii w roku i podczas cotygodniowych, kilkugodzinnych wypadów do lasu, może kiedyś w góry. Jest baardzo wygodny. Bujanie, przy najsztywniejszym ustawieniu, jest marginalne i odczuwalne jedynie na długiej płaskiej prostej. Może rower w połączeniu z moją wagą (105) stanowią na tyle zwartą konstrukcję, że nadto tego nie odczuwam :-)

 

Pozdrawiam dziękując za wszelkie komentarze :-)

 

Jak się chce od razu dużo napisać, to przeważnie się o czymś zapomni :-)

 

Kilka stron wcześniej ktoś zadał pytanie dotyczące geometrii ramy względem jej działania na kręgosłup.

Nie widziałem odpowiedzi, dlatego pozwolę sobie dodac;

 

Im bardziej wyprostowana sylwetka, tym bardziej kręgosłup podatny na wstrząsy i drgania. Dlatego wbrew powszechnej opinii, bezpieczniej i zdrowiej jest jeździć ze sportową sylwetką.

Uzasadnienie? Im plecy bliżej pionu, to kręgosłup staje się przedłużeniem sztycy. Tym samym mięśnie nie będąc napiętymi, nie reagują z odpowiednią szybkością na nierówności - nie napinają się dostatecznie szybko - i nieusztywnione kręgi obijają się o siebie. Osoby, które twierdzą, że im mimo wszystko tak wygodniej, też nie skłamią, ponieważ nienapinanie aż tak mięśni podczas jazdy daje komfort niemęczenia się górnej części ciała. Pracuje wtedy tylko dolna.

Przy pochylonej sylwetce (zbliżonej do "kociego gzrbietu") po pierwsze: wymuszamy pracę mięśni i ich szybsze reakcje na zmianę podłoża i po drugie rozciągamy kręgosłup dając więcej przestrzeni kręgom i przy poruszaniu się po nierównściach unikamy ich nadmiernego stykania się.

 

Jak to się ma do tematu? :-)

Jazda na fulu, ze sportową geometrią to jest coś, co jest ortopedycznie najbardziej wskazanę :-)

 

Oczywiście jak ktoś kilka lat jeździł bardziej wyprostowany i nagle się pochyli to też bedzie bolało. Organizm trzeba przyzwyczajać do tak drastycznych zmian i potrzebny jest okres przejściowy.

 

Wiedzę czerpię od kuzyna - chirurga ortopedy, czyli nie tylko Mr. Google stoi za tekstem :-)

Pozdr.

 

--------------------------------

Oczywiście pomyliły mi się tematy ... tu nie było o plecach ...

Proszę tylko o nie linczowanie :-)

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Gdzieś na początku tegoż wątku padło stwierdzenie ze blokada jest zbędna a nawet wręcz bez sensowna mając platformę. Odniosę sie do tego moim przykładem. Otóż na wszędzie chwalony brain mnie nie stać a inne platformy obniżają czułość zawieszenia.

 

Ja osobiście jestem wybredny i lubię jak moje zawieszenie wybiera to co trzeba a nie to co wyraźnie jest do wybrania. oczywiście platformy są regulowane wzdłuż i wszerz i każdy znajdzie coś dla siebie.

Przyznaje racje ze sięganie do dźwigienki w damperze jest mocno nie wygodne a nawet niebezpieczne. Dlatego zrobiłem sobie "dual remote lockout" czyli blokuje oba widelec i damper jednym pociągnięciem manetki dzieki temu mam pełny komfort tam gdzie on być powinien i pełną sztywność kiedy jest wymagana.

 

Dla mnie to najlepsze wyjscie z sytuacji ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

"pompowanie", "bujanie" zawieszenia, to efekt:

 

- niedopracowanej kinematyki ukladu

- nieodpowiedniego elementu tlumiacego

- nieodpowiedniej techniki jazdy

 

...

 

na pytania odpowiem, jak bede wiedziaj jak smile.gif)

 

Jak sie nazywa częsc tylnego zawieszenia w czterozawiasie tam gdzie se montuje damper -taki mostek trojkątny łaczący damper z tylnym widelcem zazwyczaj jest czarny ? :-)

i drugie pytanie czy jest mozliwosc i sens zmienic skok tylnego zawieszenia z 110mm na 120mm lub 130mm ?własnie wymieniając na dłuzszy ten mostek ?

Dziekuje@

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Górny łącznik, górny link, rocker link - jak zwał, tak zwał.

2. Możliwość jest i jej nie ma. Zależy od konstrukcji zawieszenia. Starsze ramy miały możliwość zamocowania dampera w różnych pozycjach lub otworach, co zmieniało charakterystykę i/lub skok zawieszenia. Później producenci jakoś od tego odeszli, ale ostatnio takie rozwiązanie wraca do łask. Jeśli masz dostęp do CNC, pokombinować zawsze można. Pytanie, czy jest sens.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Mod Team
Możesz napisać coś więcej o tym "patencie"?

Gdzieś kiedyś napisałem temat jak moj projekt sie rozwijał :D ale znaleźćnie moge ...

tak to wygląda i najważniejsze ze działa :D Przy niewielkiej modyfikacji mozna by było regulować twardość blokady, bo jak wiadomo w damperze działa to na zasadzie on - off.

 

EDiT:

 

Znalazłem :Phttp://www.forumrowerowe.org/topic/106216-porady-home-made-czyli-zrob-to-sam/page__hl__zrób%20to%20sam__st__40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...