Skocz do zawartości

[korba,suport,przerzutka przód] Trek DS2 2017 wymiana


SlawekP79

Rekomendowane odpowiedzi

witam, 
Pytanie dotyczy mojego roweru DualSport 2 Trek z 2017 
https://archive.trekbikes.com/us/en/2017/Trek/ds_2#/us/en/2017/Trek/ds_2/details  
W związku z tym iż mam wrażenie ,że kończy mi się suport  (skrzypi podczas pedałowania, pracuje niezbyt płynnie) , pomyślałem ,że za jednym zamachem wymienię korbę , bo ta mam wrażenie nie jest najwyższej jakości. Żeby tego było mało pomyślałem również o przerzutce przedniej  

Moje pytanie 
1. czy takie podmianki mają sens tzn czy faktycznie polepszę kulturę pracy poszczególnych części ,  tym samym całego napędu  ? 
    a) suport jest bb-un26 dł 122,5  , wymienię na taki sam , a może coś innego , lepszego , jakieś sugestie ?  
    b) korba 3-rzedowa  jest fc-m131 , wymienić chcę na acera fc-m361   
    c) przerzutka przód jest tourney TY-710 (3x8) , wymienić chcę na altus fd-310 (3x8) 
punkt C budzi we mnie najwięcej wątpliwości tzn nie wiem czy to ma sens ,  jest związany z pkt 2 opisanym poniżej  

2. nawiązując bezpośrednio do przerzutki przedniej , szukając właściwej , zastanawiam się czy mogę wybierać tylko spośród tych dedykowanych pod napęd 3x8 , jeśli tak to wielkiego pola manewru nie ma. Pytanie czy np przerzutka alivio lub acera , która w opisie ma wskazany zestaw 3x9 również będzie obsługiwała mój napęd 3x8 ? 
   Kaseta i łańcuch były wymieniane w zeszłym roku (ten sam model co były oryginalnie) więc kombinować na tę chwilę więcej nie chcę , chociaż nie ukrywam ,że gdzieś z tyłu głowy mam myśli żeby zmienić więcej podzespołów tak żeby posiadać 3x9 , a może 2x9 . Co o tym sądzicie? , co byście zmienili w tym rowerze jeśli chodzi o napęd? , oczywiście podejście zdroworozsądkowo wskazane , bo nie chcę przesadzać dla sztuki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do suportu to  są lepsze w podobnej cenie ( ale za chwilę bo suport - długość osi musi być dobrany pod korbę, a także pod długość-szerokość mufy ( ramy )  - czyli miejsca w którym "siedzi" suport - jeśli ma to być suport na kwadrat czy octalink.

Mógłbyś zmienić korbę na przystosowaną do 9 rz łańcuchów ( choć bardzo dobrze pracuje na niej łańcuch 8 rzędowy - jak i 10 rzędowy ). Zanim jednak o konkretnej korbie, suporcie i przerzutce, powiedz do czego Ci ten rower potrzebny, ścigasz się, jeździsz ostro, szybko? Korbę masz 48/38/28 i kasetę 11-32 - używasz blatu 48 ? ( często/rzadko ) Masz górki w okolicy czy raczej płasko ? Jak forma, siła ? Jak szybko jeździsz po płaskim ( załóżmy, że płasko, asfalt i bez wiatru ) jaką prędkość utrzymujesz ?

Jaką średnicę ma rama w miejscu mocowania przedniej przerzutki ?  ( będziesz miał albo 31,8 mm albo 34,9 mm ) Jaki masz budżet na zmiany ? Jakiej długości ( szerokości ) jest mufa w Twoim rowerze - 68 mm czy 73 mm ( od dołu przyłóż miarę - linijkę i sprawdź )
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki z gory za zainteresowani tematem , przechodzac do kwestii powyzej

1. suport -mufa dl 73mm , srednica zewnetrzna mufy okolo fi42mm 

2.przerzutka - sr rury podsiodlowej fi 34.9mm

3. aktualnie mam kasete cs-hg41 i lancuch cn-hg40

4. jesli chodzi o kwestie dotyczace stylu jazdy , warunkow ... jazde na rowerze glownie traktuje jako forme treningu , mam za miasto rowerowke (asfalt)dl 25km , tempo okolo 24km/h, raczej brak wzniesien , jesli juz jade do lasu to glownie sa to wyjezdzone sciezki(ostatnio zadko) . Uzywam tarczy 48 , generalnie glownie tarcza 38+2tyl ( liczac od dolu) lub 48+4tyl (liczac od dolu).raczej  nie uzywam tarczy najmniejszej tj 28. generalnie mysle rowniez o wymianie amorka na widelec sztywny , ale to osobny temat , na inny czas ,tez chyba bede potrzebowal pomocy 

tak to wyglada , prosze o porade , glownie ws dobrej korby i suportu + ewentualnie przerzutke chociaz chodzi okej . Budzet 250, max 300zl 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerzutkę przednią masz pod korbę 48/38/28, korby na octalink ( prawie wszystkie ) są 48/36/26 ( mam na myśli z tych dużych bo są też np.  44/32/22 i mniejsze  ) więc prawie na pewno musiałbyś wymienić przednią przerzutkę ( 50-70 pln ) Korba na octalink 150 pln ( minimum ) a pewnie bliżej 200 pln,  plus suport 50-70 pln. Można i tak, ale przekraczamy budżet.  Do tego jeździsz trochę zbyt twardo, z większą kadencją spróbuj jeździć. Przy prędkości 24 kmh na prostej lepiej, efektywniej byłoby kręcić 80-90 obrotów na minutę, wtedy mógłbyś spokojnie jeździć na przełożeniu 32x14 czy dla twojej korby 38x16-17-18 ( wtedy spokojnie mógłbyś miec korbe 44/32/22 i uwierz mi taka wystarcza na  asfalt przy kole 28 cali, no chyba, że ktoś ma naprawdę parę w nogach to trzeba 48/36/26 )

Co do dł. korby 170 vs 175 to przyjęło się, że dla długości nogi około 87 mm i więcej lepiej mieć korbę 175 mm ( wzrost około 182-187 cm i więcej ) Poniżej 180 cm lepiej chyba jednak 170 mm, a im bliżej 170 cm wzrostu to już na pewno korba 170 mm. Jeśli więc masz poniżej 180 cm wzrostu - szukaj korby 170 mm .

Reasumując, korby 48/36/26 ( lub 44/32/22 ) to prawie pewna wymiana przedniej przerzutki. Koszt korby na octalink ( czy nawet kwadrat ) + koszt suportu + koszt przedniej przerzutki = wyjdzie sporo. Co do porównania sztywności ( w obrębie tej samej grupy - korby - czyli np. korba alivio na kwadrat i na octalink -to  octalink będzie minimalnie sztywniejszy, ale czuć to głównie jak się staje na pedały i mocno deptać trzeba - podczas jazdy w siodle praktycznie nie ma różnicy, tym bardziej jak nie mamy końskiej nogi ) Zywotność suportów zbliżona ( poza wyższymi grupami na kwadrat - jak ten suport bb-un55 który w linku dałem wyżej - ten pobije suport octalink żywotnością )

/edit

Jeszcze kwestia osłony w korbie ( największej tarczy ). Taką w swoim rowerze ( korbie ) masz. Jak założysz korbę bez to musisz mieć w czym jeździć ( luźne nogawki odpadają - ewentualnie trzeba stosować gumki na spodnie w okolice prawej kostki  itp. ) no chyba, że jeździsz tylko w krótkich spodenkach jak jest ciepło. To możesz brać bez.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

faktycznie octalink to nie jakas rewolucja vs kwadrat, a kosztowe wypada drozej, pojde w kwadrat...tak czy inaczej kupie korba acera , tylko pytanie czy faktycznie 48.38.28 , a moze mniejsza 42.32.22 , takie tez sa dostepne .... odnosnie dl ramion , mam 182cm wzrostu .. ostatnie pytanie co oznacza okeslenie przy ww korbach " dla linii lancucha 50mm " , gdzie byc pewnym ze korba bedzie pasowala 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, SlawekP79 napisał:

.. jazde na rowerze glownie traktuje jako forme treningu , mam za miasto rowerowke (asfalt)dl 25km , tempo okolo 24km/h, raczej brak wzniesien , jesli juz jade do lasu to glownie sa to wyjezdzone sciezki(ostatnio zadko) . Uzywam tarczy 48 , generalnie glownie tarcza 38+2tyl ( liczac od dolu) lub 48+4tyl (liczac od dolu).raczej  nie uzywam tarczy najmniejszej tj 28. generalnie mysle rowniez o wymianie amorka na widelec sztywny , ale to osobny temat , na inny czas ,tez chyba bede potrzebowal pomocy 

Jeżeli to forma treningu to bym najpierw zainwestował w licznik z czujnikiem kadencji ... przy tych szybkościach to wystarczy jeden blat z przodu 38 lub 36 jak jedziesz po lesie  ... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dłuższy temat, a linia łancucha to odległość od środkowej zębatki korby ( dla korby 3 rzędowej ) do środka mufy suportu ( osi roweru ). W zależności jaką masz linię czy 50 mm polecaną przez shimano jako standard czy 47,5 mm, którą shimano równiez dopuszcza ( suport wtedy dla korby fc-m361  musi być o długości osi 118 mm zamiast 122,5 -  to korba zawsze decyduje jakiej długości ma być suport  ) to przy mniejszej linii łańcucha możesz korzystać z większej ilości (  kombinacji )  biegów bez ocierania łańcucha o wózek przedniej przerzutki. Np. mówiłeś, że dla 48 x i czwarta od dołu jeszcze nie ociera łancuch o wózek przedniej przerzutki bo tak jeździsz ( w sumie przy linii łańcucha 50 mm już by mogło ocierać ) ale jak wrzucisz jeszcze jedną wyżej z tyłu to już raczej na pewno będzie ocierać.  Podobnie przy środkowej  z przodu. Jeśli ustawisz obecnie 38x11 i nie ociera  to przy 38x28 oraz 38x32 będzie ocierać. ( ewentualnie można wyregulować żeby przy 38x28 i 38x32 nie ocierało, ale wtedy będzie ocierać przy 38x11 i pewnie 38xdruga od dołu ) Mając linię łańcucha 47,5 mm ( jest wg. mnie dużo lepsza od 50 mm ) możesz ustawić tak, żeby nic nie ocierało przy 38x11 ani 38x32 jednocześnie ( ewentualnie tylko minimalnie będzie ocierać albo-albo - w zalezności jak wyregulujemy 38x11 albo 38x32 )

Natomiast Ty mając rurę 34,9 mm ( najgrubsza ) i przerzutkę przednią  typu top swing ( są jeszcze down swing ale to Ciebie nie uratuje ) jesteś skazany na linię 50 mm.  Gdybyś  chciał mieć linię 47,5 mm to musiałbyś mieć przerzutkę przednią która była przystosowana w założeniu do tej linii łańcucha, ale w wersji down swing ( down swing może zbliżyć wózek bliżej ramy niż top swing ) i to jeszcze jakiś sprawdzony model - bo i tu są różnice. Najlepiej byłoby to ocenić mając rower przed oczami ( gra idzie o 1-2 mm nawet ) czy przy linii 47,5 będzie to wszystko dobrze hulać. ( jak się zrobi źle to wózek przedniej przerzutki przy linii łancucha 47,5 mm będzie opierał się o ramę - na najniższym biegu z przodu, a nawet niezbyt chętnie przerzutka będzie zrzucać ze środkowej na najmniejszą koronkę korby, oraz będzie ocierać łancuch przy 26x32, a nawet 26x28 )

Trzymaj się linii 50 mm skoro masz ramę o średnicy 34,9 mm - ma to wpływ na pracę przerzutki/ linię łańcucha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, SlawekP79 napisał:

a moze mniejsza 42.32.22

Twoja obecna przerzutka może nie dać rady z mniejszą zębatką ( 42/32/22 )

Obecnie masz:

https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/tourney/FD-TY710-TS6.html

P-FD-TY710-TS6_BC16Nd0297_750_750.jpeg

dla korby 42/32/22 powinna być taka :

https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/tourney/FD-TY700-TS6.html

P-FD-TY700-TS6_11128_1_750_750.jpeg

Są drobne róznice w ich budowie ( głównie wewnętrzna część wózka )  - jeśli po obniżeniu przedniej przerzutki o jakieś 0,5 - 0,8 cm nie oprze się ona o widełki tylnego trójkąta ramy to jeszcze jest szansa, że to zadziała.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki bardzo , sporo sie dowiedzialem ... a odnosnie samej przerzutki to ktos powyzej napisal ze  np alivio obsluzy rowniez naped 3x8 (pomimo ze w opisie jest 3x9) , rozumiem w kontekscie mniejszych blatow tez bedzie okej tzn wspomniane 42.32.22

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerzutki przednie od grup 9 rzędowych ( jeśli chodzi o alivio to model np. fd-m430, fd-m431, fd-t4000 itp ) mają trochę węższe klatki ( bo łańcuch 9 rzędowy jest węższy od 8 rzędowego - 6,6 mm ( 9 sp )  zamiast 7,1 lub 7,3 mm ( 8 sp ) I przerzutka 9 sp będzie działać ok z łańcuchem 8 sp, ale znów - będzie można korzystać z troszkę mniejszej kombinacji przełożeń- przekosów - bo łańcuch 8 sp będzie szybciej ocierał o wózek przerzutki niż w przypadku łańcucha 9 sp. Odwrotnie - tzn. przerzutka przednia 8 sp a łańcuch 9 sp - da nam ciut większą kombinację biegów-przekosów, ale biegi z przodu będą wchodzić z bardzo  minimalnym opóźnieniem.

Generalnie lepiej trzymać się dedykowanej przerzutki pod 8 sp  gdy ma się łańcuch 8 sp. ( są alivio pod 8 sp - np. fd-m410, fd-m411, fd-m412 )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

faktycznie ww wersje dedykowane sa pod 3x8 (ja bym potrzebowal fd-m412 ) niestety nigdzie nie znalazlem dostepnej do zakupu , zostaje chyba altus fd-m310, jest niedroga , nawet jak nie bedzie roznicy miedzy moim tourney to dramatu nie bedzie 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...