Skocz do zawartości

[Trek X-caliber 8-2018] Upgrade'ować czy wymieniać


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Chciałbym usłyszeć Waszą opinię na temat sensowności tuningu tego roweru. Treka kupiłem w ubiegłym roku, prosto z półki. Pierwsze wrażenia z jazdy-wypas. Szczególnie, że poprzednim mtb był leciwy Cannondale 26" na LX'ie. Jednak po roku jazdy pojawiła się chęć wprowadzenia zmian. Na pierwszy ogień poszedł napęd( stan na dziś:1x10), przymierzam się także do wymiany hamulców przynajmniej na Deore, a także zaczynam rozglądać się za amortyzatorem i kołami, które są ciężkie i dość giętkie. Pojawia się tu jednak problem. O ile po wymianie amortyzatora wrzucę przednie koło ze sztywną osią, to z tyłu jest lipa. A dlaczego? Ano dlatego, że haki ramy to QR, a w dodatku w "standardzie" 141(sic!)mm. Takie piasty robi chyba tylko formula, piasty klasy paździerz na kulkach. Więc nie ma zbyt wielkiej możliwości poprawy, należałoby przerobić jakąś inną piastę pod 141mm(DT, Novatec?). No i zakładając, że uda się wrzucić jakąś sensowną tylną piastę na 141mm, czy w dzisiejszych czasach składanie kół na qr ma jakiś sens? 

Pozdro!

Edytowane przez Druciarz_Akrobata
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Druciarz_Akrobata napisał:

Takie piasty robi chyba tylko formula, piasty klasy paździerz na kulkach.

Z tego co wiem to są już Shimano Deore pod ten standard. Możesz takie piasty zrobić także modyfikując piasty DT Swiss za pomocą oryginalnych end capów. Kupujesz piastę pod boost 148x12 i zakładasz do niej end capy od 135x5  i gotowe. 

 

2 minuty temu, Druciarz_Akrobata napisał:

Jednak po roku jazdy pojawiła się chęć wprowadzenia zmian

Czy warto ten rower tak mocno modyfikować to już musisz sobie sam odpowiedzieć bo jak policzysz koła, amor i hamulce to uzbiera się spora kwota a nadal będziesz mieć rower z 'takim sobie' napędem.

 

6 minut temu, Druciarz_Akrobata napisał:

czy w dzisiejszych czasach składanie kół na qr ma jakiś sens? 

Składając na DT Swiss ma o tyle sens że później możesz je włożyć do ramy z boostem 148x12

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hamulce, koła, amor to minimum 3000zł jeśli masz poczuć ten upgrade i części mają być nowe. Licząc koszt zakupu roweru robi 7 patyków za rower ze starą przerzutką XT bez sprzęgła, manetką średniej klasy... i kasetą o małym zakresie lub kiepskim stopniowaniu. No chyba że napęd już też zdążyłeś bardziej przerobić niż tylko przód na 1x

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

X-Caliber od 2018 roku to fajna rama, mieści opony 29 do 2.4 i 27.5 do 2.8, do tego jest względnie lekka. Poza tym jest to dokładnie ta sama rama co Roscoe, co wskazuje na to że bez szkody można tam wsadzić widelec do 120 mm. Jak dla mnie kąty i reach też ma bardzo ok jak na ramę do XC.

QR z tyłu bym się nie przejmował, jeśli nie ważysz 90kg+ to z tyłu nie masz szans wyczuć różnicy w sztywności (co innego z przodu, ale to da się zmienić).

Zależy też co chcesz docelowo osiągnąć – jeśli to ma być trail / XC to rama się według mnie sprawdzi bez zarzutu. Ale jeśli chcesz zrobić z tego enduro, to lepiej sprzedać ;) 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Alsew napisał:

Hamulce, koła, amor to minimum 3000zł jeśli masz poczuć ten upgrade i części mają być nowe. Licząc koszt zakupu roweru robi 7 patyków za rower ze starą przerzutką XT bez sprzęgła, manetką średniej klasy... i kasetą o małym zakresie lub kiepskim stopniowaniu. No chyba że napęd już też zdążyłeś bardziej przerobić niż tylko przód na 1x

Nie, na chwilę obecną, to prawie seria. Pytanie tylko, ile kasy można odzyskać na sprzedaży roweru, i co dostajemy za tę kasę. Chodzi o to, że kupując gotowe rowery prawie zawsze dostaniemy kiepskie koła i amortyzator...

Teraz, bts napisał:

Zależy też co chcesz docelowo osiągnąć – jeśli to ma być trail / XC to rama się według mnie sprawdzi bez zarzutu. Ale jeśli chcesz zrobić z tego enduro, to lepiej sprzedać

Chciałbym uzyskać znośnie jeżdżący sprzęt do XC/maratonu. Po prostu chcę zawczasu zaplanować działanie, żebym nie został bez kół jak padnie mi piasta tylna. Hamulce M315 szału nie robią, ale z tego, co słyszałem, za 400 zł można kupić komplet w zupełności wystarczających deore. Amor i przednie koło to na razie mglista wizja, nic konkretnego ani pilnego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Druciarz_Akrobata napisał:

Chciałbym uzyskać znośnie jeżdżący sprzęt do XC/maratonu. Po prostu chcę zawczasu zaplanować działanie, żebym nie został bez kół jak padnie mi piasta tylna. Hamulce M315 szału nie robią, ale z tego, co słyszałem, za 400 zł można kupić komplet w zupełności wystarczających deore. Amor i przednie koło to na razie mglista wizja, nic konkretnego ani pilnego

Wg mnie jeśli nie masz zastrzeżeń do samej ramy, to właściwą opcją jest stopniowy upgrade. Cokolwiek nie dokupisz – czy to koła, czy amor – to będzie się to dało potem przełożyć do nowej ramy, gdybyś kiedyś chciał ją zmienić (modulo zmiana endcapów w piastach).

A co do M315 to zapytam kontrolnie – jeździsz na klockach żywicznych czy na półmetalikach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Druciarz_Akrobata napisał:

Żywica. Tarcze dopuszczają tylko takie.

Znany case, też mam takie tarcze. Od jakiegoś czasu jeżdżę tylko na półmetalikach, bo hamują znacznie lepiej a szkodliwych skutków ubocznych nie stwierdziłem. W najgorszym razie tarcze pójdą szybciej do śmieci. Polecam Ci też spróbować przed wymianą hamulców, bo koszt to ~60 zł za komplet klocków na przód i tył a efekt jest spory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Alsew napisał:

Nit Ci nie odda kasy którą wpompujesz w rower.

To oczywiste. Bardziej chodziło mi  o to, że kupując rower ze sklepu masz sporą utratę wartości zaraz po tym, jak na niego wsiądziesz. Zastanawiam się, w jakich pieniądzach można by się pokusić o ewentualną sprzedaż.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Druciarz_Akrobata napisał:

Dzięki, spróbuję, może okaże się, że nie ma się co spieszyć z wymianą hamulców. Masz jakieś ulubione klocki?

Przy wyborze kieruje się zwykle tym, żeby były tanie i półmetaliczne i jeszcze się nie zawiodłem ;) Ostatnio miałem Ashimy, kosztowały 35 zł i hamowały bardzo przyzwoicie, choć zeszły raczej szybko (to może być kwestia trudnych warunków, w których akurat jeździłem). Teraz mam półmetaliki z Decathlonu i pod kątem siły hamowania są podobne, a jak z trwałością to zobaczymy.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
W dniu 22.05.2019 o 08:32, Druciarz_Akrobata napisał:

Też mi się wydaje, że to zbyt optymistyczna wersja. No nic, na chwilę obecną trek zostaje ze mną i powoli będzie dostawać kolejne części. Dziękuję pięknie za pomoc :D

Cześć,

Będę wdzięczny za info jak tam upgrade xcaliber 8. Mam ten sam model i też się zastanawiam czy ulepszać czy wymieniać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.05.2019 o 22:27, bts napisał:

X-Caliber od 2018 roku to fajna rama, mieści opony 29 do 2.4 i 27.5 do 2.8, do tego jest względnie lekka. Poza tym jest to dokładnie ta sama rama co Roscoe, co wskazuje na to że bez szkody można tam wsadzić widelec do 120 mm. Jak dla mnie kąty i reach też ma bardzo ok jak na ramę do XC.

Obstawiam że tą ramę zaprojektowali z myślą o Roscoe właśnie, tylko żeby zwiększyć wolumen sprzedaży to zrobili na niej też X-Caliber. Wskazuje na to właśnie jej waga którą,  może konkurować z takimi konstrukcjami jak Dartmoor Primal, no i logika... na ramach do cięższej rypanki można jeździć XC, w drugą stronę już niekoniecznie.  Jako rama do XC to chyba jest najcięższa na rynku... ale zapewne pancerna. 

Edytowane przez Alsew
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Alsew napisał:

Wskazuje na to właśnie jej waga którą,  może konkurować z takimi konstrukcjami jak Dartmoor Primal, no i logika... na ramach do cięższej rypanki można jeździć XC, w drugą stronę już niekoniecznie.  Jako rama do XC to chyba jest najcięższa na rynku... ale zapewne pancerna. 

Ile wedle Twoich informacji waży rama Roscoe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-górskie/rowery-xc/x-caliber/rama-x-caliber/p/28470/?colorCode=black

Waga tej ramy to nie jest żadna tajemnica. Wg Treka M-ka na 2020r waży 2,17kg.Wiem że ta rama została trochę zmieniona ale nie sądzę żeby wersja 2018/2019 była znacząco lżejsza. Patrząc na tą ramę jako bazę pod rower XC, to nawet Kellys Gate wypada wagowo lepiej, ale jako baza pod rower typy Roscoe to już jest ok... 

Edytowane przez Alsew
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Alsew napisał:

Waga tej ramy to nie jest żadna tajemnica. Wg Treka M-ka na 2020r waży 2,17kg.Wiem że ta rama została trochę zmieniona ale nie sądzę żeby wersja 2018/2019 była znacząco lżejsza. Patrząc na tą ramę jako bazę pod rower XC, to nawet Kellys Gate wypada wagowo lepiej, ale jako baza pod rower typy Roscoe to już jest ok... 

No to jest dziwna sprawa, bo trekowe customer service tak mi odpowiedziało na pytanie o wagę ramy Roscoe 2019:

image.png.c135fc4a46fa38944b160cb090595dc5.png

W sumie nie wiem co oni tam zmienili, żeby to uzasadniało taki wzrost masy. Ale 1,93 kg to sensowna wartość, zwłaszcza w porównaniu z Primalem który waży ~400 g więcej. Chociaż do ścigania oczywiście lepiej byłoby celować w ~1600 g albo mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co ciekawe ten Procaliber na tym 'tańszym' karbonie waży 1,5kg w M-ce więc albo Trek nie potrafi robić lekkich ram albo nie potrafi ich ważyć... Sorki za mały offtop ale zawsze Trek kojarzył mi się z dopracowanymi ramami, a tu gdzie nie spojrzeć to kowadlo. To aluminiowa rama z Decathlona waży niewiele więcej, o Specu Chisel nawet nie wspominajac... 

Edytowane przez Alsew
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...