Skocz do zawartości

[Narzędzia, korba] Wymagane narzędzia, trzeszczenie napędu i inne naprawy


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam problem z rowerem ponieważ przy pedałowaniu trzeszczy. Nie znam się za bardzo na rowerach, ale obstawiam poluzowanie mocowań (śrub) ramienia korby lub samego suportu. Próbowałem machać pedałami na boki i nie lata, ale np. sama miska suportu luźno jest przykręcona (mogę ręką odkręcić). Dodatkowo wydaje mi się, że przy napędach zebrał się brud - koło mufy suportu, piasty.

Dlatego postanowiłem rozebrać suport i piasty, wyczyścić i przesmarować ŁT-43 i zobaczyć czy jak ponownie skręcę to problem minie.
W domu niestety nie mam narzędzi (oprócz krzyżaka), więc chciałem się wyposażyć w narzędzia do: rozkręcenia korb i mocowania suportu, piast i innych podstawowych napraw przy rowerze. Budżet 100-150zł (nie chcę wszystkiego od razu, na razie głównie do tej naprawy).

Z tego co się zorientowałem suport mam klasyczny (mam miskę z wypustami/dziurkami na narzędzia). Natomiast nie wiem jak rodzaj mocowania korby - nie mam klucza nasadowego (o dziwo mam śrubę szcześciokątną a nie wejście na nimbusa jak w poradnikach) by odkręcić ramię korby by sprawdzić czy za tym kryje się octalink/kwadrat, ale zakładam że jak suport klasyczny to raczej na kwadrat.

Pytania:
1. Czy opłaca się kupować w takim budżecie (czytaj - czy tania grzechotka nie będzie lipą) grzechotkę + montować do niej potrzebne końcówki czy jednoczęściowe narzędzia kupować?
2. Czy taki zestaw jak z foto będzie dobry? Do tego kupić grzechotkę? Jaką i jaki rozmiar? Te co są teraz w biedronce będą dobre?
3. Do odkrecenia miski suportu od strony napędowej trzeba klucz 36. Może być taki kilkurozmiarowy do sterów w rowerze np. klucz do sterów 30-32-36-40
3. Czy do wymiany łożysk w suporcie trzeba coś wiedzieć? (Nie wiem - średnica kulek, ilość, materiał?) Czy raczej wymienia się cały wkład suportu?
4. Co jeszcze można zrobić w kwestii "trzeszczenia" pedałów/napędu przedniego w trakcie jazdy?
5. W rowerze dziewczyny piszczy hamowanie, klocki z v-brakeów nie są starte, leżą dobrze na obręczy przy hamowaniu. Pierwsze co robić to wymiana linek i pancerzy?
6. Czy zębatki trzeba wymieniać? (Nie odczuwam zeskakiwania przerzutek czy coś, Stan zębatek (za duże pliki na załączniki) )

 

Dziękuje wszystkim z góry za pomoc.

 

narzedzia.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://allegro.pl/oferta/klucz-lancucha-suportu-wolnobiegu-sciagacz-korby-7909977955

+

Klucze płaskie 15,16,17 ( najlepiej też całą resztę 8,9,10,12,13,14, 19,20,22,24 ) + kombinerki + cos do obcinania linek ( mocne ostre cęgi jeśli masz, jeśli nie to obcinaczkę do linek  )

Srubokręty, młotek, francuz młotkowy dość duży ( https://allegro.pl/oferta/klucz-nastawny-francuz-300mm-65mm-knf-300-mocny-7809557047 )

Bacik ( jeśli zamierzasz miec kasetę, a nie wolnobieg )

klucz do sterów może być nie musi https://allegro.pl/oferta/klucz-do-nakretki-sterow-kierownicy-30-32-36-40-8086047016

Klucz do konusów https://allegro.pl/oferta/bike-hand-yc-152-klucze-do-konusow-piast-7318072686

Smar do łożysk.

Co do piszczenia, wymienić klocki ( linki i pancerze nie trzeba, jeśli linka luźno w nich pracuje, nie stawia oporu, a pancerze nie są popękane )

Zębatki są ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, SoloTM napisał:

https://allegro.pl/oferta/klucz-lancucha-suportu-wolnobiegu-sciagacz-korby-7909977955

+

Klucze płaskie 15,16,17 ( najlepiej też całą resztę 8,9,10,12,13,14, 19,20,22,24 ) + kombinerki + cos do obcinania linek ( mocne ostre cęgi jeśli masz, jeśli nie to obcinaczkę do linek  )

Srubokręty, młotek, francuz młotkowy dość duży ( https://allegro.pl/oferta/klucz-nastawny-francuz-300mm-65mm-knf-300-mocny-7809557047 )

Bacik ( jeśli zamierzasz miec kasetę, a nie wolnobieg )

klucz do sterów może być nie musi https://allegro.pl/oferta/klucz-do-nakretki-sterow-kierownicy-30-32-36-40-8086047016

Klucz do konusów https://allegro.pl/oferta/bike-hand-yc-152-klucze-do-konusow-piast-7318072686

Smar do łożysk.

Co do piszczenia, wymienić klocki ( linki i pancerze nie trzeba, jeśli linka luźno w nich pracuje, nie stawia oporu, a pancerze nie są popękane )

Zębatki są ok.

Dziękuje za pomoc. Powoli będę kompletował. na razie dostać się do suportu. Linki chyba kupię w rowerowym docięte by się z tym nie szarpać.
Po co klucze do sterów i konusów?

Pierwszy problem jaki chce rozwiązać to problem z suportem.
Do tej pory coś mi piszczało w napędzie. Przesmarowałem gwinty pedałów i dodałem smaru do łożysk i zakręciłem (były słabo zakręcone). To suport klasyczny i teraz po naprawie sytuacja się pogorszyła bo pomimo pozornego dokręcenia miski suportu (tej zewnętrznej nakrętki) to chwila jazdy i teraz znowu jest luźna ale dodatkowo suport się wykręca ze strony nienapędowej. Pedały się zablokowały i w ogóle nie chcą się kręcić.

Polecono mi by:
- łożyska w suporcie na nowo ustawić bo pewnie spadły
- dokręcić miskę suportu mocniej i na wyczyszczony gwint dać klej / lakier do paznokci
- teraz nie mam klucza hakowego a chciałbym jutro pojechać, da radę to przyzwoicie dokręcić w stylu śrubokręt + młotek?

Co jeszcze mogę zrobić jak miska suportu mi się wykręca, po naprawie razem

Chciałem dostać się do łożysk suportu od strony nienapędowej. Kupiłem jeszcze zestaw klucza grzechotkowego 1/4" z Niteo bo ramię korby mam na szcześcian 14mm. Dalej powinno ramię pedała zejść? Czy trzeba kluczem suportu na kwadrat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba wymienić koszyki kulek w suporcie mechanizmu korbowego ( potocznie suporcie ). Żeby dostać się do środka ( do obu łożysk ) musisz zdjąć korby ( obie ). Kluczem nasadowym ( lub ściągaczem do korb ) odkręcasz śrubę 14 stkę ( rzadziej zdarza się jeszcze 13 ) a następnie wkładasz ( odpowiednio wkręcasz ściągacz w gwint korby - następnie wkręcając w ściągaczu śrubę zdejmujesz korbę ) ściągacz i zdejmujesz korby. Następnie odkrecasz od strony nienapędowej kontrę, potem miskę lewą i wyjmujesz oś. Pilnując żeby nie pomyliły Ci się strony osi ( prawa lewa - trzeba włożyć tak samo później ) czyścisz oś, czyścisz miski, pozbywasz się starych koszyków kulek, sprawdzasz powierzchnię toczną na osi i w miskach ( czy nie ma wżerów, wyżłobień ) jeśli jest ok - nowy smar + koszyki kulek i składasz w odwrotnej kolejności. Najlepiej jednak kupić od razu suport na łożyskach maszynowych. ( oodpowiedniej długości osi i odpowiednich miskach włoch/anglik i szerokosci mufy - ramy rowerowej tam gdzie wchodzi suport ) Jeśli jednak chcesz ratować stare, to jak pisałem wyżej. Wymiana koszyków kulek, wyczyszczenie, smarowanie plus złożenie do kupy. Po nałożeniu korby ( lewej i prawej ) zanim włożysz śrubę 14 nabijasz kluczem nasadowym korbę na oś ( młotkiem ) nie za słabo, nie za mocno ) dopiero później przykręcasz mocno kluczem 14 ( nasadowym lub ściągaczem do korb ). I gotowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...