Skocz do zawartości

[Upgrade] Wymiana korby i kasety


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, nie korzystałem już kilka lat z forum, ale liczę że mnie nie zlejecie. Rower Specialized Sirrus Sport, którym sobie jeżdżę w zasadzie bezproblemowo, mimo że się zestarzałem to jakby siły więcej. Korba z koronkami 48/36/26 i kaseta 11-30 (9s) Jak pisałem siły jakby więcej, ale lenistwa też i nie chce mi się przekładać trybów korby. Głównie jeżdżę z przodu na 36 (11,12,13 z tylu) ale coraz częściej muszę wrzucić na 48. Wpadłem zatem na "genialny" pomysł i kupiłem korbę Shimano FC-R3030 50/39/30T właśnie dziś przyszła i jeszcze nie oddałem roweru do serwisu, ale już przeczytałem, że może się nie zmieścić tarcza do widełek. Fabrycznie ten Sirrus szedł na 48/38/28 to mam cichą nadzieję, że wejdzie. Drugi problem to to, że kupiłem też kasetę SRAM PG-950 9 rz. 11-28T  a mam przerzutkę z tyłu Deore XT shadow sgs RD-M772 i czytam, że shadow min z max to 32 (chociaż 30 mam teraz i bez żadnego problemu ogarnia) Czy mam kupić XT RD M771? W ogóle jak pogrzebałem w necie to już lipa się robi z komponentami do 3x9 widać, napęd już odchodzi do lamusa. Nie chciałbym zmieniać całego napędu bo mam na kierownicy i lemondkę i wszystko poustawiane i wolałbym nie ruszać tego. Reasumując: Czy ta korba wejdzie? Czy mam zakupić przerzutkę? Czy wystarczy ta różnica w korbie z 36 na 39?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł rzeczywiście "genialny". ;)

1. Odeślij korbę do sklepu - zrób po prostu zwrot.

2. Przeanalizuj sam co napisałeś. Rower to fitness, Ty używasz teraz jednej środkowej zębatki z twardymi biegami i czasami masz na tej zębatce krótko. Przecież to aż się prosi o wywalenie pół kilograma balastu z roweru (przedniej przerzutki, linki, manetki, dwóch blatów). Zębatka NW 42t przeniesie Cię na środek kasety której teraz nie używasz i zyskasz twardsze przełożenia na jednym potrzebnym Ci blacie. I zapominasz o całych tych dywagacjach. Pół kilo lżejszy rower, prostszy w obsłudze i parę złotych w kieszeni zostanie. Lepiej szybciej taniej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wyżej...

Kupując w/w korbę trochę sobie pod górkę zrobiłeś. Czy korba się zmieści to nie wiem, bo nie tylko chodzi o ilość zębów ( tu niewielka różnica ) ale o linię łańcucha. Ta korba ma linię 43,5 mm, a stara miała pewnie 50 mm ( czyli była oddalona od ramy o 6,5 mm względem nowej ). Kolejna sprawa to przednia przerzutka ( jaki masz model ? ) Jeśli była dobrana do korby 48/38/28 a włożyłeś później korbę 48/36/26 ( już może chodzić gorzej, nie tak jak powinno ) to jak to będzie działać przy 50/39/30 to kolejna zagadka. ( choć tu obstawiam, że raczej będzie źle - korba 6,5 mm bliżej ramy - obecna przednia przerzutka sobie nie poradzi - choć mogę się mylić ) Do tego kaseta 11-28 gdzie już może być kiepsko z precyzją i szybkością przełożenia ( przerzutka jak wspomniałeś do kaset 11-32 i 11-34 zaprojektowana ) na dokładkę shadow - trochę krzywy hak + kaseta 11-28 ( czyli kółko oddalone od kasety za bardzo przy największych trybach ) i raczej będą cyrki. 

No, ale zakupy już zrobiłeś, więc składaj do kupy i patrz co wyjdzie. ( lub odsyłaj jak kolega wyżej zauważył )

Na Twoim miejscu ( Wawa - płasko ) kupiłbym korbę 44/32/22 i kasetę 11-30 ( gdyby nie shadow 772  to 11-28 albo i mniejszą - zalezy jaka przerzutka z tyłu  ) Albo ( skoro masz 48/36/26 to już masz pewnie wymienne koronki korby ) to same koronki wymienił - jeśli to korba shimano to nie ma problemu raczej - na 44/32/22 lub zostawił jak jest 48/36/26  ewentualnie założył jedną koronkę np. 42/44 ( zależy od nogi  i gdzie jeździsz  - czy tylko po względnie płaskim terenie )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurczaki bardzo Wam "chłopaki" dziękuję za tak szybką odp. @Abdesign Ad1. Zwrot zrobię tylko wtedy, jeżeli korba nie będzie pasować bo tak się umówiłem, a jak zrobiłem błąd merytoryczny (pewnie tak) to trzeba to wziąć na własne barki a nie obarczać kurierów-sprzedawców, nie lubię tak. Rzeczywiście, przecież jakbym wywalił przednią przerzutkę, to tak dużo bym na kierownicy później nie nabałaganił wręcz odwrotnie. To kółko z przodu 42z byłoby chyba faktycznie bardzo OK Jeszcze przez pomyłkę kupiłem dwie kasety, druga to Shimano Alivio CS-HG400 9s 11-28T w dodatku najdroższą jaka jest na Allegro hehe bo za 120zł (na szczęście na biednego nie popadło) @SoloTM Koronek nie wymieniałem bo nie mam jakiegoś dużego przebiegu ok 6 tys jeżdżone po płaskim w Mazowieckim (okolice Radomia) Dziś założę koło i pojeżdżę to wieczorem dam znać. Przerzuta tył to Deore XT Shadow SGS RD-M772, przód Shimano DEORE XT 3x9 FD-M770. Nie mogę się zgodzić z Tobą, że korba przód powinna być max 44 bo jak pisałem, czasem z górki potrzeba i 48-11 Mam taką górkę po drodze a i to jeszcze za mało :) To na razie nie kupować XT RD M771?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

taaaak tylko przy tym jednym kółku 42 z przodu to oczywiście od 10 z tyłu. No widzicie, nie mam kompletnie doświadczenia z nowymi napędami i dlatego też tak asekuracyjnie podszedłem.

@Abdesign nie no, już teraz jak pisałem nie będę kombinował ze zwrotami (chyba, że nie bedzie pasowac) Zobaczymy, w razie co to jeszcze tę przerzutkę  XT RD M771 wezmę. W razie problemów taka pomoże przy "ciaśniejszej" kasecie? Napęd wymienię za kilka lat jak dożyję i nas tfu tfu Putin nie zbombarduje.

A ta przednia przerzutka może też mieć jakiś problem? :(  Przeciez jest 3-rzędowa. Chodzi teraz jak Szwajcarski zegarek to wszystko ehh...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, omegagl napisał:

Shimano FC-R3030 50/39/30T

Korba szosowa jest węższa, ma bliżej ramy zębatki. (patrz suporty HT pod mtb i szosę).

Ponieważ jest pod tylną piaste o standardzie 130 mm, widełki tylne ramy w szosie są bardziej ściśnięte bo nie potrzeba wiele miejsca na wąską oponę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym Ci zaproponował pewną analizę, dotyczącą Twojego jeżdżenia... bo ja mam obawy, że być może jeździsz siłowo (oczywiście mogę się mylić).

Tak więc: 48x11 (4,36) żeby było za mało to trzeba być niezłym "koniem" a Twierdzisz że Ci brakuje... Żeby Ci to zobrazować 14-sto latkowie - młodzicy/młodziczki mają do dyspozycji na zawodach zestaw 46x15 (3,06) koniec kropka z koronką 14t - dyskwalifikacja...  dziewczyny 40km-wy wyścig robią w godzinę, z analizy ostatniego wyszło mi że pomimo że większość trasy trzymają ~90-100 obrotów to miejscowo na płaskim przebijały 52km/h (14-letni dziewczęcy peleton) - czyli żeby tak jechać tłukły po 130 obrotów... a zjeżdżały szybciej... Więc hipotetycznie mając do dyspozycji 48x11 :) 7 dych na prostym zjeździe by "pykło" i dalej by dokręcały - To właśnie tu jest to Twoje ograniczenie?

Rozważając zestaw 42x11 (3,81) , oczywiście mniejsze kadencje takie zwykłe te którymi każdy jeździ/powinien jeździć bez problemu, bo to i efektywnie i zdrowo:

Masz koła 28 czyli "kolarkowe" z dowolnego kalkulatora wychodzi ,że przy kadencji 90 przekroczysz 45km/h przy 100 obrotów przekroczysz 50km/h - jeździsz poza jakimś 20 sekundowym sprintem szybciej? Idąc dalej dużo masz takich miejsc ze zjazdami, że "odważysz" się dokręcać przy prędkości 60km/h? Przy zestawie 42x11 wymagałoby kadencji 120 obrotów, gdzieś będziesz ją musiał utrzymać dłużej niż minutę? Przypominam... u nas na Mazowszu... Mi przy 50x34 i kasecie 12-27 nie brakuje, a zobacz jak blisko byłoby Twoje hipotetyczne fitnessowe 42x11 (3,81) i moje kolarkowe 50x12 (4,16). Przy czym mnie rower "zgina" dwa razy bardziej ku ziemi (nawet biorąc pod uwagę twoją lemondkę) i piłuję opony o połowę cieńsze.

Reasumując nie kręcisz czasem zbyt wolno nogami na zbyt twardych biegach? Bo mi się wydaje że kręcąc nogami jak w książce to w zestawie z taką gumą: 700x32c (taką jak mniemam masz) zębatka 42t to nawet za dużo a 40t czy nawet 38t dla większości byłaby gitara w rowerze z prostą kierownicą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@AbDesign, jeszcze raz podziękowania za czas, który mi tu poświęcasz fakt, jeżdżę starą radziecką szkołą, gdzie nawet jak kolarze mieli przerzutki to im nie działały. Chodzi mi tylko o tę jedną długą górkę, gdzie biję sobie rekordy prędkości, tak to oczywiście płasko tu mamy. Chyba już inaczej się nie nauczę bo 50 na karku prawie. Piastę z tyłu mam Deore XT FH-T780 i ona ma szerokość montażową 135mm. @Dovectra czy o ten właśnie problem chodzi? Rower oddam do serwisu w poniedziałek u mnie na Tarchominie do GIANTA, ale dziś założę już koło z nową kasetą, choć teraz tej przerzutki się boję. O co chodzi, że shadow jest do "mniej ciasnej" kasety?

supprot taki wziąłem, jak mi polecił sprzedawca BB-RS500 BSA Hollowtech II

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ha, pewnie ze pamiętam, bo jestem z tego pokolenia co się Wyścig Pokoju zawsze oglądało a później rysowanie tras na podwórkach, kasple i gra do wieczora :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@omegagl, jak dla mnie to zanim cokolwiek zaczniesz montować, to zasiądź sobie do tego na spokojnie z kartką, ołówkiem i odpalonym na kompie kalkulatorem przełożeń. Najpierw niby jeździsz na 36 cały czas i tylko sporadycznie wrzucasz 48, potem że samo 42 to będzie mało - pomieszanie z poplątaniem. IMHO @abdesign bardzo dobrze sugeruje co z tym wszystkim zrobić, ale musisz do tego nieco dojrzeć, a korby 3-rzędowe powinny wreszcie spocząć gdzie ich miejsce - w muzeum. Bo tak na logikę - prawie nie używasz 48T, młynka w ogóle, a uraczyłeś się kolejną 3-rzędową korbą z "patelnią" 50T tylko po to żeby na środku mieć 39..?

Trzeba odróżnić przede wszystkim swoje wyobrażenia, vel pobożne życzenia, od rzeczywistości. Tu pomoże chwila rzetelnej analizy jak jeździsz i jakie prędkości RZECZYWIŚCIE wchodzą w grę (nie "bo czasem z górki dokręcam", nie "bo jechałem raz 60km/h to znaczy 'średnio' tyle wyciągam, jestem kozak", itp.)

Przykładowo - w "mieszczuchu" mam napęd 1x9, zębatka 38T (taka największa wchodzi do tej ramy bez psucia linii łańcucha) i kaseta 11-36 - nie pamiętam kiedy w ogóle użyłem koronki 11T, a 13T bardzo sporadycznie, a z drugiej strony dwie największe koronki też leżą odłogiem. W gravelu szosowy kompakt 50/34 z kasetą 11-34 i "dół" kasety praktycznie nieużywany - do tego trzeba mieć i nogę i długie odcinki asfaltu do szybkiej jazdy, a ja używam go do dojazdów do pracy przez miasto i kręcenia się po "krzakach", szutrach i innych dziwnych miejscach nad Wisłą.

Jazda po mieście tak czy siak jest "rwana" - bo światła, bo skrzyżowania, bo samochody, bo piesi, bo nie ma tak wiele "długich prostych" bez żadnych przeszkód.

Tak BTW, elementy do napędu 9s są cały czas produkowane, tylko osprzęt max Alivio/Sora. Są tanie i relatywnie trwałe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, omegagl napisał:

supprot taki wziąłem, jak mi polecił sprzedawca BB-RS500 BSA Hollowtech II

No to ciekawe czy to sie bedzie dało zainstalowac w tym rowerze, bo jak już było tu pisane, Korby Trekingowe/MTB maja linie łańcucha 50mm, a szosowe, dokładniej jak ta Twoja mają 43,5, oznacza to mniej wiecej tyle, ze srodkowa zębatka korby bedzie 6,5mm blizej (a to całkiem sporo) ramy, niz korba której używałes do tej pory, a oznacza to ...że koronka mała też bdzie blizej o mniej wiecej tyle samo (bo odstępy miedzy zebatkami sa ...takie same ? ) , a to z kolei moze oznaczać że przy koronce najmniejszej blizszej o 6,5mm ktora dodatkowo jest o 2 zeby wieksza, więc ma wikesza srednicę , ... nie bedzie sie dało zainstalwoac tej korby bo bedzie ona za blisko tylnych dolnych widełek. Zastosowanie dystansów rozszerzajacych suport żeby się zmiesciły zębatki spowoduje że ... zabraknie tej korbie osi żeby to poskładać...

A jak juz wejdzie... to z kolei przednia przerzutka może nie mieć takiego zakresu ruchu do ramy, żeby obsłużyć najmniejszy blat, zwyczajnie oprze sie na swojej obudowie. ... Dokładnie ten sam problem wystepuje w drugą stornę, przy próbie uzywania przerzutek przednich dwublatowych, do korb 3 blatowych nawet gdy chcemy uzywac tylko 2 najeiększych blatów,  ostatni blat jest za daleko z kolei i przerzutka nie sięga, ale gdyby sięgnęła np taka fc cx70, to bez problemu obsłużyłaby blat 53T korby 6703 - rozwiacanie tego problemu to lekka modyfikacja podkładek korby ;-) .

Ale gdy przy odrobinie farta, uda się zainstalwoac tą szosowa korbe do tego roweru i przerzutka bedzie działać i obsługiwać 3 blaty... no to ja bym jedził na tym i juz :P

Sam mam w mieszczuchu korbe 6703 z blatem 53T, przy oponach 700x32C Gatorski, zdarza mi sie używać 53T na plaskim przy predkosciach w okolicy 40km/h - np Wisłostrada, ostatnio przejchalem 5km na 53T jadać srednio 40km/h ;-) a blat środkowy 39T jest dla mnie idealny na moje plaskie okolicy i kasete 12-25 ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, poczytam i odpiszę więcej jak wrócę do Warszawy. Pozdrawiam z Ziemi Radomskiej gdzie właściwie jeżdżę rowerem. Tak, w zasadzie te korbę kupiłem pod zębatkę 39. Blat co by raz sobie wrzucić z gorki może raz na rok. Załamka na maxa jest, założyłem koło z tą nową kasetą i...masakra, przeskakuje jak głupie, ale skróciłem łańcuch o 2 ogniwa i tam gdzie skułem (kupiłem fajny przyrządzik) to ten łańcuch nie chce się zginać, tzn ciężko się zgina i chyba na tym tak przeskakuje to wszystko. Obejrzałem dwa filmiki na youtube i mówili, że będzie ciężej, ale się rozejdzie. Przejechałem 30km tylko to nie jazda. Panowie, na razie baaaardzo serdecznie dziękuję, pakuję rower do samochodu i może jutro ubłagam mechaników z GIANTA co by się nim zajęli. Może im pójdzie to zgrabniej. Napiszę jutro co i jak i śmigam do Warszawy bo na północ zajadę przez ten rower ehh...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli wystarczająco głęboko wcisnąłeś pin łańcucha to włóż śrubokręt płaski w to zakleszczone ogniwo i poruszaj trochę na boki, powinno zacząć zginać się poprawnie.

A tak jak kolega wyżej napisał, kup spinkę. Jeśli łańcuch 9 rz  to spinkę kmc cl566r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korba trójrzędowa szosowa posiada linię łańcucha 45mm, nie 43.5 ( taka jaką kupił twórca wątku )

Na korbie dwurzędowej szosowej zębatkę N/W montuje się na zewnętrznej pozycji i wychodzi wtedy linia łańcucha 47,5mm.

Do rowerów do których montuje się seryjnie korby 48/38/28 zwykle wchodzi dużo więcej na środkowej pozycji niż 38. Vide foto niżej - mój Cube Travel cośtam - trekingowa rama. Seryjnie rower ma zębatki 48/36/26. U mnie na korbie claris, trójrzędowej na środkowej pozycji wchodzi z luzem zębatka 44T.

gravel_cube.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

 

Witam panowie, wróciła wiara w sens życia. Podziękowania dla Was oraz dla super serwisu GIANT TARCHOMIN. Jest bajka, serwisanci wymienili korbę, łańcuch na Campagnolo Record C9, przerzutkę tylną na XT bez shadow (napęd chodzi jeszcze ciszej i zmienia biegi perfekcyjnie o dziwo mieli na stanie, że nawet kierownik był tym zaskoczony) zmienili też linkę i kawałek pancerza do niej (potrzebna była dłuższa) Cena 410zł Jeszcze nie jeździłem bo w Warszawie ulewa, zabieram rower pod Radom i jak pojeżdżę to wieczorkiem dam znać.

IMG_20190518_110831.jpg

To może i ja w czymś pomogę, łańcuch jak tak się zakleszczy po zakłuciu to nie rozginamy śrubokrętem, robi to się tak, że na tym ogniwie robimy taki garbik i zginamy z czuciem łańcuch w poprzek w jedną i w drugą stronę trzymając kciuki na tym garbiku właśnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, wypadałoby naskrobać coś, właśnie wróciłem z jazdy po okolicznych wioskach (pierwszy raz z lampa CATEYE HL-EL471RC VOLT800 którą gorąco polecam, świeci jak LED w samochodzie, dokładnie proporcjonalnie do prędkości ta sama widoczność. Mega Czad) jest twardziej, nawet nie wiedziałem, że 3 zęby taką już różnicę zrobią. Napęd cichuteńki, ale to pewnie też zasługa nowego łańcucha. W zasadzie osiągnąłem to co chciałem, czyli maksymalizacja jazdy na środkowej koronce korby. Trzeba jednak łyżeczkę dziegciu wrzucić i jeszcze raz liczę na wasze zdanie (pomoc) Problem mam w zasadzie ten sam, który miałem na poprzednim napędzie a mianowicie coś z tą przednią przerzutką. Jadąc na środku korby chciałbym mieć cały zakres kasety bez żadnego ocierania prowadnicy przedniej przerzutki łańcuchem, a tak nie jest. Mając 39-11 łańcuch leciutko zaczyna przycierać o prowadnicę więc ja napinam linkę, żeby prowadnicę odsunąć tylko wtedy jak wrzucam na blat, to nie bardzo z tego blatu chce łańcuch zejść. Raz zejdzie raz nie zejdzie. Dokładnie tak samo musiałem napiąć linkę w starym napędzie, ale tam nie było żadnego problemu ze zrzuceniem biegu. Trochę tak groźnie brzmi co opisuję, ale faktycznie mówimy o jednym obrocie baryłki bo jeszcze to wszystko dziś dostrajałem pod obciążeniem, ale jak to się mówi wszystkie śrubki o piczy kłak. Jeszcze na tygodniu wpadnę do GIANT'a ale może coś zasugerujecie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby pytasz i prosisz o pomoc, ale prawdę mówiąc ignorujesz lub nie rozumiesz rad i sam sobie zrobiłeś pod górkę :)

A wystarczyło posłuchać porad z kilku pierwszych postów:

- oddać w cholerę kupione graty

- rozkręcić starą korbę i zainstalować pojedynczą zębatkę o wielkości dobranej w wyniku krótkiego zastanowienia się jakiego zakresu przełożeń realnie potrzebujesz, zdemontować przednią przerzutkę i cały osprzęt do niej

 

A serwis jak to serwis, jak zobaczyli napalonego klienta to czemu mu tego nie założyć i przy okazji dorzucili najdroższy łańcuch i tylną przerzutkę XT. Przednia rozumiem, że została stara?

Chcesz brnąć w to dalej czy już się gdzieś zapaliło światełko? Pewnie da się to doprowadzić do ładu i składu wejściem w kolejne koszty i przy tym nadal będziesz woził zbędne 2 zębatki z przodu i osprzęt do ich obsługi.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, m0d napisał:

woził zbędne 2 zębatki z przodu i osprzęt do ich obsługi.

Juz daj Pan spokoj z tymi zbednymi zebatkami,   jak ktos lubi np ciasne kasety, to ma pod gorke jeszcze blat zmienic?

10 godzin temu, omegagl napisał:

Mając 39-11 łańcuch leciutko zaczyna przycierać o prowadnicę więc ja napinam linkę, żeby prowadnicę odsunąć tylko wtedy jak wrzucam na blat, to nie bardzo z tego blatu chce łańcuch zejść. Raz zejdzie raz nie zejdzie.

Nie zrobisz tego na osprzecie Mtb/treking żeby bylo dobrze tj. Cicho, natomiast szosowy naped i manetki czy klamkomanetki maja mozliwosc trymowania, i tam mozesz ruszac wozkiem przedniej przerzutki nie zmieniajac biegu z przodu. W st 6703 dziala to  elegantino i oblatujesz bez problemu cala kasete 10s na srodkowym z przodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...