Skocz do zawartości

[korba] Dobór korby w przystępnej cenie pod napęd 1x z zębatką Narrow Wide


kima_141

Rekomendowane odpowiedzi

Jest to mój pierwszy post na forum, więc cześć wszystkim :)

Otóż chcę zmienić w moim rowerze starą korbę na kwadrat (oraz suport), bo ma lekko wyrobiony gwint i są czasem problemy. Albo się luzuje, albo nie chce zejść, jak jest bardzo mocno założona. Nie orientuję się zbytnio w modelach, ale myślę nad przejściem na coś nowszego typu Hollowtech II. Szukam w miarę najtańszych korb, które by pasowały do mojego układu.

Obecne części: korba RPM19 CK-304 170mm (waga bez zębatki około 600g), suport BB-7420 68x110,5 (jakieś 300g), zębatka Narrow Wide 32T 104BCD.

Co do linii łańcucha to nie jestem pewna, ale mam takie podkładki pod śruby do korb, które stosuję, gdyby trzeba było przesunąć zębatkę do wewnątrz.

Poszperałam trochę i niektóre korby mają 96BCD (przykładowo Shimano SLX FC-M7000), a ja mam zębatkę 104. Ewentualnie, jak nic się nie znajdzie, mogę rozważyć wymianę zębatki, jeżeli korba wyjdzie tanio. To samo tyczy się długości korby - u mnie jest 170mm, więc najlepiej gdyby taka długość została (może dodatkowe 5mm to nie dużo, ale nie lubię nigdzie w terenie zahaczać pedałami itp.) A z suportem myślę nie będzie problemu, nawet za kilkadziesiąt złotych można znaleźć. Jeszcze takie dodatkowe info - planuję też rozszerzenie napędu do 11s jak dobrze pójdzie, ale najpierw chcę rozwiązać problem z korbą.

Bardzo proszę o jakieś propozycje w myśl: jak najtaniej i jak najlżej :D jeśli to w ogóle możliwe (nie chcę przekroczyć wagi obecnego układu). Używane korby w dobrym stanie też rozważę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz tarcze 104 BCD (symetryczną) to polecam jakąś korbę shimano z poprzedniej generacji np.: fc-m785, 677, 675 albo z tańszych 625, 617, 615. Każda z nich występowała w wersji z ramionami 170mm i do każdej trzeba będzie użyć podkładek pod tarczę (ze 2 mm). Deore można nowe kupić za 200-240zł, suport 40-50zł. Zaletą tych korb jest dostępność wyjątkowo tanich tarcz. Tarcze DM czy z niesymetrycznym BCD (jak we współczesnych shimano)  są dużo droższe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi!

Właśnie przeglądam sobie po sklepach internetowych tańsze korby Deore i myślę nad np. Deore FC-M617 za około 250zł https://allegro.pl/oferta/korby-shimano-deore-fc-m617-170mm-38x24-h-ii-7904412803 Wszystko się zgadza, 170mm, 104BCD, wagowo również ok.

Przy okazji, wyświetliło mi się również coś takiego i nie wiem, co o tym myśleć https://www.sbike.pl/shimano-korba-shimano-fc-mt300-3x9-443222t-170mm-o_l_12032.htm Czyli Shimano FC-MT300, jednak po duuużo niższej cenie (+/- 150zł) domyślam się, że jest jakiś haczyk? Pewnie to starsze technologie i jakość, jednak czy w dużym stopniu? Ale z ciekawości wysłałam zapytanie do kilku osób o wagę tej korby bez zębatek i czekam, czy uda mi się dostać jakieś info dla porównania.

9 godzin temu, Dokumosa napisał:

Jeśli masz tarcze 104 BCD (symetryczną)

Tak, mam symetryczną :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zee nie ma sensu ze względu na cenę. MT300 to pozagrupowa korba na pograniczu acery i alovio. Bedzie stalowa oś, trochę cięższa, nie trzeba bedzie podkładek pod blat za to krótsze śruby i kominy. Po przeróbce na 1x będą wideczne "eleganckie" srebrne miejsca wokół śrub na pająku (zeszlifowane powierzchnie do których przylega najwieksza tarcza w konfiguracji 3x).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybym planowała tylko wymianę korby, to pewnie brałabym pod uwagę Zee i inne tego rodzaju, bo widać, że są porządne. A wiadomo, że każdy chciałby jak najlepszy sprzęt. Lubię sobie poszaleć na zjazdach itp. ale zadałam sobie pytanie, czy naprawdę potrzebuję korby w takiej cenie (skoro nawet leciwa na kwadrat już tyle wytrzymała przy mojej niskiej wadze), czy może lepiej pójść z korbą na kompromis i dołożyć do czegoś innego...

Co do srebrnych miejsc przy MT300 to widziałam na fotkach i tak, nie wygląda to zbyt ładnie, ale jakby się ktoś uparł to może dałby radę maznąć na czarno.

Podsumowując, w tej chwili skupiam uwagę na modelach Deore (jeśli chodzi o nówki, to raczej tych tańszych), a w międzyczasie jeszcze się rozglądnę, może trafi się jakaś okazja. Jakby później udało się sprzedać tarcze z takiej korby, to byłoby jeszcze lepiej :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(przepraszam za post pod postem)

Zapomniałam o jeszcze jednej rzeczy. Mam taką mini prowadnicę do łańcucha montowaną pod suport, coś takiego - https://i.imgur.com/GYsaz76.jpg Ma ona około 3-4 mm grubości i przesuwa mi obecny suport i prawe ramię korby na zewnątrz, dlatego już teraz mam te podkładki między tarczą, a korbą, dla zachowania linii łańcucha. Nie wiem jak będzie wyglądała sytuacja przy suporcie Hollowtech i korbie z osią, ale jeśli przesunie tak samo, to odnosząc się do tej wypowiedzi:

W dniu 15.05.2019 o 10:05, Dokumosa napisał:

albo z tańszych 625, 617, 615. Każda z nich występowała w wersji z ramionami 170mm i do każdej trzeba będzie użyć podkładek pod tarczę (ze 2 mm).

wychodzi na to, że wtedy będzie potrzeba dużo więcej, co najmniej 6 mm. Wydaje się, że sytuację mogą uratować tylko śruby z długim kominem i więcej podkładek? Na krótsze na pewno tyle podkładek nie wejdzie, ale na szczęście jeszcze posiadam te dłuższe, więc w razie czego spokój.

W przypadku korb 3-rzędowych jest lepiej, bo wypada na środkową tarczę. Ale zakładając, że kupię 2-rzędową - przykładowo taka FC-M617, ma według strony Shimano linię łańcucha 48.8, ale to jest pewnie środek między tarczami. Więc ile może mieć na zewnętrzej zębatce? 51, 52 mm? Teraz jak dodam do tego jeszcze +4 mm grubości prowadnicy to wychodzi 55-56 mm, no trochę daleko od ideału :laugh: Żeby tylko starczyło śruby na tyle podkładek! :D

 

Dla ciekawych, tu jest fajnie opisana korekcja linii łańcucha przy różnych korbach w napędach 1x, tylko po angielsku. Może komuś pomoże https://www.oneupcomponents.com/pages/understanding-chainline-for-optimal-1x-conversions-boost-and-non-boost

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak by było najlepiej, żeby nie było później problemów na największych koronkach kasety, tylko potrzeba będzie sporej korekty przy korbie. Prowadnica ma własną regulacje, więc tutaj ok.

Tymczasem dostałam info z wagą ramion trzyrzędowej MT300 - 725g. Teraz mam jeszcze większy dylemat, bo spodziewałam się w granicach 800 po starszej korbie, a wychodzi niewiele więcej od co poniektórych tańszych deorek, natomiast różnica w cenie 100zł. Trochę mnie korci...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, kima_141 napisał:

Mam taką mini prowadnicę do łańcucha montowaną pod suport, coś takiego - https://i.imgur.com/GYsaz76.jpg Ma ona około 3-4 mm grubości i przesuwa mi obecny suport i prawe ramię korby na zewnątrz, dlatego już teraz mam te podkładki między tarczą, a korbą, dla zachowania linii łańcucha. Nie wiem jak będzie wyglądała sytuacja przy suporcie Hollowtech i korbie z osią, ale jeśli przesunie tak samo, to odnosząc się do tej wypowiedzi:

POd suport hollowtech - daje sie podkładki po obydu stronach, dasz jedną mniej od napędu i będzie git.

 Najprościej brać 3 rzędową korbę i wywalić dwie skrajne  zębatki, 

MT 300, ciekawa propozycja.

 Stalowe ośki mają wszystkie korby HT, prócz niektórych w standardzie BB30.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, dovectra napisał:

Mój błąd, widzę że w szosowych bywają alu oski.

 to i może w Xt  jest?

Musiałbym sprawdzić, ale przy montażu mojego XT wydawało mi się, że oś jest alu a nie stalowa. Ale w sumie nie myślałem nawet, że może być inna niż alu, więc nie zwróciłem za bardzo uwagi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja wprost przeciwnie, łeb bym dał sobie obciąć, że w M8000 jest oś stalowa. Magnesu nie przykładałem ale organoleptycznie, składając, czyszcząc itp jak miałem korbę w ręku to przez myśl by mi nie przyszło, że jest ona aluminiowa.

 

EDIT:

 

wszędzie piszą, że oś ze stali:

https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-shimano-deore-xt-fc-m8000-pd16339/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...