Skocz do zawartości

[Przerzutka] chrobot na pierwszych 4 biegach


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Mam taki problem że jak wrzucę na największy blat 50T to na pierwszych 4 biegach z tyłu na kasecie dochodzi wyraźny chrobot a od 5 do 10 już znika. Chrobot się nasila jak przerzucam na kasecie na coraz lżejsze biegi i stopniowo znika jak schodzę na kasecie w dół.

W żaden sposób nie mogę tego usunął poprzez regulacje baryłkami czy to na przerzutce tylnej czy przy ramie. Wychylenie przerzutki tylnej palcem również nie powoduje zaniku. Łańcuch w żaden sposób nie przeskakuje co mogło by wynikać ze złej regulacji. Domyslam się że wynika się z ukosowania się łańcucha. Na niższym blacie 34 wszystkie biegi cicho chodzą

Czy ja mogę coś z tym poradzić ? kaseta 10s shimano 105 jest nowa łańcuch nowy KMC, nowy blat 50T . Na poprzednich częściach przed wymianą nie było takiego problemu jak teraz (stary łańcuch to shimano) Może na dwóch początkowych biegach na kasecie ale nie na 4 jak teraz no i nie było to tak głośne

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może minimalnie za krótki łańcuch (o dwa ogniwa) za bardzo napina przerzutkę gdy z przodu masz duży blat a z tyłu chcesz wrzucać coraz większe. Na siłę zgina on całą przerzutkę na jej przegubach i haku, wszystko jest nieosiowo i masz chrobot.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba policzyć ile powinno być ogniw, są jakieś kalkulatory do tego. Zostaje jeszcze wizualna ocena w pozycjach skrajnych. Czy w pozycji 34-12 (mały przód i mały tył) wózek nie jest za bardzo złożony, a w pozycji 50-30 (obie duże) czy nie jest zbyt wyciągnięty. Dawno nie jechałem na swojej szosie ale nie kojarzę jakiegoś strasznego chrobotu. Ja mam kasetę Tiagry 12-30 i korbę 50/34, stąd te liczby.
Na 34-12 wygląda tak:

5NAJOE6.jpg
Moja już nic nie pomieści, bardziej się nie złoży.
W 50-30 wygląda tak:
Btzhrub.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.05.2019 o 20:51, wachus napisał:

Domyslam się że wynika się z ukosowania się łańcucha

Wg mnie to jest problemem. Nowy łańcuch jest pewnie sztywniejszy (nie wytarte tulejki) i dlatego problem się nasilił.Dlatego m.in jazda na maksymalnych przekosach jest delikatnie mówiąc niewskazana.

 

W dniu 3.05.2019 o 20:51, wachus napisał:

Czy ja mogę coś z tym poradzić ?

Tak. Nie używać maksymalnych przekosów. I na dodatek znacząco wydłużysz trwałość napędu.

Zwróć uwagę, że jeśli twoje największe zębatki w kasecie to 25-23-21 to przy blacie 50 masz następujące przełożenia:

1:2

1:2,17

1:2,38

Jeśli zrzucisz z przodu łańcuch na środkowy blat 34 to dla zębatek z tyłu 17-15-14 otrzymasz następujące przełożenia:

1:2

1:2,26

1:2,43

Blisko tych poprzednich a jedziesz bez przekosów.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A np usuniecie podkładki która jest pomiedzy bębenkiem a kasetą 10s zmniejszyło by osadzenie kasety i zbliżyłoby ją bliżej szprych koła ?  Czy nie wskazane jest usuwanie tej podkładki ? Im bliżej kaseta była szprych tym przekos byłby mniejszy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, wachus napisał:

Im bliżej kaseta była szprych tym przekos byłby mniejszy

Im bliżej szprych kaseta tym większy przekos gdy z przodu łańcuch jest na największej zębatce i z tyłu na wewnętrznej (też największej). Przecież przesuwasz kasetę w stronę osi symetrii roweru: oddalasz od największej zębatki z przodu. Przekos by się zmniejszył po takim manewrze, gdybyś przerzucił łańcuch na najmniejsze zębatki z przodu i tyłu.

Jak koniecznie chcesz jeździć na maksymalnych przekosach i uniknąć chrobotania, to musisz zmniejszyć szerokość kasety, czyli założyć jakąś 7 lub nawet 8 biegową. Albo przerobić z przodu na pojedynczą zebatkę, wtedy jest ona ustawiona na wprost środka kasety i przekosy są mniejsze.

Tylko po co to robić? Nie prościej prawidłowo operować manetkami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko ja nie wiem inni jakoś nie mają problemów z przekosami a mają kasety 10 czy 11s  a u innych są i muszą dobierac odpowiednie biegi. Nie myślę że jak ktoś kupuje nowy rower ze sklepu za kilka kilkanaście pln miał problemy z przekosami (nie biorę tu pod uwagę Di2)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to jest trochę tak, jak jazda samochodem 100 km/h na drugim biegu albo jazda 20 km/h na 6 biegu. Są samochody które da się zmusić do takiej karkołomnej kombinacji ale większości się nie da. Co nie znaczy, że są gorsze, tak się po prostu nie jeździ.

Masz w rowerze 30 biegów, ale jak policzysz przełożenia to już jest ich dużo mniej:

Podobny obraz

Wybieraj takie kombinacje zębatek, które dadzą to samo przełożenie ale przy małym przekosie.

Jeśli na identycznym rowerze (producent, rozmiar ramy, osprzęt itp) da się jechać na maksymalnym przekosie bez terkotania, to to twój rower też się powinno dać doregulować.

Ale jeśli twój rower różni się trochę choć trochę, to już niekoniecznie. Jeśli koniecznie chcesz się pozbyć terkotania to po pierwsze musisz zlokalizować źródło dźwięku. Łańcuch sam z siebie nie terkocze. Sprawdź w pierwszej kolejności przednią przerzutkę, czy łańcuch nie dotyka prowadnicy. Gdyby dotykał możesz spróbować delikatnie podregulować śrubką H. Jak jest OK, to sprawdź tylną przerzutkę. Czy łańcuch jest prawidłowo poprowadzony, czy nie dotyka gdzieś wózka itp. Jak tu będzie OK, to być może dźwięk powstaje jak łańcuch wchodzi lub schodzi z zębów. Wymieniałeś go, czyli pewnie stary był wyciągnięty. Czyli zębatki mogą być trochę wytarte. I w połączeniu z nowym łańcuchem dźwięk może być głośniejszy (na oryginalnym łańcuchu tez pisałeś że był). Przy braku przekosu łańcuch współpracuje z zębatką tylko rolką. Przy dużym przekosie może trzeć płytką boczną (blaszką) ogniwa. To nie jest zdrowe ani dla łańcucha ani dla zębatek.

Albo przerób napęd na 1x10.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.05.2019 o 20:51, wachus napisał:

Mam taki problem że jak wrzucę na największy blat 50T to na pierwszych 4 biegach z tyłu na kasecie dochodzi wyraźny chrobot a

Do sprawdzenia

- krzywy wózek przerzutki lub krzywy hak przerzutki. Koło zębate kasety musi być w jednej linii z kołami zębatymi przerzutki. 

- skrosowany łańcuch

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...