Skocz do zawartości

[Rowerowe Rajdy na Orientacje] Jaki rower?


Rekomendowane odpowiedzi

Na wstępie chciałbym się z wszystkimi przywitać. A po wstępie zadać pytanie :)

Jakiego rodzaju rowerem najlepiej jeżdzić w rajdach na orientację?

MTB 26"? 27,5", 29", Cross, CX, Gravel, Trekking? Jaki napęd 1x.., 2x.., 3x..?

 

Chcę zaczać moją przygodę właśnie w rajdach. Aktualnie mam Meride Matts 20-V i szykuję się na zmiane roweru własnie pod kątem RRnO. Podstawowym wyposażeniem takiego roweru jest mapnik na kierownicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mapnik to najmniejszy problem, możesz przypiąć do dowolnego roweru. Wiem, bo sam śmigam w rajdach na orientację. Pytań jest kilka. Pierwsza sprawa, na jakim poziomie to będą rajdy i w jakiej okolicy. Pytanie o poziom wynika z tego, że im poważniejszy rajd i trasa, tym trudniejsze i bardziej terenowe punkty. Zakładam po dystansie, że raczej to nie będą trasy rodzinne. co do drugiego, jak się będziesz ścigał na północy Polski, to na pewno będzie inaczej, niż np. na jurze krakowsko- częstochowskiej. Rowery na rajdach różni ludzie mają różne. Jeżdżą i na trekkingach i na crossa. Szosa i gravel raczej się nie nadają, aczkolwiek widziałem kilku śmiałków na taich zabawkach. Sam też raz pojechałem rajd na przełajce, ale nigdy więcej. Rower przede wszystkim ma być wygodny. Przy średniej trudności rajdzie przeciętne tempo poruszania się to ok 10 km/h, przy rajdach do pucharu Polski zdarza się i mniej, oczywiście to te zależy od kondycji i nogi. Nie zmienia to postaci rzeczy, że generalnie to jest grube kilka godzin na rowerze. Ja jeżdżę na fullu maratonowym. Modyfikacji w zasadzie nie mam żadnych, poza lepiej wyściełanym siodełkiem i rogami na kierownicy. Kiera też musi być szersza, bo jak chcesz zapiąc mapnik, licznik i np. lampke, to na wąskiej zabraknie miejsca. Fajnie , gdyby był też w miarę lekki, bo na tego typu rajdach bardzo często pchasz się pod jakieś górki, kopce, generalnie dużo chodzisz z rowerem. A reszta wyjdzie w praniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja sam startuję w maratonach mtb ale w tamtym roku wystartowałem w jednym RRnO.

Godzinę temu, ossek napisał:

MTB 26"? 27,5", 29", Cross, CX, Gravel, Trekking? Jaki napęd 1x.., 2x.., 3x..?

Rodzaj roweru zależeć będzie od tego gdzie te rajdy się odbywają (czy to bardziej w górach czy po nizinach) i jak będziesz do nich podchodził (czy jako zabawę czy chcesz się ścigać).

Ja mam mtb 29. Ale i na gravelu przejedziesz. Zawsze możesz wybrać trasę pod rower który posiadasz (czytaj jak masz gravel to obierzesz dłuższą trasę ale mniej terenową).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rajdy na północy, większość woj. pomorskie, trochę na Kaszubach górek mamy, ale wiadomo to nie to samo co góry. Czyli zakłądajac przejechany dystans np 70 km ze średnią 10km/h to 7 godzin. Fakt pozycja na rowerze musi być wygodna.

Pisząc o mapniku miałem na myśli kierownicę typu baranek, trochę na nim mało miejsca, mapnik i lampka, licznik na wsporniku, a jeszcze miejsce na dłonie. Logicznie myśląc przełaj i gravel odpada. Oglądając zdjęcia z rajdów to większość ludzi jeżdzi na 29" i to chyba będzie odpowiedni wybór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większość ma górale, a czy będzie to 26, 27,5 czy 29 cali to już kwestia co komu pasuje.

Jak jesteś z Gdańska lub okolic, to teraz przez trzy dni majówki jest impreza w okolicach Otomina i Sulmina: https://www.harpagan.pl/ofestival/
Można popatrzeć co ludzie mają, tylko to bardziej sportowa odmiana imprez na orientację, bardziej się liczy optymalny wybór drogi i przede wszystkim czas niż precyzyjna nawigacja (masz na mapie kody lampionów, nie ma stowarzyszy itp., trzeba podbić prawidłowo wszystko).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojego na razie skromneego doświadczenia w takich imprezach - optymalny jest chyba wygodny mtb z napędem 2x, a jeżeli jesteś lekki, to ewentualnie cross na bardziej terenowych oponach. Ale w zeszłym roku przejechałem Mazurskie Tropy (TR50) na trekkingu, i też się dało ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.04.2019 o 16:21, ossek napisał:

Pisząc o mapniku miałem na myśli kierownicę typu baranek, trochę na nim mało miejsca, mapnik i lampka, licznik na wsporniku, a jeszcze miejsce na dłonie

Niektórzy tam jeszcze worek z bagażem dokładają i miejsce na dłonie cały czas jest :) Co najwyżej górny chwyt jest nieco ograniczony, ale on i tak służy bardziej do chwilowej zmiany pozycji dłoni bo nie ma w nim dostępu do klamkomanetek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, m0d napisał:

Niektórzy tam jeszcze worek z bagażem dokładają i miejsce na dłonie cały czas jest :) Co najwyżej górny chwyt jest nieco ograniczony, ale on i tak służy bardziej do chwilowej zmiany pozycji dłoni bo nie ma w nim dostępu do klamkomanetek.

Wiesz jak wygląda taki mapnik...? 

http://sklep.karbonit.pl/pl/12-mapniki-rowerowe

on ma 30 cm szerokości, przekątną ponad 40 cm (a blat się obraca). Ciężko trzymać chwyt na kierownicy szerokości 40-45 cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dać się da wiele, tylko czy jest sens się męczyć?
Sam wiele lat jeździłem crossem i bardzo miło wspominam ten okres ale piach to była męczarnia, korzenie i kamienie też, nie wspominając już o brukach.

Jak ktoś ma świadomość w co się pcha (cienkie opony, brak amortyzacji, niekoniecznie wystarczająco miękkie przełożenia) lub lubi takie klimaty lub chce spróbować czegoś nowego, to spoko. W przeciwnym razie odradzałbym, bo to będzie męka i dodatkowe utrudnienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżdżę. Na przełaju na pewno się da w sensie trasy czy terenu, ja tylko sobie słabo wyobrażam sztywny mapnik na wąskiej kierownicy. Ale może to tylko mój brak wyobraźni ;) Jeździsz z takim na baranku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem mapnik mirego na takiej barankowej kierownicy 420mm. Idzie to pogodzić, nie było problemu. Choć kola nie zobaczysz ani niczego co pod nim. Kwestia tego, gdzie te rajdy. Bo jak na północy kraju to nie widzę problemu. Na południu trochę słabo...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zwykłej prostej kierownicy mapnik też zasłania: https://www.forumrowerowe.org/topic/182057-zdjęcia-codziennie-jedno-zdjęcie/?do=findComment&comment=2152112
Kamerkę mam na pasie plecaka czyli trochę niżej niż głowę ale zmienia to tyle, że czasem widać czubek opony. Potrzeba chwili, żeby się przyzwyczaić do jazdy "na ślepo".

Rozwiniesz różnice między północą a południem oprócz długości zjazdów?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Poochaty napisał:

Miałem mapnik mirego na takiej barankowej kierownicy 420mm. Idzie to pogodzić, nie było problemu. Choć kola nie zobaczysz ani niczego co pod nim. Kwestia tego, gdzie te rajdy. Bo jak na północy kraju to nie widzę problemu. Na południu trochę słabo...

OK, przyjmuję do wiadomości, że się da ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

A więc wziąłem udział w rajdzie na orientację ! :) Większość ludzi jechała na MTB 29", a wygrał koleś na...? Przełaju :) Rozmawiałem z nim po rajdzie i zapytałem, czy go mocno wytrzęsło, odpowiedział że było OK, ale zastanawia sie nad zmianą przełaja na gravela z troche szerszymi oponami. Zerknąłem na jego mapnik, był trochę mniejszy niż mój a mam na wielkość kartki A4, a on miał taki system:

https://c.allegroimg.com/s1440/038327/0f94baa34539b8a7a1922e44d2bc

+

https://5.allegroimg.com/original/0c53c4/92d0ea0f4eb78ad74b35158b9c65

+ jakaś pleksa coś w tym stylu, wielkości 3/4 kartki A4, całkiem spoko to wyglądało i miał jeszcze miejsce na dłonie na kierownicy. Gdyby dać szerszą kierownicę to by było OK.

Trochę namieszał mi w głowie, bo już chciałem budować Octane one prone ze sztywnym widelcem, a teraz zastanawiam się nad Octane one gridd.

Mam zagwostkę, bo nigdy nie jezdziałem na 29" i na gravelu, kiedyś miałem szoszę więc jazda z barankiem jest mi znana, ale nie w terenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ile masz wzrostu ? Jak jeździłeś na 26 to na 27,5 nie będzie Ci gorzej, na 29 raczej też choć przewaga 29 to raczej na prostych - na krętych, trudnych technicznych odcinkach maleje jeżeli nie zanika. Przy średnich prędkościach rzędu 10 km/h to raczej roweru do wielkich szybkości nie potrzebujesz - za to o właściwościach terenowych : )

Cross to takie ni pies ni wydra ... tyle, że geometria często bardziej komfortowa niż mtb ale zdarzają się mtb o bardzo komfortowej geometrii. Za to jeżeli piach, ciężki teren to docenisz szerokie opony. Patrząc też na ceny to w podobnym wyposażeniu crossy są jakoś droższe niż mtb ... pewnie dlatego, że mniej popularne i że mniej wymagające to się tam wsadza byle co ... 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wzrost 181, waga 87.

Gdy  jechałem w tym rajdzie to analizowałem nawierzchnie wyobrazając sobie jakim rowerem by było najbardziej wygodnie, bezpiecznie no i w miare szybko, choć z tą szybkością to różnie bywa, bo wystarczy że skręcisz nie w tą ścieżkę, trochę pobłądzisz i czas który zyskałes na szybkości znika.

Trasa 50% szutrówki, 50% scieżki leśne z korzeniami, połamane gałęzie, trochę błota,  piach.

Jeżeli chodzi o zwinność roweru, to uważam że nie jest ona mi tak potrzebna. srednia prędkość wyszła mi 12km/h, przy dystansie 68km

Aktualnie jeżdze na oponach 26x2,1 i myślę że szerszych nie potrzebuję, nawet się zastanawiałem jak by bylo na 1,95

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O jak cienkich piszesz?
Jakiś czas jeździłem na 1,75" i miałem problemy z zahaczaniem pedałem o różne przeszkody w lesie. Obecnie na 2,2-2,3" zdarza się to zdecydowanie rzadziej.
Jak sugerujesz wsadzenie czegoś w typowych rozmiarach crossa, to nie widzę w tym sensu. Lepiej zainwestować w lepsze opony, które będą lżejsze i o mniejszych oporach niż kombinować z wąskimi.

Np. SmartSam (drut) 1,4" waży 475g, 2,25" 810g. Czyli można zyskać jakieś 670g na komplecie, niby sporo ale czy da radę skompensować trudności jazdy w terenie?

12 godzin temu, ossek napisał:

A więc wziąłem udział w rajdzie na orientację ! :) Większość ludzi jechała na MTB 29", a wygrał koleś na...? Przełaju :) Rozmawiałem z nim po rajdzie i zapytałem, czy go mocno wytrzęsło, odpowiedział że było OK, ale zastanawia sie nad zmianą przełaja na gravela z troche szerszymi oponami.

Przypuszczam, że i na składaku by wygrał ;)
Nie sugerowałbym się więc jego rowerem ale masz sugestię, że opony w przełaju są za wąskie i lepiej jechałoby się na szerszych.

11 godzin temu, ossek napisał:

srednia prędkość wyszła mi 12km/h, przy dystansie 68km

Średnia z postojami, czy z samej jazdy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też bym się nie sugerował rowerem a raczej umiejętnościami i dobrym planowaniem zwycięzcy ;)

może spróbuj pożyczyć 29", gravela (może jakiś kumpel ma) za jakiś piwny wyraz wdzięczności i wystartuj to ci się obraz rozjaśni. Zawodów jest sporo https://www.orienteering.waw.pl/pl/calendar/future więc byś wiedział na czym najlepiej się czujesz.

ja w debiucie rajdów na orientację miałem średnią 14 km/h przy dystansie 62 km. Przy oponach 2,4 cala (były bardzo przydatne bo sypkiego piachu było potwornie dużo miejscami - tu taka moja amatorska relacja http://seawolf688.bikestats.pl/1681057,Mazurskie-Tropy-rajd-na-orientacje-debiut.html ). Tylko jechałem z tatą dla przyjemności i czas i zajęte miejsce nas średnio interesowało - chodziło o wspólnie spędzony czas bo ostatnio mało go mamy niestety ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...