Skocz do zawartości

[koła] 29er do xc/am


w0jta5

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

Wertuje internety w poszukiwaniu właściwych kół do swojego roweru - jest nim Accent Peak 29, tarcze IS6, kaseta Shimano SLX 11s (bez pająka), osie są zwykłe QR, ale chciałbym w miarę przyszłościowe piasty z wymiennymi końcówkami, obręcze 22-25 mm szerokości, dostosowane pod TLR. 

Ważę 82 kg, jeżdżę typowo XC, nawet maraton ostatnio zaliczyłem, ale lubię tez zboczyć z ubitej trasy i chciałbym żeby koła wytrzymały. Waga nie jest największym priorytetem. Sprzęt ma być trwały i łatwy w serwisowaniu. Kwota do 1200 zł
Kwestia też czy iśc w DT 370 czy Novatec D791/D792 - jednoznacznej odpowiedzi nie można znaleźć. Dużo tematów jest starszej daty, gdy w DT były jakieś awaryjne zapadki i łożyska, co jest chyba sprawą już nieaktualną. Podobno Adaptery do DT są droższe niż do Novateca.

Zapytałem w dwóch miejscach i wydaje się, że dostałem fajna ofertę:

Zestaw 1. 
Piasty DT 370 Straight Pull 28h
Obręcze DT m442 29er 28h
Szprychy DT Competition race
Piasta przednie będzie na 15mm + adapter na qr
Tylna piasta ma końcówki 135mm qr, ale w każdej chwili można zamontować końcówki 142/12mm
Cena 1080zł waga około 1760 gramów

Zestaw 2.
Obręcze: Ryde Edge M22  
Piasty: Novatec D791/D792 QR/QR 6 śrub, Shimano 
Szprychy: Sapim D-Light cieniowane 2.0/1.65/2.0
Nyple: Sapim Double Square Secure Lock alu czarne + podkładki pod nyple Sapim 
cena 1199 zł waga kół  +/- 1690  gramów 

Zestaw 3.
obręcze: DT SWISS X412
piasty: Novatec D791/D792 QR/QR 6 śrub, Shimano 
szprychy: Sapim D-Light cieniowane 2.0/1.65/2.0
nyple: Sapim Double Square Secure Lock alu czarne + podkładki pod nyple Sapim 
cena 1249zł waga kół  +/- 1750 gramów 

Zestaw 4.
obręcze: DT SWISS XR361
piasty: Novatec D791/D792 QR/QR 6 śrub, Shimano 
szprychy: Sapim D-Light cieniowane 2.0/1.65/2.0
nyple: Sapim Double Square Secure Lock alu czarne + podkładki pod nyple Sapim 
cena 1349zł  waga kół  +/-  1670 gramów 


Co sądzicie o powyższych zestawieniach? Przyznam, że pierwsza opcja wygląda całkiem ok. 
Pytałem w Daveo i Lemonbike, może podeślecie jeszcze gdzie zapytać?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że za 1200 dałoby się zbudować XM401/421 na DT370 SP i szprychach competition. Masa w okolicy 1650g.. Typowe koła pod AM (dropy 60cm, nośność 120kg).

Obecnie DT370 są dopracowane i raczej bezawaryjne. Standardowe łożyska. Przód trzeba brać jak pisałeś pod 15mm i do tego adapter do QR np. z ali za 2-3USD, tył jest konwertowalny end-capami do nabycia na aledrogo za 69zł. Poza tym jeśli planujesz w przyszłości zmianę roweru to raczej przejdziesz na boost (obecnie standard) więc koła będzie trzeba poprzeplatać na nowe piasty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie to 1 opcja wygląda najlepiej z tych czterech... a to ze względu na bezsensowne ośki QR w pozostałych. 15 z przodu i 12 z tyłu da chyba najwięcej możliwości, na przyszłość. Da się założyć na to adaptery QR na teraz, a jak przyjdzie kiedyś zmienić ramę (...jak pęknie :)) to i adaptery pod ośki boost wejdą.

Poza tym, tak po tych wszystkich porównaniach różnych piast DT do różnych piast Novateca, śmiem zaryzykować stwierdzenie, że przy tych pierwszych dłubie się rzadziej, ale za to dużo drożej, a przy tych drugich częściej, ale we własnym zakresie. 

11 minut temu, Dokumosa napisał:

Poza tym jeśli planujesz w przyszłości zmianę roweru to raczej przejdziesz na boost (obecnie standard) więc koła będzie trzeba poprzeplatać na nowe piasty.

Albo bawić się w adaptery jak w twoim Primalu. Swoją drogą ciekawi mnie jak w ramie boost działa kaseta na piaście nie-boost. Kombinowane było z linią łańcucha? Czy korba jest nie-boost i nie było potrzeby? Pytam bo zrobiłem podobnie, tylko, że w drugą stronę. Trafiła mi się korba XT M8000-boost, którą założyłem do ramy nie-boost, dając pod blat podkładki 2mm. Przekos jest jak cholera, ale zastanawia mnie fakt, że to działa dobrze, cicho i sprawnie i nie wiem czy coś zmieniać... Nawet nie wiem czy różnice jakieś tam na korbie są, czy tylko offset na zębatce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Brombosz napisał:

Poza tym, tak po tych wszystkich porównaniach różnych piast DT do różnych piast Novateca, śmiem zaryzykować stwierdzenie, że przy tych pierwszych dłubie się rzadziej, ale za to dużo drożej, a przy tych drugich częściej, ale we własnym zakresie.

Właśnie serwisowanie to też kwestia, na którą zwracam uwagę. Czy podstawowym sprzęcie sam mogę przeserwisować lub wymienić łożyska w DT370? 

 

Teraz, Brombosz napisał:

a to ze względu na bezsensowne ośki QR w pozostałych.

W Novatecu też chyba jest zastosowana opcja z przelotowymi piastami i do tego adaptery na QR...


O Booscie na razie nie myślę, choć kto to wie przy obecnych trendach może być nieuniknione. W razie W łatwiej będzie sprzedać 15x100 i 12x142 z adapterami pod QR. 

 

Szczerze, to nadal nie wiem co wybrać.

Pierwsza opcja mi się podoba - mocniejsza obręcz, mniej szprych i solidna piasta przy dobrej cenie. Co o nich sądzicie?
Może poszukać jeszcze gdzieś indziej? Woijczal? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Brombosz Korba nie jest (właściwie była) boost i pasują tylko blaty <=32T. Właśnie dlatego piszę, że w przypadku nowego roweru raczej przeplot będzie konieczny bo się nie ogarnie linii łańcucha na korbie boost (+3mm) i kasecie usytuowanej standardowo.

Jeśli dałeś 2mm podkładek to już tylko 1mm od "prawidłowej" linii łańcucha jesteś więc będzie działać jako tako. Jak złapie trochę błotka to na miękkich przełożeniach będzie nieznośnie głośno i tyle.

@w0jta5 Zapytaj Dawida z Daveo ile by policzył za koła jakie wspomniałem powyżej bo to najlepsza opcja z wymienionych. Serwis 370tek jest śmiesznie tani. Można ogarnąć wszystko w domu. Do wymiany łożyska w korpusie piasty po stronie napędowej potrzebny specjalny klucz (powszechnie dostępny) + solidne imadło i jeszcze solidniejszy stół warsztatowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Kurcze zeszło mi troche z tym postem. Mam nadzieję, że odkryłem patent na oszczędności przy zakupach :)

 

@Dokumosa Poleciałem aż na garaż filmiki nagrywać bo ten mój KTM to albo jest jakiś ewenement, albo po prostu da się korbę XT boost zestawić z kasetą na starej ośce 142mm i tak to ustawić, że pomimo przekosu chodzi ładnie. Tak się złożyło, że napęd był brudny, więc kwestię błota można pominąć. W terenie pod obciążeniem chodzi to jeszcze lepiej niż na stojaku, a przekos tam jest taki wielki, że nie mogę przestać się temu dziwić. Od razu zmierzyłem podkładki, które dałem pod korbę i wyszło, że mają jakieś 1,3-1,4mm. Czyli do 3mm offsetu to mi brakuje ponad połowę. I to wszystko chodzi! Każdy bieg wskakuje i zeskakuje jak należy, na największej zębatce mogę kręcić do tyłu i nic się złego nie dzieje. Sprzęgło też na to za wiele nie wpływa. Jak je wyłączę to jest nawet głośniej w dolnym zakresie, szczególnie przy zrzucaniu. Kaseta to XT M8000 11-42z, a korba XT M8000-B 32z.

Wygląda i działa to tak:

IMG_20190424_134959.jpg.78b1dae4622d91e5d90ab8b12ccc2a14.jpg

Brakło mi ręki żeby obsługiwać korbę podczas zmieniania przełożeń, ale w szybszym tempie to tez działa cacy. Sprawdzałem.

 

No i tak dalej gdybając, to mam wrażenie, że skoro ja to ogarnąłem bez specjalnych problemów i nerwów, to i w innych rowerach też się da. Więc dlaczego nie korzystać z okazji jak się trafi tanie koła na 12x142mm, gdzie potem można je zaadoptować do boosta za pomocą podkładek i tulejek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z istotnych różnic to możliwość przenoszenia większych obciążeń i ze wzgłędu na brak zapadek odporność na zmielenie wnętrzności. Z wad - dużo droższy serwis i 20* kąt zazębiania

@Brombosz u mnie pierwotnie w primalu tak miałem - na korbie non-boost 2x przykręcony blat NW bez offsetu (bo nie było miejsca w ramie) i to dawało linię na korbie ~51,5 zamiast optymalnych 48-49. Działało nieźle, nawet łańcuch nie spadał na niższą koronkę po kręceniu w tył ale było go słychać na miękkich przełożeniach szczególnie w mokrych warunkach. No i blat NW się skończył po 800km. Obecnie mam linię książkową i taki sam blat. Zobaczymy jak z trwałościął.

Tak wiec adaptery są jak najbardziej ok tyle, że trzeba mieć świadomość ograniczeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...