Skocz do zawartości

[Napęd] Wymiana 3x9 na 1x9/10


emperex

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem, pozwolę sobie też podzielić się tutaj moimi wątpliwościami.

Właśnie dotarł do mnie nowiutki rowerek Marin Muirwoods XXL:

image.thumb.png.1e661092613739a605724f579c8de85e.png

Osprzęcik ma taki sobie jak widać, a ponieważ kupiłem go dość tanio i mam jeszcze trochę budżetu, pomyślałem o upgradzie na start. Sprzedałbym nowe nieużywane elementy i kupił coś fajniejszego.

W starym rowerze miałem 3x9 i wykorzystywałem głównie 3-4 biegi. Ciągle jeździłem na 2 z przodu, a z tyłu poniędzy 3-7. Stąd pomysł aby pójść w napęd 1x9 albo 1x10. A żeby to zrobić i tym samym podwyższyć klasę sprzętu, musiałbym chyba wskoczyć na SLX bo widzę że jest to najniższa grupa wspierająca 1x z przodu? Zależy mi na małych oporach jazdy, prostocie napędu i jego lekkości. Myślałem o 36/38 zębach z przodu oraz 11-34 bądź 11-36 z tyłu.

Idąc w SLX z przodu, wygooglałem taki zestawik (470 zł):

Korba SLX FC-M7000 290 zł
Tarcza Shimano SLX FC M7000 38T 100 zł   (mam rację że ta tarcza to narrow-wide?)
Wkład suportu SHIMANO SLX/XT BB-MT800 80 zł

Mając SLX z przodu, wydaje mi się że kiepsko byłoby zostawać na Alivio/Acerze z tyłu:

Opcja 1 (1x9) (~420 zł)

Kaseta SHIMANO Deore XT CS-M770 (9-rzędowa) 200 zł
Manetka SHIMANO Deore SL-M590 (9-biegów) 93 zł
Przerzutka tylna SHIMANO Deore RD-M591 (9-biegów) 135 zł

Opcja 2 (1x10) (475 zł)

Kaseta SHIMANO SLX CS-HG81 (10-biegowa) 150 zł
Manetka SHIMANO SLX SL-M7000 125 zł
Przerzutka tylna SHIMANO SLX RD-M7000 200 zł

Jestem bardzo początkujący w te klocki – nie wiem czy to wszystko pasowałoby do siebie, a tym bardziej do Muirwoodsa. Pięknie proszę o rady bardziej doświadczonych kolegów! :)

PS Jeśli widzicie coś jeszcze w rowerku co by się prosiło o wymianę bo jest po prostu... kiepskie, to będę wdzięczny za sugestie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, uzurpator napisał:

XCR6 posiada wymienne zębatki, więc najtańsza opcja:

zębatka z chin - 40zł ( rozmiar sobie dobierz jaki chcesz )
Zdejmujesz koronki, przerzutkę, manetkę.

Gotowe.


A niekoniecznie najtańsza opcja (żeby chociaż pozbyć się kwadratu i mieć jakiś octalink czy HT)? Chiny odpadają bo nie wyobrażam sobie czekać tak długo na zębatki :P
Generalnie j/w jestem gotów wydać trochę jeśli to ma sens (choć jak się domyślam moja propozycja wymiany prawie wszystkiego nie była zbyt mądra). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, emperex napisał:

A niekoniecznie najtańsza opcja (żeby chociaż pozbyć się kwadratu i mieć jakiś octalink czy HT)?

Jakakolwiek korba Shimano na octalink lub ze zintegrowaną osią :) Dosłownie. FC-M430, M590, itp. itd.

Ja używam np. ramion Deore FC-M540 + suport BB-ES25 + zebatka 38T Banless.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, emperex napisał:


A niekoniecznie najtańsza opcja (żeby chociaż pozbyć się kwadratu i mieć jakiś octalink czy HT)? Chiny odpadają bo nie wyobrażam sobie czekać tak długo na zębatki :P

Mało sprowadzaczy chińszczyzny na allegro? Fakt, że ciut drożej, ale masz w 2 dni. Jeżeli nie dropisz na płaskie codziennie, przez 10 godzin, bez litości, to dosłownie nic złego nie ma w kwadracie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Panowie.

Zebrałem to do kupy i powstało coś takiego:

Korba Shimano Alivio 9rz FC-T4060 48/36/26T 175mm
Wkład suportu SHIMANO SM-BB52
DECKAS ZĘBATKA narrow wide 36T 104 BCD CZARNA (https://allegro.pl/oferta/deckas-zebatka-narrow-wide-36t-104-bcd-czarna-7982623655)

oraz dodatkowo chciałbym wymienić manetki:

Manetka SHIMANO Deore SL-M590 (9-biegowa)

Czy możecie proszę potwierdzić, że wszystko pasuje i brzmi sensownie?
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, emperex napisał:

Korba Shimano Alivio 9rz FC-T4060 48/36/26T 175mm

Znaczy same ramiona masz zamiar kupić?

Teraz, emperex napisał:

Manetka SHIMANO Deore SL-M590 (9-biegowa)

Jeśli nie wymagasz Dual Release to możesz zostawić fabryczną manetkę. W działaniu nie będzie żadnej różnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, emperex napisał:

Właśnie dotarł do mnie nowiutki rowerek Marin Muirwoods XXL:

 

22 minuty temu, emperex napisał:

Czy możecie proszę potwierdzić, że wszystko pasuje i brzmi sensownie?

W tym kontekście? Nie, nie brzmi to sensownie... w sumie w żadnym kontekście nie brzmi sensownie. Brzmi jak chęć wyrzucenia pieniędzy.

Jak już musisz to kup zębatkę NW i nic więcej... ale też to przemyśl , bo przy tym konkretnym rowerze to ja nie wiem czy byłbym zadowolony mając do wyboru wyłącznie blacik 36t a z tyłu 12t.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, m0d napisał:

Znaczy same ramiona masz zamiar kupić? 

Niestety samych ramion nigdzie nie widzę, nawet jakiegoś innego modelu sensowniejszego od tego co mam.
Uznałem, że zębatki po prostu zdejmę i pewnie kiedyś się przydadzą, choć przyznaje że wolałbym kupić same ramiona.

15 godzin temu, m0d napisał:

Jeśli nie wymagasz Dual Release to możesz zostawić fabryczną manetkę. W działaniu nie będzie żadnej różnicy.

Właśnie dla Dual Release chciałbym wymienić.

14 godzin temu, abdesign napisał:

W tym kontekście? Nie, nie brzmi to sensownie... w sumie w żadnym kontekście nie brzmi sensownie. Brzmi jak chęć wyrzucenia pieniędzy. 

Nie do końca rozumiem dlaczego wszyscy mają z tym problem. Celowałem w rower za około 3k, kupiłem coś sporo tańszego ze słabszym osprzętem i chciałbym go sobie samodzielnie zupgradeować, co jest w tym złego? Kupowanie na części nie będzie tanie, ale jestem tego świadomy i zaoszczędziłem tyle że to akceptuje. Czy różni się to tak bardzo od tego jak ludzie składają rowery od 0 i kupują wszystko oddzielnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strzeż się pochlebców...

Wymiana podzespołów na precyzyjniej działające, lżejsze, trwalsze, dające inne możliwości - spoko. Ale wymiana dla wymiany? Nowiuteńka korba kloc na nowiuteńką korbę kloc... W której i tak musisz zmienić zębatki, sprawna manetke 9s na manetkę z napisem deore 9s która nic nie wnosi, nic nie poprawi... racjonalnie zmienić napęd z 3x9 na 1x9 można w jeden sposób... kupić zębatkę NW i na tym koniec.

Problemu z tym nie ma nikt, wymieniaj co chcesz na co chcesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, abdesign napisał:

Wymiana podzespołów na precyzyjniej działające, lżejsze, trwalsze, dające inne możliwości - spoko. Ale wymiana dla wymiany? Nowiuteńka korba kloc na nowiuteńką korbę kloc... W której i tak musisz zmienić zębatki, sprawna manetke 9s na manetkę z napisem deore 9s która nic nie wnosi, nic nie poprawi... racjonalnie zmienić napęd z 3x9 na 1x9 można w jeden sposób... kupić zębatkę NW i na tym koniec.

Mój pierwszy pomysł to było pójść w serię SLX czyli jeśli się nie mylę 2/3 grupy wyżej niż Altus/Alivio, które mam aktualnie. Ciężko mi uwierzyć, że taka wymiana jest bezcelowa – wydaje mi się, że co najmniej "lżejsze, trwalsze" ma zastosowanie.

Jeśli wybieram nadal kiepskie podzespoły to dlatego powstał ten temat, żeby prosić bardziej doświadczonych kolegów o doradzenie, które korby itp. nie będą już w kategorii "kloc".

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, abdesign napisał:

ale też to przemyśl , bo przy tym konkretnym rowerze to ja nie wiem czy byłbym zadowolony mając do wyboru wyłącznie blacik 36t a z tyłu 12t.

Autor tematu w innym wątku pisał, że w obecnym rowerze używa praktycznie może z 5 przełożeń, z czego z przodu cały czas używa jednej tarczy, więc można założyć że wie co mówi i przemyślał sprawę :) A nawet pytał się możliwość montażu "Alfiny".

Sam mam w dokładnie takim rowerze 1x9, blat 38T i kaseta 11-36. Jeżdżąc po mieście jeszcze nigdy nie użyłem koronki 11T, a 13T wpada od wielkiego dzwonu. Nie piszmy bajek o nie wiadomo jakich potrzebnych/użytecznych prędkościach przy zgodnym z przeznaczeniem tego sprzętu użytkowaniu. To, że fabrycznie toto ma "trekingową" korbę z patelnią 48T to jest IMHO absurd (i jednocześnie niestety standard w tego typu rowerach) a nie zredukowanie napędu do kilku rzeczywiście przydatnych dla pytającego przełożeń :)

Oczywiście 1x nie jest zawsze i dla każdego ok, ale już np. korba typu 40/28 z kasetą 11-36 i jest wszystko co potrzeba i do miasta i na wycieczki. To nie jest i nigdy nie będzie szosówka, żeby tym regularnie latać powyżej 35-40km/h przed dłuższy czas. 

Godzinę temu, emperex napisał:

Nie do końca rozumiem dlaczego wszyscy mają z tym problem. Celowałem w rower za około 3k, kupiłem coś sporo tańszego ze słabszym osprzętem i chciałbym go sobie samodzielnie zupgradeować, co jest w tym złego? Kupowanie na części nie będzie tanie, ale jestem tego świadomy i zaoszczędziłem tyle że to akceptuje. Czy różni się to tak bardzo od tego jak ludzie składają rowery od 0 i kupują wszystko oddzielnie?

Skoro się pytasz, to ludzie odpisują tak jak uważają, że to co planujesz patrząc rozsądnie i pragmatycznie nie ma większego sensu :) Przecież wg tego co piszesz ma to być po prostu "bułkowóz".

Z kolei stosując podejście "kto bogatemu zabroni" to po prostu kup co chcesz i nie ma sensu doktoryzować się z tego na forum.

 

Teraz, emperex napisał:

wydaje mi się, że co najmniej "lżejsze, trwalsze" ma zastosowanie.

Lżejsze - zwykle tak. Trwalsze - nie. 

Dlatego dostajesz opinie, żeby np. kasetę zostawić, bo SLX za 200zł działa dokładnie tak samo, nie jest trwalsza, i jedyna różnica to waga, co, nie oszukujmy się, przy tego typu rowerze i użytkowaniu nie ma żadnego praktycznego znaczenia. Czysty pragmatyzm i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Cześć :)

Raport końcowy z modyfikacji Muirwoodsa.

Tak wygląda finałowa specka:

Rama: Series 1 Butted CrMo, 29” Wheels, Integrated Headset, Disc Brake, Fender and Rack Mounts
Widelec: CrMo, Fender and Rack Eyelets, Disc Brake
Opony: Vee Tire, Speedster, 700x40, Puncture Protection, Reflective Sidewall, Wire Bead
Przerzutka przód / Manetka przód: –
Przerzutka tył: Shimano Alivio Shadow 9-Speed
Manetka tył: Shimano Altus 3x9-Speed
Kaseta: Shimano HG200 9-Speed, 12-36T
Korba: Shimano Deore FC-T6010 48/36/26 175mm – bez zębatek
suport: Shimano Deore SM-BB52 Hollowtech II
Zebątka: Ekfan 36 RED narrow wide
Łańcuch: KMC X9
Hamulce przód/tył: Shimano BR-M201 Hydraulic Disc, 160mm Rotor
Kierownica: ZOOM NR-AL-16 TREKKINGOWA 610 / 25,4 MM
Gripy: ESI Grips Extra Chunky czarne
Mostek: Mostek IXS X-ST41-40-90 25,4/28,6mm /F50/
Akcesoria: stópka URSUS WAVE 40 MM 26-28 u-mount
Siodło: Selle Royal

Inwestycja (830 zł):

- kierownica (50 zł) + gripy (90 zł) + mostek (40 zł) = 180 zł
- korba (330 zł) + suport (50 zł) + zębatka (80 zł) = 460 zł
- nóżka (40 zł)
- siodło (150 zł)

Plusy:

- jeździ się super - geometria jak najbardziej mi pasuje + odpowiednia kierownica zrobiły swoje, pozycja jazdy jest bardzo wygodna i przestały mnie boleć kolana

- jeździ się mega szybko :) w porównaniu ze starym rowerem jest dużo lżej i 2x szybciej

- rasta-wygląd ostatecznie też polubiłem

Minusy:

- waga nie zachwyca

- moje (pewnie dość wysokie) potrzeby amortyzacji nie są spełnione, mimo inwestycji w bardzo dobrze amortyzujące gripy – następny rower będzie znowu z amortyzatorem

Finałowe spostrzeżenia:

- z korbą faktycznie pewnie to nie było sensu wymieniać, trochę się namęczyłem, ale mam to co chciałem

- 1x9 to był świetny wybór, zębatka 36 też idealnie do mnie dopasowana
- opony Vee Tire całkiem spoko sobie radzą nawet w lesie, tylko na piasku jest jak na karuzeli

- zauważyłem że tylna obręcz koła jest węższa o ~3mm niż przednia, przez co już założone opony muszę "wciskać" z dużą siłą, nie ma tutaj niestety mowy o wymianie opon na 29'' kiedy ta się ledwo mieści, jak rozumiem musiałbym zainwestować jeszcze w całe koła; zastanawiam się czy coś takiego jest typowe i czy to podpada pod reklamacje
- opory na piastach kół są sporo większe niż w moim starym rowerku z dużo niższej półki – małe rozczarowanie; na szczęście i tak się jeździ 2x szybciej :)

Dzięki za pomoc Panowie :)

20190620_212557.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo rozumiem, gdzie wciskasz te opony. Tam jest miejsca od groma. Bez przedniej przerzutki wjedzie 29x2.2. 

Piasty mogą być nieco mocno skręcone, stąd opór. Spróbuj poluzować.

No i na temat amortyzacji. Może nie pompuj za mocno :) i zastanów się nad wymianą na coś z większym balonem.

upd. Pokaż zdjęcie z podpórką. Właśnie zastanawiam nad tym Ursusem na wymianę podpórki na QR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.04.2019 o 10:21, uzurpator napisał:

Mało sprowadzaczy chińszczyzny na allegro? Fakt, że ciut drożej, ale masz w 2 dni. Jeżeli nie dropisz na płaskie codziennie, przez 10 godzin, bez litości, to dosłownie nic złego nie ma w kwadracie.

A mi pisałeś, że się ośka krzywi?:huh:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.06.2019 o 14:34, remover napisał:

Nie bardzo rozumiem, gdzie wciskasz te opony. Tam jest miejsca od groma. Bez przedniej przerzutki wjedzie 29x2.2. 

Chodzi o szerokość wewnętrzną obręczy koła. Nie umiem tego nazwać jaśniej. W tylnym kole po raz pierwszy w życiu byłem zmuszony użyć łyżki do opon (a nawet je wreszcie zakupić), żeby zdjąć oponę w celu wymiany dętki – wcześniej dawałem sobie radę rękoma. Zmierzyłem szerokość obręczy suwmiarką i wyszło około 3 mm różnicy pomiędzy przodnim kołem a tylnym. Stąd pomysł że to niezgodność obręczy a nie samych opon.
 

W dniu 21.06.2019 o 14:34, remover napisał:

Piasty mogą być nieco mocno skręcone, stąd opór. Spróbuj poluzować.

Dzięki za sugestię – piast wcześniej jeszcze nie opanowałem, więc nie wiedziałem że coś takiego można "zrobić". Poluzowałem śrubę na przedniej piaście i wygląda na to, że chodzi znacznie lepiej :)

W dniu 21.06.2019 o 14:34, remover napisał:

Pokaż zdjęcie z podpórką. Właśnie zastanawiam nad tym Ursusem na wymianę podpórki na QR.

Zdjęcie poniżej.

20190624_081229.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...