Gregorecki21 Napisano 21 Kwietnia 2019 Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2019 Witam. Potrzebuję pomocy przy wymianie korby ( napędu ) SR Suntour CW13 XCC T202PBIG 42/32/22T pracującej z przerzutką przednią Shimano Turney TY10 i kasetą HG31-8 11-32T z przerzutką tylną Shimano Acera M390. Korba osadzona na suporcie Buchel, łańcuch KMC Z72 8 rzędowy. Korba oczywiście "na kwadrat" się wyrobiła i podczas dużego nacisku na pedały stuka. Rower to Kross Hexagon x6 2013r. Chciałbym wymienić tą korbę, bo po pierwsze się wyrobiła i nie ma sztywności, po drugie podczas próby ściągnięcia zjechał się gwint, więc pozostaje mi tylko wybicie tej korby. W związku z tym, że tematem zacząłem się interesować dopiero od kilku dni to moje podejście jest typowo amatorskie, dlatego che Was prosić o pomoc w doborze osprzętu. To co na pewno chce kupić to jakąś korbę na octalink, i oczywiście suport kompatybilny z tą korbą. Ma to być przede wszystkim sztywne i wytrzymałe, bo ważę ok 100kg i lubię czasem depnąć na pedały. Wstępnie zrobiłem rozeznanie co jest do kupienia ale nie wiem, nie znam się na tym co będzie najlepsze w stosunku do ceny. Myślę o Shimano Alivio, celuje w średnią półkę. Pomóżcie dobrać do mojego grata taki osprzęt, żeby to jakoś chodziło przez kilka lat. Dodam, że nie jestem jakimś wyczynowcem, jeżdżę bardziej rekreacyjnie i nie lubię jak mi coś stuka czy puka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misterecko Napisano 21 Kwietnia 2019 Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2019 Hmm z wybiciem się nie śpiesz, jeżeli w lewym ramieniu poszedł gwint to można jeszcze pobawić się ściągaczem do łożysk, jeżeli w prawym to popsikaj jakimś wd na oś i pojezdzij trochę z wykręconą nieco śrubką to korba powinna zejść. Co do sztywności to może lepiej zainwestuj w korbę na zewnętrznych łożyskach, coś klasy np alivio. Choć ta acerka jest już interesująca bo ma wymienne tarcze i cena też dobra https://allegro.pl/oferta/shimano-acera-fc-mt300-44x32x22-175mm-b-loz-7992291492 Do tego suport ok 50-60 zł i masz coś moim zdaniem lepszego niż octalink A i pomyślał bym o wymianie przedniej przerzutki, Twoja może nie mieć wystarczającego zasięgu do nowej korby, poza tym różnicę pracy między ty 10 a nawet jakimś altusem odczujesz. A jeszcze pytanie czy obecne stopniowanie zębatek Ci odpowiada? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misterecko Napisano 21 Kwietnia 2019 Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2019 I skoro korba się wyrobiła to wymiany może także wymagać kaseta, łańcuch i kółka przerzutki, jeżeli możesz to zrób zdjęcia w jakim stanie jest kaseta i kółka przerzutki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gregorecki21 Napisano 21 Kwietnia 2019 Autor Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2019 Godzinę temu, misterecko napisał: Hmm z wybiciem się nie śpiesz, jeżeli w lewym ramieniu poszedł gwint to można jeszcze pobawić się ściągaczem do łożysk, jeżeli w prawym to popsikaj jakimś wd na oś i pojezdzij trochę z wykręconą nieco śrubką to korba powinna zejść. Właśnie zerwałem gwint w prawym. Dzięki za radę, na pewno sprawdzę ten sposób. Godzinę temu, misterecko napisał: Co do sztywności to może lepiej zainwestuj w korbę na zewnętrznych łożyskach, coś klasy np alivio. Choć ta acerka jest już interesująca bo ma wymienne tarcze i cena też dobra Czyli sugerujesz układ zintegrowany. Godzinę temu, misterecko napisał: A i pomyślał bym o wymianie przedniej przerzutki, Twoja może nie mieć wystarczającego zasięgu do nowej korby, poza tym różnicę pracy między ty 10 a nawet jakimś altusem odczujesz. No pomyślę nad wszystkim, co niezbędne do bezproblemowej jazdy. te 300-400zł mogę wpakować. Godzinę temu, misterecko napisał: A jeszcze pytanie czy obecne stopniowanie zębatek Ci odpowiada? Obecnie mam 42/32/22T a jak zmienię np na 40/30/22T to jakaś szczególna różnica będzie? Z tego co widzę to w nowych korbach zaleca się łańcuch 9rz i 9 przełożeń a ja mam tylko 8rz i 8 przełożeń. Będzie to współpracowało? 58 minut temu, misterecko napisał: I skoro korba się wyrobiła to wymiany może także wymagać kaseta, łańcuch i kółka przerzutki, jeżeli możesz to zrób zdjęcia w jakim stanie jest kaseta i kółka przerzutki Proszę bardzo: https://zapodaj.net/d85df982650b0.jpg.html https://zapodaj.net/8d1cf97966eb0.jpg.html https://zapodaj.net/2022b9ad2ed26.jpg.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misterecko Napisano 21 Kwietnia 2019 Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2019 Korba "dziewiątka" będzie współpracować z kasetą ósemką więc się nie martw, łańcuch i tak musisz wymienić więc możesz brać ośmiorzędowy jak i dziewiątkę (ja bym proponował kmc 9.73 albo 9.93 oba mają spinki w zestawie) 2 godziny temu, Gregorecki21 napisał: Obecnie mam 42/32/22T a jak zmienię np na 40/30/22T to jakaś szczególna różnica będzie? Różnica taka że będziesz miał trochę lżejsze przełożenia, jeżeli na obecnym zestawie jeździ Ci się dobrze to wybierz taki sam, jeżeli brakuje cięższych przełożeń to trzeba będzie pomyśleć o korbie z większą zębatką. Ale większa na większej patelni trzeba mocniej deptać...ale co kto lubi Ja w swoim crossie zmodyfikowałem sobie napęd na 2x9 poprzez zmianę korby, wcześniej miałem 28 38 48 teraz 24 38 i dla mnie bomba. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misterecko Napisano 21 Kwietnia 2019 Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2019 Kółka przerzutki są ok, kaseta nie wydaje mi się zła więc może zostać, chyba że masz 40 zł to możesz wziąć na zapas Przednią przerzutkę najlepiej dobrać pod wielkość i rozpiętość tarcz korby więc od niej wszystko zależy Najlepiej poszukać wszystkich komponentów u jednego sprzedawcy/w jednym sklepie to oszczędzisz na wysyłce. A składać będziesz sam czy do serwisu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gregorecki21 Napisano 21 Kwietnia 2019 Autor Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2019 13 minut temu, misterecko napisał: Przednią przerzutkę najlepiej dobrać pod wielkość i rozpiętość tarcz korby więc od niej wszystko zależy Czyli co byś zaproponował? A propos jaki suport musiałbym kupić? Do korby którą podałeś wcześniej? I skąd pewność że będzie pasował do mufy w ramie. Tak się właśnie zastanawiam czy będę sam wymieniał. Z jednej strony nie mam doświadczenia w takich naprawach, zaś z drugiej strony może warto się czegoś nowego nauczyć. Z tego co widzę w necie to nie jest to nic skomplikowanego. Bardziej mi zależy na tym co kupić, jakie części żeby było cacy na parę lat. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misterecko Napisano 21 Kwietnia 2019 Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2019 Na 99% masz gwint bsa więc suport będzie pasował, pod długość mufy dajesz odpowiednio podkładki, są w zestawie z suportem. Możesz dla pewności zmierzyć szerokość mufy suwmiarką. Więc tak, jeżeli zintegrowana oś to korba fc mt 300 do tego suport bb 52 i łańcuch np kmc 9.73 Jeżeli chcesz wymieniać sam to musisz zakupić/pożyczyć od kogoś nieco narzędzi czyli klucz do wymontowanie obecnego suportu, i klucze do montażu nowego, skuwacz do łańcucha. Więc koszt narzędzi to mniej więcej od 70 zł w górę. Najpoważniejszy problem jaki możesz spotkać to zapieczony wkład suportu który masz obecnie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misterecko Napisano 21 Kwietnia 2019 Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2019 Co do przerzutki to pod korbę 44 32 22 trzeba szukać takiej o pojemności 22t i różnicy między górną a średnią tarczą 12 t, czyli np altus fd m 370 lub acera fd m390 acera fd t3000 alivio fd t4000 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gregorecki21 Napisano 22 Kwietnia 2019 Autor Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2019 Zrobiłem takie zestawienie części. Mechanizm korbowy: Shimano Acera FC-MT300 Hollowtech Suport: Shimano Deore SM-BB52 BSA Przerzutka przód: Shimano Acera FD-M3000 34,9 TS Dual 40T Łańcuch: Shimano CN-HG93 114 9rz Pedały: Author APD-315 Link do zestawienia: https://zapodaj.net/04afc98b711c1.jpg.html Mam jeszcze pytanie do kasety. W przyszłym roku wymieniłbym jeszcze kasetę na 9rz Shimano Acera CS-HG201 i manetki oczywiście. Czy w miejsce starej 8rz mogę zamocować 9rz bez obaw o kompatybilność? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misterecko Napisano 22 Kwietnia 2019 Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2019 Kaseta 8,9 czy 10 ma tą samą szerokość więc bez problemu będzie pasować na bębenek piasty. Tylną przerzutkę również bez problemu się wyreguluje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gregorecki21 Napisano 22 Kwietnia 2019 Autor Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2019 Czyli już na sam koniec. Czy części które chce zamówić są ze sobą kompatybilne i czy zrobie na tym kilka tys. km? Czy cena za ten osprzęt idzie w parze z jakością? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misterecko Napisano 22 Kwietnia 2019 Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2019 Są jak najbardziej kompatybilne, przerzutka pasuje do korby, korba do suportu a łańcuch do wszystkiego. Jeżeli nie będziesz mył myjką ciśnieniową czy topił go w błocie to myślę że spokojnie wystarczy na długo. Korba ma wymienne blaty w dodatku stalowe więc przy normalnej jeździe nie prędko się zużyją, a jak już się zużyją to nie są drogie. Myślę że acera ma dobry stosunek ceny do jakości, od alivio różni się chyba tylko "biedniejszym" wyglądem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gregorecki21 Napisano 23 Kwietnia 2019 Autor Udostępnij Napisano 23 Kwietnia 2019 Misterecko dzięki za pomoc. Rozwiałeś wszystkie moje wątpliwości. Zapewne przy montażu napotkam jakieś problemy, ale myślę że z pomocą YouTube sobie poradzę. Jeszcze raz wielkie dzięki! Myślę, że temat do zamknięcia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gregorecki21 Napisano 25 Kwietnia 2019 Autor Udostępnij Napisano 25 Kwietnia 2019 Misterecko faktycznie miałeś rację z tą zapieczoną nakrętką mufy suportu. Oj nawalaczyłem się żeby to odkręcić. Widać było, że zaoszczędzili na smarze i wkręcali na sucho, do tego w części gwintu farba i się cholerstwo zapiekło. Musiałem ciąć brzeszczotem żeby puściło. Na szczęście nie uszkodziłem gwintu i całość po złożeniu wygląda tak: https://naforum.zapodaj.net/c6146815078a.jpg.html A tu nieszczęsna zmasakrowana nakrętka suportu: https://naforum.zapodaj.net/acde7afe24a2.jpg.html Jutro założę przednią przerzutkę i łańcuch. Ciekawe tylko czy kaseta da radę, bo stary łańcuch był wyciągnięty na maxa, przymiar dosłownie wpadał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misterecko Napisano 25 Kwietnia 2019 Udostępnij Napisano 25 Kwietnia 2019 Miski plastikowe więc można było przykręcić klucz do osi żeby wbił się w ząbki i bez cięcia by poszło, znam ten ból z doświadczenia Z tym mierzeniem przymiarami bywa różnie, założysz to się przekonasz jak będzie chodzić, tylko długość łańcucha sobie dobierz odpowiednio do nowej korby. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gregorecki21 Napisano 26 Kwietnia 2019 Autor Udostępnij Napisano 26 Kwietnia 2019 Z tym przykręceniem świetny pomysł, tylko jaką śrubę kupić żeby pasowała do gwintu suportu? Nie jest to przypadkiem gwint calowy? Co do łańcucha to oczywiście że skróce, nie wiem czy jeszcze kasety nie wymienię bo prawdopodobnie nowy będzie skakał. Teraz pytanie czy mógłbym kupić kasetę 8rz np alivio np taką? https://allegro.pl/oferta/kaseta-shimano-alivio-cs-hg51-8-rz-11-28-7811366225?utm_source=facebook&utm_medium=app_share&utm_campaign=AndroidShowitemShare Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misterecko Napisano 26 Kwietnia 2019 Udostępnij Napisano 26 Kwietnia 2019 Klucz przykręca się do gwintu w osi, tam gdzie normalnie idą śruby trzymające korbę, pasuje zwykła śruba M8. Z tyłu masz przerzutkę acera m390 tak? Z tego co widzę w manualu to powinna współpracować z kasetą o największej zębatce 28 bez problemu. Więc możesz brać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gregorecki21 Napisano 26 Kwietnia 2019 Autor Udostępnij Napisano 26 Kwietnia 2019 Ok rower już po testach i naprawdę jest kolosalna różnica w jeździe. Układ sztywny jak cholera, pracuje gładko. Przerzutki przód bajeczka. Szybko i łagodnie wchodzą. Musiałem tylko wymienić linkę od przerzutek bo stara była za krótka, a nowa przerzutka jest bardzo nisko mocowana. Dodatkowo trzeba było wyregulować nieco tył, bo na nowym łańcuchu nie wchodziła jedna zębatka. Teraz jest gites. Nic nie przeskakuje nic nie stuka nie trzeszczy, jednym słowem cycuś glancuś. Kasetę na razie zostawię, jeszcze ten sezon wytrzyma Ogólnie troszkę kasy poszło ale jestem zadowolony i z roweru i z siebie, że zrobiłem to (sam) oczywiście z pomocą Twoją i innych osób z internetu. Dzięki wielkie za pomoc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.