Skocz do zawartości
Kross Raty 0 procent
skom25

[Gwiazdka] Skracanie rury sterowej

Rekomendowane odpowiedzi

skom25

Hej,

Przy budowie nowego roweru zostawiłem sobie nadmiarowe 20 mm rury sterowej. Podjąłem decyzję że prawdopodobnie będą ciął nadmiar, bo nie jest on mi potrzebny. Pytanie tylko, jak się do tego zabrać.

Aktualnie gwiazdka jest wbita na 15 mm, czyli jak przytnę 20 mm to cięcie wypadnie gdzieś w połowie gwiazdki. Pomyślałem żeby ściąć jakieś 12 mm, dobić gwiazdkę głębiej, dociąć do interesującej mnie długości i znowu dobić do optymalnych 15 mm.

Czy gwiazdka wytrzyma takie 2- 3 krotne dobijanie? Nie rozsypie się?

Wybijanie dołem nie wchodzi w grę, widelec jest zamknięty.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MikeSkywalker

Nie rozsypie się :) Grunt żeby prosto nabić. 

A 15mm głębokości gwiazdki to całkiem sporo, w zupełności wystarczy jak będzie centymetr czy pół. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Przede wszystkim bijąc dołem zniszczyłbyś gwiazdkę i/lub sterówkę. Dobij ją od razu na docelową głębokość. Czemu chcesz to rozkładać na raty?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ilia

Trochę różnicy to ma, bo śruba jeszcze musi dosięgnąć. Ale dłuższe śruby w razie czego też można dokupić. Ja skracałem rury już kilka razy. Zawsze mierzyłem na jaką głębokość ma się schować gwiazdka, potem ją wciskałem/wciągałem i ciąłem. Polecam jednak trzy razy dla pewności się upewnić przed wbijaniem czy wszystko dobrze pomierzone i przygotowane. Kiedyś tak wbiłem przez przypadek gwiazdkę, że musiałem szukać dosyć długiej śruby by ją dosięgnąć. Policzyłem wysokość główki ramy i mostka, ale zapomniałem o sterach i podkładkach, które musiały być. Jak nie masz odpowiednich narzędzi to wbijaj ją dosyć dokładnie bo może Ci utknąć w rurze pod kątem. Zazwyczaj jak ktoś w domowych warunkach to robi, to potem jest problem bo gwiazdka nie jest współosiowo z rurą.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Pietern

Jeżeli będziesz stosował te same elementy, to wpychasz gwiazdkę o te 20 mm i skracasz rurę. Warto kilka razy się upewnić czy dobrze zmierzyłeś do cięcia rurę sterową, bo tu pomyłki mogą być dosyć drogie. A gwiazdka kosztuje kilka złotych i najwyżej będziesz miał dwie. :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25
Napisano (edytowane)

No właśnie dlatego chce to robic "na raty". Wbiję gwiazdkę za głęboko i będzie klops. A tak po każdym cięciu mam kontrolę i pewność że będzie prosto. Właśnie dlatego pytanie czy gwiazdka wytrzyma kilkukrotne dobijanie dedykowanym narzędziem które mam zamiar kupić.

Mierzenie rury mam opanowane, robilem to juz kilka razy.

Edytowane przez skom25

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Pietern

Wbijałem czymś niededykowanym i szczymała. To spoko urządzenie jest ta gwiazdka i po mojemu trzeba się odrobinę postarać, żeby to krzywo wbić.  

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
RafalxM

@skom25   gwiazdka wytrzyma 'wszystko'   , w swojej niewiedzy i ignoranctwie zawsze używam gwiazdki  podwójnej

cla-chsn118-1pb_a.jpg?preset=ico250x250p

wkręcam długą śrubę i przez nią nabijam (swoją drogą dedykowane narzędzie to kawałek rurki o średnicy większej niż ta część gwintowana zapewne),

nigdy gwint w gwiazdce się nie uszkodził a podwójna konstrukcja gwiazdki w zasadzie ustala ją w pionie

 

swoją drogą, jeśli gwiazdka weszła by za głęboko, to za pomocą odpowiednio długiego pręta można ją wypchnąć poza rurę sterową dołem

 

w całej tej operacji najtrudniejsze to uciąć prosto rurę  ;) 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Widelec jest zamknięty na dole, nie da się wybić :) W innym przypadku bym to zrobił :)

Co do cięcia rury, to mam zamiar użyć starego mostka jak prowadnicy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
RafalxM

Nie doczytałem o tym zamkniętym widelcu ;)

W sumie to w opisanej przez Ciebie operacji to trochę bez sensu wydaje mi się cięcie na kilka razy.

Moim zdaniem lepiej wymierzyć raz i raz uciąć - nawet jakbyś wbił potem 1cm dalej niż zakładałeś to śruby są różnej długości  / koloru / klucza  - można coś dobrać.

Ale to moje zdanie, nie chciałoby mi się ciąć więcej niż raz ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
oldboy

Obcinakiem do rur jakiego używają hydraulicy tnie się równo, szybko i bez zadziorów.Sprawdzone.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Pietern
Napisano (edytowane)

Ja mam taką obcinarkę, tnie równo, bez zadziorów, nawet jak obcinamy tylko kawałeczek - ja skracałem rurę o jakieś 4 mm. Ma zapasowe kółko tnące.

https://pl.aliexpress.com/item/Bike-Fork-Cutter-with-Blade-6-42mm-Tube-Cutter-Hand-Pipe-Hobbing-For-Handlebar-Seat-Post/32795482079.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fo4yt4Q

Edytowane przez Pietern

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

 Alu rura zamknięta od dołu? Czy wungiel jednak?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Pietern

Wongel. :)

Wungiel i Ślunsk, to godajom takie leko oswojone gorole.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Alu z wynglem pomieszone :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

No to gwiazdka to zły pomysł był. Trzeba było ekspandera użyć...

No i ciąć piłą a nie żadnymi kółkami do rur.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Jeśli rura karbon to jak wyżej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Ludzie, rura alu :) Wiem że staż na forum nic nie znaczy, ale takie rzeczy to jednak ogarniam :)

Przyrząd do cięcia rur jest ok, niestety u mnie zdarzało się że zamiast nacinać to zjeżdzał w dół robiąc piękną spiralę :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Fenthin

Nie rozumiem tylko, po co bawić się na raty. Wbij/wciśnij gwiazdkę na docelową głębokość i tnij raz. I czemu gwiazdka aż 15mm od krawędzi sterówki?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Zawsze w serwisie wbijali na taką glebokość. Narzędzie które przeglądałem też tak wbijają.

Zobacze, może kupię narzędzie które pozwala na dobijanie głęboko. Ogólnie nie chce ryzykować zbyt mocno, właśnie dlatego że widelec jest zamknięty i jak coś pójdzie źle, to może być problem.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Fenthin

Zmierz trzy razy, potem raz jeszcze przed cięciem i nie ma prawa pójść źle. A gdyby nawet, najwyżej wbijesz ją głębiej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa
2 godziny temu, skom25 napisał:

Przyrząd do cięcia rur jest ok, niestety u mnie zdarzało się że zamiast nacinać to zjeżdzał w dół robiąc piękną spiralę :)

W złą stronę kręciłeś. A swoją drogą jak się trochę kółko na boki wyrobi to tak właśnie się dzieje.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

No właśnie u mnie od nowości miało luz i tak też podejrzewałem że to jest przyczyna. Chociaż na kierownicy było ok.

Może kupię jakiś lepszy model, taki z automatycznym dociskiem.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Pietern

Nie mam przycinacza pod ręką, ale wydaje mi się, że kółeczko tnące ma delikatny luz i tak ma być. Chyba nie w tym problem. Ważna jest też rolka stabilizująca z drugiej strony, bo to razem z kółkiem prowadzą cięcie. Ja zaczynam przycinanie od kilku obrotów przy słabiutkim docisku, żeby wytrasować linię cięcia i jeżeli jest jedna linia, to dopiero wtedy robię to mocniej. Docisk, kilka obrotów, docisk, itd. Obcinanie rury sterowej, to dwie minuty. Kierownicy, albo sztycy, minuta.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×