Skocz do zawartości
Kross Raty 0 procent
piter123

[tylna piasta, bębenek] Gdzie może być zbyt duży opór

Rekomendowane odpowiedzi

piter123

Witam
Mam komplet kół Aksium, dość stare, niezbyt duży przebieg, serwisowane. Łożyska maszynowe.
Jeśli chodzi o łożyska piasty to raczej są ok. Przednie koło kręci się bardzo długo, tylne niestety nie. Wyraźnie coś hamuje. Kręcenie ośką w ręku powoduje taki sam opór w przednim i tylnym więc obstawiam, że łożyska są sprawne. Jednak gdy zaczynam kręcić korbą do tyłu (nie napędzając koła) koło wyraźnie zaczyna się samoczynnie obracać do tyłu, tak jakby bębenek łapał. Czy to zatem oznaka, że coś jest nie tak z bębenkiem?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Kolmark
Napisano (edytowane)

Raczej normalna rzecz, nawet w zupełnie sprawnym kole taki objaw ma miejsce, choć chwilę potrwa zanim koło zacznie podążać za bębenkiem i zwykle jest to powolny ruch. Po prostu łożyska bębenka też mają jakiś opór, kręcąc do tyłu napędzasz bieżnie zewnętrzne łożysk bębenka, te za pomocą kulek I SMARU zaczynają napędzać bieżnie wewnętrzne, a tym samym oś koła. Gdyby łożyska piasty miały większy opór od łożysk bębenka, koło nie kręciłoby się, a tak będzie powoli podążać za łańcuchem.

Edytowane przez Kolmark

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
uzurpator

Jakoś tak mi się obiło o uszy, że w aksiumach bębenek, przynajmniej częściowo, opiera się na łożysku ślizgowym. Poza tym jest tak jak pisze @Kolmark łożyska w bębnie potrzebują czasu aby się dotrzeć.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Kolmark
Napisano (edytowane)

Tak sobie jeszcze dywagując, to np. w DT Swiss ze sprzęgłem Star Ratchet efekt będzie chyba jeszcze bardziej wyraźny, bo to sprzęgło na logikę biorąc, ma troszkę większe opory z uwagi na budowę - większe powierzchnie trące i silniejsze sprężyny dociskające te gwiazdki do siebie, w stosunku np. "piesków" w Shimano. Tak więc nie tylko łożyska, ale i samo sprzęgło.

Edytowane przez Kolmark

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
piter123

Mam porównanie pomiędzy względnie nowymi Aksiumami (zwykłe, nie elite, nie race) z 2017 roku i tylne koło kręci się znacznie dłużej oraz nie napędza się koło przy kręceniu do tyłu.
Te stare Aksium Race są z ok. 2011-12 roku. Muszą być dotarte, właściciel twierdzi, że przejechały ok. 2-3 tyś. Ta różnica mnie właśnie skłoniła do stwierdzenia, że coś jest nie tak.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Kolmark
Napisano (edytowane)

Wczoraj sprawdziłem swoje DT 350 - na pięć-sześć obrotów korbami wstecz, tylne koło wykonuje 1 pełny obrót. Smar w sprzęgle to zwykły Shimano do łożysk, niewielka ilość. Łożyska piast nowe, ale  nieoryginalne, jakieś tam 6902 za 10zł/szt, z powiększonym luzem, czyli C3. Łożyska bębenka tej samej firmy, 6802, też C3.

W temacie: wystarczy, że ktoś przy serwisie dał na to łożysko ślizgowe bardziej lepkiego smaru i już. Klasyczne pieski dają bardzo mały opór, nie jestem pewien, czy są w stanie ruszyć kołem. To raczej łożyska są powodem.

Edytowane przez Kolmark

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×