Skocz do zawartości

[Pęknięcie ramy alu] Czy jest możliwość i sens to naprawiać


dominikpl72

Rekomendowane odpowiedzi

W najgorszych koszmarach sennych nie myślałem, że będę musiał kiedyś napisać takiego posta....

Niestety moja wczorajsza pierwsza terenowa przejażdżka w tym roku skończyła się bardzo przykrą niespodzianką ze strony mojego roweru.

W pewnym momencie "coś" w ramie zaczęło dramatycznie skrzypieć. Nie była to żadna "katująca" sytuacja - po prostu jada po lesie. Po dokładnych oględzinach stwierdziłem pęknięcie ramy - w miejscu styku rury sztycy i górnej poziomej rury - fotki poniżej...

Wygląda na to, że stała się rzecz następująca: sztyca ma ma mały offset w tył, również siodełko mam ustawione w wysuniętej do tyłu pozycji. Czyli siedząc - wywieram mocną "podnoszącą" siłę na przednią powierzchnię rury sztycy. Wydaje mi się że po prostu "oderwałem do góry" ten fragment. (ważę 78 kg więc nie jest to żadna ekstremalna waga)

Rower to Carver model PHT 950, rama aluminiowa. Pęknięcie pojawiło się - jak na ironię - tuż obok napisu German Engineering na prętach od tylnych widełek. @#$%^&*()!!!

Jestem mocno załamany, no ale pojawia się pytanie - czy ma jakikolwiek sens próba uratowania ramy i naprawy:

- zespawanie pękniętego fragmentu i wstawienie jakiegoś trójkątnego wspornika z tyłu , żeby wzmocnić to słabe miejsce...

Zależy mi na tej ramie - ma ona trochę nietypową "rekreacyjną" geometrię i bardzo dobrze się na niej czuję w moich płaskich wielkopolskich okolicach - wiec powiedzcie co sądzicie.

No i co dalej robić jeśli nie ma szans na naprawę - szukac ramy ? sprzedać części i kupić nowy rower ?

- mam dobrzy "przód roweru" (amortyzator Reba, mostek kierownica itd)

- mam dobre koła przód i tył (DT SWISS 1900) kolo tylne oś 9 QR (nie sztywna)

- mam przerzutki (tu ewentualnie kwestia mocowania przerzutki do nowej ramy), hamulce

- mam wkład suportu wkręcany (nie chciałem press fita)

- mam sztycę i siodełko

Nigdy nie sądziłem, że będę tak szukać - ale czy wg Was jest szansa że znajde samą ramę która da się "pożenić" z posiadanymi przeze mnie częściami, w sposób bardziej sensowny ekonomicznie niż zakup nowego roweru ?

46735240774_08f6652cf4_c.jpg

46735241164_2c6958af3f_c.jpg

46735241814_b886220e4d_c.jpg

46735242384_65b88cbe90_c.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno w 100% wyrokować, ale nową ramę myślę, że kupisz. Ewentualnie używka. Tym bardziej, że jak mowisz masz dobre rzeczy.

Opis rzeczy uogólniony więc trudno 100% pewności dać.

ps. z Twojego opisu wynika, że miałeś za małą ramę, więc jest szansa na dopasowaną lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbować spawania można, zwłaszcza jak masz do spawania tanie lub darmowe dojście. Po spawaniu warto będzie skrócić nieco rurę podsiodłową oraz zastosować dłuższą i sztywniejszą sztycę. Przy okazji pytanie - czy teraz nie była zbyt płytko osadzona?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, dominikpl72 napisał:

szukac ramy ?

Zdecydowanie tak. Skup się nad prawidłowym doborem rozmiaru. Takie pęknięcie wydaje się być spowodowane zbyt wysoko wysuniętą sztycą. Czasem zbyt luźno spasowana sztyca też daje podobne efekty.  Naprawianie tego jest bezcelowe. Złamie się w ciągu miesiąca od roboty ;-(( 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spawać bym tego nie spawał. Za mało detali podałeś - jaki rozmiar koła, jaka główka ramy (taper?), jaka średnica sztycy? 

Tutaj masz alu ramę za 600zł: https://www.bike-discount.de/en/buy/thompson-lizzard-blackout-29-frame-870150 

Zabawa w spawanie też będzie parę groszy kosztować a gwarancji 0. Ja bym się rozglądał za nową rama. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwróć uwagę na sposób pęknięcia okroiło w okół spawu w najbardziej osłabionym miejscu od temperatury w procesie produkcyjnym . Znasz odpowiedz i przyczynę, piszesz o tym. Moje zdanie: znalazł bym spawacza zespawał ze wstawieniem wzmocnień. Można zrobić to samemu w domowych warunkach mając spawarkę inwertorową o prądzie powyżej 160A, kupić 3 do 5 elektrod do spawania aluminium i po temacie. Według mojej oceny naprawa u fachowca z wzmocnieniem nie powinna przekroczyć 150-200 zeta. Momenty sił okrojonej rury przenieść na trzy pozostałe rury i w tym miejscu nie pęknie jest to układ sztywny. Życzę powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dobie swobodnie dostępnych inwerterów liczy się zapał i chęci a nie wiedza i doświadczenie ... ;) 
Co to tam takie pękniecie ... zejdzie się do piwnicy, pospawa, wzmocni i będzie gitarra za kilkanaście zeta ...
Kto by się tam przejmował obróbka termiczną okolic spawu czy mechaniczną otworu pod sztycę.
Jest to najbardziej obciążony węzeł ramy, spawanie i obróbka tego miejsca zgodne ze sztuką za 150 - 200 ziko ? ... NIE MA SZANS .

Pozdrawiam   

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, shotgun napisał:

Dziękuję wszystkim za odp. Chyba jednak będę szukać nowej ramy.

Czy waga powyższej ramy w rozmiarze 21 cali: approx. 2290g  sugeruje że jest to solidna konstrukcja ?

 

Ppodpowiedzcie proszę czy podstawowe parametry które muszę sprawdzić i porównać do tego co mam to:
- Stery - mam chyba półzintegrowane - 44 mm - 1 1/8 ",
- tu  jeszcze jedno - mój amortyzator nie jest w wersji taper - rozumiem, że są do nabycia stery z redukcją, które ewentualnie pozwolą mi wsadzić amortyzator bez tapera do ramy w wersji taper?
- zacisk sztycy - średnica 34,9 mm, średnica sztycy - 31,6 mm,
- szerokość suportu 68 mm, gwint BSA,
- standard tylnej ości - mam 9 czy 10 mm QR x 135, czy tu jest możliwy jakiś adapter jeśli rama jest ze sztywna osią ?

 

Znalazłem jeszcze dwie opcje ramy:

1. rama FORCE EPIGONI:

http://www.force-components.pl/index.php?p5640,kod-146603-20-force-epigoni-mtb-29-rama-czarno-biala-20-l

kod-146597-force-epigoni-mtb-2_7487.jpg

2. rama MOSSO 920XC

https://www.cyclosport.pl/rama-mtb-29-mosso-mod-920xc-kol-czarny-mat-niebieski-mat-rozmiar-ramy-19-48-cm.3yu.p.html

 

co o nich sądzicie ?

 

 

-

 

Edytowane przez dominikpl72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, dominikpl72 napisał:

mój amortyzator nie jest w wersji taper - rozumiem, że są do nabycia stery z redukcją, które ewentualnie pozwolą mi wsadzić amortyzator bez tapera do ramy w wersji taper?

Tak, bez problemu. 

6 godzin temu, dominikpl72 napisał:

mam 9 czy 10 mm QR x 135, czy tu jest możliwy jakiś adapter jeśli rama jest ze sztywna osią ?

To zależy od piasty koła. Jeżeli ma możliwość zdjęcia end cap'ów i założenia adapterów to prawdopodobnie będziesz mógł ją przystosować do sztywnej osi 142mm. Jeżeli end cap'y są niewymienne / nie ma adapterów do Twoich piast to albo szukasz ramy pod QR 135mm, albo zmieniasz piastę w kole.

Edytowane przez Eazy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, dominikpl72 napisał:

Czy waga powyższej ramy w rozmiarze 21 cali: approx. 2290g  sugeruje że jest to solidna konstrukcja ?

To sugeruje ze jest po prostu ciężka, jak na alu z serii 7005 nawet bardzo ciężka. 
Ponad to obecność mocowania pod V`ki sugeruje se jest to wypust ekonomiczny.
Czy będzie solidna ? Przy tej masie i tym aluminium jak jest dobrze pospawana i zaprojektowana powinna być niezniszczalna.
Co nie zmienia faktu że rama bardziej "szlachetnego" wypustu możne być równie solidna i wytrzymała ważąc 20% mniej.

Pozdrawiam  

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak miałbym brać jakieś "dziwne" modele to wolałbym tego Cubea.

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-analog-29-frame-grey-n-red-837127

Z tego co widzę,stary pasują, zmieniasz zacisk i sztuce. Wkład sportu BSA 68 vs 73 to nie wiem czy nie jest tak że możesz włożyć ten sam, tyle że bez podkładek, ale to musiałby potwierdzić ktoś kto to robił.

Oczywiście waga jest dość duża, ale to daje gwarancję długowieczności. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Może kogoś zainteresuje zakończenie mojej historii z pękniętą ramą. Niewesoła przygoda znalazła niespodziewane zakończenie.

Okazało się, że znalazł się człowiek (osoba której wiedzy ufam - powiedzmy, że znajomy znajomego), który ma wiedzę, umiejętności i odpowiedni sprzęt by spróbować naprawić ramę. Po oględzinach orzekł, że warto spróbować naprawić. Zadeklarował, że zrobi mi to "po kosztach" - więc nie miałem nic do stracenia i zaryzykowałem.

I tak: rama została pospawana. Następnie musiałem wyszlifować papierem ściernym wnętrze rury aby po spawaniu wewnątrz było gładko i gładko wchodziła sztyca. Potem miejsce naprawy zostało odtłuszczone (użyłem środka odtłuszczającego do tarcz hamulcowych :) ) i polakierowane (użyłem lakieru MEGAFELGA czarna satyna). Efekt końcowy widać poniżej.

Dodatkowo - kupiłem nową sztycę (PRO LT) dł 400mm z offsetem 20mm. (przedtem miałem 375 mm, bez offsetu i siodełko w maksymalnie dopuszczalnej "tylnej" pozycji)

Na chwilę obecną jestem po dwóch godzinnych przejażdżkach w domowych okolicach i na razie wszystko zdaje się być w porządku. Mam cichą nadzieję, że na koniec sezonu będę mógł zameldować, że operacja "reanimacja" udała się w pełni.

40672291583_afd8ffda69_c.jpg

40672292023_6b45cebbae_c.jpg

46914636534_6544448f20_c.jpg

46914638154_bc1c397d18_c.jpg

47638871621_d832860fab_c.jpg

47638875991_da01ca0897_c.jpg

47638876571_55ea1642d1_c.jpg

47638876821_878c531857_c.jpg

Edytowane przez dominikpl72
  • +1 pomógł 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam Panów,

Wracam do tematu (i w praktyce na forum) - po kolejnych dwóch latach.

Historia opisana powyżej - ma niestety swój ciąg dalszy:

- przez pierwszy sezon po naprawie - wszystko było w porządku, nic widocznego z ramą się nie działo

- w drugim sezonie - niestety zaczęło ponownie pojawiać się pęknięcie - najpierw w linii zakończenia spawu, a potem pęknięcie poszło dalej po ramie.

Specjalnie pojeździłem nawet dłużej, żeby zobaczyć jak to będzie postępować.

Ale już w zeszłym roku kupiłem zapasową ramę, i teraz - na początek kolejnego sezonu zdecydowałem się wymienić ramę.

Dla zainteresowanych załączam "pożegnalne" zdjęcia starej ramy

 

 

DSCF4816.jpg

DSCF4818.jpg

DSCF4819.jpg

DSCF4820.jpg

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie nic w tym dziwnego. Tak naprawdę najbardziej "dziwne" jest, że pękło ponownie w drugim sezonie użytkowania, to nie jest kawał stalowej rury tylko wycieniowane alu podatne na naprężenia a także (przede wszystkim w przypadku ponownego spawania) przegrzanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To normalne.

Ponowne spawanie odwraca fabryczny proces obróbki cieplnej po spawaniu, przez co metal na powrót staje się naprężony. Powoduje również, że materiał koło spawu staje się bardziej kruchy. Efekt jest taki, że rama może pęknąć tuż obok nowego spawu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • 2 miesiące temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...