Skocz do zawartości

[Oś tylnej piasty] Wymiana całej osi tylnej piasty - pojawił się luz


rafcio100

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Swoim rowerem (nie pierwszej młodości) dojeżdżam na uczelnię i do pracy. Ostatnio pojawił się duży luz tylnego koła, po zbadaniu całej sprawy zdecydowałem się wymienić całą oś wraz z wymianą kulek (wyrobione konusy), żeby mi jeszcze trochę rower posłużył. Poskładałem całość, użyłem dedykowanego do łożysk smaru ale po pierwszej jeździe pojawił się delikatny luz. To naturalne zachowanie nowej osi, wystarczy dociągnięcie konusa i powinno być w porządku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może nie skontrowałeś odpowiednio mocno?

Dociągnij i sprawdź. Jeżeli zniwelujesz luz ale piasta nie będzie pracowała płynnie, to znaczy że konusy i bieżnie są zużyte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to zniweluj luz i jeździj dalej. Nie bez powoduje jest tak, że jak kupujesz/ składasz nowy rower, to po niedługim czasie trzeba sprawdzić wszystko raz jeszcze. Obstawiam że konus się lekko przytarł z wierzchniej warstwy i pojawił się luz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze mam pytanie co do kontrowania konusów. Gdy wyjąłem starą oś, konus był skontrowany z jedną nakrętką. A jak oryginalnie powinno być to rozwiązane? Powinna być jeszcze jedna nakrętka kontrująca z każdej strony do tej cienkiej czy tylko ta cienka do konusa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kontra konusa to jedna cienka nakrętka.

Czasami widziałem osie, ze od strony wolnobiegu była jeszcze tulejka dystansowa. I wtedy tulejka bywała kontrowana jeszcze jedna cienką nakrętką, ale czasami wtedy nie było już kontry na konusie np:

image.png.22979c7aead2281afc562b1c6a93c630.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, skom25 napisał:

No to zniweluj luz i jeździj dalej. Nie bez powoduje jest tak, że jak kupujesz/ składasz nowy rower, to po niedługim czasie trzeba sprawdzić wszystko raz jeszcze. Obstawiam że konus się lekko przytarł z wierzchniej warstwy i pojawił się luz.

Dokładnie tak, tym bardziej jak robimy samemu, dajemy nowe kulki/wianki oś, wszystko się układa, ściera odrobinę i powstaje mały luz, który można usunąć ( z lewej strony osi ) bez zdejmowania koła.

/edit

Gorzej jak są wżery w misce piasty lub co gorsze miska wpadła do środka ( nawet minimalnie z jednej strony ) wtedy to nawet się nie da tego do kupy złożyć poprawnie/usunąć luzu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Garlock napisał:

Kontra konusa to jedna cienka nakrętka.

Czasami widziałem osie, ze od strony wolnobiegu była jeszcze tulejka dystansowa. I wtedy tulejka bywała kontrowana jeszcze jedna cienką nakrętką, ale czasami wtedy nie było już kontry na konusie np:

image.png.22979c7aead2281afc562b1c6a93c630.png

Dokładnie takie posiadam u siebie rozwiązanie, od strony wolnobiegu tulejka dystansowa, nakrętka kontrująca tylko przy tulejce (przy konusie nie ma).

Teraz, SoloTM napisał:

Dokładnie tak, tym bardziej jak robimy samemu, dajemy nowe kulki/wianki oś, wszystko się układa, ściera odrobinę i powstaje mały luz, który można usunąć ( z lewej strony osi ) bez zdejmowania koła.

Tak mam zamiar to zrobić, gdy tylko wrócę z uczelni :)

Dziękuję bardzo za szybkie rozwiązanie mojego problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...