Skocz do zawartości
kalcytek

[amortyzator +damper] Jaki olej do amorkow i dampera?

Rekomendowane odpowiedzi

kalcytek

Posiadam amorek RS silver tk(widzialem poradnik na forum ale również czytałem opinie że nie trzeba używać 5W i 10W) , RS Gold RL, damper RS deluxe RL. Czy olej motul w wersji light 5W nada się do wszystkich trzech czy trzeba dokupić do któregoś z nich jakiś inny? 

Pozdrawiam 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Do amortyzatora 5WT do tłumika a 15wt do goleni dolnych do dampera 7wt do tłumika a 15w50 do smarowania. Jednym olejem nie obskoczysz. Do tego dochodzą jeszcze specyficzne smary.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kalcytek

O samry nie pytam aby o oleje :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ilia

Ja na oleju bym nie oszczędzał. Potem sprzęt nie chodzi tak dobrze jak by mógł. Sam się kiedyś przekonałem. Teraz do jednego roweru używam 4 różne oleje i 3 smary.

Olej do komory w damperze weź jakiś do smarowania. Np. Lotus Parus 80w90 lepiej się nada, niż Lotus Turdus 15w50. Jest tak, ponieważ oleje mają jeszcze inne parametry oprócz XXwXX i ten pierwszy ma za zadanie tylko smarować, a ten drugi jest do silnika, pomimo tego, że 15w50 się zgadza. I olej do smarowania dampera nie nadaje się do widelca.

Do tłumików szukaj olejów o najbardziej zbliżonych parametrach. One odpowiadają nie tylko za smarowanie. Do goleni w amortyzatorze za to nie musi być jakiś wyszukany olej. Może być Motorex 10w albo Castrol Fork Oil 10W lub 15W. Są ogólnie dostępne i dosyć tanie. Do tego Castrol Fork Oil 15W ma lepkość kinematyczną podobną do Fox Fluid, pomimo, że na oko jest dosyć rzadki. Nadaje się do goleni widelca i puszki dampera.

Ja do tłumików w RSach używam Silkolene RSF 2,5 i Slkolene RSF 10. Zmieszane w odpowiedni sposób nadają się do wszystkich tłumików RSa, mają wysoki współczynnik zmiany parametrów i dużą żywotność. Do goleni używam oleje Motorex Racing Fork Oil. Są ogólnie dostępne, można je ze sobą mieszać by uzyskać odpowiednie rezultaty.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
shotgun

Rozpisales sie jakby gosc uzywal Ohlinsa a nie zwyklego RSa i to z tlumikiem TK. A przy nim moze zalac sobie w dol co chce, podobnie bedzie mistrzem jak wyczuje roznice w pracy jak zaleje tlumik.

Lepkosc..

Fox Suspension Fluid 7wt- 31.82 cSt, podany przez Ciebie Castrol Fork Oil 15W- 46.50cSt, co jest daaaleko od Fluida jesli tak aptekarsko chcesz podpowiedziec.

Jezeli ma to byc Castrol to najblizej jest Synthetic Fork Oil 5wt- 28.00 cSt, badz  Rock Shox 10w - 33.00cSt z tych "ogolno dostepnych".

Poza tym jak ma sobie mieszac, skoro zadaje najprostsze pytania? Bez urazy dla pytajacego.

Serio? Wyczuwasz przy 4-7ml oleju smarujacego w komorze roznice w pracy?

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa
Napisano (edytowane)

Dół można zalać czym się chce ale mając na uwadze siły występujące na ślizgach oraz zależność trwałości filmu olejowego od lepkości to też bym nie oszczędzał i łał olej zbliżony do tego co zalecił producent ale nie mniej niż 15wt.

Obecnie powszechnie dostępne są oleje RS w pojemnikach 100 czy 120ml w cenie nie rujnującej budżetu domowego więc osobiście poszedłbym w tym kierunku. Biorąc pod uwagę dylemat dot. oleju to zapewne będzie to pierwszy serwis po 50H gdzie oleju w tłumikach się nie zmienia jedynie smarujący.

Edytowane przez Dokumosa

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kalcytek

Właśnie się tak zastanawiałem czy wogole jest jakieś racjonalne wytłumaczenie różnicy odczucia pracy takiego amorka na 2 lub 3 różnych olejach dla osoby która nie jeździ zawodowo? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

W tłumiku każda zmiana będzie odczuwalna. W goleniach nie bardzo ale tu sprawa dotyczy właściwego smarowania a więc bezpośrednio trwałości amortyzatora.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ilia
Napisano (edytowane)
6 godzin temu, shotgun napisał:

Fox Suspension Fluid 7wt- 31.82 cSt, podany przez Ciebie Castrol Fork Oil 15W- 46.50cSt

Sorry, skontrolowałem i podałem trochę inny olej.

 

6 godzin temu, shotgun napisał:

Wyczuwasz przy 4-7ml oleju smarujacego w komorze roznice w pracy?

Raczej chodzi o żywotność sprzętu. Przy źle dobranym oleju mogą ulegać szybszemu zużyciu elementy eksploatacyjne, zwłaszcza jeśli damper w ramie jest poziomo.

Odpowiednie mieszanie oleju nie jest takie trudne. Producenci sami podają tabelki jak mieszać dane oleje by uzyskać konkretne parametry. Po za tym może to już moje takie zboczenie zawodowe, że łatwiej zalać mieszankę o zalecanych parametrach niż szukać oleju  o zbliżonych parametrach.

Edytowane przez Ilia

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Do RS najłatwiej kupić olej zalecany przez producenta ;) i jak wspomniałem - powszechnie dostępne to w małych opakowaniach po kilkanaście PLN.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
shotgun
2 godziny temu, Dokumosa napisał:

W tłumiku każda zmiana będzie odczuwalna. W goleniach nie bardzo ale tu sprawa dotyczy właściwego smarowania a więc bezpośrednio trwałości amortyzatora.

Nie bedzie i tu zakoncze. NIe, nie zakoncze, rozkrece sie...

Robie pod Totalem i jeszcze 5 lat temu co sobie wymyslilem to firma mi sprawiala a teraz od pewnego czasu sa oszczednosci...

Byl sobie taki tlumik HydraCoil 1 i 2, takie cus podobnego do dzisiejszego TK, mialem L4, nudzilem sie, w domu z 5-8 olejow i zalewalem, rundka po pewnej petli, wylanie, zalanie drugiego, rundka, itd...Musialem sie skupic, aby wyczuc cokolwiek przy skrajnie roznych wartosciach olejow.

Fakt.., tlumik prosty jak druszlak. Fakt..., moze inaczej sprawe wyczuwac koles o wadze 50-70kg, a inaczej czuje opory calego systemu zawodnik powiedzmy 90+, czy 100+, tym bardziej na powietrzu.

Po czasie mialem widel z MC, podobnie zrobilem i zalewalem olejami od 2.5wt, po 15wt, oczywiscie na papierze, bo w 40cSt roznice byly wieksze niz na olejach, ktore dal IIia. Spraw skonczyla regulacja tlumienia. Powiedzmy jesli wzorzec byl 0, to na jednych szedlem do +5-/6 klikniec, na innych -5/6 klikniec i gdybym te przejazdzki odbyl w odstepie kilku dniowym nie umialbym odczuc roznicy. I znow potwierdzam, to krotka techniczna petla blisko domu. NIe wiem jakby sprzet sprawowal sie po poteznym kopie u mnie po Beskidach przy skrajnych wartosciach olejow, niemniej jezdzilem przy MC od 2.5wt jednego producenta do 7.5wt innego.

Co do puchy dampera. Byc moze jak ktos zaglada bardzo rzadko to bedzie mialo jakis wplyw, natomiast ja lubie grzebac i eksperymentowac, wiec zawsze mokro bylo.

Co do nowych tlumikow, ktore maja kilka obwodow, mnniejsze ilosci oleju to zdaje sobie sprawe, ze musi byc precyzja.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Jak sam zauważyłeś każdą zmianę oleju kompensowałeś zmianą ustawień odbicia. Dodatkowo dochodzi jeszcze kompresja i tutaj w prostych amortyzatorach RS nic nie zmienisz. Może różnica +/-2,5W nie będzie miała wielkiego znaczenia na kompresję ale już +5W ma (kiedyś miałem tą nieprzyjemność).

Poza tym jak zrozumiałem autora to chce on jednym olejem zastąpić zalecane 4 różne.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
shotgun

No to po to sa pokretla, aby uzywac.. Autor zadal pytanie o Motula. Mam go jeszcze zarowno tego o ktory pyta, jak i wersje Factory Line 2.5w. Ten ostatni jest nabardziej zblizony lepkosciowo do RSa a wytrzymalosciowo i jakos wole jego niz oryginal.

Przy okazji, ten sam olej szedl do dolnych lag- nie zauwazylem roznicy w pracy.

Ten sam olej szedl w tlumik najwyzszego dampera X-Fusiona- pracowal lepiej.

Ten sam olej poszedl w puche dampera jako smarujacy- bardzo szybko wyszedl... ;] Tu nie polecam,z drugiej strony jak ma byc sucho, to....

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Na dole różnicę zauważysz dopiero po większym przebiegu w postaci szybciej pojawiających się przetarć anody, zwykle poniżej uszczelek kurzowych. W pracy jak zalejesz 80-90W zamiast 15 też.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Selvan82

Od wielu lat leje do RS'ów Motula Fork Oil Expert 5W i żadnych problemów z tym nigdy nie było, przy 4 rowerach w domu za 1L daje tylko 37zł. Reba, Sektor, Lyrik, Totem wszystko na tym lata i jest święty spokój. Do dolnych goleni tylko leje jakiś dedykowany kupiony okazyjnie ale już nie pamiętam co to było. Nie ma co szaleć i wydziwiać. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ilia
7 godzin temu, shotgun napisał:

Fakt.., tlumik prosty jak druszlak. Fakt..., moze inaczej sprawe wyczuwac koles o wadze 50-70kg, a inaczej czuje opory calego systemu zawodnik powiedzmy 90+, czy 100+, tym bardziej na powietrzu.

To prawda. Do prostszych tłumików można lać olej o trochę innych parametrach, ale nie ma co przesadzać. W moim NRXie fabrycznie jest 10W. Jak kiedyś miałem podstawową wiedzę o widelcach wlałem silnikowy 15W, (wiadomo do silnika to musi być super olej i tak dalej) i strasznie mi zamuliło widelec. Potem w ramach eksperymentów wlałem Motorexa 5W. Widelec stał się bardziej czuły, za to blokada słabiej trzymała.

Z kolei do Chargera daję tylko olej o zalecanych parametrach. Gdybym dał np. rzadszy, miałbym słabszą platformę i blokada mogłaby ciut słabiej trzymać, a ja już wyczuwam dosyć mocno takie różnice i korzystam na okrągło z 3 trybów.

W prostszych tłumikach kanały, którymi przepływa olej, są zazwyczaj większe, zaworki mogą się mocniej otwierać i tak dalej. Z kolei w tych bardziej zaawansowanych, gdzie jest kilka kanalików którymi przepływa olej, kanaliki są mniejsze choćby z braku miejsca, lub utrzymania niskiej wagi i zbyt gęsty olej, który ciężej się przeciska może zamulić widelec, a w skrajnych przypadkach uszkodzić tłumik.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×