Skocz do zawartości

[Nexus 3] przerobienie na zwykły napęd


Krzysiek88

Rekomendowane odpowiedzi

Posiadam rower Kands Sevilla, z przerzutką Nexus 3. Niestety nie do końca jestem z niej zadowolony. Brakuje mi przełożenia między 2 a 3 biegiem.
Zastanawiam się co tu zrobić, najchętniej bym sprzedał rower ale będzie o to ciężko, dlatego zastanawiam się nad usunięciem manetki, przerzutki i zamontowaniu jednej zwykłej zębatki, a może uda się jakoś opchnąć zdemontowany mechanizm. Jak takie coś najlepiej zrobić? Usuwa się środek z piasty, i zakłada zwykły? Czy może najlepiej by było całe koło wymienić? Z roweru jako całości jestem bardzo zadowolony, ale jeżdżę z osobą co ma zwykły rower bez przełożeń i niestety albo Ona musi jechać wolniej czego nie lubi, albo ja muszę wrzuć na 3 bieg i mocniej naciskać czego też nie lubię : )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wspominają koledzy. Zębatka do nexusa to kilkanaście PLN i występuje w rozmiarach od 16 do bodajże 23T więc spokojnie coś dobierzesz. Przejście na napęd z klasyczną przerzutką będzie drogie w stosunku do wartości całego roweru (zmiana koła, koszt przerzutki, wymiana łańcucha, manetki, prawdopodobnie wymiana korby...).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem dodać, że przy wymianie na większą trzeba będzie wydłużyć łańcuch ( najlepiej kupić nowy i skrócić na odpowiednią długość, nowy 112 ogniw zawsze będzie za długi ). Przy zmianie na mniejszą wystarczy skrócić łańcuch ( jeśli jest w dobrym stanie i nie wyciągnięty to można zostawić stary, tylko skrócić ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ha! dzięki,  dobrze, że napisałem, wymiana zębatki mnie ucieszyła ... myślę, ze to może być to!

Jeżeli bym zamieniał, to tylko na mniejszą, jeżeli miał bym dokładnie opisać to bym napisał, że potrzebuje coś DOKŁADNIE po środku między 2 a 3 biegiem. 

Od razu byście o dwa zęby mniej zakładali? dało by się to jakoś .... wykalkulować co by było lepsze?

Po co ten hak jest? Widze, ze to chyba do przerzutki nie takies jak ja mam?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mniejsza zębatka to trzeba będzie skrócić łańcuch. Policz ile Twoja zębatka ma ząbków. Ciężko powiedzieć czy 1 czy 2 zęby różnicy. Możliwe, że przy 1 zębie różnicy nie trzeba będzie skracać łańcucha (  zrób zdjęcie ile masz miejsca za nakrętką koła ). Możliwe, że 1 ząb mniej Cie nie zadowli i będzie trzeba 2. Wtedy raczej łańcuch do skórcenia. Natomiast łańcuch napinasz ciągnąć koło ( na luźnych nakrętkach ) do tyłu. Nie może być za bardzo napięty, ani zbyt luźny. Miejsce  w hakach ramy daje  nam jakiś margines do napinania łańcucha - chodzi mi o ilość wolnego miejsca w hakach ramy ( poziomych - do piast biegowych - takie masz Ty, haki pionowe stosowane są w rowerach z klasycznymi przerzutkami i tam nie ma możliwości przesuwania koła przód-tył )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łańcuch nie raz naciągałem, choć akurat w tym rowerze o którym jest temat nigdy jeszcze. Czyli w zasadzie w praniu wyjdzie czy po skróceniu łańcucha nie braknie mi miejsca w tych moich obecnych haakach, o to Ci chodzi?

 

Czy po takiej operacji trzeba regulować jakoś przerzutke?

Dodam, że tak jeździłem na nastawach w jakich rower mi przysłano i powiem Wam, że łańcuch był raczej dość mocno naciągnięty, jakoś olałem to choć wydało mi się to dziwne jednak szukałem coś właśnie o przeróbce tych Nexus 3 i pisze generalnie że przy takiej przerzutne nie może być luźny tylko raczej napięty dość mocno, mi sie wydawało, że za mocno choć tak jak pisze odpuściłem temat.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o to, że jak założysz mniejszą koronkę/zębatkę z tyłu, to łańcuch trzeba będzie naciągnąć przesuwając koło do tyłu. O ile jeden ząbek to nie problem i miejsce do naciągnięcia jest ( sam piszesz, że nie naciągałeś jeszcze, więc koło jest pewnie w połowie haków przykręcone ) to już dwa zęby mniejsza zębatka spowoduje na 95 % że łąńcuch trzeba będzie skrócić.

Po takiej operacji nie trzeba z reguły nic regulować. Regulacja tej przerzutki jest b. prosta. Kiedy masz włączony na manetce 2 bieg to żółty wskaźnik, ( kreseczka )  który znajduje się w tym dołączanym do piasty "ustrojstwie" powinna być pomiędzy białymi  kreseczkami. reguluje się to ( wykręcając/wkręcając ) śrubę regulacyjną która znajduje się na końcu pancerza ( wchodzi w to "ustrojstwo" czyli clickbox przy piaście koła - czyli to co na zdjęciu )

bellcrank_1.jpg

Żeby to zdemontować i dostać się do nakrętki koła to poluźniasz śrubę 9 tkę( chyba ) górną śrubę na tym zdjęciu ( nie musisz całkowicie wykręcać ) i wtedy całość schodzi z nakrętki koła i kluczem 15 nastką możesz odkręcić nakrętkę koła.

Dolna śruba to regulacja napięcia linki ( regulacja biegów )

/edit

Łańcuch powinien być naciągnięty mocno, ale nie zbyt mocno. Zbyt mocne naciągnięcie będzie objawiało się strzelaniem łańcucha przy obracaniu pedałami, nawet bez obciążenia ( koło w górze ) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Krzysiek88 napisał:

dało by się to jakoś .... wykalkulować co by było lepsze?

"Gear calculatorów"  w necie jak psów :) - ale to co ci potrzeba to  0,733 / 1 / 1,36   czyli przełożenie przekładni na 1 , 2 i 3 biegu.

Ile aktualnie masz "w łańcuchu" - (to taki skrót myślowy  :) ) -  to zęby w korbie dzielone przez zęby z tyłu...

Excel na pulpit i do dzieła :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje Wam za wpisy, pocieszyliście mnie dziś :) . Ten z kalkulatorem troche nie zrozumiały. Jutro może zliczę zęby, choć z przodu jest chyba 38 a z tyłu 19ście(liczylem choć do latarki i wychodzi 19ście choć producent widze 18ście podaje :) ). Najprościej by była mniejsza zębatka i skrócić, ale jeżeli teraz 3 bieg używam rzadko, to jak dam mniejsza zębatkę  to mogę chyba zapomnieć o jakimkolwiek używaniu go, no chyba, ze przy zjeździe z mostu :D:D:D , dlatego chyba kupię ciut dłuższy łańcuch (widze, że po 10-15zł są KMC C410 - taki u mnie jest z tego co sprawdzałem) i po prostu zamiast obecnemu DRUGIEMU biegowi dać wyższe przełożenie, dam mniejszą zębatkę i zmniejsze przełożenie TRZECIEGO biegu. Jak zlicze ile tych zębów to jakoś może dzięki Waszej pomocy spróbuję dojść o ile zębów zwiększyć zębatkę, mam nadzieję, że nie wyjdę na tym interesie jak zabłocki na mydle. Jak oceniacie moje Twórcze przemyślenia? :P 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś chyba ci się mieszają te kombinacje, bo raz (słusznie) stwierdzasz że dasz większą zębatkę z tyłu - po czym w następnym zdaniu temu zaprzeczasz :)  :).

A na marginesie  - producent zaleca zakres dopuszczalnych ilości zębów , więc nie masz zupełnej dowolności wyboru ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Przejechałem się rowerem z Nexus 7 i stwierdzam, że nie będę kombinował z zębatkami/podmiankami itp. tylko z racji, że jestem zadowolony z tego roweru, wystarcza mi On, zainwestuję w całe koło z piastą Nexus 7 i nową manetką i podmienię obecne Nexus 3.

Tylko mam do Was prośbę, jak stwierdzić czy nowe koło się nada?

Obecnie tak to wygląda, nie wiem jak bez ściągania koła mogę wykonać pomiar? Na oponie coś pisze, na kole nie:
2mfn8f9.jpg

20raiyq.jpg

a przymierzam się do czegoś takiego, w zasadzie mogę im to do sklepu podesłać, ale Was tu wcześniej zapytać, mi się wydaje, że się nada, chodzi tu o dopasowanie do ramy jak i o to, żeby obecna opona pasowała:

https://allegro.pl/oferta/kolo-28-alu-shimano-nexus-inter-7-biegow-czarny-7767379014
https://allegro.pl/oferta/kolo-28-euroline-shimano-nexus-7v-biegi-czarna-7464103723

1. firma chyba bez znaczenia, tu jakis star circle i euroline do wyboru?
2. Moze byc tak, ze nexus 7 sa szersze niz 3 i nie zmiesci sie piasta w tej ramie co mam?
3. czym sie roznia te przezutki bo w aukcji wystepuje:
Nexus SG-3001-7C (7 biegów), posiada zintegrowany hamulec jak pod torpedo

a w drugiej
Shimano Nexus Inter 7 sg-7c30 (7 biegów), posiada zintegrowany hamulec jak pod torpedo
???

Jeszcze chyba zebatke i tak trzeba bedzie inna, moze lancuch zostanie.
Jak ktos ma ochote niech mi odpisze :)


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Tak, wyregulowałem, dziękuje Wam za wpisy, oglądałem filmy na jutub z montazem i regulacja. Dzis sprawdziłem, 30km trasy asfalt, las, szuter, stwierdzam, że tego Nexus 3 to w ogóle nie powinni produkować 2bieg to krecenie korbą bez opamiętania, a trzeci to z wiatrem albo z górki chyba tylko, a tu w nexus 7 w zasadzie 4-5 biegów w ciągłym użytku bo 7mka odpadnie, 6stka moze nie koniecznie.... Natomiast, możliwe jest to, ze to rower miejski, noga ma dziwną pozycję i po 30stu kilometrach kolano boli? Dziwna sprawa bo rok temu robiłem i dystanse po 50km, srednio 35 było i to prawie co niedziela, i zero bólu, być może to tylko tzw. wiosenne kolano, bo czuję ewidentnie przyczep czworogłowego i sam czworogłowy uda, takie odczucie, że słabszy jest ten mięsień, w lewej nodze nic, z tym ze w prawej miałem wycinany kawalek lękotki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...