Skocz do zawartości

[Rama] spawanie wahacza hollowlink w stumpjumper 2006


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Koleżanki i koledzy niech mi podpowiedzą kto w Legionowie, Warszawie lub okolicach jest w stanie zespawać mi wahacz aluminiowy do mojego Stumpjumpera FSR expert 2006? Szukałem też możliwości kupna ale nie znalazłem. Może znacie kogoś kto ma tą część na sprzedaż albo jest w stanie ją naprawić ewentualnie dorobić? Pacjent na załączonym zdjęciu.

link sj 2006(2).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałeś może do Speca bezpośrednio?

Nowy element jest na pewno obrabiany po spawaniu, więc spawacz musiałby skombinować specjalny uchwyt, żeby zachować osiowość otworów, a potem zastosować odpowiednią obróbkę cieplną całego elementu, bo spawanie zniszczy jego strukturę. Naprawa może wyjść drożej niż nowa część od producenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aluminium ma np oznaczenie T6 na końcu stopu, to oznacza np tygodniową obróbkę cieplną, po zespawaniu tego wahacza należało by taką obróbkę cieplną powtórzyć, co jest już mało opłacalne, o ile znajdziesz kogoś kto to faktycznie rzetelnie i uczciwie zrobi, pierwszy lepszy magik co nałoży na to gluta tutaj nie pomoże, na ten element działają spore siły.

https://www.mountainbikecomponents.co.uk/components/suspension-modifications/linkages/specialized-fsr-04-06-linkage
Zapytaj ich, widać że oni to sami robią wiec może zrobią dodatkowy, ale cena... no wysoka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, phoe napisał:

 po zespawaniu tego wahacza należało by taką obróbkę cieplną powtórzyć, 

Należało by, oznacza że jest to niezbędne czy zalecane? Jak bardzo brak takiej obróbki obniży jakość spawu?

No właśnie, cena 180 £ to dla mnie przesada, za ramę 5 lat temu zapłaciłem niewiele ponad 1000zł. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Bop3 napisał:

Należało by, oznacza że jest to niezbędne czy zalecane? Jak bardzo brak takiej obróbki obniży jakość spawu?

No właśnie, cena 180 £ to dla mnie przesada, za ramę 5 lat temu zapłaciłem niewiele ponad 1000zł. 

U Speca za oryginał też tyle byś dał.

Spawając, cały wahacz zostanie nagrzany i zrobi się z "aluminium lotniczego" puszka "po coli" - jak chodzi o wytrzymałość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, mrovka napisał:

w najgorszym wypadku,na ebay'u sa dwie kompletne ramy ponizej 180

Nie widziałem :( mogę prosić o link?

Jeżeli ktoś by kiedyś szukał dokładnych wymiarów to stworzyłem model 3D tego elementu, dla magików którzy obsługują frezarki CNC.
https://www.tinkercad.com/things/6PenHHAeEOg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz to jeszcze u kogoś zrobić z np stali, z aluminium jak to ma być wytrzymałe to dość problematyczne, chyba że wyciąć właśnie na CNC z gotowego kutego bloczka aluminiowego, tylko nie wiem jak to będzie z wytrzymałością tutaj, bo to nie blat do napędu 1x.

A wahacz wycenili na 118, a nie 180, rama może i będzie tańsza, ale przesyłka(jej cena) może to dość mocno skomplikować. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Bop3 napisał:

Nie widziałem :( mogę prosić o link?

Jeżeli ktoś by kiedyś szukał dokładnych wymiarów to stworzyłem model 3D tego elementu, dla magików którzy obsługują frezarki CNC.
https://www.tinkercad.com/things/6PenHHAeEOg

Tak czy inaczej..118 czy 180 - ile by to nie kosztowalo..... to ja na pewno:

-zalozylbym tylko oryginal

-kupilbym uzywana cala rame na czesci /taki sam model/

-lub poprostu poszukal innej ramy /inna firma.model/

na pewno bym tego nie dorabial u pana Jozka w garazu !! No chyba ze pan Jozek jest glownym ekspertem technologicznym w/w marce

Pozatym to rocznik 2006 i nie wiadomo w jakiej kondycji jest reszta elementow - dzisiaj zrobisz to,a jutro bedziesz kombinowal np nad glowka ramy.

 

A tutaj linki wynalezione na szybko

https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-Stumpjumper-FSR-XC-Frame-19/254047311098?hash=item3b266654fa:g:~9oAAOSwKEhbrjUG:rk:12:pf:0

https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-stumpjumper-Fsr-Xc-Frame-Fox-Float-Shock/372552275107?hash=item56bdd894a3:g:uV8AAOSwNXpcKMzA:rk:13:pf:0

https://www.ebay.co.uk/itm/Specialized-S-Works-Stumpjumper-FSR-M5-Mountain-Bike-Suspension-Frame-18-45-8cm/143017014486?hash=item214c7a74d6:g:HwQAAOSwV1Vb8Ck2:rk:16:pf:0


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.01.2019 o 08:36, mrovka napisał:

Pozatym to rocznik 2006 i nie wiadomo w jakiej kondycji jest reszta elementow - dzisiaj zrobisz to,a jutro bedziesz kombinowal np nad glowka ramy.

 

A tutaj linki wynalezione na szybko...

 

Chcę ją naprawić bo naprawdę polubiłem tę ramę. Jak na razie najlepszym rozwiązaniem jest CNC, czekam jeszcze na wycenę. Dam znać jak będę wiedział. Wycinanie ze stali może zwiększyć wytrzymałość ale też koszt wycięcia z nierdzewki jest dużo wyższy niż z aluminium.

Jeżeli chodzi o linki to nie ten model, posiadam ten poniżej

https://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain-bikes/product/review-specialized-bicycles-stumpjumper-fsr-pro-06-12930/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mamy 2019, więc rama ma praktycznie 12 lat. Po takim czasie alu zaczyna miewać problemy, w końcu aluminium też podlega zmęczeniu. No chyba że była rzadko używana. Porządnie się zastanów zanim podejmiesz decyzję, bo jak strzeliło w jednym miejscu, może strzelić ponownie, gdzieś indziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Bop3 napisał:

ale też koszt wycięcia z nierdzewki jest dużo wyższy niż z aluminium.

Naprawdę chcesz to ciąć na cnc ?Z nierdzewki?Przecież to nie ma sensu.Cena będzie absurdalna i pęknie szybciej niż oryginalny link.Obróbka skrawaniem osłabia detal dlatego moda na cnc w kolarstwie już dawno temu minęła.Szukaj oryginalnej części.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, severian napisał:

Naprawdę chcesz to ciąć na cnc ?Z nierdzewki?Przecież to nie ma sensu.Cena będzie absurdalna i pęknie szybciej niż oryginalny link.Obróbka skrawaniem osłabia detal dlatego moda na cnc w kolarstwie już dawno temu minęła.Szukaj oryginalnej części.

He, ke? To dlaczego mostki są wycinane na CNC?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.01.2019 o 13:44, Piter233 napisał:

Mamy 2019, więc rama ma praktycznie 12 lat. Po takim czasie alu zaczyna miewać problemy, w końcu aluminium też podlega zmęczeniu. No chyba że była rzadko używana. Porządnie się zastanów zanim podejmiesz decyzję, bo jak strzeliło w jednym miejscu, może strzelić ponownie, gdzieś indziej.

Tak jak napisałem wczesniej, polubiłem tę ramę. Jakbym sie decydowal na zmianę to koszt ramy (27,5" lub 29", główka taper, sztywna oś) ~1500zł + widelec ~1500zł, + koła 1000zł + damper 700zł.

Jak widzisz opłaca mi sie naprawić lub wymienic cały rower, ale nie samą ramę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś odebrałem przesyłkę od @kolo1, jego wahacz jest odrobinę inny niż mój, różnica w średnicy śruby mocującej damper i odległościach między łożyskami a tą śrubą, ale wygląda na to że będzie pasował. Po dorobieniu odpowiedniej tulejki i śruby mój stary poczciwy stumpjumper wraca do lasu :)
Dla innych którzy w przyszłości napotkają taki lub podobny problem:
Spawanie jest opcją jeżeli nie można odkupić części od kogoś. Niestety nie jest łatwo znaleźć kogoś kto się podejmie takiego zadania, w moim przypadku dostałem tylko dwie pozytywne odpowiedzi na kilkanaście zapytań. Jedną od wspomnianej wyżej firmy http://www.metrob.com.pl/ , człowiek z którym rozmawiałem a później korespondowałem przez pocztę elektroniczną nie widział problemu w wymianie części drogą pocztową i płatności cześć przed, część po, zdecydowanie polecam ten zakład. Całkowita wycena, spawanie, obróbka termiczna i lakierowanie na dzień dzisiejszy to koszt około 200zł
Inną opcją jest wycinanie takiego elementu na obrabiarce CNC, zdecydowanym plusem takiego rozwiązania jest możliwość modyfikacji elementu, wykonanie z jednego bloku metalu, brak naprężeń po obróbce termicznej no i niektórym może się podobać taki surowy wygląd. Niestety tutaj jeszcze trudniej znaleźć zakład który wykona pojedynczy element na podstawie rysunku lub modelu 3D. Nie mniej jednak, udało się znaleźć jednego chętnego poprzez facebookową grupę "CNC praca/zlecenia" zaoferowano mi wykonanie wahacza za około 450zł plus koszty przesyłki. Więc jak widać, czasem może się nie opłacać.
Tymczasem sprawa załatwiona pomyślnie i wątek do zamknięcia, dziękuję wszystkim uczestnikom dyskusji za podpowiedzi.

dwa wahacze.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Bop3 napisał:

Inną opcją jest wycinanie takiego elementu na obrabiarce CNC, zdecydowanym plusem takiego rozwiązania jest możliwość modyfikacji elementu, wykonanie z jednego bloku metalu, brak naprężeń po obróbce termicznej no i niektórym może się podobać taki surowy wygląd.

Tylko pod warunkiem, że obrabiamy z odkuwki, bo jak z odlewu to możemy sobie takiego "linka" pod telewizorem położyć, papier nim przyciskać lub za gołębiami rzucać, bo najwyżej tyle wytrzyma:down: I to choćby był ze stali (staliwa). Może tytan dałby radę...

Co do tych naprężeń, to nie prawda, bo obróbka cieplna, której poddawane są ramy jest właśnie po to, żeby je usunąć i dlatego na początku pisaliśmy, że zwykłe pospawanie tego nie da rady. To nie jest hartowanie tylko przesycanie i starzenie, a to jest powolna obróbka. Dlatego też jest taka kosztowna.

Nie mniej jednak gratuluje, że Ci się udało znaleźć część bez kombinowania. Wąskich singli i gumowych drzew życzę:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...