Skocz do zawartości

[Opony] Ciśnienie do MTB


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, zakładam ten temat z zapytaniem: Czy 1.8 bara w obu kołach to dobre ciśnienie do szybkiej jazdy w terenie na hardtail'u? Stosunkowo rzadko zdarza mi się złapać kapcia, czy dobić oponę do obręczy. (Lubię dobrą amortyzację i przyczepność) Jakieś sugestie?

Pozdrawiam :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie wiadomo czy dobre, bo to zależy od rozmiaru opony, typu opony, wypełnienia (dętka, czy nie), i najważniejsze - Twojej wagi. Z przodu też zwykle wystarczy niższe ciśnienie niż z tyłu. Wróżbitów tutaj mało...

Ogólnie jak lubisz niskie ciśnienia to ja mogę polecić żebyś nabił tylko tyle, żebyś nie czuł jak opona się zbyt mocno ugina na boki przy ciasnych zakrętach. U mnie to wypada 1 bar z przodu (29x2,4) i 2 bary z tyłu (29x2,1) przy 80 kg mojej wagi. Opony zwijane TL bez dętek i nie zdarzyło mi się dobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@seraph Dodatkowo wszystko zależy od terenu w którym się jeździ. W lżejszym terenie można sobie pozwolić na niższe ciśnienia (mniejsze ryzyko dobicia).

 

Ja jeżdżąc w Beskidach ładuje 1.2-1.4 bar na przód oraz 2.0-2.2 na tył ( Opony Schwalbe RocketRon/Racing Ralph lub Maxxis Ikon - 2.25).

 

W okolicach 1-1.1 bara z przodu w zakrętach na szutrze/asfalcie czuje, że opona się podwija co jest bardzo niebezpieczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Sporo też zależy od tempa z jakim się najeżdża na przeszkody - dobry przecinak przy zbyt niskim ciśnieniu będzie miał większe ryzyko dobicia.
Jak nie dobijasz i jest w miarę komfortowo - czyt. niezbyt twardo z jednej strony ( tak, żeby nie było zbyt dużego telepania na nierównościach ), a z drugiej niezbyt miękko ( tak, żeby właśnie nie dobijać i żeby nie było efektu "pływania", czy pompowania przez zbyt niskie ciśnienie ), to jest OK.
Nie zawsze jest łatwo to wypośrodkować, bo czasem jest komfort i dobra przyczepność, ale i większe ryzyko dobicia, a innym razem odwrotnie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja jeżdżę poniżej zalecanych przez producenta ciśnień, ale jeżdżę już tak od ładnych tys. km. Oprócz tego, że mocno pracujące boki opony szybciej się zużywają - najpierw wychodzą czarne, łukowate prążki, a potem im starsza guma tym bardziej zaczyna puszczać i się pocić - to nie zauważyłem nic niepokojącego. Poprzednia tylna opona szybciej straciła bieżnik niż poddały się boki, ale przód wymieniłem dlatego właśnie, że boki ciśnienia nie trzymały (po jakichś 5000 km).

Jak wcześniej miałem RoRo 29x2,25 z przodu to poniżej 1,4-1,5 bara rzeczywiście się jeździć nie dało, ale Ardent 2,4 jest chyba zwyczajnie sztywniejszy. Sporo też amortyzator chroni przed dobiciem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3.5 w MTB? Wjechałeś tym rowerem chociaż raz w teren?

Nie ma czegoś takiego jak "dobre" ciśnienie. Każdy ma swoje preferencje i styl jazdy, trzeba to wypracować samodzielnie i nie przyjdzie z dnia na dzień.

U mnie przy oponach Race King 26x2.2 idealnie ciśnienie to 1,45- 1,5Bar. Poniżej opona staje się zbyt miękka, powyżej przestaje pochłaniać nierówności.

Najlepiej znaleźć sobie odcinek który można powtórzyć dowolną ilość razy i przejechać go na różnych ciśnieniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

skom25
...ale odcinek odcinkowi nierówny, bo np. na większości trasy jest OK, a na fragmencie usłanym korzeniami jest trzęsiawka ( za duże ciśnienie ), albo dobijasz, bo jedziesz dość żwawo, a ciśnienie jest za małe...

Thomass13
Upuszczaj stopniowo, a na pewno zauważysz różnicę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waga w sezonie 88-90 kg. Koła 29", opony XC - Vittoria Peyote 2.25 przód, 2.1 tył, tubeless (nie TNT).

W zależności od warunków i trudności trasy wyścigu:
twardo i sucho: przód ok. 1.6 | tył 1.9-2.1 Bar;
twardo i mokro: przód ok. 1.4 | tył 1.9-2.0 Bar;
trudny teren (niezależnie od wilgotności): przód 1.4 lub mniej | tył 1.7-1.8 Bar.
Ciśnienie ustawiam wstępnie po wyjęciu roweru z auta, a dokładnie po rozgrzewce i objechaniu kawałka trasy.
A na treningach zwykle jeżdżę na takim, jakie zostanie po zawodach, bo zawsze zapominam o pompowaniu. ;) Zdarza się więc, że jeżdżę te same trasy na minimalnym i maksymalnym (z tych stosowanych przeze mnie oczywiście) ciśnieniu.

Zdecydowanie poniżej minimum zalecanego przez producenta, co skutkowało drobnymi spękaniami bocznych ścianek. Nie przepuszczały mleka, pękała tylko zewnętrzna warstwa gumy. Ale dla mnie to i tak bez znaczenia, bo opony wystarczają mi na pół sezonu w przypadku Vittorii. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Thomass13 napisał:

Model opon ? To continental race King 2.0

Race King jest świetną oponą na bardzo niskim ciśnieniu oraz beznadziejną na wysokim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kłócił się nie będę bo nie ma to sensu, natomiast według mnie marnujesz bardzo fajną oponę pompując ją zdecydowanie za mocno. 3.5 to kosmos, 2.5 to nadal dużo i twardo, zwłaszcza że jakoś wybitnie ciężki nie jesteś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Thomass13 napisał:

jak wjade na kamora to sie to skończy pokrzywieniem felgi i po zawodach

Wybacz, że spytam ale jaki masz widelec? Bo nie wydaje mi się żeby te obręcze należały do ''plastelinowych''.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

75 kg i boisz się uszkodzenia obręczy przy ciśnieniu 1,5 bara? Musiałbyś przenieść całą masę na jedno koło i z dużą prędkością wjechać na krawężnik, żeby uszkodzić obręcz przy podanych parametrach. ;) Wydaje mi się, że kolega jest wychowankiem kogoś, kto jeździł na jakimś Romecie albo innej "ukrainie" - dobij ile wlezie, będzie lżej. Tak samo, jak z towotem na łańcuchu. :D

Teraz, Thomass13 napisał:

Ja mam xcm 30 mm golenie i 100 mm skoku

Znaczy się nie masz amortyzatora... Ale to i tak nie zmienia faktu, że przy 75 kg i ciśnieniu 1,5 (zakładam, że chodzi o przód), nie zniszczysz obręczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...