Skocz do zawartości
pilotrc

[napęd] Dylemat 3x10->2x10 + dodatkowe części do wymiany

Rekomendowane odpowiedzi

pilotrc

Stan obecny to napęd 3x10, przód 48/36/26 na octalinku, tył kaseta 11-36, przerzutka przednia FD-T610, tylna RD-M610-SGS. Całość Deore, korba pozaklasowa T521. Przednia obsługuje blaty 48/44. Tylna do 36 i jej pojemność wynosi 43. Z prostego wyliczenia wychodzi, że pojemność napędu jest przekroczona o 4 (47->43). Tak jest od początku, fabrycznie i jakoś działa. 

Wizja nowego napędu w 3 wersjach:

1. wymiana tarcz na "lżejsze" np. 42/32/24 z pozostawieniem octalinka i kasety + ew. przerzutka przednia,

2. wymiana całej korby na 3x ale HT/HT2, blaty podobne jw. + ew. przerzutka przednia,

3. wymiana korby na 2x (38/28), kasety na 11-42 + ew. przerzutki.

Rower cross, koła 28", jazda w każdym terenie, po którym da się jechać: podjazdy asfaltowe i leśne, szutry, pola, kondycja w sezonie taka sobie - podjazdy raczej na najlżejszych :(. Obecnie prawie nie używam największego blatu czyli 48, a jak już to bardzo sporadycznie (wiatr w plecy :) ) i tylko w połączeniu ze średnimi koronkami z tyłu. Możliwe, że po zmianie na lżejszy będzie używany znacznie częściej. 

I tu pytanie o to, która wersja byłaby najbardziej sensowna ? W opcji 1 i 2 całkowita pojemność napędu po zmianie to 43 czyli zgodnie ze specyfikacją. Czy wymiana w każdej opcji pociągnie za sobą zmianę przerzutki przedniej i czy w opcji 3 wymagana będzie zmiana tylnej ? W tej opcji mogę dać korbę 2x z przednią zmieniarką (jeśli konieczne), później ewentualnie kasetę, przerzutkę tylną i nowy łańcuch. Rozważałem też 2x11 ale odpada z uwagi na trochę za wysoki koszt całości i późniejszego serwisu.  

Czy faktycznie odczuwalna będzie zmiana z octa na ht do normalnej, a nie wyczynowej jazdy ? Raczej takie rozwiązanie jest polecane ale może ktoś sam przerabiał i ma porównanie. Czy warto pakować się w koszty, czy ew. zmienić blaty i tyle ?   

Edytowane przez pilotrc

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Wymieniłbym tylko korbę ( 44/32/22 )  i to na używaną w bdb stanie np :

https://www.olx.pl/oferta/korba-shimano-deore-xt-fc-m752-CID767-IDtEAun.html#e08b59163f

https://www.olx.pl/oferta/korba-shimano-deore-xt-hollowtech-octalink-CID767-IDs7IcP.html#8dd1452d5c

plus suport będzie potrzebny  113 mm dla linii łańcucha 113 mm lub 118 mm dla linii łańcucha 50 mm ( bo Twoja fc-t521 ma suport 121 mm )

Albo - nawet chyba najlepiej cena/jakość - 90 pln plus wysyłka :

https://allegro.pl/korby-deore-fc-m530-170-octalink-stan-db-i7711913747.html

 tutaj   tylko suport 113 mm : ( wysoka półka suportu w bdb stanie )

https://allegro.pl/suport-deore-xt-octalink-bb-es70-113mm-stan-bdb-i7708231091.html?reco_id=32165f79-f95a-11e8-8a09-246e9680c9a8

I masz lekkie i sztywne korby, poza wydatkiem na nowy suport nie musisz zmieniać przedniej przerzutki. ( dla mniejszych koronek niż 44  musisz zmienić przednią przerzutkę )

Korby mimo, że 9  rzędowe to bez problemu będą pracowały z 10 rz łańcuchem.

Możesz nową alivio wziąć ( ciężka bo stalowe koronki i mniej sztywna ) :

https://allegro.pl/shimano-alivio-9-rz-fc-t4010-sr-44-32-22-170mm-box-i7685977371.html

suport 121 mm który masz pasuje, więc koszt to tylko ta korba

 

Jak chcesz zmieniać  na korbę ze zintegrowaną  osią  to od razu coś porządnego i lekkiego ( bo i tak ze 300 pln trzeba wydać - nawet na alivio ze zintegrowaną osią z suportem ) więc lżejsze i sztywniejsze deore fc-m590 : z suportem 345 pln.

https://allegro.pl/shimanokorba-deore-fc-m590-44-32-22-mtb-suport-i5218930788.html

 

/edit

Oczywiście możesz wymienić same koronki w korbie ( od 9 rz korb ) - koszt około 150-160 pln za komplet ( 44 alu, 32 stal, 22 stal ) a dobrze szukając to jakieś 120-130 pln

Edytowane przez SoloTM

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
pilotrc

Nie napisałem, że korba ma być czarna i z ramionami 175mm. Alivio odpada, klasa ma pozostać na poziomie Deore i raczej nowe (zdemontowane z nowego) z racji stanu technicznego i wizualnego. Sporo z tych linków to sprzęt dość historyczny, a rower ma 2 lata i nie chciałbym się cofać aż tyle wstecz :)  

Przy opcji zamiany na ht brałem pod uwagę FC-M610 z 42-32-24. I tu spodziewałem się zmiany przerzutki, podobnie jak przy 2x. 

Nadal pozostaje pytanie o celowość wymiany z octa na ht.  

Jest jeszcze taka opcja, że napęd już nadaje się do wymiany z racji przebiegu ok. 4,5 tys. km. Tylko stopnia zużycia niestety nie potrafię określić.

Edytowane przez pilotrc

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Musi być nowocześnie - bierz fc-m610. Za 300 z suportem się znajdzie. Dokup przerzutkę dedykowaną. Octalink to prehistoria coś jak dinozaury - rower nie jedzie. Tak samo te historyczne korby deore xt na octalink. Zupełnie poważnie to różnica  w sztywnosci deore octalink/deore zintegrowana oś będzie jakaś, nie za duża, ale będzie. ( szczególnie jak deptasz w pedały, podjazdy na stojąco czy sprinty ) Jeśli nie to nie wyczujesz raczej różnicy. Porównując taką deore xt na octalink do alivio ze sztywną osią to już nie wiem czy nie okazałoby się, że alivio bardziej wiotke. ( sam jestem ciekawy )

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
WaGiant

Korba 38-28 do crosa wydaje się ,, za lekka " , podobnie nie widzę sensu montowania kasety z zębatką 42 . To byłby napęd do rowru mtb .

Pytanie dlaczego w ogóle chcesz coś zmieniać ? Zajechałeś tarcze w korbach ? Może cały napęd ? Tak czy siak jeśli rzadko używasz blatu 48  i szukasz lżejszych przełożeń to zmiana korby na 42-32-24 albo  44-32-22  ma sens . Kaseta moim zdaniem wystarczy 11-34 ale skoro wolisz 36 to też może być . Ht jest ok ale przed założeniem koniecznie daj ramę do ,,planowania" mufy suportu . Bez tego zabiegu szybko zajedziesz łożyska .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
pilotrc

Ile ludzi tyle opinii :) Ostatnio rozmawiałem z gościem z serwisu odnośnie potrzeby planowania mufy i stwierdził, że takie coś jest konieczne bardzo sporadycznie. 

Napędu chyba na razie nie zajechałem, choć sam nie potrafię tego jednoznacznie określić - generalnie nic złego się nie dzieje. Wymiana miała na celu przejście na lżejsze przełożenia. Kaseta 11-36 jest zamontowana fabrycznie, 11-42 to tylko w przypadku przejścia na 2-blat 38-28. Jak wypadnie to w zestawieniu z 48-36-26 nie mam pojęcia.  Za lekka raczej nie powinna być. Mam rozpisane przełożenia i wychodzi, że tracę jedynie 2 najtwardsze, których i tak nie używam.

Faktycznie, najlepszą opcją chyba wydaje się zmiana na 42-32-24. Tylko założenie nowej korby (albo samych blatów) może pociągnąć za sobą łańcuch i kasetę i stąd pomysł opcji 3.  

 Teraz dochodzi jeszcze opcja 4 czyli dojechać napęd do końca żywota i wtedy zmienić całość :)

Edytowane przez pilotrc

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Do trekkinga 44/32/22 lub 42/32/22(24). Tylko z opcją 44/32/22 ( wg. mnie najlepsza ) nie będziesz musiał zmienić przedniej przerzutki. Jakakolwiek nowa korba ( a łańcuch zajechany ) to na średniej ( 32 ) lub mniejszej koronce może przeskakiwać łańcuch,  ale kasetę i łańcuch i tak trzeba będzie wtedy wymienić. Wrzuć zdjęcia korby ( koronki 26 i 36 i najlepiej kasety to ocenimy po nich w jakim stanie jest łańcuch )

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
WaGiant

Faktycznie do założenia Ht2 planowanie nie jest konieczne ale jego brak będzie powodował szybkie zużycie łożysk . To wiem z praktyki .

Kup sobie przymiar do łańcucha . Jeśli ( łańcuch )  jest mocno wyciągnięty , wpada ,,1" , i tak jeździłeś dłuższy czas to prawdopodobnie kaseta nie przyjmie nowego łańcucha . Konieczna wymiana jednego i drugiego . Tarcze korb zużywają się dużo wolniej niż kaseta i przeważnie przeżyją kila kaset .Jednak jeśli łańcuch masz zajechany to do nowej korby wypadało by dać też nowy .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Z tym planowaniem nie ma co przesadzać. Jeśli rama ( mufa ) nie jest rzeźbiona młotkiem czy zalana lakierem  to nic nei trzeba robić.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
pilotrc

Korbę mam zdemontowaną i rozebraną na części więc zdjęcia mogę zrobić. Kaseta jeszcze przed czyszczeniem ale też cyknę foto. 

Napęd 3x wydaje się najbardziej uniwersalny ale mam rozpisane przełożenia na 2x oraz 3x i okazuje się, że tracę 2 najtwardsze (praktycznie nieużywane) przełożenia i kilka pośrednich. Po wymianie kasety na 11-42 zyskuje jedno bardziej miękkie niż mam teraz.   

Co do przymiaru to kontroluję w miarę regularnie i na razie wchodzi 0,75, jedynka jeszcze nie wpada ale pomierzę łańcuch suwmiarką i będzie dokładniej. Na razie napęd częściowo rozbebeszony do czyszczenia i ewentualnej modyfikacji. Najbardziej ekonomicznie wychodzi wymiana blatów (są do kupienia nowe z demontażu 42-32-24), prawdopodobnie z korby M610 i mają pasować do mojej, z pozostawieniem octalinka. Do tego przerzutka przód i tyle zakładając, że kaseta i łańcuch jeszcze OK. Ale to są element eksploatacyjne więc ew. wymiana wchodzi w grę. No i przy kombinacji 42-32-24 mam pojemność 18, co z kasetą 11-36 daje 43 czyli prawidłową dla obecnej przerzutki. Dla przypomnienia obecnie jest przekroczona o 4.  

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

To, że pojemność jest przekroczona o 4 to się nie martw. Na blacie i dwóch największych koronkach z tyłu nie jeździsz.  Natomiast do trekkinga  i Rzeszów ( czyli górki są ) to 42/11 to minimum ( najszybsze przełożenie ) a  22/32 czy 24/36 w zupełności wystarczy na podjazdy. ( nawet 22/32 lepiej bo gęsciej upakowana kaseta to mniejsze różnice pomiędzy koronkami ) Jeśli 0,75 wpada to pora wymienić łańcuch ( o ile nei jest za późno - zdjęcia kasety coś powiedzą - czy przyjmie nowy )

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
pilotrc

Owszem jest "kilka" górek w okolicach i w większości już zaliczonych :) Teraz chcę nieco zmodyfikować napęd z przeznaczeniem do jazdy turystycznej po Pogórzu, Beskidach i pewnie trochę bardziej płaskich terenach.

Z góry rzadko jest potrzeba dokręcania bo i tak jedzie się dość szybko, a "wariatem" nie jestem  :) Więc pewnie i 42/11 może być sporadycznie wykorzystane. Ale obecne 26p/36t już całkiem często na podjazdach bo jazda zaledwie 2 lata, noga słaba i "dechu" brakuje. I z tej racji 24p/36t będzie jak najbardziej pożądane.   

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign
17 godzin temu, SoloTM napisał:

Porównując taką deore xt na octalink do alivio ze sztywną osią to już nie wiem czy nie okazałoby się, że alivio bardziej wiotke. ( sam jestem ciekawy )

Wiadomo że to moja subiektywna opinia ale mam wrażenie że m952 jest sztywniejsze od m590

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Hmm, wcale bym się nie zdziwił. Ale teraz kwadrat czy octalink, koło 26, v brejki czy amortyzatory 28,6 rs/bomber są passe ;) I dobrze, więcej dobrego sprzętu w niskich cenach bo podaż mała ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
pilotrc

Na razie zmierzyłem łańcuch i przymiar 0,75 wchodzi dość ciasno. Ale zrobiłem też pomiar długości 20 ogniw miarką i wychodzi 510mm, nowy ma mieć 508mm czyli przyrost długości na poziomie 40%. Rolki wyglądają OK więc myślę, że przymiar może oszukiwać lub mierzy z luzem na rolkach, a miarka między osiami pinów. Łańcuch oczywiście mierzony wiszący czyli naciągnięty. 

Kaseta wyczyszczona i nie wygląda na zużytą, podobnie zębatki korby. Jutro postaram się wstawić zdjęcia do oceny.   

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
pilotrc

Zdjęcia napędu

n4.jpg

n3.jpg

n2.jpg

n1.jpg

n5.jpg

Edytowane przez pilotrc

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Kaseta raczej nie przyjmie nowego łańcucha, ale warto się przekonać, a nóż widelec. Korba ok.

Gdzieś blisko granicy jest kaseta ( szczególnie te koronki z zadziorami ) ale po której stronie to przekonasz sie po założeniu łańcucha.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
pilotrc

Sam łańcuch sprawy nie rozwiązuje. Na razie z napędem nic złego się nie dzieje i nie wiem czy po prostu nie zostawić tak, jak jest do naturalnej śmierci. A docelowo rozważyć przejście na napęd 2x11.  

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×