Skocz do zawartości

[Napęd] 10s; Co wybrać?


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Zastanawiam się nad zmianą napędu na 10s, ale decyzja jakie komponenty wybrać nie jest łatwa. Aktualnie mam napęd 9s, blat 32T i kaseta 11-34.

Uprzedzając pytania, chcę zmienić bo najwyraźniej po spotkaniu z gałęzią aktualna przerzutka (XT) nie zmienia biegów już tak dobrze i całość działa raczej średnio. Dodatkowo wyciągnięty łańcuch ( między 0,75 a 1) zaczyna spadać z Narrow Wide co wcale nie poprawia sytuacji. Zależy mi także na poprawie ergonomii, więc manetka musi być w systemie I-SPEC II.

Nowy napęd chciałbym go "zmiękczyć" ale w niewielkim stopniu.

Jednak najpierw pierwsze, zasadnicze pytanie. Aktualnia piasta to FH-M525 Deore. Czy kaseta 10s jest z nią kompatybilna i nie będzie problemów?

Moje propozycje poniżej.

Kaseta:

CS-M771; XT 11-36; 2 ząbki więcej w stosunku do aktualnej dadzą jakąś różnicę? Jest to mój faworyt ze względu na wagę ( aktualnie też mam XT). Zastanawiałem się nad Deore 11-42, ale jest ona ciężka, wymusza kupienie innej przerzutki i nie wiem czy przy blacie 32T nie kręciłbym w miejscu.

Przerzutka ( bez sprzęgła):

RD-M781 GS; Tutaj plusem jest waga, minusem spora cena;

RD-M670 GS; Odwrotnie jak w przypadku XT, dobra cena, kiepska waga ( 40-60g więcej w stosunku do XT). Czy jest jeszcze jakaś różnica oprócz wagi?

Manetka:

SL-M6000; Z tego co widzę nie ma regulacji, prawda?

SL-M7000; Ma regulację ale jest 30-40zł droższa. Oprócz regulacji, jest jeszcze jakaś różnica? Lepsze działanie?

Co o tym sądzicie? Nie ukrywam że zależy mi na wadze.

Pozostaje jeszcze kwestia blatu. Aktualny Narrow Wide Hell'o MTB ( Aluminium) przelatał ~3300km. Będzie nadal spełniał swoje zadanie z nowym łańcuchem?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W MTB bębenek jest ten sam od 7 do 11s. Największa zębatka w 11s wysunięta jest w stronę szprych.

Czemu chcesz przerzutkę bez sprzęgła? Moim zdaniem genialny wynalazek, robiłem na wertepach sobie porównania samodzielnie nagrywając w slow motion filmiki i różnica w napięciu jest kolosalna.

 

Jak budowałem rowerek w kwietniu i było już dostępne M6000 to nie wiedząc czy chcę 1x11 XT czy jakiś mix XT z SLX 1x11 czy właśnie 2x10 uznałem, że taki set jest najsensowniejszy:

 

Korba, manetki, przerzutka przednia M6000/M6025, kaseta XT i przerzutka tył XT ale 786 bo sprzęgło. Właśnie po to aby użyć Ispec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem napisać dlaczego nie chcę sprzęgła, powody są trzy:

1. Waga

2. Wertepów u mnie nie ma, okolice Warszawy to nie góry :)

3. Kultura pracy manetki, przy sprzęgle podobno dość mocno spada

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, skom25 napisał:

1. Waga

To ile tych magicznych gramów jest więcej?

2 minuty temu, skom25 napisał:

2. Wertepów u mnie nie ma, okolice Warszawy to nie góry :)

Okolice Poznania to też nie góry a sprzęgło się przydaje. Różnica wyczuwalna na zwykłej ścieżce w lesie gdzie wystają korzenie drzew... No chyba że drzew u was też nie ma:D

4 minuty temu, skom25 napisał:

3. Kultura pracy manetki, przy sprzęgle podobno dość mocno spada

Mam XT m786 do tego manetki SLX i nie zauważam różnicy w kulturze pracy manetki w zależności od włączonego/wyłączonego sprzęgła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja różnicę dostrzegam, wyłączam i pracuje jak rower rekreacyjny - włączam i działa jak dźwignia w czołgu. Do tego ten huk przy zrzucaniu na mniejsze na dole kasety. BUM BUM BUM :D

 

Nie wygłupiaj się, sprzęgło jest świetne. Nie wiem jak w 786 ale w 8000 mogę sobie precyzyjnie imbusem doregulować czy ma być napięty tylko trochę bardziej czy ma być odpornym na zrzucenie atomówki urządzeniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozważałeś manetkę szosową na prostą kierownicę ( tiagra 4603 albo ultegra sl-780 ) do tego przerzutka bez shadow ( może być stary nos xt, rd-m750) i kaseta 11-34 ? No chyba, że ma być 'nowocześnie'. To odpada. Natomiast ten sam patyk, który załatwił działanie rd-m772 ( domyślam się, że taką masz ) krzywdy starszej w działaniu nie zrobi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam "słabość" do Shadow, także chciałbym żeby jednak to była przerzutka w tym systemie. Manetka musi być w I-Spec, więc szosowe odpadają.

52 minuty temu, Alsew napisał:

To ile tych magicznych gramów jest więcej?

30.

Może to śmiesznie mało, ale jak zaczyna się sumować to coś tam jednak wychodzi. Z tego właśnie względu idę w XT a nie np Deore.

Wracając do manetki, są jakieś istotne różnice między Deore SLX? W przypadku 9s nie ma za bardzo. Natomiast dzisiaj w sklepie "macałem" na rowerze Deore 10s i SLX 11s, ta druga była zdecydowanie przyjemniejsza. Pytanie tylko czy SLX 10s też taki jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, skom25 napisał:

Deore 10s

Manetka Deore 10 to tragiczna jakość jest ;-((( Jako nowe ma luzy a po roku trza pilnować aby się w rękach nie ostała . Tragedia. Można się bawić w kasowanie......ale rower jest od jeżdżenia.

Ja z racji chm braku obrotówek na 10 , albo bardziej z powodu ceny ja zmuszony byłem emigrować z 9 na 11..... i to był świetny ruch. GX+gripshift tu akurat sprzęgło działa dobrze....i nie da się odłączyć ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak łańcuch spada z blatu a ten jest alu to blat też do wymiany raczej. Jeśli zamykasz się na i-spec II i 10s to tylko biedne manetki w grę wchodzą. Rozważ 11s na kasecie 11-40 (może być sunrace), przerzutka m7000/8000 i manetka M8000 - będzie to działać lepiej niż 10s z lipną manetką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

używam pełnego napędu xt m785/6 2x10 i jest świetny, ale jakbym miał jeszcze raz za to płacić to oszczędziłbym na kasecie hg500, przerzutce m6000 lub m615, łańcuch kmc x10.93, korba slx, przednia przerzutka też deore.

montowałem kilka takich zestawów i w działaniu identycznie jak u mnie w rowerze. W działaniu najważniejsze są manetki XT.  Mam nadzieję że chociaż w trwałości przerzutki xt mają przewagę bo zębatki i łańcuch zużywają się w tym samym tempie co deore

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, skom25 napisał:

30. 

Może to śmiesznie mało, ale jak zaczyna się sumować to coś tam jednak wychodzi. Z tego właśnie względu idę w XT a nie np. Deore.

Jak dla mnie w takim przypadku rower ma jechać a nie ważyć. 30g przekłada się nijak do poprawy płynności działania napędu tym bardziej w mtb. No chyba że to ma być 'miejski ścigacz' to jeszcze można pomyśleć. :teehee:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Dokumosa napisał:

Jeśli zamykasz się na i-spec II i 10s to tylko biedne manetki w grę wchodzą.

SLX to bieda? :)

11s odpada. Raz ze względu na cenę, dwa ze względu na możliwe problemy z piastą, a dokładniej bębenkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@skom25 ja się obawiałem o koszty 11s ale już mi przeszło. Tylko łańcucha trzeba pilnować. Żadnego gównianego Srama 1110 tylko klasycznie KMC X11 i jeździsz spokojnie.

 

Na pierwszej kasecie i jednym kmc x11 zrobiłem 2800km i zdarzyło się, że przeskoczył. Byłem ciekawy ile przejadę nie szejkując na jednym łańcuchu. Zmieniłem komplet małych koronek i od tamtej pory przejechałem 3000km na dwóch sramach 1110 (każdy po tysiąc) i X11.93. To KMC X11 właśnie zastąpiłem nowym, po przejechaniu tysiąca na kasecie po dwóch sramach KMC po tysiącu jest znacznie krótszy niż Sramy 1110. Ciekawy jestem czy kaseta za kolejnego tysiaka przyjmie kolejny nowy łańcuch :D Ale nawet jeśli nie, to na tych dwóch nowych KMC zrobię jeszcze masę km. Regeneracja kasety to równa stówka za 5 najmniejszych koronek luzem.

 

Dobrych gratów na 10s jest coraz mniej na rynku i będzie jeszcze mniej jak się pojawi XT 12s. Bo że się pojawi to raczej nie ma wątpliwości najmniejszych.

 

A jak już się dasz namówić na 11s to myśl o 1x11. Pozbywasz się przedniej przerzutki, manetki... oszczędność kasy i masy. Jedna manetka XT, kaseta XT i przerzutka M8000 i banan na twarzy. Oszczędzić możesz na korbie (SLX) i zębatce - też SLX. Różnica to groszowe wagowe i spore finansowe. Korba XT jest brzydsza a przez błyszczące wykończenie o wiele szybciej widać po niej że jest używana.

 

Kalkulator mówi, że zyskasz na rozpiętości przechodząc na 1x11 zarówno na kasecie 40T jak i oczywiście 42T.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualnie mam 1x9, więc będzie 1x10 lub 1x11.

"Przespałem" się z myślą o zakupie i chyba przejeżdżę jeszcze jeden sezon na tym co mam. Kaseta XT ma jeden sezon i jakieś 3300km więc chyba powinna jeszcze dać radę, zwłaszcza że teraz mam dwa rowery więc przebiegi teraz będą nieco mniejsze. Przerzutkę XT kupiłem w Sierpniu i ma jakieś 500km, więc też szkoda mi się z nią rozstawać, zwłaszcza że kupiłem 2 tygodnie temu kółeczka Tacx.

Problem jest taki że przy 11s będzie problem z piastą, a średnio mam ochotę przeplatać koło bo to nadal 26' :)

PS:

Aktualna kaset XT, jak oceniacie jej stan?

20181117-104259-HDR.jpg

20181117-104309-HDR.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wciąż się upierasz, że coś masz nie tak z piastą. Skoro masz 9s, to tak samo pasuje tam 11s. 11s jest węziej upakowane + masz największą koronkę wysuniętą jak już pisałem odrobinę w stronę szprych. Ona jest tak duża, że szprychy są tam o wiele bliżej siebie niż odległość między kołnierzami.

Zjeździj rok, zbieraj szmal i składaj komplet XT. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie upieram, po prostu trochę poczytałem i dość często spotykałem się z informacją że nakrętka nie będzie łapała wystarczająco dużo gwintu. Jaka jest prawda? Nie wiem, bo w internecie można różne rzeczy przeczytać :D Przed zakupem tak czy inaczej przymierzę kasetę w sklepie, także nic nie będzie robione na ślepo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...