Skocz do zawartości
nomnom

[gravel] Kilka pytań

Rekomendowane odpowiedzi

nomnom

Udało mi się okazyjnie kupić marin four corners, rowerek mi się bardzo podoba aczkolwiek planuje kilka zmian i chętnie poznam waszą opinię :)

Rower ma opony 42c które są jak na moje potrzeby za szerokie, planuje je zmienić na 35c ale spotkałem się z opinią że do gravela (o ile zamierza ktoś zjechać z szosy w teren, a ja zmierzam :)) to 38c to minimum, jak sądzicie ? 

Kolejna kwestia to napęd, obecnie jest sora 3x9, czyli trochę nie za fajnie (chodzi mi o wersję 3x9 nie o samą sorę :)) więc to też chce zmienić, ale nie mam pojęcia co wybrać, czy sram czy shimano, zastanawiam się też nad tym czy 2x10/2x11 czy 1x11. W przypadku wersji z 2 blatami to raczej nie kompakt tylko coś bardziej w stylu 46/34, czy może coś innego ? (poruszam się głównie po Małopolsce). Nie ukrywam że dużą rolę w wyborze wersji napędu odgrywać będzie też cena ale nie tylko, bardziej bym się skłaniał w stronę wersji 2x - nigdy nie miałem okazji jechać na wersji 1x11 więc nie wiem jak to się będzie spisywało, ale z drugiej strony to napęd 1x ma swoje plusy więc się ciągle waham (ogólnie to zostawiam sobie obecne hamulce -mechaniczne tarczówki - więc interesują mnie takie klamki które będą w stanie się z nimi dogadać ). Będę zobowiązany za podpowiedzi co wybrać - wiem że to kwestia indywidualna, ale chętnie wysłucham opinii. Dziękuję.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
clavdivs

Nie zmieniał bym napędu.Jest dobry akurat do tego typu roweru. Jest tani w obsłudze, zakres ogarnie bardzo wiele: wyjazd w góry, teren, sakwy. 

Chyba że mocno swędzi cię gotówka w portfelu. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
nomnom

Aż tak że koniecznie chcę wydać pieniądze to nie :) tylko że przy obecnym układzie 50/39/30 to jeszcze nie miałem okazji wrzucić najmniejszego, głownie jadę na środkowym lub największym, na asfalcie jest ok ale po zjechaniu w teren to 50 czasami jednak okazuje się być za dużo, natomiast 39 to też nie jest to czego się bym spodziewał :) dlatego myślałem o korbie 46/34 i z tego powodu powstał cały pomysł na zmianę napędu. Inna sprawa że nie chyba pierwszy raz od dawien dawna będę musiał udać się do specjalisty z taką trywialną sprawą jaką jest ustawienie przerzutek ... nie mogę ustawić tak żeby łańcuch nie ocierał o wózek przedniej przerzutki w niektórych kombinacjach przełożeń i nie mam tu na myśli nie wiadomo jakich crosów, to chyba kwestia tego trymowania którego shimano trzyma się tak kurczowo.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tomek21001

46/34 z kasetą w okolicach 12-30 to dobra droga.

Mam "gravela" od 2012 i zmiana z kompaktu 50/34 na 46/34 z szerszą kasetą przyszła mi do głowy po pierwszej jeżdzie.Nie żałuję zmiany.

To ,co masz teraz wymaga za dużo mieszania przednią przerzutką i zawsze będzie kłopotliwe w regulacji.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
nomnom

Dzięki, ale tak myślę że kasetę to raczej bym brał 11-32 lub 11-34 :) Biorę też po rozwagę korbę 46/32. A jaką korbę 46/34 polecacie ? W sumie to na szybko szukając to znajdują mi się same FSA.

Chociaż też teraz oglądałem apex 1x11 z korbą 40T i z kasetą 11-42 (są chyba też 10-42) co w sumie też może być dość ciekawą opcją, powinno przy kadencji ok 90 dać się jechać jakieś 40 km/h  (chyba że coś źle policzyłem :) ) co by mnie w zupełności zadowoliło.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Dobrze policzyłeś. Tylko że kaseta  z koronka 10t wymaga wymiany piasty.Jeśli używasz blatów 50/39 to 40T w napędzie 1x moze być czasami za mało.  Są korby 42T , ale czy wtedy nie zabraknie czasem lekkich przełożeń?

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
nomnom
20 godzin temu, Tatanka napisał:

Dobrze policzyłeś. Tylko że kaseta  z koronka 10t wymaga wymiany piasty.Jeśli używasz blatów 50/39 to 40T w napędzie 1x moze być czasami za mało.  Są korby 42T , ale czy wtedy nie zabraknie czasem lekkich przełożeń?

 

Właśnie z tych powodów skłaniam się bardziej do 2x11 tylko nie wiem czy iść bardziej w shimano czy sram :) Patrząc na same ceny to shimano wydaje się być trochę lepszą opcją, ale z drugiej strony sram ma trochę lepsze recenzję :) 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
el_gregorio

Wymień po prostu koronki w korbie, którą masz na zestaw Cię interesujący jak 46-34, to będzie najmniejsza inwestycja. Jeśli koniecznie chcesz wymienić więcej to dołóż lewą klamkomanetkę sory na 2, aczkolwiek tą na 3 też na pewno można ustawić tak by dobrze chodziła z dwoma blatami.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
nomnom
3 godziny temu, el_gregorio napisał:

Wymień po prostu koronki w korbie, którą masz na zestaw Cię interesujący jak 46-34, to będzie najmniejsza inwestycja. Jeśli koniecznie chcesz wymienić więcej to dołóż lewą klamkomanetkę sory na 2, aczkolwiek tą na 3 też na pewno można ustawić tak by dobrze chodziła z dwoma blatami.

O tym pomyślałem na początku, ale chce też zmienić tył z 9rz na 11rz :) A nie wiem czy połączenie sora z 105 (bo chyba od tej grupy zaczynają się 11 rzędowe kasety) to dobry pomysł.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
el_gregorio

Sora ze 105 to nie jest dobra mieszanka, inna szerokość łańcucha, to nie zadziała, a na pewno nie poprawnie. 2x11 w zestawie korby 46-34 z kasetą 11-34 da podobny zakres jak 1x11 z korbą 42 z kasetą 11-42 tylko lepsze stopniowanie, mniejsze przeskoki między przełożeniami. 1x jest napędem prostszym, mi odpowiada, 1x9 od dobrych paru lat używałem zarówno w mtb jak i grawelu. Zakres jak i stopniowanie nie jest idealne, ale przy czysto amatorskiej jeździe nie ma to wielkiego znaczenia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
nomnom

Tylko że jednak czasami może to 42T być za dużo na niektórych podjazdach, więc raczej zdecyduje się na 2x11 :) Pozostaje mi przeglądać aukcję i szukać okazji.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mistrzusek

To w jaką korbę i kasetę celujesz?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
nomnom

Kaseta 11-34, korba to najchętniej 46/34, niemniej okazało się  że będę mógł w przyszłym tygodniu przejechać się trochę na 1x11 (korba 42, kasta 11-42) i jeżeli mi to podpasuje to może się jednak skuszę na taki zestaw.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Tatanka

Korba 46/34 z kasetą 11-34 da Ci takie samo najlżejsze przełożenie jak napęd 1x11  z korbą 42T i kasetą 11-42.  A pisałeś że 42 może być za dużo na podjazdy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
nomnom
4 godziny temu, Tatanka napisał:

Korba 46/34 z kasetą 11-34 da Ci takie samo najlżejsze przełożenie jak napęd 1x11  z korbą 42T i kasetą 11-42.  A pisałeś że 42 może być za dużo na podjazdy.

W sumie to masz rację. Tak jak pisałem sprawdzę jak się mi będzie na 1x11 jechało. A jak bym jednak stawiał na napęd z jedną tarczą to chyba zdecyduje się na Sram bo z tego co czytam to lepiej się spisuje w takim układzie (trochę dziwne z początku będzie pewnie zmienianie przełożeń, ale to kwestia przyzwyczajenia). Apex chyba będzie odpowiednim wyborem, nie ma sensu raczej iść w nic wyżej ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
el_gregorio

Jak chcesz przy 2x11 mieć lepszy zakres niż w 1x11 zastanów się nad innym mechanizmem korbowym, bliżej mtb, np rozstaw 46-30, da to lżejsze przełożenie pod górę tzn 30-34 (zakładając kasetę 11-34). Takie mechanizmy korbowe robi np. FSA - tu przykład https://www.cycology.pl/fsa-korby-fsa-omega-abs-megaexo-2017-p791594/.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Mateusz30

Sram Apex wyjdzie dużo drożej. Poniżej REDa nie warto brać srama. Szybko łapie luzy i nie chodzi tak dobrze, jak schimano. Poza tym jest problem z dostępnością czegokolwiek do srama. W sramie nie musisz dawać kasety sramowskiej. Możesz dać mtb z schimano. Wtedy nie trzeba zmieniać bębenka.

W tej chwili nowa tiagra 4700 chodzi perfekcyjnie. Zmiany biegów paznokciem. Bebechy z nowej 105, tylko masz 10 zamiast 11rz, więc ustawienie banalnie łatwe i większa precyzja.

Nowa 105 chodzi tak samo, tylko jest droższa.

W gravelu 1x11 będzie irytujący. To jednak nie jest mtb i chcesz mieć ciasno spasowane biegi.

Realia są takie, że nie ma najmniejszego sensu zmieniać napędu w rowerze, który teraz posiadasz. To nie wpłynie na nic, a wydasz sporo pieniędzy. Jak chcesz mieć fajniejszy rower, to złóż lekkie koła 650b i daj opony WTB Horizon 47mm. Nie pożałujesz.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×