Skocz do zawartości

[koła] Koła DT 350 SP/ DT R470D/ Aero Comp Vs PR 1600 Spline DB 23mm do Cross'a


bercov

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

W zasadzie już miałem kupować ten pierwszy zestaw (po konsultacjach z Daveo) tj. DT 350 SP/ DT R470D/ Aero Comp (pod sztywną ośkę - tak przyszłościowo) do tego adapter Thru bolt na przód i na tył end cap na thru bolt i dwa szybkozamykacze Thrubolt od DT, co łącznie by mnie wyszło ok 1850 zł - to wszystko od znanego tutaj Daveo. Jednak natrafiłem na opcję kół PR 1600 Spline DB 23 w przecenie ok 1850 zł (w zestawie dostanę też endcapy 5 mm), ośki dokupiłbym póki co zwykłe (później wymieniłbym na DT). Wagowo oba zestawy wychodzą podobnie, ale chyba te PR 1600 są trochę sztywniejsze i wytrzymalsze (moja waga obecnie ok 85kg). Nie ścigam się, a chciałbym koła w miarę lekkie, chociaż jednocześnie dość sztywne i wytrzymałe. Póki co mam zamiar je używać w rowerze crossowym z oponami Panaracer Gravel King 43C. Co myślicie, który zestaw lepszy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg tabelki DT Swiss'a przy wewnętrznej szerokości obręczy 18 mm - maksymalna szerokość opony to 2,35 cala (60 mm)

https://roweroweporady.pl/pobierz/dt-swiss-opona-do-obreczy.pdf

więc myślę, że 43 powinny się zmieścić. Co do szprych to faktycznie nie spojrzałem, że w PR 1600 z przodu jest 20 z tyłu 24. W przypadku R470D jest odpowiednio 24 i 28.

Nie wiem jak to się przełoży na sztywność całego koła. Czyli, czy lepiej jak będzie sztywna obręcz i mniej szprych, czy gorsza obręcz więcej szprych... już sam nie wiem, czy warto kombinować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmieści się na pewno, ale na szerszej obręczy ta opona dużo lepiej się ułoży.  Np. Canyon w rowerach crossowych przy oponie 40 mm stosuje obręcze o szerokości wewnętrznej 22,5  mm.                                                                                                                                                                              Tabelka jest dosyć starożytna i dużo się od tamtego czasu zmieniło. Samo DT  do przełaju (kategoria "cross"), gdzie -zdaje się- maksymalna szerokość opon   to 33 mm, stosuje obręcze 22 mm.                                                                                                                                                                Spojrzałeś na koła w wersji pod hamulce obręczowe, wersja "disc" ma po 24 szprychy z przodu i z tyłu. Poza tym zwróć uwagę, że PR 1600 znajduja się w kategorii "performance" czyli raczej typowo do szosy więc mogą być za delikatne  do crossa (zakładam, że używając opon          43 mm nie planujesz jeździć wyłącznie po asfalcie).                                                                                                                                                          Jeśli chodzi o koła składane, dałbym 28  szprych także  z przodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
2 godziny temu, bercov napisał:

Wagowo oba zestawy wychodzą podobnie, ale chyba te PR 1600 są trochę sztywniejsze i wytrzymalsze (moja waga obecnie ok 85kg). Nie ścigam się, a chciałbym koła w miarę lekkie, chociaż jednocześnie dość sztywne i wytrzymałe.

Mam podobne koła od Daveo , ważę więcej niż Ty, i po roku jeżdżenia zero problemów. Co do lepszej sztywności koł systemowych to nie jest to takie oczywiste- nie zawsze super sztywne koła są pożądane.

 

2 godziny temu, bercov napisał:

Co myślicie, który zestaw lepszy?

Będą działać tak samo, kręcić się tak samo. Komponenty podobne, szerokość obręczy taka sama. Ciężko wskazać te gorsze - mam zarówno koła systemowe od DT jak i składane od Daveo.. Przy amatorskim jeżdżeniu drobne różnice nie będą istotne. Prywatnie kupiłbym od Dawida, choćby ze względu na większą ilość "bonusów".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie to zacząłem trochę kombinować z innymi kołami, bo początkowo budżet miał się zamknąć w ok. 1000 zł (w tym budżecie chciałem chociaż z tyłu piastę DT 350). Teraz z lepszymi szprychami i kilkoma dodatkowymi akcesoriami (adaptery i zaciski) zrobiło się blisko 2k zł. Więc pomyślałem, że albo kupię lepsze koła bez tych drobiazgów, albo trochę zaoszczędzę i kupię koła od razu na piastach QR (nie wiem czy jest możliwość późniejszej konwersji na sztywną ośkę), do tego zwykłe zaciski thru bolt novateca za 2x25 zł i do tego wezmę szprychy DT Competition Race (po 28 na koło) - obręcz R470D i piasty DT350 zostają. Wyjdzie całkiem spora oszczędność, bo jak liczę ok. 550 zł. Może lepiej tak, co myślicie? Szczerze, jeśli teraz złożę rower na tych kołach to kolejny pewnie nie prędzej niż za 5 lat, więc nie wiem czy warto inwestować w te przejściówki. O zaciskach DT czytałem wiele dobrego, ale może na początek wystarczą mi te novatec'a? Jest sens takiego oszczędzania, czy może dopłata do tych kilku rzeczy jest jak najbardziej uzasadniona (w przypadku amatorskiego objeżdżania okolicznych terenów)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu ‎27‎.‎10‎.‎2018 o 18:41, Chociemir napisał:

Zmieści się na pewno, ale na szerszej obręczy ta opona dużo lepiej się ułoży.  Np. Canyon w rowerach crossowych przy oponie 40 mm stosuje obręcze o szerokości wewnętrznej 22,5  mm.                                                                                                                                                                              Tabelka jest dosyć starożytna i dużo się od tamtego czasu zmieniło. 

22,5 mm to już obręcz do XC na którą spokojnie możesz założyć opony 2,25 cala i będzie na tych obręczach 'dobrze' się układać, a jak już dla Ciebie wyznacznikiem 'prawd rowerowych' jest Canyon to do najdroższego modelu XC HT (Exceed CF SLX 9,0 pro race) ładują carbonowe obręcze o szerokości wewnętrznej 25mm... Starożytnie co?:D
 Jednym słowem bez sensu ładują szerokie=cięższe obręcze do crossów, tym bardziej że pewnie nic szerszego niż opona 1,75 tam nie wciśniesz.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
1 godzinę temu, chopmaz napisał:

Czy chodzi o komfort?

Tak.

Bercov, w szosie mam koła od Daveo na takich komponentach:

Piasty Novatec D411 i D412sb straight pull 28h

Szprychy Pillar PSR TB2016

Obręcze DT R460disc 28h

Nyple alu Pillar MV14

waga ok. 1600 gramów, które są pod sztywne osie, ale dostałem przejściówki pod zwykły QR  ( wymóg ramy ). Jak wspomniałem, ważę 95 kg , koła używane do amatorskiego jeżdżenia . Porównując z kołami z piastami DT350 ( składane i systemowe )  nie widzę żadnych różnic w pracy ( toczenie, opory, zazębianie ). Konkluzja jest taka, że obecnie nie widzę znaczących różnic między kołami na piastach DT i kołami z piastami Novateca- być może za kilka lat będzie widać różnicę w trwałości, ale w tym przypadku nie patrzę tak daleko.. Jestem zadowolony z kół, działają ,kręcą się, nic się nie dzieje. Do tego parę złotych zostało w kieszeni. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Alsew napisał:

22,5 mm to już obręcz do XC na którą spokojnie możesz założyć opony 2,25 cala i będzie na tych obręczach 'dobrze' się układać, a jak już dla Ciebie wyznacznikiem 'prawd rowerowych' jest Canyon to do najdroższego modelu XC HT (Exceed CF SLX 9,0 pro race) ładują carbonowe obręcze o szerokości wewnętrznej 25mm... Starożytnie co?:D
 Jednym słowem bez sensu ładują szerokie=cięższe obręcze do crossów, tym bardziej że pewnie nic szerszego niż opona 1,75 tam nie wciśniesz.

 

"Trochę" śmieszny jesteś z tą uwagą, że Canyon jest "wyznacznikem prawd rowerowych"...                                                                                                                                  Wielu znanych i mniej znanych producentów kół rowerowych np. Roval, Zipp, Bontrager, Enve, Easton, Hunt, ostatnio Mavic czy nawet bardziej uznane chińskie firmy typu Lightbicycle produkują koła z obręczami o szerokości wewnętrznej 21 mm do szosy, z przeznaczeniem do opon 25 mm - czy jesteś w stanie sobie to wyobrazić?  Więc naprawdę nie musisz się obawiać, że obręcz 22,5 mm będzie za szeroka do opony 43 mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Chociemir napisał:

Więc naprawdę nie musisz się obawiać, że obręcz 22,5 mm będzie za szeroka do opony 43 mm.

Nie chodzi o to że będzie za szeroka, tylko po co ma być tak szeroka skoro każdy dodatkowy mm szerokości to dodatkowe gramy. Z tego co piszesz to by wynikało że topowa obręcz do szosy ma 21mm, do crossa 22,5 a do xc 25 mm. Czyli operujemy szerokościami obręczy w zakresie 4mm, a oponami od 23 do 56mm. Gdzie tu sens, a gdzie logika? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Chociemir napisał:

Powinieneś napisać skargę do inżynierów z czołowych firm produkujących koła, że działają bez "sensu" i "logiki"...

Pytanie ile mają wspólnego z tym inżynierowie, a ile marketingowcy :whistling: W końcu trzeba jakoś uargumentować potrzebę wydania 3tys dolarów na koła do roweru :D A już najlepsze jest to, że 'inżynierowie' jednej z czołowych firm produkujących koła (DT Swiss) tworząc w/w tabelkę, twierdzili że minimalna szerokość opony dla obręczy 21mm to 28mm :wallbash:https://roweroweporady.pl/pobierz/dt-swiss-opona-do-obreczy.pdf 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Alsew napisał:

twierdzili że minimalna szerokość opony dla obręczy 21mm to 28mm :wallbash:https://roweroweporady.pl/pobierz/dt-swiss-opona-do-obreczy.pdf 

te 21mm musi robic świetną robote ;-) skoro wiekszosc ram szosowych nie pozwala zmieścić gumiaków większych niż 30mm. Ciekawe czemu nikt nie przekazał tego info do gości kręcących ramy. 

Na moje oko koło o szerokosći wew 17-18C jest mega uniwersalne,  na ten przykład podam Eastona XCT EA70, wkładano je do MTBków, przełajek i pasuje do szosy endurance ;-)  i jeszcze dopisze jeszcze że jest na 24 szprychach. Sam mam 2 takie zestawy, waze ponad 90kg i ... nawet nie wymagąły centrowania po w sumie 10tys km. jazdy po róznych nawierzchniach. Szkoda tylko że czesci tj np bebenki drogie :P Genrealnie nie polacam koł Eastona ze wzgledu na słaby dostep czesci, chyba lepsza zdecydowanie beda koła na gratach DT, 24szprychy lub 28h(w wersji pancernej), piasta ratchet , obrecz w zasadzie dowolna od DT :P i mamy super koła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda: do wielu starych ram szosowych mogą się nie zmieścić szerokie opony, z nowymi ramami  jest inaczej. Tym bardziej, że pojawia się coraz więcej rowerów z hamulcami tarczowymi.  Jeśli chodzi o DT to  bazujesz na mocno nieświeżych danych z przeterminowanej tabelki: widzimy tam obręcze o szerokości 15-17,9 mm, a w tej chwili najwęższa obręcz szosowa DT do szosy to 18 mm, a są również 20 mm. I zapewne w nowych "wypustach" pojawi się - tak jak u  wielu innych producentów - 21 milimetrów. Do przełaju, gdzie - z tego co pamiętam- maksymalna szerokość opony to 33 mm, DT oferuje obręcze o szerokości 22 mm. A Ty twierdzisz, że obręcz 22,5 mm będzie za szeroka do roweru crossowego z oponą   43 mm?  Naprawdę: nie staraj się być mądrzejszy od inżynierów, którzy zajmują się tematem profesjonalnie.                                                                                                                                       I co do robienia "świetnej roboty" przez "21" mm: zaczynałem w szosie (z oponami 25 mm, sporadycznie w zimę  28) od obręczy 15 mm, potem 17, 18, 19, a obecnie jeżdżę na 20 mm i jest bardzo dobrze. Na tyle dobrze, że następna obręcz będzie właśnie 21 mm.                                                                                                                                                                     Wspomniany Easton  nie produkuje obecnie do szosy obręczy węższych niż 19 mm.   Jakie są benefity ze stosowania szerokich obręczy, o ile się na takich nie jeżdziło, można łatwo znależć w sieci.                                                                                                                                                                 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Chociemir napisał:

Jeśli chodzi o DT to  bazujesz na mocno nieświeżych danych z przeterminowanej tabelki

Świeże to mogą  być gacie :D 

 

7 godzin temu, Chociemir napisał:

Naprawdę: nie staraj się być mądrzejszy od inżynierów, którzy zajmują się tematem profesjonalnie.                                                                                         

Ja nie staram się być mądrzejszy od 'inżynierów' , tylko stwierdzam fakt że Ci 'inżynierowie' całkiem niedawno twierdzili że na obręcz 21mm nie można zakładać opony 25C, ale teraz okazuje się że jest to najlepsze z możliwych rozwiązań, na które warto wydać masę kasy... chociaż tak naprawdę w temacie opon i obręczy nic się nie zmieniło w tym czasie  :whistling: No może po za modą i marketingowym bełkotem, jakoby szeroka obręcz była receptą na wszystko. Zresztą 'moda' na szerokie obręcze już kiedyś była, a później nagle "inżynierowie" stwierdzili że wąskie obręcze są lepsze i jeszcze 10 lat temu topowe modele rowerów do XC miały obręcze 19mm. W rowerze XC jeździłem na obręczach 17mm, później 19mm a teraz mam 22,5 mm i nie poczułem jakiejś mega różnicy... A jeśli topową obręcz do szosy, od topowej obręczy do XC dzielą 4mm, to znaczy że szerokość obręczy ma tak naprawdę marginalne znaczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Godzinę temu, Alsew napisał:

Świeże to mogą  być gacie :D 

 

 

Dosyć prymitywne teksty walisz, ale mimo to może będziesz w stanie sobie wyobrazić, że informacje czy dane również mogą być "świeże".   https://pl.wiktionary.org/wiki/świeży

                                                                     Jest dokładnie odwrotnie niż piszesz i "w temacie opon i obręczy" zmieniło się właśnie bardzo wiele: np. w kolarstwie szosowym były kiedyś opony 19, 20 czy 21 mm - kto chciałby na takich dzisiaj jeżdzić ? 23 mm jest na wymarciu, Królują opony o szerokości 25 mm (ale odejście od w/w wąskich opon to pewnie tylko  "moda" i marketing"?), a niektórzy producenci  rowerów zakładają do modeli aero nawet 28 mm.     Ale jeśli "nie czujesz różnicy" między obręczami 17 i 22,5 mm, to zdecydowanie nie jesteś adresatem tych zmian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Chociemir napisał:

Jest dokładnie odwrotnie niż piszesz i "w temacie opon i obręczy" zmieniło się właśnie bardzo wiele: np. w kolarstwie szosowym były kiedyś opony 19, 20 czy 21 mm - kto chciałby na takich dzisiaj jeżdzić ? 23 mm jest na wymarciu, Królują opony o szerokości 25 mm (ale odejście od w/w wąskich opon to pewnie tylko  "moda" i marketing"?), a niektórzy producenci  rowerów zakładają do modeli aero nawet 28 mm.  

Mi nie chodzi o to jaki rozmiar 'króluje' a jaki jest na 'wymarciu' w  szosie... Chodzi mi o to co takiego zmieniło się w samej obręczy i samej oponie że nagle 'inżynier' który twierdził przed chwilą, że nie można założyć opony 25C na obręcz 21mm, uznał że to właśnie jest najlepsze połączenie. A tak dla ścisłości DT Swiss w swoim katalogu ROAD na 2018 podaje dla typowej szosy obręcz 18mm i oponę 23-25mm, dla Endurance obręcz 19-20mm i oponę 25-28, a dla przełajki obręcz 21-22mm i opona 30-45mm. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mam w swoim gravelu wpomniane koło od Daveo - DT R460, Pillar cieniowane na 1.6 i piasta DT 350. Przejechało około 4 tyś km i nic złego się nie dzieje. Oponka to Panaracer Gravelking SK 43C w wersji "tjubless". Co do szerokości obręczy. Na szerszej obręczy lepiej układa się opona. Nie robi się typowa "żarówka". Szczególnie istotne jest to przy stosowaniu systemów bezdętkowych.
PS. Autorowi polecam zapoznanie się z ofertą chłopaków z DanydyHorse. Mam tylne koło zrobione przez nich na ich firmowej obręczy  (szerokość wewn. 20mm  ) i jest bajka. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koła zamówione u Daveo:

- obręcze DT R470disc (szerokość wew. 20 mm)

- piasty DT Swiss 350 Straight Pull CL - przód 15/100, tył 12/142 (mocowanie tarczy center lock)

- szprychy DT Competition race, 28 szprych w obu kołach

- waga zestawu ok. 1650 gr

- wytrzymałość do 110 kg

do tego:

- adapter na przednie koło thrubolt

- end cap na tylne koło thrubolt

- dwa zaciski thru bolt DT (na przód i tył)

Do tego zamówione już opony Panaracer Gravelking SK 43C i póki co dętki Schwalbe Extra Light SV18.

Mam nadzieję, że będę zadowolony :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...