Skocz do zawartości

[4000-5500] Gravel


bullsbike

Rekomendowane odpowiedzi

Witam! Do tej pory jeździłem tylko mtb. A od niedawna, bardzo mi się spodobała idea rowerów gravelowych. Jeżdżę po bardzo zróżnicowanym terenie, lubię robić sobie dłuższe wypady a 2 razy do roku wybrać się na wyprawę z sakwami ;) co polecacie? Zależy mi na wygodnym rowerku, z możliwością montażu bagażnika, karbonowym widelcu, dobrym osprzętem . Prawie zdecydowałem się na Gianta Anyroada , ale cholera nie ma sztywnych osi... A może nie upierać się przy tym bajerze? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz sobie Fuji Jari 1.3 – trochę droższy ale może idzie wyrwać jakąś okazję. Ma bardzo fajny napęd, korba 46/30 z jedenastorzędową kasetą 11-34. W gravelowych zastosowaniach sprawdza się znacznie lepiej niż zestaw z kompaktową korbą, a co dopiero jednoblat. Jeszcze jest Jari 1.7, niewiele gorszy a sporo tańszy.

Odnośnie jazdy z sakwami – przy napędzie z korbą 50-34 może być ciężko. Z sakwami nieraz wykorzystywałem przełożenia (w rowerze MTB) jak 24-32, 24-28, tutaj byłoby sporo ciężej. IMO korba kompakt + jazda z sakwami to może być droga przez mękę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, bullsbike napisał:

ale cholera nie ma sztywnych osi...

to już jest jakaś paranoja. Nie zauważysz różnicy w sztywności. Ta jest prawie nieodczuwalna w mtb. Ale teraz wszystkim wciskają mega hiper standardy. Za chwilę w szosach zacznie się dyskusja na temat boosta ;-)))) 

Bierz gravela w stali, będziesz zadowolony. Kellyf soot ma mocowania pod bagaż, ale to raczej zabawka pod dynamiczne, sportowe śmiganie niż rower adventure. 

Fuji Jari (wersje stalowe), Author Ronin, Marin four corners (dość ciężki), FAIRDALE WEEKENDER, BREEZER RADAR EXPERT to są rowery bardziej wyprawowe. 

Do Breezera wchodzą laćki 2.0. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, bullsbike napisał:

Ok, to już mi sporo mówi, do tej pory miałem tylko "szybko zamykacze" , więc nie mam porównania do sztywnych osi. Czy rzeczywiście korba 50-34 może być aż tak uciążliwa do sakw? w pełni "obładowany" jeżdżę raz- 2 razy do roku.

W pełni obładowany, czyli ile kg? Najlepiej jak się pobawisz https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html i porównasz swoje aktualne najlżejsze przełożenie (uwzględniając rozmiar koła) z takim np. 34-34, czyli zgrubsza najlżejszym jakie można mieć przy korbie 50-34. Ogółem ta korba jest typowa dla rowerów szosowych i tam się raczej sprawdza – bez obciążenia możesz wyjeżdżać przełęcze nawet na kasecie 11-28. Ale gdy dojdzie zwiększony opór kół i obciążenie w postaci sakw robi się ciężko.

I ja bym się w stal nie bawił, korzyści z tego są co najwyżej wątpliwe a dodatkową masę trzeba wozić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, bullsbike napisał:

Czy rzeczywiście korba 50-34 może być aż tak uciążliwa do sakw? w pełni "obładowany" jeżdżę raz- 2 razy do roku.

Wiele zależy od preferencji. Zawsze można dobrać inne zębatki w korbie.

 

Teraz, bts napisał:

I ja bym się w stal nie bawił, korzyści z tego są co najwyżej wątpliwe a dodatkową masę trzeba wozić.

Co trzeba wozić..... 500 gram więcej przy wadze roweru 11-12 kg. Tyle ważą tanie szutrówki. 

Stal wygląda piękniej, jest odporniejsza na przeciążenia, łatwo naprawialna i mimo wszystko wygodniejsza. Rama aluminiowa pracująca na dobrym poziomie słabo nadaje się na obciążanie sakwami. No i dobrze zrobiona rama stalowa jest na 20-30 lat. Wiem że mało kto użytkuje tak długo jeden rower ;-) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2x razy sakwy po 30 l , dodatkowy worek 50 l , może wyjdzie 12-14 kg. Ale swojego bullsa (rama allu) w 90% wykorzystuje do jazdy po swoich terenach( lasy, stare torowiska, polne drogi, asfalcik), a teraz po latach chcę go zamienić na Gravela, gdyż bardzo spodobała mi się ich wszechstronność ;) ja to lubię po prostu cieszyć się jazdą i widokami dookoła i nowo odkrytymi ścieżkami ;) Fuji Jari 1.7 wydaje się być ciekawą opcją( trochę bts dałeś mi do myślenia z tymi przełożeniami na korbie ) . Druga sprawa , że cholerka ciężko z dostępnością tych rowerków , a w szczególności przy moich 193 cm wzrostu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, bts napisał:

I ja bym się w stal nie bawił, korzyści z tego są co najwyżej wątpliwe

Zacznij się rozglądać po ulicach ... ferrumtalibowie już po ciebie idą :D.
Wątpliwe bo ci się tak wydaje czy miałeś okazje pojeździć na stali podobnie skonfigurowanej jak alu i było ci wszystko jedno ?

Sztywne osie ... ehh.
W amortyzatorze QR15 czy QR20 ma znaczenie ze względu na budowę tego sprzętu - sprężyna zazwyczaj w jednej goleni, korona dolnych goleni też do najsztywniejszych nie należy. Sztywna oś w amorku domyka dół klatki na goleniach - większa średnica osi i średnica dolegania piasty usztywnia cały układ.
Sztywna oś na przodzie w gravelu czy szosie zahacza o marketingowy bełkot, jedyna jej zaleta to większa szansa trafienia z kołem w to samo miejsce co redukuje problemy z regulacja zacisku hamulca.

Sztywna z tyłu ... tutaj problem jest nieco bardziej złożony i wszystko zależy od założeń konstrukcji.
W tylnym trójkącie najtrudniej pogodzić sztywność potrzebną do dobrej transmisji mocy ze sprężystością dającą komfort ;).

Zakres przełożeń ... to zależy od nogi i przeznaczenia.
W mojej opinii przełożenie na poziomie 1.0 do szwendania się po szutrach obładowanym w torby rowerem będzie za twardo.
Długa szutrówka o średnim nachyleniu 10% może odebrać ochotę do jazdy.
Twarde przełożenie ponad 4 ... kto zestawem przekraczającym 100 kg będzie dokręcał na zjazdach ? Kto to potem zahamuje ?
Niby się da ale czy będzie to bezpieczne / rozsądne ? ;)

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, woojj napisał:

Wiele zależy od preferencji. Zawsze można dobrać inne zębatki w korbie.

Jeśli się nie mylę, to przy BCD 110 nie wsadzisz mniejszej zębatki niż 34. Pozostaje ewentualna zmiana kasety na taką o szerszym zakresie, ale to na ogół wiążę się z wymianą przerzutki.

7 minut temu, woojj napisał:

Co trzeba wozić..... 500 gram więcej przy wadze roweru 11-12 kg. Tyle ważą tanie szutrówki. 

W przypadku Jari jest 2,5 kg różnicy między najbliższymi modelami stal / alu (10,5 kg vs 13 kg). Nie wiem ile tego jest na ramie, nie mogłem znaleźć tej informacji niestety.

8 minut temu, woojj napisał:

 Stal wygląda piękniej, jest odporniejsza na przeciążenia, łatwo naprawialna i mimo wszystko wygodniejsza. Rama aluminiowa pracująca na dobrym poziomie słabo nadaje się na obciążanie sakwami. No i dobrze zrobiona rama stalowa jest na 20-30 lat. Wiem że mało kto użytkuje tak długo jeden rower ;-) 

Ja znam te wszystkie argumenty. Nie chcę urazić Twojej miłości do stali, wiem że to gorące uczucie (prawie jak do jednoblatów), ale nie przekonują mnie. :P Wygląd to kwestia gustu, co do przeciążeń to od lat jeżdżę na alu zarówno z sakwami, na wyścigach, jak i do sklepu po bułki, nigdy nie miałem problemu. Osobiście znam jedną osobę której pękła rama alu i była to z tej słynnej wadliwej serii ram Krossa (sprzed ~10 lat?). Jeśli już cokolwiek miało by mnie przekonać to chyba lepsze tłumienie, ale z drugiej strony, przy oponach ~35 mm – jakie to może mieć znaczenie?

Teraz, bullsbike napisał:

2x razy sakwy po 30 l , dodatkowy worek 50 l , może wyjdzie 12-14 kg. Ale swojego bullsa (rama allu) w 90% wykorzystuje do jazdy po swoich terenach( lasy, stare torowiska, polne drogi, asfalcik), a teraz po latach chcę go zamienić na Gravela, gdyż bardzo spodobała mi się ich wszechstronność ;) ja to lubię po prostu cieszyć się jazdą i widokami dookoła i nowo odkrytymi ścieżkami ;) Fuji Jari 1.7 wydaje się być ciekawą opcją( trochę bts dałeś mi do myślenia z tymi przełożeniami na korbie ) .

Tak bardzo też się tym nie przejmuj, w jeździe bez sakw raczej na pewno nie będzie Ci to doskwierać. A gdyby z sakwami miało to możesz coś przykombinować, jak wymiana tej korby albo kasety z przerzutką. (Chociaż osobiście wolałbym mieć od startu właściwe rozwiązanie. ;) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, bts napisał:

W przypadku Jari jest 2,5 kg różnicy między najbliższymi modelami stal / alu (10,5 kg vs 13 kg). Nie wiem ile tego jest na ramie, nie mogłem znaleźć tej informacji niestety.

Wiele zależy od ...
Mój stalowy O1 na gotowy do jazdy wyszedł <10,5 kg ...

Pozdrawiam   
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem podobny dylemat, ale ze stali wyleczyła mnie waga i problemy z korozją, do tego jeździłem na Jari i Soot i nie czułem tej różnicy w komforcie amortyzacji. W Kellys bardzo pasowała mi sportowa geometria - tak jak wcześniej ktoś wspomniał tym rowerem można naprawdę szybko śmigać po szosie. Nie wyobrażam sobie już roweru z hamulcami tarczowymi a bez sztywnych osi - nie tyle o sztywność chodzi bo gravel to dla mnie wyprawówka, ale o zbyt częste dostrajanie położenia hamulca przy zakładaniu koła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, Yacko napisał:

nie czułem tej różnicy w komforcie amortyzacji

Bo to nie jest takie proste ... ;) 
Ta różnica często dopiero wychodzi po 100+ km czy tam po 3+ godzinach jazdy.
Przy jeździe całorocznej problem z korozja dotyczą zarówno stali jak i glinu ...

Pozdrawiam  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym razie różnica na kilkudziesięciu kilometrach różnej trasy dla mnie nieodczuwalna. Z moich i znajomych doświadczeń jednak ze stalą jest gorzej jeśli chodzi o rdzę, ale technika jednak idzie do przodu, być może obecnie lepiej zabezpieczenia wyglądają - czas pokaże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, bullsbike napisał:

Ok, dzięki wszystkim za porady i podpowiedzi;) jakimś cudem udało mi się znaleźć Fuji Jari 1.7 w roz 58 cm i jeszcze w dobrej cenie . Bez wahania zamowilem, będzie pewnie pod koniec przyszłego tygodnia. Pozdrawiam!

Chciałem tylko zaznaczyć, że w ramach wdzięczności za pomoc wszyscy oczekujemy przynajmniej fotki i podsumowania wrażeń z jazdy. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...