Skocz do zawartości
Drodzy Rowerzyści!
Fundacja Ewy Błaszczyk 'A kogo?' pilnie poszukuje dwóch rowerów, najlepiej damek, dla rodziców/opiekunów pacjentów kliniki 'Budzik' - Warszawia - Międzylesie, przy Centrum Zdrowia Dziecka.
Po więcej szczegółów odsyłamy na oficjalną stronie www oraz fanpage FB.
Michau82

[piasta planetarna] sachs s7 vs sram s7

Rekomendowane odpowiedzi

Michau82

Zastanawiam się nad zmianą tylnej piasty 3-biegowej na coś o większym zakresie i znalazłem ogłoszenie dotyczące pełnego zestawu z kołem i sterowaniem, na starej piaście tego typu.

Czy ktoś miał okazję porównywać w praktyce starą i nową wersję 7-biegowej piasty sachs/sram?

Znalazłem trochę materiałów na yt. Wygląda na to że w nowej wersji jest trochę inny hamulec, czy przekłada się to jakoś na skuteczność hamowania?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zekker

Nie wiem, bo nie miałem żadnej z nich w rękach ale:
-hamulec tylny tak czy siak nie jest skutecznym hamowaniem
-praktycznie każdy tylny daje radę zablokować koło (o ile jest sprawny) i na tym kończy się jego skuteczność

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Michau82

To może ja się nie znam, ale dla mnie właśnie na tym polega skuteczność hamowania że hamulec blokuje koło.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bogus92

Skuteczne hamowanie to takie, gdzie jesteś w stanie bez problemu kontrolować moment blokowania koła, modulować odpowiednio siłę działającą na koło. To tak w dużym uproszczeniu. Poza tym zablokowanie koła podczas hamowania szybko degraduje opony.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Michau82

@bogus92 Jak najbardziej zgadzam się z Tobą. Tylko że jeżeli mówimy o skuteczności urządzenia jakim jest hamulec, to wciąż skuteczniejszy w moim rozumieniu jest taki, którym jestem w stanie doprowadzić do zblokowania koła, niż taki który będzie się ślizgał po obręczy, tarczy czy w bębnie.

Oczywiście najważniejsza w tym jest kontrola siły i momentu zblokowania, ale w hamulcu typu torpedo również jest to możliwe. Przy odrobinie wyczucia i dodatkowym hamulcu z przodu, skuteczność hamowania tak wyposażonego roweru nie jest gorsza niż roweru z dwoma v-brakeami.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bogus92
Napisano (edytowane)

Nie zgodzę się z Tobą. Hamulcem typu torpedo nie da się odpowiednio, z dużą precyzją dozować siły hamowania.

Hamulec, którym nie jesteś w stanie zablokować koła to bardziej zwalniacz...:)

Edytowane przez bogus92

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Michau82
10 minut temu, bogus92 napisał:

Hamulec, którym nie jesteś w stanie zablokować koła to bardziej zwalniacz...:)

Przynajmniej tutaj się zgadzamy :)

Wracając jednak do tematu piast z przekładnią planetarną. Na wyższych biegach koło zablokować jest dużo trudniej. W nowszej wersji piasty 3-biegowej zastosowano nawet rodzaj wspomagania który przy hamowaniu na 3 redukuje bieg do 2. Zrealizowano to przez zmianę kształtu kła współpracującego z wybierakiem, tak że przy cofaniu zębatki bieg "ześlizguje" się w dół. Tutaj inżynierowie srama odeszli od kontroli, w kierunku szybszej blokady koła, jednak nie chcę dyskutować nad zasadnością tej modyfikacji.

Oglądając materiały dot. piasty 7 biegowej zauważyłem modyfikacje innego rodzaju. Kły wybieraka wydają się identyczne w starej i w nowej wersji. Za to jednolity bębenek został zastąpiony 3 luźnymi elementami. Liczyłem że ktoś na forum miał do czynienia z obiema wersjami piasty i mógł by się podzielić doświadczeniami.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zekker

Możesz zarzucić materiałami na temat tej redukcji biegów? Tak samo na wpływ wybranego biegu na siłę hamowania?

Z tego co wiem, to podczas hamowania przekładnia zupełnie nie bierze w tym udziału, to by tylko skomplikowało konstrukcję, do tego byłoby mało bezpieczne.
Producenci też jakoś nie wpisują ostrzeżeń, że na różnych biegach hamulce zachowują się inaczej.

5 godzin temu, Michau82 napisał:

To może ja się nie znam, ale dla mnie właśnie na tym polega skuteczność hamowania że hamulec blokuje koło.

To jest sprawność hamulca, a nie skuteczność hamowania.

4 godziny temu, Michau82 napisał:

Oczywiście najważniejsza w tym jest kontrola siły i momentu zblokowania, ale w hamulcu typu torpedo również jest to możliwe. Przy odrobinie wyczucia i dodatkowym hamulcu z przodu, skuteczność hamowania tak wyposażonego roweru nie jest gorsza niż roweru z dwoma v-brakeami.

Tym bardziej świadczy to, że przy sprawnym przednim hamulcu, tylny wiele nie zmienia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Michau82
Napisano (edytowane)

To że hamowanie jest mniej skuteczne na wyższych zauważy każdy kto chociaż raz przejedzie się na piaście 3. biegowej. Różnica jest najbardziej widoczna między hamowaniem na 3 i 2 biegu. Na niższych biegach dociskamy hamulec z większą siłą. Inaczej - na hamulec działamy tym samym momentem jakim napędzamy koło. To wyeliminowanie przekładni podczas hamowania komplikowało by dodatkowo konstrukcję.

Trudno znaleźć na ten temat cokolwiek w sieci. Sam zacząłem zgłębiać temat jak zauważyłem nietypowe zachowanie po zmianie piasty sachs t3 na nowszą wersję "spectro". W manualu srama jest krótka wzmianka o systemie wspomagania hamowania na 3. biegu, ale bez wyjaśnienia jak to dokładnie działa. Dopiero rozbierając obie piasty na stole udało mi się to zrozumieć. Postaram się znaleźć fotkę którą wtedy zrobiłem i zaktualizuję wpis.

EDIT:

Znalazłem to w innej instrukcji.

http://cdn.sram.com/sites/default/files/techdocs/sram-techmanual-my10-gearhubsystems-english-reva.pdf

Strona 98 pdf-a. Rozdział "Technical changes". Nie będę już wrzucał zdjęcia bo pokazuje dokładnie to samo co jest na rysunku.

Edytowane przez Michau82
dodatkowe informacje

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zekker

Nie bardzo widzę jak ta zmiana miałaby wpływać na hamowanie. Musieli dodać coś jeszcze, co powoduje (posłużę się piastą 5 biegową (str. 88), bo tam lepiej na schemacie rozpisali części, przy 3 biegowej nie rozłożyli na kawałki części nr 11)  wypchnięcie 26 i dociśnięcie do 10, wtedy siła z zębatki jest przenoszona bezpośrednio na hamulec.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Michau82

Ta zmiana powoduje zrzucenie biegu z 3 na 2, przy ruchu pedałów do tyłu. Kieł zsuwa się po tej ściętej krawędzi.

Przekładnia bierze udział w hamowaniu tak samo jak w napędzaniu roweru. Tzn tak samo jak na jedynce łatwiej jest szybko przyśpieszyć tak samo łatwo jest nagle zahamować. Nie jestem specjalistą od mechaniki i nie mam ambicji cię przekonywać. Wsiądź po prostu na taki rower i spróbuj przy tej samej prędkości zahamować na 1 i na 3. Na 1 biegu koło zblokujesz natychmiast, a na 3. będzie wyczuwalny moment uślizgu coastera.

Dziś miałem okazję się przejechać w miarę nowym nexusem 3. biegowym (piasta shimano). Tam nie ma żadnych systemów wspomagania i również bardzo widoczna jest różnica pomiędzy hamowaniem na 1. a na 3. biegu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • borsooq
      Przez borsooq
      Drodzy, pierwszy raz w życiu postanowiłem poskładać rower na piaście planetarnej. Koła kupiłem używane wraz z piastą, bez łańcuszka, manetki, linek i jak się okazało - ze złamanym klockiem.
      Klocek dokupiłem, łańcuszek, łącznik, linkę, pancerze i manetkę - typową dreigang. Wszystko poskładałem i z grubsza działało.
      Z grubsza, bo problemy, jakie mam:
      1. manetka jakby nie dochodzi do końca na najniższym biegu, gdzie linka jest najbardziej naciągnięta. Nie słyszę ani kliknięcia, ani nie jest wyczuwalna jakakolwiek blokada. Linki bardziej naciągnąć nie mogę, a czasami bieg wskakuje na środkowy (1:1) samoistnie, na przykład na nierównej jezdni pod wpływem drgań. Nie słyszę też charakterystycznego tykania, ponadto czasami jakby przerzutka chciała przeskoczyć na wyższy bieg i szarpie i popuszcza, pomaga wrzucenie na wyższy i znowu na najniższy, ale przeważnie na chwilę.
      2. najwyższy bieg wchodzi z mocnym opóźnieniem - sama piasta jakby nie do końca znajdowała moment w którym powinna przeskoczyć. Linka chowa się ładnie, ale nie wiem, może łańcuszek się kleszczy o kant nakrętki z dziurą? Nie mam pojęcia. Czy jakaś sprężyna nie jest już wymęczona?
      3. Dzisiaj się ponadto mechanizm zaczął kleszczyć i przeskakiwać. Kleszczyć, tzn. ma opór, jakby był na hamulcu. Może kontra nie odpuszcza, bo ma za duży luz? Do przodu za to przeskakuje i generalnie nie rusza nawet.
      Rowerem jeździłem po zrobieniu kilka tygodni i w sumie, jako tako jeździł ,ale te mankamenty mnie irytują, a teraz, to jeździć się nie da wcale. Biegi zmieniałem odpuszczając pedałowanie, jakby na luzie - wtedy to szło w miarę sprawnie, poza tym najlżejszym, który do końca nie blokuje się w miejscu. W nexusie to wygląda inaczej i nie wiem, czy moja piasta jest zużyta/niedoregulowana/coś nalezy wymienić, czy Sachs po prostu tak ma.
      Za jakiekolwiek sugestie i pomoc będę wdzięczny.
    • borsooq
      Przez borsooq
      Witam, chciałem sobie zmontować rower zimowy.
       
      Mam ramę i w zasadzie cały osprzęt poza kołami do Rometa Orion
       
      Czyli z grubsza taki:

       
      Kupiłem do niego koła 28" z piastą Sachs Torpedo 3 Dreigang.
       
      Z tego, co widze Shimano w Nexusie ma opór linki na clickboxie. Tutaj jest inaczej - trzeba coś zamontować na widełkach. Czy ktoś przerabiał taki patent? Myślałem o zwykłym oporze na obejmie, czyli coś takiego:
       
      https://cyklisci.com/obejma_sa_z_przetloczeniem_p_pancerz_19_1mm_-_3_4,180,8018.html
       
      Czy ktoś przerabiał temat? Może służyć jakąś radą?
    • Ponczi
      Przez Ponczi
      Hej,
      jestem szczęśliwym posiadaczem starego holendra marki "Empo". Rower odziedziczyłem po swoim współlokatorze i rok szczęśliwie na nim jeździłem, po czym dowiedziałem się, że ten rower ma przerzutki w piaście (nie było, linki i manetki, z piasty nie wystawał żaden łańcuszek). Postanowiłem więc, skończyć ciągłą jazdę na jednym biegu i zaopatrzyć się w niezbędny sprzęt. Tutaj problem. Kupiłem manetkę i linkę ale szczerze powiedziawszy nie mam zielonego pojęcia jak połączyć ze sobą te 2 rzeczy. Proszę o pomoc Piasta to sachs sram 3 biegowy.
       
      http://sklep.ottlik.pl/images/MANETKA%20STARY%20TYP%203%20BIEGOWA.JPG - odnośnik do posiadanej prze ze mnie manetki
       
      Ponieżej zdjęcia linki i manetki bez obudowy.


    • alagor96
      Przez alagor96
      Witam, dostałem w zestawie z łańcuchem spinkę: http://jastabike.pl/pl/p/SACHS-POWERCHAIN-SPINKA-LANCUCHA-B78/3331. Czy ktoś ją użytkował i jeśli tak, to jak się sprawdza? Bo strasznie łatwo się rozpina w porównaniu do Shimano, więc mam pewne wątpliwości co do tego, czy jest bezpieczna. 
    • kuziolewski
      Przez kuziolewski
      Witam wszystkich bardzo serdecznie!
      Jako że jest to mój pierwszy post tutaj na forum ,więc chciałbym się przywitać i przeprosić z góry za nieświadome błędy podczas zakładania tematu i nieznajomość w dziedzinie rowerowej :]
      A więc mam kilka pytań odnośnie mojego "holendra" tzn. Union damka 28 cali lata 70-80, troche pordzewiały ale śmiga/ł. Ostatnimi czasy urwała się linka z manetki zmiany biegów (manetka typu klamkowego), z braku czasu na naprawę jeździłem bez linki przez około miesiąc (cały czas na najwyższym biegu, jako że linka była luźna), nawet w sumie wygodnie, choć są problemy ze startem z miejsca.
      Od pewnego czasu zauważyłem podczas pedałowania, jakby coś w środku piasty się ślizgało co uniemożliwia efektywne pedałowanie. Może to być spowodowane tą jazdą bez linki? Czy  piasta do wymiany/naprawy/przeczyszczenia?
      Kolejną rzeczą jest to, iż nie wiem jak założyć nową zakupioną linkę do tej manetki klamkowej i wyregulowanie jej aby wszystkie trzy biegi  ładnie chodziły. Nie mogłem znaleźć teogo nigdzie na forum, jeśli jednak jest taki temat to przepraszam
      Pozdrawiam
×