Skocz do zawartości
samotnik

[piasta] wymiana osi - jak dobrać?

Rekomendowane odpowiedzi

samotnik

Rower Rockrider 560 tegoroczny, koła 27,5", tarczówki, hardtail. Po 500km skrzywiła się oś w tylnej piaście. Niestety kaseta na tyle faluje, że już słychać łańcuch, jeśli się zasprzęgli przy pedałowaniu w "krzywej" pozycji. Serwis trzymał rower tydzień i się wypiął ("to tak może być, każda kaseta trochę faluje"), ale żal mi łańcucha i kasety. Chcę wymienić tę oś.

Piasta jest jakaś noname (a przynajmniej nie ma oznaczeń). Nie widzę samych osi w sprzedaży (a może źle szukałem), więc chyba muszę kupić piastę i przełożyć samą oś? Moje pytanie brzmi - na co mam zwrócić uwagę, żeby dobrać właściwą piastę? Konstrukcja obecnej jest "klasyczna" (dwie nakrętki). Mam zmierzyć długość piasty? Czym się kierować? Pomóżcie. :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph

Falowanie kasety nie ma nic wspólnego z tym, czy oś jest krzywa czy nie, bo przecież oś się nie obraca. Falowanie kasety wynika z niedokładnego spasowania bębenka i korpusu piasty - nie ma osiowości, więc bębenek "pływa". Niestety w tanich piastach tak już jest i nic z tym nie zrobisz jeśli nie ma nigdzie luzów.

W piastach pod kasetę skrzywienie osi to bardzo niespotykane zjawisko.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
samotnik

W sumie jest w tym, co piszesz, trochę racji... OK, tak czy siak pozostaje pytanie jak dobrać nową piastę. Liczba szprych, typ hamulca, szerokość?

Swoją drogą - 28 szprych, widzę, że będzie niełatwo... :) Czy jest jakikolwiek sposób, żeby obecną piastę podratować na tyle, żeby chociaż łańcuch nie hałasował?

Edytowane przez samotnik

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph

Odkręcić bębenek, posprawdzać luzy, poskładać i zobaczyć co z tego wyjdzie zawsze można.

Piasta, przeplatanie, a jak nie znajdziesz takiej o identycznych kołnierzach to nowe szprychy wyjdą drożej niż kupno całego, nowego koła z lepszą piastą.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • rr520up
      Przez rr520up
      Witam 
      Czy jeśli mam bębenek piasty z 8 rzędowa kaseta to mogę zmienić Na 9 rzędów kasetę? 
    • lapaczynskiwiktor
      Przez lapaczynskiwiktor
      Wiam mam zamiar kupić piaste dartmoor reel pro 72 i mam pytanie czy warto dopłacić do 102? (Czy będzie duża róznica w dzwięku czy mało zauważalna?)
    • kkusiu
      Przez kkusiu
      W tylnym kole swojego roweru mam wolnobieg, piastę na łożyskach kulkowych i drążoną ośkę (długość 145 mm) z szybkozamykaczem. Koło było kupione nowe razem z rowerem. Nic w kole nie zmieniałem, ale kilkukrotnie było serwisowanie więc nie mogę na 100% powiedzieć czy piasta jest złożona tak jak fabryczna.   Kilka dni temu zleciłem w serwisie wymianę szprychy i centrowanie kola. Serwisant zwrócił moją uwagę na to, że (na jego oko) ośka za bardzo wychodzi z piasty (powinna byś podobno po 5 mm z każdej strony) sugerując nieprawidłowo dobrane ustawienie tulejek dystansowych lub podkładek. Poradził, aby zmierzyć suwmiarką odległość pomiędzy hakami w ramie (w takich ramach jest podobno 135 mm) i porównać z szerokością piasty (odległością zewnętrznych ścian nakrętek kontrujących).   Załączam poglądowe zdjęcie tej ośki z konusami, tulejkami i nakrętkami, złożonej w taki sam sposób jak w kole.     Moje pomiary: * odległość pomiędzy hakami w ramie - 135.5 mm * szerokość piasty 132.4 mm. * ośka wystaje: od strony wolnobiegu - 6.0 mm, po przeciwnej stornie - 6.5 mm   Z tych pomiarów wynika że piasta ma ok 3 mm (1.5 mm na stronę) luzu pomiędzy hakami ramy.   Pytanie 1. Czy to jest akceptowalna wartość?   Na zdjęciu widać też, że podkładka (grubość 2 mm) jest tylko po jednej stronie (nie pamiętam czy tak było fabrycznie). Gdyby dołożyć taką samą po drugiej stronie luz zmniejszyłby się do 1 mm.   Po założeniu koła, nie mam problemów ze zmianą tylnich biegów, ale zauważyłem większą (ok 1-2 mm) odległość klocków hamulcowych (V-brake) od obręczy koła po stronie bez podkładki (strona wolnobiegu).   Pytanie 2. Czy jest jakiś prosty sposób na ocenę czy grubość zestawu tulejek, podkładek i nakrętek na osi po obu stronach piasty jest prawidłowy?     Pozdrawiam, Krzysiek
    • Reapper
      Przez Reapper
      Cześć forumowicze. Zamierzam kupić nową piastę, mianowicie Nowatec d042sb 8/9.
       
      Mam mały dylemat, ponieważ będę musiał zmienić również kasetę i zejść z 7 na 8 lub 9. Problem tkwi w tym, że nie wiem, czy przerzutka 7 będzie pasowała do kasety 8 lub 9 rzędowej. A kupowanie nowej przerzutki nie bardzo wchodzi w gre.
       
      I teraz pytanie do was. Czy poszukać innej piasty, czy poczekać i kupić nową przerzutkę?
    • dovectra
      Przez dovectra
      Cześć
      Kupię piastę do szosy w znośnym stanie i cenie.
      130 mm/ oś qr
      pod 32 szprychy i 9 rzędową kasetę.
      Pozdro
×