Skocz do zawartości

[Hak przerzutki] Jak prawidłowo montować?


provayder

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Ostatnio zmagałem się z dziwnym stukaniem napędu w czasie jazdy. Ponieważ najczęściej pojawiało się to w czasie ostrego ciśnięcia na pedały wymieniłem suport na nowy. Oczywiście to nie pomogło. Szukałem dalej i znalazłem luźny hak przerzutki - wygląda to tak: http://ambike.pl/hak-przerzutki-do-ram-kellys-gate-i-thorx-142x12-pod-sztywna-os.html. Hak odkręciłem, wyczyscilem i przykręciłem jak mocno się dało. Śruby lekko pokryłem smarem miedzianym, ramy i haka niczym nie smarowalem. Ewidentnie to była przyczyna stukania, ale przy mocnym ciśnięciu nadal coś stukło, ale już nie tak intensywnie jak poprzednio. Sprawdziłem śruby i wygląda, że jakby się jedna zluzowała. Jednak jak ją próbowałem dociągnąć to mam wrażenie jakby miał puścić gwint. 

Zapewne zamiast smaru miedzianego lepszy byłby jakiś klej do gwintów. Pytanie jak prawidłowo powinno się montować taki hak? Czy w razie uszkodzenia gwintu można zastosować nakrętkę z tyłu (wydaje mi się ze miejsca starczy)?  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwne dźwięki mogą pochodzić z przerzutki lub łańcucha jeśli hak jest krzywy. Możesz to stosunkowo łatwo sprawdzić tą metodą z kołem:

Co do śruby to ja bym chyba dał na klej, ale tylko zgaduję... Możesz dać jakiś smar lub klej do połączeń między hak a ramę, zwłaszcza jeśli rama stalowa żeby nie robić ogniwa i zmniejszyć korozję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, nie był mierzony przyrządem. Ale jak można wygiąć hak? Uderzyć w przerzutkę, kiedy zablokuje się łańcuch i wyrwie przerzutkę? Jeszcze jakieś inne opcje? Bo wymienione wcześniej nigdy się mi nie wydarzyły. Co może powodować krzywy hak, problemy z ustawienie przerzutki, ze zmiana biegów? Tego też nie mam.

Jak pisałem w pierwszym poście miałem stuka podczas mocnego ciśnięcia na pedały i znalazłem luźny hak. Po jego dokręceniu stuki ustały. Coś się pojawiło na jednym podjeździe i po powrocie do domu odkryłem, że jedna śruba nadal jest luźna i jest to już problem uszkodzenia gwintu. Pytanie ponawiam, jak prawidłowo powinno się montować hak? Smarować, nie smarować? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze daj zdjęcie tego haka, bo rodzajów haków i sposobów ich montażu są setki. Co do pytania o krzywy hak - mierzyłem przyrządem kilkanaście rowerów, krzywe haki były też w nowych, więc to, że w nic nie uderzyłeś nic też nie oznacza. Jak śruba się odkręca to albo jest niedokręcona, albo jest jakiś inny powód, np. niesymetryczność, napięcia itd. Ale pokaż najpierw hak a potem będziemy dywagować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę bardzo:

 

20180817_135012.jpg

 

Zaznaczona śruba jest luźna, tzn dokręcając ją nie czuje się, że się dokręca. Druga w sumie też nie jest w lepszym stanie. Wg mojego doświadczenia poleciał gwint, albo pomału ukręca się śruba. 

W dalszym ciągu pozostaje pytanie: jak prawidłowo zamontować ten hak? Czy trzeba czymś smarować ramę i hak, czy nie? Śruby raczej wkręcać na klej, czy może nie koniecznie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładając, że jest tak jak mówisz, a rama jest aluminiowa, to raczej poszedł gwint w ramie, bo sruba jest stalowa. Zdejmij to wszystko i zobacz wkręcając samą śrubę. Jak gwint jest zerwany, to gołym okiem zobaczysz to w otworze. Generalnie klej nie jest niezbędny, ale czasem się go stosuje i tutaj by nie zaszkodził, bo hak to nie jest rzecz, którą się odkręca często. Teoretycznie trzyma Ci to jeszcze oś, ale ona go już nie stabilizuje w prawidłowej pozycji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...