Skocz do zawartości

[Klej do gwintów] Który wybrać?


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

17 godzin temu, inforobert napisał:

To są inne gwinty niż występujące w rowerach. Trapezowe.

Niekoniecznie, ściągacze do łożysk, niektóre podnośniki samochodowe maja zwykły (drobnozwojny).

 

17 godzin temu, inforobert napisał:

Nie smaruje się gwintów smarami które redukują tarcie.

Abstrakcją jest używanie klucza dynamometrycznego do śruby uprzednio posmarowanej smarem, która nie ma być smarowana smarem, równie dobrze można przykręcić na "oko".

Własnie smaruje się, żeby zmniejszyć tarcie podczas dokręcania. Śruba żeby wywrzeć określona siłę na ściskany element musi wykonać pewną ilość obrotów (to przekłada się na posuw śruby). Żeby wykonać tę ilość obrotów gdy śruba jest sucha i np. podrdzewiała to tarcie na gwincie jest b. duże i moment którym ją dokręcamy może ukręcić ją zanim się obróci o wymagany kąt (albo gwint się zerwie lub zatrze).  Dlatego musimy śrubę mieć tak przygotowana jak wymaga tego producent ewentualnie wprowadzić korektę do momentu obrotowego.

Są tabele momentów, gdzie podane są rożne wartości dla różnych materiałów, gwintów (drobny lub zwykły), smarowane lub nie, zardzewiałe czy czyste itp.

Tu jest taka uproszczona:

https://www.swtc.edu/Ag_Power/diesel_engines/lecture/Metric torque values.pdf

Jeśli np. dokręcasz śrubę M10 klasy 4.8 na sucho (a producent zakładał, że ma być nasmarowana i podał moment 23 Nm ) to ją dokręcasz za słabo. Żeby uzyskać wymaganą siłę docisku musisz kręcić z momentem 29 Nm.

17 godzin temu, inforobert napisał:

Istnieją śruby które się na przykład oliwi/smaruje ale są to śruby jednorazowe.

Śruby te oliwi/smaruje się a potem dokręca o określony kąt. Przykładowo śruby głowicy w silniku spalinowym, śruba koła pasowego przy wale korbowym, nakrętka półosi, śruby drążka popychaczy zaworów. Oliwi się bądź smaruje takie śruby, w celu zredukowania tarcia, po to aby śruba uległa odkształceniu a nie zerwaniu ze względu na duże tarcie między dwoma zwojami.

To jest to co pisałem wyżej, ale... To dotyczy wszystkich śrub, nie tylko jednorazowych. Każda śruba odkształca się w czasie dokręcania - sprężyście. To właśnie to odkształcenie sprężyste wywiera nacisk na elementy łączone.

17 godzin temu, inforobert napisał:

Redukcja tarcia miedzy zwojami wpływa na słabsze "trzymanie" śruby, tendencja do okręcania

Przy normalnych połączeniach samohamowność gwintu nie pozwoli na odkręcenie się. Jeśli pojawiają się dodatkowe czynniki np wibracje, wtedy stosuje się dodatkowe metody zabezpieczania (o których pisałeś). Nie spotkałem się, żeby wśród tych metod wymieniano wkręcanie na sucho.

17 godzin temu, inforobert napisał:

Smary miedziane lub grafitowe stosuje się do połączeń, które wystawione są na ekspozycję duży temperatur.

W rowerach takich miejsc nie ma.

Święta prawda. W pełni się zgadzam.

Grafitowy można tez dać na połączenia, które bardzo rzadko demontujemy, jest ryzyko wypłukania smaru (ale nie w łożyskach!). jak nawet smar zniknie, to grafit wciąż zapewni jakieś smarowanie i zapobiegnie zapieczeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, inforobert napisał:

Rowery czerpią rozwiązania z branży motoryzacyjnej

a motoryzacyjna z ogólnej technologii czyli w sumie koło się zamyka. Czy motoryzacyjna, czy budowy łodzi podwodnych, czy konstrukcja lokomotywy, czy w końcu promy kosmiczne, wszystko to opiera się na jednej technologii budowy maszyn. Ale generalnie masz rację choć też nie przesadzajmy, rowery nam od tego smaru się nie rozpadają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, skom25 napisał:

Naprawdę uważasz że w rowerze na śruby działają takie same siły jak np w bloku silnika?

Naprawdę uważasz że śruby w rowerze są jakieś wyjątkowe ? Tworzy się je według innych standardów niż ISO, DIN, PN ? Czytaj ze zrozumieniem to co napisałem, są przykłady gdzie smaruje/oliwi się gwinty, ale ani jeden przypadek nie dotyczy rowerów. Zawsze stosuje się pasty przeciw korozyjne. Patrz co zaleca Shimano.

19 godzin temu, skom25 napisał:

Cały rower, oprócz kilku wyjątków jest skręcony tak, że śruby można odkręcić zwykłym kluczem imbusowym trzymając go palcami.

 

19 godzin temu, skom25 napisał:

Naprawdę uważasz że doktoryzowanie się na temat środków, połączeń itd ma w takim przypadku sens?

 

19 godzin temu, skom25 napisał:

Przeprowadź test w którym dokręcisz z siłą 5Nm dwie identyczne śruby, jedną posmarowaną smarem, drugą środkiem przeciw zapiekaniu/ klejem. Jeżeli różnice będą znaczne, osobiście przyznam Ci rację i odwołam słowa powyżej. 

Tych testów klejów jest mnóstwo w internecie. Naprawdę muszę ? Poważnie ?

 

19 godzin temu, skom25 napisał:

Ja rozumiem Twoje wywody na temat śrub itd, ale według mnie przesadzasz i to mocno.

Jak widać nie rozumiesz. To jest normalna dyskusja , z argumentami.

Jeśli ktoś ma czerpać wiedzę z tego forum, to niech ta wiedza jest prawidłowa.

Trzeba zwalczać powielane błędy. Tak samo jak nie stosuje się miedzi w połączeniu z aluminium. Takie błędy się zwalcza.

Możesz trwać przy swojej racji, ale nie wprowadzaj ludzi w błąd.

Do zabezpieczania gwintów stosuje się odpowiednie pasty lub kleje, smar do łożysk jest do łożysk.

19 godzin temu, skom25 napisał:

Żebyś dobrze mnie zrozumiał, nie twierdzę że nie masz racji, bo pewnie wszystko co piszesz jest prawdą tyle że w nieco innej "skali" i powinno być stosowane tam gdzie to ma sens i uzasadnienie.  

Prawa fizyki i chemii są nie zmienne. 

Skala ? Cztery popularne przykłady gdzie występuje problem z odkręceniem śrub w rowerze.

Suport, korba, pedał, wolnobieg.

5 godzin temu, Garlock napisał:

Własnie smaruje się, żeby zmniejszyć tarcie podczas dokręcania. Śruba żeby wywrzeć określona siłę na ściskany element musi wykonać pewną ilość obrotów (to przekłada się na posuw śruby). Żeby wykonać tę ilość obrotów gdy śruba jest sucha i np. podrdzewiała to tarcie na gwincie jest b. duże i moment którym ją dokręcamy może ukręcić ją zanim się obróci o wymagany kąt (albo gwint się zerwie lub zatrze).  Dlatego musimy śrubę mieć tak przygotowana jak wymaga tego producent ewentualnie wprowadzić korektę do momentu obrotowego.

Jak producent nie zaleca smarować to się nie smaruje. W rowerze nie ma takich zaleceń, smar do łożysk ma zastosowanie w łożyskach.

Sprawdź, czy Shimano każe smarować smarem do łożysk śrubę: od dźwigni hamulca, szczęki hamulca V, nakrętkę osi ?

Śruby dokręca się momentem, lub momentem oraz o żądany kąt. W drugim przypadku takie śruby lub nakrętki są jednorazowego użycia. W rowerze takich nie ma.

 

5 godzin temu, Garlock napisał:

To jest to co pisałem wyżej, ale... To dotyczy wszystkich śrub, nie tylko jednorazowych.

To nie jest to samo. Połączenia o zadany kąt obrotu, zniekształcają trwale połączenie śrubowe. 

W rowerze takich nie ma.

5 godzin temu, Garlock napisał:

Przy normalnych połączeniach samohamowność gwintu nie pozwoli na odkręcenie się. Jeśli pojawiają się dodatkowe czynniki np wibracje, wtedy stosuje się dodatkowe metody zabezpieczania (o których pisałeś).

Tak jak są wibracje, a w rowerze jest dużo wibracji na nierównej drodze, zwłaszcza w MTB, zaleca się stosować pasty lub kleje.

5 godzin temu, Garlock napisał:

Nie spotkałem się, żeby wśród tych metod wymieniano wkręcanie na sucho.

Już to powtarzałem kilkakrotnie, nie smaruje się połączeń gwintowych smarem. Proszę czytaj ze zrozumieniem.

 

Teraz, Arni220 napisał:

a motoryzacyjna z ogólnej technologii czyli w sumie koło się zamyka. Czy motoryzacyjna, czy budowy łodzi podwodnych, czy konstrukcja lokomotywy, czy w końcu promy kosmiczne, wszystko to opiera się na jednej technologii budowy maszyn. Ale generalnie masz rację choć też nie przesadzajmy, rowery nam od tego smaru się nie rozpadają.

Tak, nie rozpadnie się. Tak jak "Kowalskiemu" nie zapiekł się suport mimo stosowania pasty miedziowej w aluminiowej ramie.

Dobre wzorce trzeba naśladować, a złe piętnować.

 

Mam nadzieję że nikt się nie obraził, ale musimy się trzymać pewnych zasad, które wymyślili inni mądrzejsi. 

Można mieć 100 sposobów na smarowanie łańcucha, ale w połączeniach gwintowych zasady są proste.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@inforobert

 

A niech Ci będzie. Akurat jestem na etapie rozkładania roweru do ostatniej śrubki. Kupię pastę montażową i zobaczymy czy w trakcie montażu i po jakimś czasie będzie jakaś różnica. W sumie jakiś czas temu już miałem kupić pastę ale nie mogłem się jakoś zebrać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.10.2018 o 18:29, inforobert napisał:

Naprawdę uważasz że śruby w rowerze są jakieś wyjątkowe ? Tworzy się je według innych standardów niż ISO, DIN, PN ? Czytaj ze zrozumieniem to co napisałem, są przykłady gdzie smaruje/oliwi się gwinty, ale ani jeden przypadek nie dotyczy rowerów. Zawsze stosuje się pasty przeciw korozyjne. Patrz co zaleca Shimano.

A no popatrz, jednak nie masz racji. Czyżby całe Twoje wywody poszły na marne?

Shimano, oficjalna dokumentacja montażu suportu, strona 13:

http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-FC0002-12-ENG.pdf

Smar który zaleca Shimano do montażu podany w instrukcji Suportu:

cpx_812ecfdb0da330f3ee7330ecda17c1f9.jpg

Pedały, oficjalna instrukcja Shimano, strona 13, punkt 1:

http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-PD0002-07-ENG.pdf

Ponownie smar.

Przejrzałem jeszcze instrukcję od przerzutki, hamulców i korby, nie ma nic wspomniane na temat chemii której powinno się użyć, a nikt normalny "na sucho" nie wkręca.

Co Ty na to? Shimano się nie zna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, skom25 napisał:

Przejrzałem jeszcze instrukcję od przerzutki, hamulców i korby, nie ma nic wspomniane na temat chemii której powinno się użyć, a nikt normalny "na sucho" nie wkręca.

Czy Ja kiedykolwiek pisałem aby wkręcać na "sucho" śrubę ? ? ? 

Śrub nie smaruje się smarem do łożysk !

 

https://images.internetstores.de/products//379360/04/f434a1/Shimano_Anti_Seize_Dose_455_ml[1920x1920].jpg

 

Cytat

Smar stały Shimano Anti Seize do gwintów 455 ml.

  • Zapobiega spiekaniu powodowanemu przez korozję części metalowych.
  • Bezpieczny dla metalu i gumy.
  • Zapobiega skrzypieniu mechanizmów korbowych.

Specyfikacja:

  • Producent: Shimano.
  • Model: Anti Seize.
  • Pojemność: 455 ml.
  • Puszka z pędzelkiem.
  • Przeznaczenie: wsporniki siodła, gwinty mechanizmu korbowego, nakrętki i śruby.
  • Kod producenta: WS8000421.

Ps.

W wakacje był wałkowany temat Anti Seize, kilka osób ci polecało ten produkt.

Pozwolę sobie zacytować wypowiedź z tamtego tematu:

W dniu 29.07.2018 o 23:31, TheJW napisał:

Jeśli sztyca i rama ameliniowe, śmiało smaruj Anti Seize'm. Poza sztycą rozbierz i posmaruj nim również zacisk i ramę pod nim. Nic nie będzie zjeżdżało, jeśli odpowiednio mocno dokręcisz (6nM nie zaszkodzi ;)), ale to i bez smarowania jest ważne. Anti Seize to dobry środek - pomaga też w przypadku skrzypiących mostków regulowanych. Przerabiamy to na serwisie regularnie. :D

 

Było to jeszcze poruszane tu:

 

Koniec, bo robi się monotonia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, inforobert napisał:

Śrub nie smaruje się smarem do łożysk !

Przeczytaj jeszcze raz instrukcje Shimano przytoczone powyżej i zobacz jakiego rodzaju smarem jest Shimano Premium Grease oraz gdzie zaleca go stosować Shimano. Podpowiem - to smar do łożysk... :rolleyes: Jak widzisz sam producent zaleca stosowanie smaru do łożysk na niektóre połączenia gwintowane (suport, pedały, etc.), więc faktycznie kończmy tą dyskusję bo nie ma sensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, inforobert napisał:

Czy Ja kiedykolwiek pisałem aby wkręcać na "sucho" śrubę ? ? ? 

Śrub nie smaruje się smarem do łożysk !

 

https://images.internetstores.de/products//379360/04/f434a1/Shimano_Anti_Seize_Dose_455_ml[1920x1920].jpg

 

Ps.

W wakacje był wałkowany temat Anti Seize, kilka osób ci polecało ten produkt.

Pozwolę sobie zacytować wypowiedź z tamtego tematu:

 

Było to jeszcze poruszane tu:

 

Koniec, bo robi się monotonia.

Super, jestem pod wrażeniem że przytoczyłeś wypowiedzi broniące Twojej tezy. Szkoda tylko że nie odniosłeś się do mojej która jest poparta dokumentacją Shimano.

Tak jak wyżej, kończymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, skom25 napisał:

Super, jestem pod wrażeniem że przytoczyłeś wypowiedzi broniące Twojej tezy. Szkoda tylko że nie odniosłeś się do mojej która jest poparta dokumentacją Shimano.

Nie wiem po co cała ta gadanina. Rower to nie prom kosmiczny, to bardzo proste urządzenie, momenty, którymi dokręca się śruby są minimalne.

Jak wiele gwintów w rowerze smaruje zwykłym smarem - odrobina dosłownie, dokręcam z wyczuciem i jeszcze nigdy nic mi nie odpadło w czasie jazdy, jak również nie miałem problemów z odkręceniem lub przekręceniem gwintu. Wg niektórych robię źle? I co z tego? Nie mialem z tego powodu jeszcze żadnych kłopotów od 15 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Sabarolus napisał:

Nie wiem po co cała ta gadanina. Rower to nie prom kosmiczny, to bardzo proste urządzenie,

Noo, ja nie wiem... :)  Po cenach patrząc, to chyba nie jest prosty.

A dodatkowo ludzie lubią się "specjalizować", w wyniku czego głosy rozsądku o wystarczalności ŁT-4 nie umieją się przebić. Sam mam jakiś niebieski płyn do lepienia gwintów i kilka "specjalistycznych" smarowideł po 30 zł za 0,1 kg.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Pietern napisał:

Noo, ja nie wiem... :)  Po cenach patrząc, to chyba nie jest prosty.

A dodatkowo ludzie lubią się "specjalizować", w wyniku czego głosy rozsądku o wystarczalności ŁT-4 nie umieją się przebić. Sam mam jakiś niebieski płyn do lepienia gwintów i kilka "specjalistycznych" smarowideł po 30 zł za 0,1 kg.

 

Wiesz... można kupić rower za 40k i samochód za 40k. Chyba nie trzeba być geniuszem, aby widzieć stopień skomplikowania obydwu konstrukcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...