Skocz do zawartości

[korba] Shimano FC-MT200 oś zintegrowana Unibike Fusion 2018


Dijx

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 

Posiadam korbę shimano FC-MT200 z osią zintegrowaną - taką zamontował Unibike do tegorocznego fusiona. Korba jest 9rz i taki też napęd posiada rower - przód to jakaś prawdopodobnie starsza deorka (nie wiem, która to dokładnie, ale ciągnięta z dołu), tył alivio M4000, łańcuch zdaje się KMC 9.

Pytanie: miał ktoś do czynienia z tą korbą, albo na podstawie innych doświadczeń może potwierdzić lub podważyć moje podejrzenie - że ta korba to ponadprzeciętny badziew?
Shimano nie dzieli się specjalnie specyfikacją - z ulotki dla dealerów wynika, że jest to korba pozagrupowa, w pl sklepach można spotkać info, że jest to a to altus, a to acera.
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/shimano/FC-MT200.html
 

1. Korba ma jakieś 500km, a żaden ząb na środkowej i najmniejszej zębatce nie wygląda chyba tak samo (tych używam najczęściej). Jednego już prawie nie ma.
2. Zmiana biegów to rosyjska ruletka, w każdą stronę.  Uda się albo nie. 
3. Od czasu do czasu - wydaje mi się, że tym częściej, im dłużej jedzie się na małej lub średniej zębatce pod dość dużym obciążeniem pojawia się problem, iż łańcuch nie schodzi z zębatki - wygląda to tak:
- jadę na 22mm na przodzie i cisnę pod górę
- nachylenie spada, zmniejszam nacisk na pedały i wciągam przód na 30mm - już nawet nie zrzucam jednocześnie tyłu o jeden, bo strach. 
- dalej lekko kręcąc pedałami czekam, aż się wciągnie, tymczasem łańcuch na dole zębatki zaczyna zawijać się i iść pod górę, gdzie nie powinno go być, w którymś momencie wyczepia się, wszystko skacze i najczęściej kończy się to zaplątaniem łańcucha w przerzutce.
Ze 2x pilnikiem szlifowałem lekko 1-2 zęby, bo ewidentnie miały kształt haka. Raz podczas zmiany biegów pod ciut większym obciążeniem (tak wyszło) łańcuch jakoś w ogóle nie trafił na swoje miejsce i dosłownie rozszczepił czubek jednego zęba 0_o

Nie podejrzewam unibike o taki brak profesjonalizmu, aby dali na przód deorkę do łańcucha 10rz (pewno i tak by sobie poradziła) samą przerzutkę próbowałem ustawić na różne sposoby - podciągałem ją mocniej, słabiej - bez zmian. Jak zmienia, to zmienia ok; przyczyną zdaje się być korba, która wyciera się w takim tempie, że to praktyczne pod biodegradacje podpada. 

Ma ktoś jakieś doświadczenia? Bo ja póki co ze swojej strony serdecznie odradzam. Zareklamowałbym to, gdyby nie to, że jest lato i chcę jeździć, a nie czekać na rozpatrzenie reklamacji, która za pewne i tak będzie negatywna. Chyba po prostu poszukam korby z wymiennymi blatami, założę i zareklamuje samą korbę. 

Żeby nie było - ważę 110kg (poniżej limitu producenta), nie jeżdżę jakoś ekstremalnie, ale przeważnie jak widzę górę, to muszę na nią wjechać, na 30km dystans przebyty w pionie bywa pod 3km.

Póki co, nie polecam tej korby, choćby nie wiem jak tania miała być. Szukajcie lepiej używanej alivio i wymieniajcie po zębatce (pewnie i tak kupicie lepszą, niż to cudo po >500km)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze widzisz.

Do tego wydaje mi się, że jest w całości aluminiowa. Bo jeżeli te zębatki to stal, to chyba z zardzewiałych, przetopionych nissanów i mazd z lat 80-90.
Wymysł pewnie taki, żeby tanio zrobić rower na sztywnej osi. Cóż, jedno co mogę powiedzieć, to że na sztywność faktycznie nie narzekam xD

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ramiona korby są z alu, ale nie zębatki. Gdyby tak było to ta korby by kosztowała dobre kilkaset złotych. Największy blat wykonany z aluminium kosztuje jakieś 90 zł.

Widać taka podpucha. Ktoś spojrzy że oś zintegrowana i kupi rower, a potem niespodzianka :) Mi też by nie przyszło do głowy na to spojrzeć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja spojrzałem, nie wyglądało to jakoś specjalnie pro, ale jak widać naiwnie założyłem, że wytrzyma tyle, ile ma wytrzymać, czyli do końca gwarancji, ale nie spodziewałem się, że będzie się zużywać 10x szybciej, niż opony.
Korba wprowadzona do sprzedaży bodajże w tym roku dopiero, nie było jak sprawdzić więc płace frycowe. 

BTW, Unibike wprowadza w błąd na stronie pisząc:
MECHANIZM KORBOWY    SHIMANO ACERA MT200

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Dijx napisał:

Bo jeżeli te zębatki to stal, to chyba z zardzewiałych, przetopionych nissanów i mazd

Od Nissana się odczep. To niezawodne auta były. Mazdy zresztą też.

Co do korby, to może jest to chwyt producenta uruchamiający serwis gwarancyjny. Połącz sobie koronki z gównolitu, których nie idzie wymienić z tanim suportem i kasa się kręci, będzie popyt to i podaż.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co z tego że rdzewiało, przynajmniej zawsze odpaliło i pojechało. No ale to nie jest tematem. Najpierw to bym porządnie przerzutkę wyregulował, jeśli jest na złej wysokości to potrafią się robić takie cuda jakich świat nie widział. Zadzwoń do sklepu w którym kupiłeś, powiedz że nie działa, niech ktoś spojrzy na to jeszcze raz. A tak swoją drogą, wiesz że jak bieg nie wejdzie to nie powinno się na chama go piłować tylko dać na mniejszą i spróbować jeszcze raz? I druga sprawa, żeby bieg dobrze wszedł to musisz mieć "odpowiednie obroty"? Jak będziesz sobie powolutku kręcił to często bieg nie wejdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Nie używałem w/w korby, ale korba za 150 pln ze sztywną osią to nie może być dobre. Alivio ma tak samo jak fc-mt200 czy fc-mt300 stalowe zębatki ( ramiona alu ) ale kosztuje 2 x więcej. Na pewno nie bez przyczyny.  Ta korba wygląda mi na połączenie korb fc-ty301 /  fc-ty701( ogólnie serii tx, ewentualnie fc-m131,171 itp ) ze sztywną osią. Marketingowo strzał w 10. Woooow, sztywna oś, tania, fajna, cud malina, itp. A to nie musi być prawda. Sztywność korb na kwadrat, tych najtańszych od shimano  jest nędzna, jakość wykonania koronek korby dostateczna z minusem, a materiał to cięzki szybko zużywający się gównolit. Jeśli dodano do tego sztwną oś - to mamy fc-mt200.

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/acera-m3000/FC-MT210-3.html

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/tourney/FC-TY701.html

Natomiast kwestia regulacji to osobny temat. Korba 44/32/22 to żadna kosmiczna technologia - to było klepane od 20 lat i przerzutki do tych korb również i nie ma tam żadnych tajemnic - to działa i to dobrze ( po regulacji ). Czy lepiej, szybciej, korba bardziej sztywna to już zależy od grupy/modelu. Z resztą inne stopniowanie korb 3 rz 40/30/22 to też nie zagadka, tak samo to działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam swój temat tu o zmianę napędu, ale na ten trafiłam i widzę że ktoś ma też taki odczucia z tym rowerem, tzn z korba, przerzutkami jak ja, może coś w tym jest, korba jest taka sobie, po kilku jazdach farba schodzi, a tu tylko rekreacja w sportowym obuwiu, dlatego też u siebie radziłam się w sprawie zmiany napędu, nie tylko, jak w temacie, tylna przerzutka, ale głównie korba, z myślą o m522, m610 lub m6000(tu mam suport z tej swoje) . A tył, cóż, różne mam porady, pomyśle na spokojnie. Czy zostać na 3x9, czy 3x10, wtedy opcja byłby rd m610 z tyłu, i wiadomo kaseta łańcuch inne i manetki, czy..shadow w 3x9 już też w cube analog 2016 czy ghost Kato 5.9 al, to chyba w miarę ok rowery i też tak mają, z różnicami w korbie i przedniej przerzutcę(  może taki napęd jest lepiej dobrany do siebie). Wiem, dużo pisze, gadać,ale temat rowerów z tej grupy, MTB, do dla mnie nowość . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak naprawdę to nie musisz wymieniać tylnej przerzutki, żeby zrobić z tyłu 10 sp. Wystarczy wymienić prawa manetkę na szosową na prostą kierownicę ( poza tiagrą 4700 ). Niestety nowe są drogie, a na używane - z reguły w bdb stanie  np. tiagra 4600, starsze ultegry czy dura ace trzeba polowac i tez nie są tanie. Do tego kaseta 10 sp ( przerzutka tył 9 sp ) łancuch 10 sp i gotowe.

Tu ( drogi i komplet  tiagry ) :

https://allegro.pl/oferta/shimano-tiagra-sl-4603-3x10s-srebrne-manetki-szosa-7720655906

tu taniej :

https://www.olx.pl/oferta/nowe-manetki-shimano-tiagra-sl-4603-obejma-10-rzedow-CID767-IDqZBhd.html#0724360f8e

Ale jakby poszukać ( trudne ) samej prawej to będzie jeszcze taniej

Ultegra - sl-r770 , sl-r780

To była okazja :

https://www.olx.pl/oferta/manetki-szosowe-na-prosta-kierownice-shimano-sl-r770-3x10-CID767-IDyYCMa.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...