Skocz do zawartości

[napęd] zmniejszenie twardości napędu - jakie mam opcje?


kamusial

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

przeszkadza mi twarde stopniowanie napędu producenta (Marin Nicasio) przy wyższych prędkościach. Zestaw to claris 2x8, korba przód 50/34 (FSA Tempo contact 175mm), kaseta sunrace 11-32T.

Przy jeździe na 50t przejście z 18 na 15 daje spory spadek kadencji. Dodatkowo 11 i 13 nigdy nie zobaczyły łańcucha - jeżdżę w 90% po płaskim. Zastanawiam się jakie mam opcje żeby zwiększyć użyteczny zakres biegów, na tę chwilę widzę takie warianty:

1. zmiana 50t na coś mniejszego np 44t. Tylko szukam i szukam i nie znajduję blatu 110mm BCD na 8 rzędowy zestaw... :/ <- ktoklowiek widział?

2. Zmiana całego zestawu: korba + suport (sztywny) + zębatka -> sporo kasy, ale może coś wezmę za obecną korbę i będzie sztywno

3. zmiana kasety -> widzę że kasety są albo 11-28, albo 13-26. Chyba 13-26 będzie optymalnym wyborem choć czasem korzystam z 28 czy 32 w trudniejszym terenie. Optymalna byłaby 13-32, czy nawet 15-32 ale takich nie widziałem.

4. kaseta 13-26 + przód 44t?

 

Na szybko patrząc chyba najłatwiej zacząć od wymiany kasety na 13-26?

Czy istnieją 8 rzędowe 13-32?

 

pozdrowienia i dziękuję za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popatrz może to ci podpasuje?

https://www.centrumrowerowe.pl/kaseta-shimano-claris-cs-hg50-pd16043/?v_Id=26748

https://www.centrumrowerowe.pl/tarcza-mechanizmu-korbowego-shimano-fc-cx50-pd3990/?v_Id=80459

https://www.centrumrowerowe.pl/tarcza-mechanizmu-korbowego-shimano-fc-cx70-pd3991/?v_Id=80455

Ja miałem FSA OMEGA 50/34 i kasetę 11-34T 10s i też nie mogłem dobrać kadencji. Dopiero po wymianie przedniej tarczy na 46 zębów i kasety 12-28 10s, teraz ten zestaw mi odpowiada. Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedź. Z tego co widzę to tarcze są pod 10 rzędów - czy będą kompatybilne z 8 rzędowym łańcuchem?

Niestety widzę, że jeżeli chodzi o kasety to w dziale 8 rzędów jest 13-26, albo 12-25, a ciężko o np. 13-28 czy 13-32.

Ale pewnie dobór przełożeń vs kadencje to proces iteracyjny :) także trzeba cierpliwości i zbierania doświadczeń

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, dziękuję za kalkulator - świetnie wizualizuje problem.

Podoba mi się pomysł z mieszaniem pojedynczych zębatek - opcją byłoby dokupienie 13-26, a gdyby brakowało mi 'młynka' to najwyżej wyrzuciłbym 14t i przełożę z obecnej kasety '11-32' zębatkę 28 lub 32 na górę kasety. Tak by to wyglądało wg kalkulatora

gear calc 13-26 vs 11-32.jpg

 

Rozumiem, że da się to zrobić bez zbytniego druciarstwa i sunrace 11-32 można swobodnie mieszać z shimano 13-26?

Zastanawiam się też czy przeskok między 32 i 26 nie będzie zbyt duży i przerzutce uda się przeskoczyć.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie miałem sunrace w rękach, więc ciężko mi powiedzieć jak jest zbudowana i czy łatwo ją rozebrać. Jak największe zębatki są na pająku, to będzie ciężko np. kaseta-shimano-deore-xt-cs-m770-11-32.jp

Przy "zwykłej" pewnie będzie trzeba zeszlifować nity: 00-00-00124-00-00322d,klOWfqWibGpC785Ey7
lub rozwiercić (? nie wiem jak wygląda połączenie od drugiej strony) ACSHG2019132_1-Original.jpg
Mieszając kasety różnych producentów trzeba mieć na uwadze, że otwory na pręty/nity łączące zębatki mogą być w innych miejscach, więc zostaje skrócenie ich lub skręcenie kasety bez nich. Przy mocnym skręceniu kasety powinno być ok ale zawsze to ciut mniej sztywne połączenie i ryzyko punktowego przeniesienia siły na bębenek co może prowadzić do jego uszkodzenia.

Prościej jest zmienić małe zębatki, bo zwykle 2-3 są luzem, dlatego bardziej myślałem o tej kasecie 11-30 i ewentualnie podmianie 2 najmniejszych na 13-14.
Tylko tu też nie można dowolnie sobie żonglować i tak jak chcesz wywalić 14.
big_csm770-2.jpeg

Zwróć uwagę, że przedostatnia zębatka (ta na dole) ma inny kształt, jest przygotowana na przyjęcie ostatniej zębatki.

Odnośnie przeskoku 26-32, to zależy jaką masz przerzutkę. Były kasety gdzie był przeskok 26-34 i przerzutki dawały radę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@zekker

dzięki za wyjaśnienie, tutaj jest fajne kompyndium i gościu opisuje żeby lepić właśnie np. pajączek plus dawca: http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/Kaseta_po_swojemu.html

@zadra1965

no to też jest opcja - plus korbę bym wsadził na octalinku i wreszcie będzie sztywno :) 

 

Wg kalkulatora przełożeń między 50x18, a 50x15 jest jeszcze 34x11, zobaczę czy może to będzie rozwiązanie. Plus kupię SPD i może doda to trochę mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

kwadrat, czy octalink nie będzie różnicy. na torze nadal jeździ się na kwadracie. chyba nie sądzisz, że Ci kolesie narzekają na brak sztywności?

Twoja korba jest z plasteliny. Suport nie ma nic do rzeczy.

Na Twój problem nie ma dobrego rozwiązania. Obstawiam, że po prostu jedziesz ze zbyt małą kadencją i dlatego masz problemy. z kadencją.

Wymiana blatu na nie wiele daje. W praktyce skok z 11-13 jest o wiele bardziej odczuwalny, niż 15-18.

A i tak nie będziesz jeździć na dolnych przełożeniach, nawet jak dasz blat 46. Przecież to jest pod 50km/h

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...