Skocz do zawartości

[opony] w jakim kierunku mają być założone?


Matias1906

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Ostatnio przebiłem dętkę, więc przy wymianie ściągnąłem oponę, dopiero później zdałem sobie sprawę, że nie wiem czy w dobrym kierunku założyłem oponę. Poczytałem trochę wątków na forum czy innych stronach i trochę mi się zrobił mętlik w głowie. Sytuacja wygląda tak, że mam opony Schwalbe Smart Sam (a przynajmniej tak jest na nich napisane :) ). Na oponach jest ten znaczek front-rear. I teraz jest moje pytanie jak mają być te opony założone? Jedni mówią, że w tym samym kierunku, drudzy, że odwrotnie względem siebie? Jeszcze inni mówią, że to bez znaczenia, kolei znowu, że zależni od tego gdzie się jeździ i po czym, tak więc jak to w końcu jest? Dodam, że rowerem przeważnie jeżdżę po asfalcie, czasem jakieś drogi szutrowe, ale po terenie praktycznie tylko sporadycznie.

I jeszcze dla upewnienia, jeśli z przodu mam założyć w kierunku kręcenia się - front, to rozumiem, że stojąc za kierownicą i patrząc na koło z góry, napis front ma być dalej niże rear jeśli jest na górze opony i koło ma "iść", kręcić się w kierunku napisu front?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Front ( przód ) z założenia jest przed rear ( tył ). Jeśli wiesz gdzie jest przód roweru to nie powinno być problemów. Jeśli dalej nie jesteś pewien to zakręć sobie w powietrzu oponą symulując jazdę do przodu i patrz na napis ze strzałkami front/rear.

Edit

@cervandes chcesz powiedzieć, że schwalbe każe zakładać odwrotnie niż sami napisali ? :)

edit 2

Jednak schwalbe zaleca tylną oponę odwrotnie niż strzałki. Czyli rear do przodu ( w tym przypadku rear oznacza bardziej tylną oponę ) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niektóre opony są jednokierunkowe wtedy strzałka na boku opony wskazuje w którą stronę się powinna kręcić. Są też opony dwukierunkowe i mają na boku oznaczenie <--rear--front--> czyli jak dajesz oponę na tył to wybierasz kierunek rear a jak na przód to kierunek front. Oczywiście są to zalecenia producenta a użytkownik może sobie robić jak mu się lepiej jeździ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@SoloTM - te oznaczenia nie mają określać przodu czy tyłu roweru tylko kierunek w jakim ma się kręcić dana opona. Przednia zgodnie ze strzałką FRONT, tylna zgodnie ze strzałką REAR.

 

Cytat

Many MTB tyres are marked with a “FRONT” and a “REAR” arrow. The “FRONT” arrow indicates the recommended rolling direction for the front wheel and respectively the “REAR” arrow is the direction for the rear wheel.

 

https://www.schwalbe.com/en-GB/profil.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, czyli z przodu ma się kręcić w kierunku - front, a z tyłu -rear.

A teraz jeszcze mam takie pytanie. Bo jak się okazało nie do końca tak na szybko dobrze załatałem dziurę w dętce (uszło mi po 2dniach powietrze), więc będę poprawiał. I teraz kwestia jest taka, czy lepiej zmienić dętkę, kupić nową, a starą załatać i jeździć z nią jako zapasową, czy na odwrót, starą załatać i na niej jeździć, a mieć w plecaku nową zapasową? Po tym jak parę dni temu złapałem gumę w trasie pierwszy raz (na szczęście miałem łatki), stwierdziłem, że chyba jednak lepiej mieć w drodze dętkę zapasową niż łatki, bo jednak łatanie dłużej zajmuje, ciężko znaleźć dziurę i jak widać łatając w takich warunkach łatwo zrobić to niedokładnie. Inna sprawa czy łatać można zwykłym klejem, czy jednak trzeba tym specjalnym co jest w pudełku z łatkami, bo on mi się akurat już skończył, tak więc będę musiał kupić, a z tego co słyszałem, to ten klej to niby jakiś specjalny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwykły klej czyli miałem na myśli klej uniwersalny do gumy, drewna etc., ale rozumiem, że to nie zadziała, tak więc muszę kupić ten zestaw do łatania.

I takie jeszcze pytanie, czy jest możliwość zdjęcia łatki którą założyłem parę dni temu i która jednak przepuszcza minimalnie powietrze, czy pozostaje już tylko wywalić dętkę? Niestety tak jak napisałem, pośpiech itd., sprawił że nie zakleiłem jak widać dokładnie, sprawdzając pod wodą widać, ze od czasu do czasu minimalnie powietrze uchodzi. I teraz kwestia czy da się coś z tym jeszcze zrobić? Czy da się taką łatkę ściągnąć, bo nakleić łatkę na łatkę chyba nie ma za bardzo sensu?

A takie pytanie jeszcze czy jeśli w oponie jest minimalne przebicie, to też powinienem to jakoś zabezpieczyć, zakleić, czy spokojnie można zostawić jak jest?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Biesz766
Jednak nie zrozumiałeś...
Tak jak pisali koledzy Kaczorak i cervandes : są opony jednokierunkowe i dwukierunkowe, a zalecany kierunek toczenia w dwukierunkowych jest zmienny w zależności od tego na które koło założymy oponę.

Matias1906
Jak więc widzisz po swoich doświadczeniach, lepiej wozić nową dętkę, bo dajmy na to jak znowu źle załatasz, albo łatka ze starości puści, to raczej nie zrobisz użytku z takiej dętki w razie awarii po drodze...
Jak łatka mocno trzyma, to raczej nie ma sensu jej na chama odrywać i jeśli da radę, to można zakleić to nową większą łatką - byle szczelnie.


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

49 minut temu, Matias1906 napisał:

Inna sprawa czy łatać można zwykłym klejem, czy jednak trzeba tym specjalnym co jest w pudełku z łatkami,

Proponuję wozić nową dętkę - a tak na wszelki wypadek, gdyby co to mam takie łatki samoprzylepne. Praktycznie nie zajmują miejsca.

https://www.bikeman.pl/zestaw-latek-topeak-flypaper-glueless-patch-kit,3,17892,9203

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak piszecie, zdecydowanie lepiej mieć nową dętkę w zapasie, już samo to, że miałem po przebiciu problem z lokalizacją dziury też swoje mówi. Na szczęście jakoś się udało.

Łatkę udało mi się odkleić, teraz pozostaje jeszcze zetrzeć ten klej i nałożę nową. Też wyraźnie widzę teraz, że łatkę nakleiłem nie do końca dobrze, tzn. nie była naklejona na środek, tylko dziura była trochę z boku. Ale rozumiem, że po zaklejeniu starą dętkę założyć z powrotem, a nową mieć jako zapas?

Te samoprzylepne to się trzymają dobrze czy na takiej zasadzie, że to jest rozwiązanie tymczasowe?

A czy z oponą coś robić? To rozcięcie nie jest wielkie, praktycznie niewidoczne, więc chyba nic się nie stanie jak zostanie tak jak jest?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, cervandes napisał:

Po kilku miesiącach każda jedna odpadła bo okazało się, że klej wciąż pracując przestał trzymać.

Do licha, to mnie wystraszyłeś :o. Miałem dętkę, gdzie dałem w sumie 3 łatki ( w innych miejscach) i tak jeździłem do momentu, aż przeciąłem i oponę i dętkę (wtedy łatki były już za małe żeby ją skleić. Zaznaczam że zakładałem łatki firmy Topeak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, KrissDeValnor napisał:

Biesz766
Jednak nie zrozumiałeś...
Tak jak pisali koledzy Kaczorak i cervandes : są opony jednokierunkowe i dwukierunkowe, a zalecany kierunek toczenia w dwukierunkowych jest zmienny w zależności od tego na które koło założymy oponę.
 

No zgłupiałem. 

Jak ma być w końcu opona założona ? Patrząc na oponę z boku mam mieć:

Przednia: <----front rear ---->

Tylna: <---- rear front ----> 

?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Biesz766 napisał:

na przodzie napisy będą na lewej stronie opony, na tyle napisy będą na prawej stronie opony. Right ?

To zależy od producenta gdzie da napis. Nie przejmuj się z której strony będą napisy tylko żeby się strzałki zgadzały ;) 

11 minut temu, SoloTM napisał:

to najchętniej obie bym założył odwrotnie... 

Ja mam z tyłu wild grip'r i patrząc na bierznik też najchętniej bym założył odwrotnie ale chyba producent wie co robi. Mam taką nadzieję że wie :P 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...