Skocz do zawartości

[2018] Sram NX Eagle 1x12. Jeszcze bardziej budżetowe 12 biegów


Dawwwid

Rekomendowane odpowiedzi

Z jednej strony nie sposób się z Tobą Arni nie zgodzić (kwestia matematyczna), ale skoro shimano wprowadziło swój autorski bębenek (w sumie całą piastę), więc jeśli dodaliby jakiś dystans od strony haków, to upchaliby tam nawet koronkę 8 zębów. Nie możesz powiedzieć że jest to niewykonalne, wystarczy spojrzeć na to, jak shimano rozwiązało kwestię capreo 10-15 lat temu.

Warto dodać do tego, że jakby nie patrzeć, to sram też wprowadził swój bębenek (XD), któy podłapali wszyscy producenci, więc z nowym standardem piasty i dystansu byłoby tak samo.


Jak to mawiał pewien hiphopowiec, "Jest popyt, jest podaż, prawa rynku, tego nie pokonasz specjalisto..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, MMMAAACCC7 napisał:

Z jednej strony nie sposób się z Tobą Arni nie zgodzić (kwestia matematyczna), ale skoro shimano wprowadziło swój autorski bębenek (w sumie całą piastę), więc jeśli dodaliby jakiś dystans od strony haków, to upchaliby tam nawet koronkę 8 zębów.

Wiesz, idąc tym tokiem można od razu zbudować napęd 1x15 w zakresie 8-52 i stopniowaniu 8/9/10/11/13/15... itd. Wymaga to jednak przeprojektowania wszystkiego, nowych boostów (powiedzmy że 154mm), nowych ram itd. itd. Pytanie tylko, po co mają nabierać chochlami skoro mogą po łyżeczce? Z finansowego punktu widzenia jest do dla nich nieopłacalne. Ale spokojnie, i na to przyjdzie czas. My jednak musimy sobie sami powiedzieć kiedyś STOP, wieczna inwestycja nie prowadzi do niczego dobrego, a te wszystkie zmiany nie powodują z nas nagle zawodowców. E tam zawodowców, nie przyspieszają nas nawet o 10s na 2h maratonie.

 

13 godzin temu, firefoks napisał:

Jest jeszcze taka kwestia,że im mniej zębów tym mniejsza sprawność napędu i większe straty mocy.

Też, tak samo jak im większy przekos łańcucha. Ceramik Speed obliczył to nawet i na maksymalnych przekosach straty sięgają nawet 4W. Sporo jak na wyczynowy sport, ale mało jak na taką miejska turystykę jaka uprawiamy my.

Edytowane przez Arni220
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zębatka 9T znika w oczach, ponieważ łańcuch ciągnie za zbyt małą liczbę zębów. Tego się nie przeskoczy w żaden sposób, bo to prosta geometria, i na to narzekają posiadacze kaset/rowerów e*thirteen.

Przy 11T jest to ok 4 zębów zależnie od ułożenia zębatki, przy 12-13T ciągnie za 5-6 zębów, przy większych za ok 7 zębów. I ta liczba ok 7 utrzymuje się przez większość zębatek w większości kaset. Odbiegają od tego tylko malutkie koronki 12 i mniej oraz wielkie patelnie kaset 1x.

10T to raczej 3 zęby, a 9T jest ciągnięta za 2-3 zęby zależnie od ułożenia, musi znikać, skoro to ponad 2x mniej zazębionych ogniw niż przy większych zębatkach, a do tego taka zębatka jest używana do jazdy szybko = większe obciążenia.

Zębatka 8T miałaby ułożenia, w których byłaby ciągnięta przez krótką chwilę za 1 ząbek, a to by już groziło natychmiastowym wyrwaniem ząbka lub pęknięciem koronki.

46T w SLX zazębia mi się o 18 zębów, dlatego Shimano może robić takie wielkie zębatki z aluminium.

Z tych powodów wielu szosowców i wyprawowców woli wziąć kasetę 13-x i większe blaty z przodu, zamiast 11-x i mniejszych blatów, pomimo, że tracą na tym na masie.

Ogólnie najlepiej byłoby zaczynać kasetę od koronki 12 albo 13, ale w napędach 1x jest to niemożliwe, bo braknie zakresu. 11T jest do przyjęcia, 10 to już raczej dla wyczynowców, którym sponsor zapłaci za nową kasetę co wyścig. Mniej niż 10 raczej nie nadaje się do normalnej eksploatacji, chyba że kilka sztuk zębatki 9T będzie dołączane do kasety jako część zamienna.

A tak już całkowicie abstrahując od tematu zębatek niech któryś producent wreszcie zrobi działającą i ważącą w miarę skrzynię biegów do roweru, montowaną w suporcie, bo przerzucanie łańcucha między zębatkami ma już ponad 100 lat, jest przestarzałe jak cholera i dochodzi już do granic możliwości technicznych ograniczonych geometrią.

  • +1 pomógł 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z piastami jest ten problem, że są z tyłu i jest przez to parcie na ich lekkość, więc nie mogą być zbyt solidne i wytrzymałe. Skrzynia w miejscu suportu to masa w idealnym punkcie, więc może być co najmniej tak ciężka jak cały "klasyczny" napęd, a nawet jak będzie cięższa to nadrobi zaletami.

Póki co jest Pinion, ale problem jest taki, że jest to mega skomplikowana konstrukcja, a przez to droga i producenci ram boja się inwestować w dedykowane konstrukcje, które mogą się zwyczajnie nie sprzedać. No i nie można zmieniać biegów pod obciążeniem, więc napęd przestaje być tak idiotoodporny jak obecnie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też za głowę się łapię, gdy proponują coraz to mniejsze koronki. Przecież wiadomym jest, że im mniejsza koronka tym więcej strat mocy. Do tego napędy 1x to przekosy, a żaden myślący inżynier nie projektuje tak przeniesienia napędu.. Chyba zaczyna to dochodzić do granic absurdu. Albo za jakiś czas wróci moda na przednie przerzutki, albo ktoś wreszcie weźmie się za przekładnie w suporcie.

Polski projekt kilka lat temu wyglądał obiecująco, ale chyba spalił na panewce: 570% zakresu, 16 przełożeń i możliwość zmiany pod obciążeniem - do tego cały napęd ukryty w ramie łącznie z łańcuchem, docelowo rama z węgla - z chęcią wydałbym na coś takiego zaskurniaki. Jeżeli byłoby to z głową zaprojektowane to było by niezniszczalne.

http://www.nuseti.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...